Παρασκευή 7 Ιανουαρίου 2022

ΚΥΡΙΑΚΗ ΜΕΤΑ ΤΑ ΦΩΤΑ. ΤΑ ΑΝΑΓΝΩΣΜΑΤΑ

 

ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΠΑΦΟΥ

ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΑΓΙΟΥ ΝΕΚΤΑΡΙΟΥ ΧΛΩΡΑΚΑΣ   

ΚΥΡΙΑΚΗ ΜΕΤΑ ΤΑ ΦΩΤΑ

(9 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ 2022)




Ο ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ (ΜΕΤΑ ΤΑ ΦΩΤΑ)

Ἀδελφοί, ἑ­νὶ ἑ­κά­στῳ ἡ­μῶν ἐ­δό­θη ἡ χά­ρις κα­τὰ τ μέ­τρον τς δω­ρε­ᾶς τοῦ Χριστοῦ. διὸ λέ­γει· ἀ­να­βὰς ες ὕ­ψος ᾐχ­μα­λώ­τευ­σεν αἰχ­μα­λω­σί­αν κα ἔ­δω­κε δό­μα­τα τος ἀν­θρώ­ποις. τ δ ἀ­νέ­βη τ ἐ­στιν ε μ ὅ­τι κα κα­τέ­βη πρῶ­τον ες τ κα­τώ­τε­ρα μέ­ρη τς γς; κα­τα­βὰς αὐ­τός ἐ­στι κα ἀ­να­βὰς ὑ­πε­ρά­νω πάν­των τν οὐ­ρα­νῶν, ἵ­να πλη­ρώ­σῃ τ πάν­τα. κα αὐ­τὸς ἔ­δω­κε τος μν ἀ­πο­στό­λους, τος δ προ­φή­τας, τος δ εὐ­αγ­γε­λι­στάς, τος δ ποι­μέ­νας κα δι­δα­σκά­λους, πρς τν κα­ταρ­τι­σμὸν τν ἁ­γί­ων ες ἔρ­γον δι­α­κο­νί­ας, ες οἰ­κο­δο­μὴν το σώ­μα­τος το Χρι­στοῦ, μέ­χρι κα­ταν­τή­σω­μεν ο πάν­τες ες τν ἑ­νό­τη­τα τς πί­στε­ως κα τς ἐ­πι­γνώ­σε­ως το υἱ­οῦ το Θε­οῦ, ες ἄν­δρα τέ­λει­ον, ες μέ­τρον ἡ­λι­κί­ας το πλη­ρώ­μα­τος το Χρι­στοῦ.            

  (Ἐφεσ. δ΄[4], 7 – 13)

 

ΕΡΜΗΝΕΙΑ (Π.Ν.ΤΡΕΜΠΕΛΑ)

Ἀδελφοί, πρέπει ν εμαστε λοι να. Βέβαια λοι οἱ πιστο δν χουμε λάβει τ δια χαρίσματα, ἀλλὰ διάφορα κα ποικίλα. Ατ ὅμως ἡ διανομ γι κανένα λόγο δν πιτρέπεται ν γίνεται ατία χωρισμοῦ μεταξ τν πιστν. Διότι ἡ διανομ ατ δν εναι τυχαία, ἀλλὰ γίνεται ἀπ᾿ τν διο τν Χριστό. Ατς δηλαδ στν καθένα ξεχωριστ ἀπὸ μς δωσε τ θεία χάρη, σύμφωνα μ τ μέτρο πο μ σοφία κα δικαιοσύνη χρησιμοποιε στ διανομ τς δωρες του.Κι πειδδιος ὁ Χριστς διανέμει τ χαρίσματα, γι᾿ ατ λέει καγία Γραφ στος ψαλμούς: Ὅταν ὁ Χριστς μ τν νάληψή του νέβηκε ψηλ στν ορανό, δεσε αχμάλωτους τος χθρούς του, δηλαδὴ τν σαταν κα τὸν θάνατο, κι δωσε χαρίσματα στος νθρώπους. Λέγοντας λοιπν ἡ γία Γραφ γι τν Χριστ ὅτι νέβηκε, τί λλο σημαίνει παρ ὅτι πρωτύτερα κα κατέβηκε στ κατώτερα μέρη τς γς, ἀφοῦ γινε ἄνθρωπος κα σταυρώθηκε; Ὁ Χριστς πο κατέβηκε, εναι ὁ διος πο κα νέβηκε πάνω ἀπ᾿ λους τος ορανούς, γι ν γεμίσει μ τν παρουσία του κα τς δωρεές του τ πάντα. Κι ατς δωσε διάφορα χαρίσματα κα διακονίες: λλους θεσε ποστόλους, λλους προφτες, ἄλλους εαγγελιστές, λλους ποιμένες κα διδασκάλους, γι ν καταρτίζονται οἱ Χριστιανο κα ν πιτελεῖται τ ργο τς διακονίας, μ τ ὁποῖο οκοδομεται τὸ σμα τοῦ Χριστοῦ. Μέχρι ν φθάσουμε ν χουμε λοι μία κα τν ἴδια ληθιν πίστη κα τέλεια γνώση τοῦ Υἱοῦ τοῦ Θεο καὶ νὰ προοδεύσουμε πνευματικά, ως ὅτου γίνουμε ἕνας τέλειος ἄνθρωπος· κα ν᾿ ποκτήσουμε τ μέτρο τῆς πνευματικῆς ὡριμότητος κα τελειότητος τοῦ Χριστοῦ δηλαδὴ νὰ χουμε πλήρεις τς δωρες κα τν πνευματικὴ τελειότητά του.

 

ΤΟ ΙΕΡΟΝ  ΕΥΑΓΓΕΛΙΟΝ (ΜΕΤΑ ΤΑ ΦΩΤΑ)

Τῷ και­ρῷ ἐ­κεί­νῳ, ἀ­κο­ύ­σας ὁ ᾿Ι­η­σοῦς ὅ­τι ᾿Ι­ω­άν­νης πα­ρε­δό­θη, ἀ­νε­χώ­ρη­σεν εἰς τὴν Γα­λι­λα­ί­αν· καὶ κα­τα­λι­πὼν τὴν Να­ζα­ρὲτ, ἐλ­θὼν κα­τῴ­κη­σεν εἰς Κα­περ­να­οὺμ τὴν πα­ρα­θα­λασ­σί­αν, ἐν ὁ­ρί­οις Ζα­βου­λὼν καὶ Νε­φθα­λείμ, ἵ­να πλη­ρω­θῇ τὸ ῥη­θὲν δι­ὰ ῾Η­σα­ΐ­ου τοῦ προ­φή­του, λέ­γον­τος· Γῆ Ζα­βου­λὼν καὶ γῆ Νε­φθα­λε­ίμ, ὁ­δὸν θα­λάσ­σης, πέ­ραν τοῦ ᾿Ι­ορ­δά­νου, Γα­λι­λα­ί­α τῶν ἐ­θνῶν, ὁ λα­ὸς ὁ κα­θή­με­νος ἐν σκό­τει εἶ­δε φῶς μέ­γα, καὶ τοῖς κα­θη­μέ­νοις ἐν χώ­ρᾳ καὶ σκι­ᾷ θα­νά­του, φῶς ἀ­νέ­τει­λεν αὐ­τοῖς.  Ἀ­πὸ τό­τε ἤρ­ξα­το ὁ ᾿Ι­η­σοῦς κη­ρύσ­σειν καὶ λέ­γειν· Με­τα­νο­εῖ­τε· ἤγ­γι­κε γὰρ ἡ βα­σι­λεί­α τῶν οὐ­ρα­νῶν.

                     (Ματ­θ. δ΄[4], 12-17)

 

ΑΝΑΤΟΛΗ ΝΕΑΣ ΖΩΗΣ

ΕΡΜΗΝΕΥΤΙΚΗ ΟΜΙΛΙΑ ΣΤΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ

Ἡ ση­με­ρι­νὴ Κυ­ρια­κὴ ὀ­νο­μά­ζε­ται «με­τὰ τὰ Φῶ­τα», δι­ό­τι εἶ­ναι ἡ πρώ­τη Κυ­ρια­κὴ με­τὰ τὴν ἑ­ορ­τὴ τῶν Θε­ο­φα­νί­ων ἢ ἀλ­λι­ῶς τῶν Φώ­των. Ἡ ἁ­γί­α μας Ἐκ­κλη­σί­α τὴν ἡ­μέ­ρα τῶν Θε­ο­φα­νί­ων πραγ­μα­το­ποι­οῦ­σε πολ­λὲς βα­πτί­σεις Χρι­στια­νῶν, οἱ ὁ­ποῖ­οι δέ­χον­ταν τὸ φῶς τοῦ Χρι­στοῦ καὶ ἀ­πέρ­ρι­πταν γιὰ πάν­τα τὸ σκο­τά­δι τῆς ἁ­μαρ­τί­ας. Γι᾿ αὐ­τὸ καὶ ἡ Κυ­ρια­κὴ αὐ­τὴ εἶ­ναι λου­σμέ­νη μέ­σα στὴν ἄ­πλε­τη πνευ­μα­τι­κὴ φω­το­χυ­σί­α, κα­ταυ­γά­ζε­ται ἀ­πὸ τὸ φῶς τοῦ Χρι­στοῦ. Μέ­σα σ᾿ αὐ­τὴ λοι­πὸν τὴν ἀ­τμό­σφαι­ρα κι­νεῖ­ται τὸ ση­με­ρι­νὸ εὐ­αγ­γε­λι­κὸ ἀ­νά­γνω­σμα.

1.ΝΑ ΖΟΥΜΕ ΣΤΟ ΦΩΣ

Τὸν και­ρὸ ἐ­κεῖ­νο, μᾶς ἀ­να­φέ­ρει ὁ εὐ­αγ­γε­λι­στὴς Ματ­θαῖ­ος, ὁ τε­λευ­ταῖ­ος προ­φή­της τῆς Πα­λαι­ᾶς Δι­α­θή­κης, ὁ ἅ­γιος Ἰ­ω­άν­νης ὁ Πρό­δρο­μος, φυ­λα­κί­σθη­κε ἀ­πὸ τὸν βα­σι­λέ­α Ἡ­ρώ­δη Ἀν­τί­πα. Καὶ μὲ τὴ φυ­λά­κι­σή του αὐ­τὴ μιὰ ὁ­λό­κλη­ρη ἐ­πο­χὴ τε­λεί­ω­σε, ἡ ἐ­πο­χὴ τῆς Πα­λαι­ᾶς Δι­α­θή­κης, καὶ μί­α νέ­α πε­ρί­ο­δος ἀ­νέ­τει­λε, ἡ πε­ρί­ο­δος τῆς Και­νῆς Δι­α­θή­κης. Στα­μά­τη­σε γιὰ πάν­τα ἡ φω­νὴ τοῦ Προ­δρό­μου, καὶ μιὰ νέ­α φω­νὴ πλέ­ον κυ­ρια­ρχεῖ, ἡ φω­νὴ τοῦ Κυ­ρί­ου. Ὁ Κύ­ριός μας πλη­ρο­φο­ρή­θη­κε τὴ φυ­λά­κι­ση τοῦ Βα­πτι­στοῦ, ἀ­φοῦ ἀ­πέ­κρου­σε τοὺς τρεῖς με­γά­λους πει­ρα­σμοὺς τοῦ δι­α­βό­λου στὴν ἔ­ρη­μο. Καὶ πλέ­ον ἀ­να­χω­ρεῖ ἀ­πὸ τὴν Ἰ­ου­δαί­α, ἐγ­κα­τα­λεί­πει τὴν Να­ζα­ρέτ, τὴν πό­λη ὅ­που με­γά­λω­σε, τὴν πό­λη ποὺ εἶ­χε ἀ­γα­πή­σει.

Καὶ ἀ­νε­βαί­νει βο­ρειό­τε­ρα, στὴν πε­ρι­ο­χὴ τῆς Γα­λι­λαί­ας, ὅ­που ἁ­πλώ­νε­ται ἡ με­γά­λη λί­μνη Γεν­νη­σα­ρέτ. Ἐ­δῶ κα­τοι­κοῦ­σαν οἱ δύ­ο ἰ­ου­δα­ϊ­κὲς φυ­λὲς Ζα­βου­λὼν καὶ Νε­φθα­λείμ, οἱ ὁ­ποῖ­ες ὅ­μως εἶ­χαν ὑ­πο­στεῖ με­γά­λες εἰ­δω­λο­λα­τρι­κὲς ἐ­πιρ­ρο­ὲς ἀ­πὸ τοὺς λα­οὺς μὲ τοὺς ὁ­ποί­ους συγ­κα­τοι­κοῦ­σαν ἐ­πὶ πολ­λὰ χρό­νια. Καὶ ὁ Κύ­ριος ἐ­πι­λέ­γει ὡς κέν­τρο τῆς ἱ­ε­ρα­πο­στο­λι­κῆς Του δρά­σε­ως τὴν πό­λη Κα­περ­να­ούμ, ἡ ὁ­ποί­α βρί­σκε­ται στὸ βο­ρει­ο­δυ­τι­κὸ μέ­ρος τῆς λί­μνης. Πραγ­μα­το­ποι­ή­θη­κε ἔ­τσι ἡ προ­φη­τεί­α τοῦ Ἡ­σα­ΐ­ου, ὁ ὁ­ποῖ­ος πρὶν ἀ­πὸ 800 πε­ρί­που χρό­νια ἔ­λε­γε ὅ­τι ὁ λα­ὸς τῆς Γα­λι­λαί­ας, ὁ λα­ὸς τῶν φυ­λῶν Ζα­βου­λὼν καὶ Νε­φθα­λείμ, ποὺ κα­τοι­κεῖ κον­τὰ στὴ λί­μνη τῆς Γεν­νη­σα­ρὲτ καὶ πέ­ρα ἀ­πὸ τὸν Ἰ­ορ­δά­νη πο­τα­μὸ καὶ βρί­σκε­ται μέ­σα στὸ σκο­τά­δι τῆς εἰ­δω­λο­λα­τρί­ας, αὐ­τὸς ὁ λα­ὸς εἶ­δε φῶς με­γά­λο, φῶς πνευ­μα­τι­κό. Στὸν λα­ὸ αὐ­τὸ ποὺ ἔ­ζη­σε γιὰ αἰ­ῶ­νες «ἐν χώ­ρᾳ καὶ σκιᾷ θα­νά­του», στὴ χώ­ρα ὅ­που κυ­ρι­αρ­χοῦ­σε ἡ σκιὰ τῆς ἁ­μαρ­τί­ας καὶ τοῦ θα­νά­του, ἀ­νέ­τει­λε τὸ οὐ­ρά­νιο φῶς, ὁ Κύ­ριός μας Ἰ­η­σοῦς Χρι­στός.

Ὁ Χρι­στός μας ἦλ­θε στὸν κό­σμο καὶ φώ­τι­σε μὲ τὴν ἁ­γί­α Του ζω­ὴ καὶ τὸ σω­τη­ρι­ῶ­δες ἔρ­γο Του τὴν ἀν­θρω­πό­τη­τα. Δυ­στυ­χῶς ὅ­μως στὴν ἐ­πο­χή μας βλέ­που­με ἕ­να βα­θὺ καὶ πυ­κνὸ σκο­τά­δι νὰ κυ­ρια­ρχεῖ καὶ πά­λι γύ­ρω μας. Μέ­σα σ᾿ αὐ­τὸ τὸ πυ­κνὸ σκο­τά­δι τῆς ἐ­πο­χῆς μας ὁ Κύ­ριος ζη­τεῖ ἀ­πὸ ἐ­μᾶς τοὺς ση­με­ρι­νοὺς Χρι­στια­νοὺς νὰ γί­νου­με φῶς Χρι­στοῦ καὶ φῶς τοῦ κό­σμου! Νὰ ἀρ­νη­θοῦ­με τὸ σκό­τος καὶ τὰ ἔρ­γα τοῦ σκό­τους. Νὰ ντυ­θοῦ­με τὴν λάμ­ψη τῆς κα­θα­ρό­τη­τος· σκέ­ψεις ἅ­γι­ες, λό­για φω­τει­νά, ζω­ὴ ἁ­γνή, πα­ρά­δειγ­μα λαμ­πε­ρό. Κι ὅ­ταν πολ­λοὶ ἄν­θρω­ποι γί­νου­με φω­τει­νοί, τό­τε θὰ γί­νει φω­τει­νὴ καὶ ἡ κοι­νω­νί­α μας, ἡ οἰ­κο­γέ­νειά μας, ἡ πό­λη μας, ἡ πα­τρί­δα μας.

Ὁ Κύ­ριος μᾶς βο­η­θεῖ στὴν ἱ­ε­ρὴ αὐ­τὴ ἀ­πο­στο­λή μας μὲ τὸν λό­γο Του καὶ τὰ ἱ­ε­ρὰ Μυ­στή­ρια τῆς Ἐκ­κλη­σί­ας Του. Τὸ Ἱ­ε­ρὸ Εὐ­αγ­γέ­λιο μᾶς δί­νει φῶς, φω­τί­ζει τὸ νοῦ καὶ τὴν καρ­διά μας νὰ βλέ­που­με πλέ­ον κα­θα­ρά, νὰ ἀ­κο­λου­θοῦ­με στα­θε­ρὰ τὴν πο­ρεί­α μας. Καὶ στὰ ἱ­ε­ρὰ Μυ­στή­ρια τῆς Ἐκ­κλη­σί­ας ζοῦ­με μέ­σα στὸ ἱ­λα­ρὸ φῶς τῆς θεί­ας Χά­ρι­τος! Ἰ­δι­αι­τέ­ρως δὲ μὲ τὴν θεί­α Κοι­νω­νί­α παίρ­νου­με μέ­σα μας τὸν Κύ­ριό μας, τὸ φῶς τὸ ἀ­λη­θι­νό.

Ὁ Κύ­ριος μᾶς δί­νει λοι­πὸν τὰ μέ­σα γιὰ νὰ προ­σεγ­γί­σου­με τὸ φῶς Του. Ταυ­το­χρό­νως ὅ­μως μᾶς δεί­χνει καὶ τὸν δρό­μο ποὺ θὰ μᾶς ὁ­δη­γή­σει στὸ φῶς. Ποι­ὸς εἶ­ναι ὁ δρό­μος αὐ­τός; Αὐ­τὸ θὰ τὸ δοῦ­με στὴ συ­νέ­χεια τῆς εὐ­αγ­γε­λι­κῆς μας πε­ρι­κο­πῆς.

2. ΜΕΤΑΝΟΕΙΤΕ

«Με­τα­νο­εῖ­τε, ἤγ­γι­κε γὰρ ἡ βα­σι­λεί­α τῶν οὐ­ρα­νῶν». Με­τα­νο­εῖ­τε. Ἀλ­λάξ­τε πλέ­ον πο­ρεί­α, ἀλ­λάξ­τε τρό­πο σκέ­ψε­ως καὶ ζω­ῆς. Ζῆ­στε μιὰ νέ­α ζω­ή. Αὐ­τὸ ἦ­ταν τὸ κή­ρυγ­μα τοῦ Προ­δρό­μου. Αὐ­τὸ ἦ­ταν καὶ τὸ ἀρ­χι­κὸ κή­ρυγ­μα τοῦ Κυ­ρί­ου μας στοὺς λα­οὺς ποὺ ζοῦ­σαν γιὰ αἰ­ῶ­νες μέ­σα στὸ βα­θὺ καὶ πυ­κνὸ σκο­τά­δι τῆς ἄ­γνοι­ας καὶ τῆς ἁ­μαρ­τί­ας.

Αὐ­τὸς εἶ­ναι καὶ ὁ δρό­μος πρὸς τὸ φῶς, ἡ ὁ­δὸς τῆς με­τα­νοί­ας. Αὐ­τὴ τὴν ὁ­δὸ θὰ πρέ­πει νὰ δι­α­νύ­ου­με ὅ­λοι μας σὲ ὅ­λη μας τὴ ζω­ή. Δι­ό­τι ἡ με­τά­νοι­α δὲν εἶ­ναι μιὰ στιγ­μια­ία στά­ση ζω­ῆς, ἀλ­λὰ μί­α διαρκὴς πο­ρεί­α ποὺ κα­λεῖ ὅ­λους μας κα­θη­με­ρι­νὰ σὲ ἀ­πο­φά­σεις συγ­κε­κρι­μέ­νες καὶ στα­θε­ρές. Ἀ­πο­φά­σεις νὰ ἀ­πο­θέ­σου­με τὰ ἁ­μαρ­τή­μα­τά μας στὴν ἀ­πέ­ραν­τη θά­λασ­σα τοῦ ἐ­λέ­ους τοῦ Θε­οῦ. Νὰ πε­τά­ξου­με ἀ­πὸ ἐ­πά­νω μας κά­θε βά­ρος ποὺ μᾶς κρα­τά­ει προ­ση­λω­μέ­νους στὴ γῆ καὶ μᾶς ἐμ­πο­δί­ζει νὰ ζοῦ­με μέ­σα στὸ φῶς τοῦ Θε­οῦ.

Αὐ­τὸ ἀ­κρι­βῶς το­νί­ζει καὶ ὁ ἅ­γιος Γρη­γό­ριος ὁ Πα­λα­μᾶς λέ­γον ­τας ὅ­τι: «με­τά­νοι­α ἐ­στὶ τὸ μι­σῆ­σαι τὴν ἁ­μαρ­τί­αν καὶ ἀ­γα­πῆ­σαι τὴν ἀ­ρε­τήν». Νὰ μι­σή­σου­με λοι­πὸν τὴν ἁ­μαρ­τί­α καὶ νὰ ἀ­γα­πή­σου­με μὲ ὅ­λη μας τὴν δύ­να­μη τὴν ἀ­ρε­τή. Νὰ ἀ­γα­πή­σου­με τὰ ἔρ­γα τῆς ἀ­γά­πης καὶ φι­λαν­θρω­πί­ας, τὸν ἀ­γώ­να γιὰ τὴν κα­τά­κτη­ση τῶν ἀ­ρε­τῶν, τὴν βι­ω­μα­τι­κὴ προ­σευ­χή, τὴν πλού­σια με­λέ­τη τοῦ θεί­ου λό­γου, τὴν τα­κτι­κὴ συ­νει­δη­τὴ μυ­στη­ρια­κὴ ζω­ή. Δι­ό­τι ἡ με­τά­νοι­α εἶ­ναι ξερ­ρί­ζω­μα· εἶ­ναι ἀ­πε­λευ­θέ­ρω­ση ἀ­πὸ τὴ σκλα­βιὰ τῆς ἁ­μαρ­τί­ας καὶ ἀ­γώ­νας γιὰ τὴν κα­τά­κτη­ση τῆς ἀ­ρε­τῆς. Εἶ­ναι ἀ­πό­φα­ση καὶ πρά­ξη νὰ ζοῦ­με πλέ­ον μὲ τὸν Θε­ὸ καὶ γιὰ τὸν Θε­ό.

Αὐ­τὴν τὴν εὐ­χὴ ἂς ἔ­χου­με ὅ­λοι μας στὰ χεί­λη καὶ στὴν καρ­διά μας, ἰ­δι­αι­τέ­ρως τώ­ρα, κα­θὼς πο­ρευ­ό­μα­στε στὴν ἀρ­χὴ τῆς νέ­ας χρο­νιᾶς. Νὰ ζή­σου­με ὅ­λοι μας μιὰ νέ­α ζω­ὴ με­τα­νοί­ας καὶ ἀ­ρε­τῆς, ζω­ὴ ὄν­τως χρι­στι­α­νι­κή.

 

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου