ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ
ΠΑΦΟΥ
ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΑΓΙΟΥ
ΝΕΚΤΑΡΊΟΥ ΧΛΩΡΑΚΑΣ
ΚΥΡΙΑΚΗ ΙΒ΄ ΛΟΥΚΑ
(16 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ 2022)
Ο ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ (ΚΘ΄ ΚΥΡΙΑΚΗΣ)
Ἀδελφοί, ὃταν ὁ Χριστὸς φανερωθῇ,
ἡ ζωὴ ἡμῶν, τότε καὶ ὑμεῖς σὺν αὐτῷ φανερωθήσεσθε
ἐν δόξῃ. Νεκρώσατε οὖν τὰ μέλη ὑμῶν τὰ ἐπὶ τῆς γῆς, πορνείαν, ἀκαθαρσίαν, πάθος, ἐπιθυμίαν
κακήν,
καὶ τὴν πλεονεξίαν
ἥτις ἐστὶν εἰδωλολατρία, δι' ἃ ἔρχεται
ἡ
ὀργὴ τοῦ Θεοῦ ἐπὶ τοὺς υἱοὺς τῆς ἀπειθείας, ἐν οἷς καὶ ὑμεῖς περιεπατήσατέ
ποτε, ὅτε ἐζῆτε ἐν αὐτοῖς· νυνὶ
δὲ ἀπόθεσθε
καὶ ὑμεῖς τὰ πάντα, ὀργήν, θυμόν, κακίαν,
βλασφημίαν, αἰσχρολογίαν ἐκ τοῦ στόματος ὑμῶν· μὴ ψεύδεσθε εἰς ἀλλήλους, ἀπεκδυσάμενοι
τὸν παλαιὸν ἄνθρωπον
σὺν ταῖς πράξεσιν
αὐτοῦ καὶ ἐνδυσάμενοι τὸν νέον τὸν ἀνακαινούμενον
εἰς ἐπίγνωσιν
κατ'
εἰκόνα τοῦ κτίσαντος
αὐτόν, ὅπου οὐκ ἔνι Ἕλλην
καὶ Ἰουδαῖος, περιτομὴ
καὶ ἀκροβυστία, βάρβαρος,
Σκύθης, δοῦλος, ἐλεύθερος, ἀλλὰ τὰ πάντα καὶ ἐν πᾶσι Χριστός.
(Κολ. γ΄[3] 4-11)
ΕΡΜΗΝΕΙΑ (Π.Ν.ΤΡΕΜΠΕΛΑ)
Ὅταν ὁ Χριστὸς φανερωθεῖ, ὁ αἴτιος καὶ χορηγὸς τῆς πνευματικῆς αὐτῆς ζωῆς μας, τότε κι ἐσεῖς μαζὶ μ᾿ αὐτὸν θὰ φανερωθεῖτε δοξασμένοι. Νεκρῶστε λοιπὸν τὰ μέλη σας ποὺ ἐπιθυμοῦν τὶς γήινες ἀπολαύσεις καὶ ἡδονές. Νεκρῶστε τὴν πορνεία, τὴν ἀκαθαρσία, κάθε πάθος καὶ ὑποδούλωση στὸ κακό, κάθε κακὴ ἐπιθυμία καὶ τὴν πλεονεξία, ἡ ὁποία εἶναι λατρεία στὸ εἴδωλο τοῦ χρήματος. Γιὰ τὰ ἁμαρτήματα αὐτὰ ἔρχεται ἡ ὀργὴ τοῦ Θεοῦ σ᾿ αὐτοὺς ποὺ συστηματικὰ καὶ μὲ ἐπιμονὴ δὲν θέλουν νὰ πιστέψουν. Στὰ ἁμαρτήματα αὐτὰ κι ἐσεῖς κάποτε πορευθήκατε καὶ τὰ ὑπηρετήσατε, ὅταν ζούσατε ἀνάμεσα σ᾿ αὐτοὺς τοὺς ἄπιστους ἀνθρώπους. Τώρα ὅμως βγάλτε καὶ πετάξτε ἀπὸ πάνω σας κι ἐσεῖς,
σὰν ἀκάθαρτο ἔνδυμα, ὅλα αὐτὰ τὰ κακά, τὴν ὀργή, τὸν θυμό, τὴν κακία καὶ πονηριά, τὴν κακολογία, τὴν αἰσχρολογία ἀπὸ τὸ στόμα σας. Μὴ λέτε ψέματα ὁ ἕνας στὸν ἄλλο, ἀφοῦ πλέον γδυθήκατε τὸν παλαιὸ διεφθαρμένο ἄνθρωπο μαζὶ μὲ τὶς πράξεις του καὶ ντυθήκατε τὸ νέο ἄνθρωπο ποὺ συνεχῶς ἀνανεώνεται καὶ γίνεται καινούργιος, ὥστε νὰ προοδεύει στὴν τέλεια γνώση τοῦ Θεοῦ. Καὶ γίνεται διαρκῶς καινούργιος μὲ τὸ νὰ παίρνει τὴν ἴδια μορφὴ μὲ τὴν εἰκόνα τοῦ Χριστοῦ ποὺ τὸν δημιούργησε. Σ᾿ αὐτὸν τὸ νέο ἄνθρωπο δὲν ὑπάρχει διάκριση Ἕλληνα καὶ Ἰουδαίου, περιτμημένου Ἰσραηλίτη καὶ ἀπερίτμητου ἐθνικοῦ, βάρβαρου καὶ Σκύθη, δούλου καὶ ἐλεύθερου, ἀλλὰ καὶ ἐθνικότητα καὶ καταγωγὴ καὶ ἀξίωμα καὶ τὰ πάντα εἶναι ὁ Χριστός, ὅπως καὶ μέσα σ᾿ ὅλους τοὺς πιστοὺς πάλι εἶναι ὁ Χριστός.
ΤΟ ΙΕΡΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ
Τῷ καιρῷ ἐκείνῳ,
εἰσερχομένου τοῦ ᾿Ιησοῦ εἴς τινα κώμην, ἀπήντησαν αὐτῷ δέκα λεπροὶ
ἄνδρες, οἳ ἔστησαν πόῤῥωθεν, καὶ αὐτοὶ ἦραν φωνὴν, λέγοντες· ᾿Ιησοῦ
ἐπιστάτα, ἐλέησον ἡμᾶς. Καὶ ἰδὼν, εἶπεν αὐτοῖς· Πορευθέντες ἐπιδείξατε
ἑαυτοὺς τοῖς ἱερεῦσι. Καὶ ἐγένετο ἐν τῷ ὑπάγειν αὐτοὺς, ἐκαθαρίσθησαν.
Εἷς δὲ ἐξ αὐτῶν, ἰδὼν ὅτι ἰάθη, ὑπέστρεψε μετὰ φωνῆς μεγάλης δοξάζων
τὸν Θεόν, καὶ ἔπεσεν ἐπὶ πρόσωπον παρὰ τοὺς πόδας αὐτοῦ, εὐχαριστῶν
αὐτῷ· καὶ αὐτὸς ἦν Σαμαρείτης. Ἀποκριθεὶς δὲ ὁ ᾿Ιησοῦς εἶπεν· οὐχὶ
οἱ δέκα ἐκαθαρίσθησαν; οἱ δὲ ἐννέα ποῦ; οὐχ εὑρέθησαν ὑποστρέψαντες
δοῦναι δόξαν τῷ Θεῷ, εἰ μὴ ὁ ἀλλογενὴς οὗτος; Καὶ εἶπεν αὐτῷ· Ἀναστὰς
πορεύου· ἡ πίστις σου σέσωκέ σε.
(Λουκ. ιζ΄[17] 12 – 19)
ΔΥΟ ΥΠΕΡΟΧΟΙ ΔΡΟΜΟΙ
ΕΡΜΗΝΕΥΤΙΚΗ ΟΜΙΛΙΑ
ΣΤΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ
1. ΣΤΟΝ ΔΡΟΜΟ ΤΗΣ
ΥΠΑΚΟΗΣ
Ἔξω ἀπὸ ἕνα
χωριὸ τῆς Σαμάρειας, μακριὰ ἀπὸ τοὺς ἄλλους ἀνθρώπους, ἀργοπέθαιναν
δέκα λεπροί. Δέκα σκελετωμένοι ζωντανοὶ νεκροί, μὲ φανερὴ τὴ σήψη
στὸ σῶμα τους καὶ τὴ θλίψη στὰ μάτια τους.
Μία ἡμέρα ὅμως
διαφορετικὴ ἀπὸ τὶς ἄλλες, κάτι ἀλλάζει στὴ ζωή τους. Ὁ Κύριος περνᾶ
ἀπὸ τὴν περιοχή τους, προκειμένου νὰ ἐπισκεφθεῖ τὸ κοντινὸ χωριό.
Κι αὐτοὶ ἀπὸ μακριά, καθὼς Τὸν ἀντικρύζουν, τρέχουν μὲ προσδοκία
πρὸς Αὐτόν. Ὁ νόμος βέβαια τοὺς ἀπαγόρευε νὰ πλησιάζουν ὑγιεῖς ἀνθρώπους.
Γι᾿ αὐτὸ κι αὐτοὶ σταματοῦν σὲ ἀπόσταση ἀσφαλείας, καὶ ἀπὸ ἐκεῖ ἀρχίζουν
νὰ φωνάζουν ἱκετευτικὰ πρὸς τὸν Κύριο, μὲ ὅση δύναμη τοὺς εἶχε ἀπομείνει:
«Ἰησοῦ ἐπιστάτα, ἐλέησον ἡμᾶς». Διδάσκαλε, λυπήσου μας, θεράπευσε
τὴ φοβερὴ ἀρρώστια ποὺ μᾶς βασανίζει.
Καὶ ὁ Κύριος
γεμάτος ἀγάπη καὶ σημπόνια τοὺς λέγει: Πηγαίνετε στοὺς Ἱερεῖς καὶ
δεῖξτε τους τὰ σώματά σας, γιὰ νὰ βεβαιώσουν τὴν θεραπεία σας. Οἱ δέκα
λεπροὶ τώρα, ὑπακούοντας ἀνεπιφύλακτα στὴν προτροπὴ τοῦ Κυρίου
μας, ἀμέσως ἀρχίζουν νὰ τρέχουν μὲ μία πρωτόγνωρη δύναμη ψυχῆς, μὲ
μία ἐλπίδα μοναδική. Καὶ καθὼς τρέχουν, πρὶν ἀκόμη φθάσουν στὸν προορισμό
τους, κάτι συνταρακτικὸ αἰσθάνονται ἐπάνω τους. Κάτι ἀλλάζει στὸ
σῶμα τους, κάτι ἀλλάζει στὴ ζωή τους· ἐξαφανίζονται οἱ πληγὲς καὶ οἱ
πόνοι τους, θεραπεύονται ἀπὸ τὴ φοβερή τους ἀρρώστια. Τὸ θαῦμα ἔγινε.
Τὸ θαῦμα ποὺ ἐπετέλεσε ἡ ἀταλάντευτη ὑπακοή τους στὸ κέλευσμα τοῦ
Κυρίου.
Πραγματικὰ
εἶναι θαυμαστὴ ἡ ὑπακοὴ τῶν δέκα λεπρῶν. Ὑπακούουν ἀμέσως, χωρὶς
ἀμφιταλαντεύσεις. Πειθαρχοῦν, χωρὶς ἀκόμη νὰ δοῦν θεραπεία στὸ σῶμα
τους. Καὶ θεραπεύονται, πρὶν ἀκόμη προλάβουν νὰ φθάσουν στοὺς ἱερεῖς.
Θεραπεύονται στὸν δρόμο τῆς ὑπακοῆς. Ἡ ὑπακοή τους στὸν Κύριο ἔγινε
ὁ δρόμος τῆς σωτηρίας τους.
Ἔτσι συμβαίνει
καὶ σὲ ὅλους μας. Ἡ ὑπακοή μας στὸ θέλημα τοῦ Θεοῦ εἶναι ὁ μοναδικὸς
δρόμος καὶ τῆς δικῆς μας σωτηρίας, τῆς αἰωνίου ζωῆς. Ἐνῶ ἡ παρακοὴ
εἶναι ὁ κατηφορικὸς μονόδρομος ποὺ μᾶς γκρεμοτσακίζει στὸν πνευματικὸ
θάνατο.
Δὲν εἶναι βέβαια
πάντοτε εὔκολο νὰ ἀποδεχθοῦμε ὁλοπρόθυμα τὸ θέλημα τοῦ Θεοῦ. Πηγαίνουμε
στὸν Πνευματικό μας, ἀκοῦμε κάποιο κήρυγμα, διαβάζουμε τὸν λόγο
τοῦ Θεοῦ, καὶ μᾶς φαίνονται μερικὲς ἐντολὲς τοῦ Εὐαγγελίου δύσκολες,
ἀκατόρθωτες. Τότε ὅμως ἀκριβῶς ἔχει ἀξία ἡ ὑπακοή μας, ὅταν μᾶς
φαίνεται ὑπέρλογη, ὅταν αὐτὴ μᾶς κοστίζει. Τότε θὰ ἔχουμε καὶ τὴν
εὐλογία τοῦ Θεοῦ, τότε θὰ ἀκολουθεῖ καὶ τὸ θαῦμα. Ὅπως ἔγινε καὶ τότε
μὲ τοὺς λεπρούς.
2. ΣΤΟΝ ΔΡΟΜΟ ΤΗΣ
ΕΥΓΝΩΜΟΣΥΝΗΣ
Οἱ λεπροὶ λοιπόν,
μόλις ἀντιλήφθηκαν ὅτι ἔγιναν καλά, ἐξαφανίσθηκαν. Μόνον ἕνας ἀπὸ
αὐτούς, καὶ μάλιστα Σαμαρείτης καὶ ὄχι Ἰουδαῖος, θυμήθηκε τὸν Εὐεργέτη
του. Ἐπιστρέφει λοιπὸν καὶ καθὼς ἀντικρύζει καὶ πάλι τὸν Κύριο, γεμάτος
εὐγνωμοσύνη πέφτει μὲ τὸ πρόσωπό του κάτω στὴ γῆ κοντὰ στὰ πόδια τοῦ
Κυρίου μας καὶ Τὸν εὐχαριστεῖ γιὰ τὸ μεγάλο αὐτὸ θαῦμα μὲ ὅλη τὴ δύναμη
τῆς ψυχῆς του. Ὁ Κύριος τότε ἐρωτᾶ: «Οὐχὶ
οἱ δέκα ἐκαθαρίστησαν; οἱ δὲ ἐννέα ποῦ;» Δὲν θεραπεύθηκαν καὶ
οἱ δέκα λεπροί; Ποῦ εἶναι οἱ ὑπόλοιποι ἐννέα; Τόσο δύσκολο ἦταν νὰ
γυρίσουν πίσω καὶ νὰ εὐχαριστήσουν τὸν Θεό, ὅπως ἔκανε ὁ ἀλλογενὴς
αὐτὸς Σαμαρείτης; Καὶ γιὰ νὰ ἀνταμείψει ὁ Κύριος τὴν εὐγνωμοσύνη
τοῦ Σαμαρείτου, τοῦ λέει: Σήκω καὶ πήγαινε στὸ καλό. Ἡ πίστη σου σὲ ἔσωσε
ὄχι μόνον ἀπὸ τὴν λέπρα τοῦ σώματος, ἀλλὰ καὶ ἀπὸ τὴν πνευματικὴ λέπρα
τῆς ἁμαρτίας.
Εἶναι πραγματικὰ
ἀπροσδόκητη ἡ ἔκβαση τῶν γεγονότων. Μόνον ἕνας ἀπό τους δέκα, ὁ ἀλλογενής,
μόλις θεραπεύθηκε, δὲν ἔτρεξε στὸ σπίτι του νὰ δεῖ τοὺς δικούς του, ἀλλὰ
γύρισε νὰ εὐχαριστήσει μὲ ὅλη τὴ δύναμη τῆς ψυχῆς του τὸν Κύριο! Ἐνῶ
οἱ ἐννέα; Πόσο γρήγορα λησμόνησαν τὶς προηγούμενες γοερὲς κραυγές
τους! Μόλις ἔφυγε ἀπὸ ἐπάνω τους ἡ ἀρρώστια, ξέχασαν ἀμέσως τὸν Εὐεργέτη
τους!
Κάτι παρόμοιο
δυστυχῶς συμβαίνει συχνὰ καὶ μὲ πολλοὺς ἀπὸ μᾶς. Στὶς δύσκολες στιγμὲς
τῆς ζωῆς μας, ὅταν μᾶς περικυκλώνουν πειρασμοί, θλίψεις, ἀρρώστιες,
προβλήματα, τρέχουμε μὲ ἀγωνία καὶ λαχτάρα στὶς ἐκκλησίες, προσευχόμαστε
μὲ θέρμη, ἀνάβουμε μεγάλες λαμπάδες, ζητοῦμε τὸ ἔλεος τοῦ Θεοῦ.
Καὶ μόλις ὁ Θεὸς δώσει λύση στὸ πρόβλημά μας, μέσα στὸν πυρετὸ τῆς χαρᾶς
μας παθαίνουμε πνευματικὴ ἀμνησία. Ξεχνοῦμε ὅτι Αὐτὸς καὶ μόνον
Αὐτὸς μᾶς ἔσωσε ἀπὸ τὸ φοβερὸ πρόβλημά μας. Ξεχνοῦμε πὼς ὁ δωρεοδότης
Θεὸς ἐξακολουθεῖ νὰ μᾶς εὐεργετεῖ καθημερινὰ μὲ τόσες ἀναρίθμητες
εὐεργεσίες.
Ἂς τρέξουμε
ὅμως, ἀγαπητοί, κι ἐμεῖς μαζὶ μὲ τὸν εὐγνώμονα πρώην λεπρὸ Σαμαρείτη
στὸν δρόμο τῆς ἐπιστροφῆς, στὸν δρόμο τῆς εὐγνωμοσύνης. Ὄχι ἐπιτελώντας
τυπικὰ ἕνα καθῆκον, ἀλλὰ ἀνταποκρινόμενοι σὲ μία πηγαία ἀνάγκη
τῆς ψυχῆς μας. Μέσα ἀπὸ τὰ βάθη τῆς καρδιᾶς μας νὰ εὐχαριστοῦμε διαρκῶς
τὸν Εὐεργέτη μας Χριστὸ γιὰ τὰ ἄπειρά Του ἀγαθά, γιὰ ὅλα ὅσα γνωρίζουμε
καὶ ὅσα δὲν γνωρίζουμε. Γιὰ τὶς φανερὲς καὶ ἀφανεῖς Του εὐεργεσίες
ποὺ ἔχει κάμει σὲ μᾶς καὶ γιὰ μᾶς ἀπὸ καταβολῆς κόσμου μέχρι σήμερα.
Ἂς Τὸν εὐχαριστοῦμε μὲ τὴν ψυχή μας καὶ ὄχι μόνον μὲ λόγια, ἀλλὰ καὶ
μὲ τὴν προσεκτικὴ καὶ ἁγία ζωή μας, τὴν σύμφωνη μὲ τὸ θέλημα τοῦ μεγάλου
Εὐεργέτου μας. Συμφέρον μας, καὶ μάλιστα αἰώνιο, εἶναι αὐτό.
(Διασκευή ἀπό παλαιό τόμο τοῦ Περιοδικοῦ «Ο ΣΩΤΗΡ»)
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου