ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ
ΠΑΦΟΥ
ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΑΓΙΟΥ ΝΕΚΤΑΡΙΟΥ
ΧΛΩΡΑΚΑΣ
ΚΥΡΙΑΚΗ ΜΕΤΑ ΤΑ ΦΩΤΑ
(9 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ 2022)
Ο ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ (ΜΕΤΑ ΤΑ ΦΩΤΑ)
Ἀδελφοί, ἑνὶ ἑκάστῳ ἡμῶν ἐδόθη ἡ χάρις κατὰ
τὸ μέτρον τῆς δωρεᾶς τοῦ Χριστοῦ. διὸ λέγει· ἀναβὰς εἰς ὕψος ᾐχμαλώτευσεν αἰχμαλωσίαν καὶ ἔδωκε δόματα τοῖς ἀνθρώποις. τὸ δὲ ἀνέβη τί ἐστιν εἰ μὴ ὅτι καὶ κατέβη πρῶτον εἰς τὰ κατώτερα
μέρη τῆς γῆς; ὁ καταβὰς αὐτός
ἐστι καὶ ὁ ἀναβὰς ὑπεράνω
πάντων
τῶν οὐρανῶν, ἵνα πληρώσῃ τὰ πάντα. καὶ αὐτὸς ἔδωκε τοὺς μὲν ἀποστόλους, τοὺς δὲ προφήτας, τοὺς δὲ εὐαγγελιστάς, τοὺς δὲ ποιμένας καὶ διδασκάλους, πρὸς τὸν καταρτισμὸν
τῶν ἁγίων εἰς ἔργον διακονίας,
εἰς οἰκοδομὴν τοῦ σώματος τοῦ Χριστοῦ, μέχρι
καταντήσωμεν οἱ πάντες εἰς τὴν ἑνότητα τῆς πίστεως καὶ τῆς ἐπιγνώσεως τοῦ υἱοῦ τοῦ Θεοῦ, εἰς ἄνδρα τέλειον, εἰς μέτρον ἡλικίας τοῦ πληρώματος
τοῦ Χριστοῦ.
(Ἐφεσ.
δ΄[4], 7 – 13)
ΕΡΜΗΝΕΙΑ (Π.Ν.ΤΡΕΜΠΕΛΑ)
Ἀδελφοί, πρέπει νὰ εἴμαστε ὅλοι ἕνα. Βέβαια ὅλοι οἱ πιστοὶ δὲν ἔχουμε λάβει τὰ ἴδια χαρίσματα, ἀλλὰ διάφορα καὶ ποικίλα. Αὐτὴ ὅμως ἡ διανομὴ γιὰ κανένα λόγο δὲν ἐπιτρέπεται νὰ γίνεται αἰτία χωρισμοῦ μεταξὺ τῶν πιστῶν. Διότι ἡ διανομὴ αὐτὴ δὲν εἶναι τυχαία, ἀλλὰ γίνεται ἀπ᾿ τὸν ἴδιο τὸν Χριστό. Αὐτὸς δηλαδὴ στὸν καθένα ξεχωριστὰ ἀπὸ ἐμᾶς ἔδωσε τὴ θεία χάρη, σύμφωνα μὲ τὸ μέτρο ποὺ μὲ σοφία καὶ δικαιοσύνη χρησιμοποιεῖ στὴ διανομὴ τῆς δωρεᾶς του.Κι ἐπειδὴ ὁ ἴδιος ὁ Χριστὸς διανέμει τὰ χαρίσματα, γι᾿ αὐτὸ λέει καὶ ἡ Ἁγία Γραφὴ στοὺς ψαλμούς: Ὅταν ὁ Χριστὸς μὲ τὴν Ἀνάληψή του ἀνέβηκε ψηλὰ στὸν οὐρανό, ἔδεσε αἰχμάλωτους τοὺς ἐχθρούς του, δηλαδὴ τὸν σατανᾶ καὶ τὸν θάνατο, κι ἔδωσε χαρίσματα στοὺς ἀνθρώπους. Λέγοντας λοιπὸν ἡ Ἁγία Γραφὴ γιὰ τὸν Χριστὸ ὅτι ἀνέβηκε, τί ἄλλο σημαίνει παρὰ ὅτι πρωτύτερα καὶ κατέβηκε στὰ κατώτερα μέρη τῆς γῆς, ἀφοῦ ἔγινε ἄνθρωπος καὶ σταυρώθηκε; Ὁ Χριστὸς ποὺ κατέβηκε, εἶναι ὁ ἴδιος ποὺ καὶ ἀνέβηκε ἐπάνω ἀπ᾿ ὅλους τοὺς οὐρανούς, γιὰ νὰ γεμίσει μὲ τὴν παρουσία του καὶ τὶς δωρεές του τὰ πάντα. Κι αὐτὸς ἔδωσε διάφορα χαρίσματα καὶ διακονίες: Ἄλλους ἔθεσε ἀποστόλους, ἄλλους προφῆτες, ἄλλους εὐαγγελιστές, ἄλλους ποιμένες καὶ διδασκάλους, γιὰ νὰ καταρτίζονται οἱ Χριστιανοὶ καὶ νὰ ἐπιτελεῖται τὸ ἔργο τῆς διακονίας, μὲ τὸ ὁποῖο οἰκοδομεῖται τὸ σῶμα τοῦ Χριστοῦ. Μέχρι νὰ φθάσουμε νὰ ἔχουμε ὅλοι μία καὶ τὴν ἴδια ἀληθινὴ πίστη καὶ τέλεια γνώση τοῦ Υἱοῦ τοῦ Θεοῦ καὶ νὰ προοδεύσουμε πνευματικά, ἕως ὅτου γίνουμε ἕνας τέλειος
ἄνθρωπος· καὶ ν᾿ ἀποκτήσουμε τὸ μέτρο τῆς πνευματικῆς ὡριμότητος
καὶ τελειότητος τοῦ Χριστοῦ δηλαδὴ νὰ ἔχουμε πλήρεις τὶς δωρεὲς καὶ τὴν πνευματικὴ τελειότητά του.
ΤΟ ΙΕΡΟΝ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟΝ (ΜΕΤΑ ΤΑ ΦΩΤΑ)
Τῷ
καιρῷ ἐκείνῳ, ἀκούσας ὁ ᾿Ιησοῦς ὅτι ᾿Ιωάννης παρεδόθη, ἀνεχώρησεν
εἰς τὴν Γαλιλαίαν· καὶ καταλιπὼν τὴν Ναζαρὲτ, ἐλθὼν κατῴκησεν εἰς
Καπερναοὺμ τὴν παραθαλασσίαν, ἐν ὁρίοις Ζαβουλὼν καὶ Νεφθαλείμ, ἵνα
πληρωθῇ τὸ ῥηθὲν διὰ ῾Ησαΐου τοῦ προφήτου, λέγοντος· Γῆ Ζαβουλὼν
καὶ γῆ Νεφθαλείμ, ὁδὸν θαλάσσης, πέραν τοῦ ᾿Ιορδάνου, Γαλιλαία
τῶν ἐθνῶν, ὁ λαὸς ὁ καθήμενος ἐν σκότει εἶδε
φῶς μέγα, καὶ τοῖς καθημένοις ἐν χώρᾳ καὶ σκιᾷ θανάτου, φῶς ἀνέτειλεν
αὐτοῖς. Ἀπὸ τότε ἤρξατο ὁ ᾿Ιησοῦς
κηρύσσειν καὶ λέγειν· Μετανοεῖτε· ἤγγικε γὰρ ἡ βασιλεία τῶν οὐρανῶν.
(Ματθ. δ΄[4],
12-17)
ΑΝΑΤΟΛΗ ΝΕΑΣ ΖΩΗΣ
ΕΡΜΗΝΕΥΤΙΚΗ ΟΜΙΛΙΑ
ΣΤΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ
Ἡ σημερινὴ
Κυριακὴ ὀνομάζεται «μετὰ τὰ Φῶτα», διότι εἶναι ἡ πρώτη Κυριακὴ μετὰ
τὴν ἑορτὴ τῶν Θεοφανίων ἢ ἀλλιῶς τῶν Φώτων. Ἡ ἁγία μας Ἐκκλησία
τὴν ἡμέρα τῶν Θεοφανίων πραγματοποιοῦσε πολλὲς βαπτίσεις Χριστιανῶν,
οἱ ὁποῖοι δέχονταν τὸ φῶς τοῦ Χριστοῦ καὶ ἀπέρριπταν γιὰ πάντα τὸ σκοτάδι
τῆς ἁμαρτίας. Γι᾿ αὐτὸ καὶ ἡ Κυριακὴ αὐτὴ εἶναι λουσμένη μέσα στὴν ἄπλετη
πνευματικὴ φωτοχυσία, καταυγάζεται ἀπὸ τὸ φῶς τοῦ Χριστοῦ. Μέσα
σ᾿ αὐτὴ λοιπὸν τὴν ἀτμόσφαιρα κινεῖται τὸ σημερινὸ εὐαγγελικὸ ἀνάγνωσμα.
1.ΝΑ ΖΟΥΜΕ ΣΤΟ ΦΩΣ
Τὸν καιρὸ ἐκεῖνο,
μᾶς ἀναφέρει ὁ εὐαγγελιστὴς Ματθαῖος, ὁ τελευταῖος προφήτης τῆς
Παλαιᾶς Διαθήκης, ὁ ἅγιος Ἰωάννης ὁ Πρόδρομος, φυλακίσθηκε ἀπὸ
τὸν βασιλέα Ἡρώδη Ἀντίπα. Καὶ μὲ τὴ φυλάκισή του αὐτὴ μιὰ ὁλόκληρη
ἐποχὴ τελείωσε, ἡ ἐποχὴ τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης, καὶ μία νέα περίοδος
ἀνέτειλε, ἡ περίοδος τῆς Καινῆς Διαθήκης. Σταμάτησε γιὰ πάντα ἡ
φωνὴ τοῦ Προδρόμου, καὶ μιὰ νέα φωνὴ πλέον κυριαρχεῖ, ἡ φωνὴ τοῦ Κυρίου.
Ὁ Κύριός μας πληροφορήθηκε τὴ φυλάκιση τοῦ Βαπτιστοῦ, ἀφοῦ ἀπέκρουσε
τοὺς τρεῖς μεγάλους πειρασμοὺς τοῦ διαβόλου στὴν ἔρημο. Καὶ πλέον ἀναχωρεῖ
ἀπὸ τὴν Ἰουδαία, ἐγκαταλείπει τὴν Ναζαρέτ, τὴν πόλη ὅπου μεγάλωσε,
τὴν πόλη ποὺ εἶχε ἀγαπήσει.
Καὶ ἀνεβαίνει
βορειότερα, στὴν περιοχὴ τῆς Γαλιλαίας, ὅπου ἁπλώνεται ἡ μεγάλη
λίμνη Γεννησαρέτ. Ἐδῶ κατοικοῦσαν οἱ δύο ἰουδαϊκὲς φυλὲς Ζαβουλὼν
καὶ Νεφθαλείμ, οἱ ὁποῖες ὅμως εἶχαν ὑποστεῖ μεγάλες εἰδωλολατρικὲς
ἐπιρροὲς ἀπὸ τοὺς λαοὺς μὲ τοὺς ὁποίους συγκατοικοῦσαν ἐπὶ πολλὰ
χρόνια. Καὶ ὁ Κύριος ἐπιλέγει ὡς κέντρο τῆς ἱεραποστολικῆς Του δράσεως
τὴν πόλη Καπερναούμ, ἡ ὁποία βρίσκεται στὸ βορειοδυτικὸ μέρος τῆς
λίμνης. Πραγματοποιήθηκε ἔτσι ἡ προφητεία τοῦ Ἡσαΐου, ὁ ὁποῖος
πρὶν ἀπὸ 800 περίπου χρόνια ἔλεγε ὅτι ὁ λαὸς τῆς Γαλιλαίας, ὁ λαὸς
τῶν φυλῶν Ζαβουλὼν καὶ Νεφθαλείμ, ποὺ κατοικεῖ κοντὰ στὴ λίμνη τῆς Γεννησαρὲτ
καὶ πέρα ἀπὸ τὸν Ἰορδάνη ποταμὸ καὶ βρίσκεται μέσα στὸ σκοτάδι τῆς
εἰδωλολατρίας, αὐτὸς ὁ λαὸς εἶδε φῶς μεγάλο, φῶς πνευματικό. Στὸν
λαὸ αὐτὸ ποὺ ἔζησε γιὰ αἰῶνες «ἐν χώρᾳ καὶ σκιᾷ θανάτου», στὴ χώρα ὅπου
κυριαρχοῦσε ἡ σκιὰ τῆς ἁμαρτίας καὶ τοῦ θανάτου, ἀνέτειλε τὸ οὐράνιο
φῶς, ὁ Κύριός μας Ἰησοῦς Χριστός.
Ὁ Χριστός μας
ἦλθε στὸν κόσμο καὶ φώτισε μὲ τὴν ἁγία Του ζωὴ καὶ τὸ σωτηριῶδες ἔργο
Του τὴν ἀνθρωπότητα. Δυστυχῶς ὅμως στὴν ἐποχή μας βλέπουμε ἕνα βαθὺ
καὶ πυκνὸ σκοτάδι νὰ κυριαρχεῖ καὶ πάλι γύρω μας. Μέσα σ᾿ αὐτὸ τὸ πυκνὸ
σκοτάδι τῆς ἐποχῆς μας ὁ Κύριος ζητεῖ ἀπὸ ἐμᾶς τοὺς σημερινοὺς Χριστιανοὺς
νὰ γίνουμε φῶς Χριστοῦ καὶ φῶς τοῦ κόσμου! Νὰ ἀρνηθοῦμε τὸ σκότος καὶ
τὰ ἔργα τοῦ σκότους. Νὰ ντυθοῦμε τὴν λάμψη τῆς καθαρότητος· σκέψεις ἅγιες,
λόγια φωτεινά, ζωὴ ἁγνή, παράδειγμα λαμπερό. Κι ὅταν πολλοὶ ἄνθρωποι
γίνουμε φωτεινοί, τότε θὰ γίνει φωτεινὴ καὶ ἡ κοινωνία μας, ἡ οἰκογένειά
μας, ἡ πόλη μας, ἡ πατρίδα μας.
Ὁ Κύριος μᾶς
βοηθεῖ στὴν ἱερὴ αὐτὴ ἀποστολή μας μὲ τὸν λόγο Του καὶ τὰ ἱερὰ Μυστήρια
τῆς Ἐκκλησίας Του. Τὸ Ἱερὸ Εὐαγγέλιο μᾶς δίνει φῶς, φωτίζει τὸ νοῦ
καὶ τὴν καρδιά μας νὰ βλέπουμε πλέον καθαρά, νὰ ἀκολουθοῦμε σταθερὰ
τὴν πορεία μας. Καὶ στὰ ἱερὰ Μυστήρια τῆς Ἐκκλησίας ζοῦμε μέσα στὸ ἱλαρὸ
φῶς τῆς θείας Χάριτος! Ἰδιαιτέρως δὲ μὲ τὴν θεία Κοινωνία παίρνουμε
μέσα μας τὸν Κύριό μας, τὸ φῶς τὸ ἀληθινό.
Ὁ Κύριος μᾶς
δίνει λοιπὸν τὰ μέσα γιὰ νὰ προσεγγίσουμε τὸ φῶς Του. Ταυτοχρόνως ὅμως
μᾶς δείχνει καὶ τὸν δρόμο ποὺ θὰ μᾶς ὁδηγήσει στὸ φῶς. Ποιὸς εἶναι ὁ δρόμος
αὐτός; Αὐτὸ θὰ τὸ δοῦμε στὴ συνέχεια τῆς εὐαγγελικῆς μας περικοπῆς.
2. ΜΕΤΑΝΟΕΙΤΕ
«Μετανοεῖτε, ἤγγικε γὰρ ἡ βασιλεία τῶν οὐρανῶν». Μετανοεῖτε.
Ἀλλάξτε πλέον πορεία, ἀλλάξτε τρόπο σκέψεως καὶ ζωῆς. Ζῆστε μιὰ νέα
ζωή. Αὐτὸ ἦταν τὸ κήρυγμα τοῦ Προδρόμου. Αὐτὸ ἦταν καὶ τὸ ἀρχικὸ κήρυγμα
τοῦ Κυρίου μας στοὺς λαοὺς ποὺ ζοῦσαν γιὰ αἰῶνες μέσα στὸ βαθὺ καὶ πυκνὸ
σκοτάδι τῆς ἄγνοιας καὶ τῆς ἁμαρτίας.
Αὐτὸς εἶναι
καὶ ὁ δρόμος πρὸς τὸ φῶς, ἡ ὁδὸς τῆς μετανοίας. Αὐτὴ τὴν ὁδὸ θὰ πρέπει
νὰ διανύουμε ὅλοι μας σὲ ὅλη μας τὴ ζωή. Διότι ἡ μετάνοια δὲν εἶναι
μιὰ στιγμιαία στάση ζωῆς, ἀλλὰ μία διαρκὴς πορεία ποὺ καλεῖ ὅλους μας
καθημερινὰ σὲ ἀποφάσεις συγκεκριμένες καὶ σταθερές. Ἀποφάσεις
νὰ ἀποθέσουμε τὰ ἁμαρτήματά μας στὴν ἀπέραντη θάλασσα τοῦ ἐλέους
τοῦ Θεοῦ. Νὰ πετάξουμε ἀπὸ ἐπάνω μας κάθε βάρος ποὺ μᾶς κρατάει προσηλωμένους
στὴ γῆ καὶ μᾶς ἐμποδίζει νὰ ζοῦμε μέσα στὸ φῶς τοῦ Θεοῦ.
Αὐτὸ ἀκριβῶς
τονίζει καὶ ὁ ἅγιος Γρηγόριος ὁ Παλαμᾶς λέγον τας ὅτι: «μετάνοια ἐστὶ
τὸ μισῆσαι τὴν ἁμαρτίαν καὶ ἀγαπῆσαι τὴν ἀρετήν». Νὰ μισήσουμε λοιπὸν
τὴν ἁμαρτία καὶ νὰ ἀγαπήσουμε μὲ ὅλη μας τὴν δύναμη τὴν ἀρετή. Νὰ ἀγαπήσουμε
τὰ ἔργα τῆς ἀγάπης καὶ φιλανθρωπίας, τὸν ἀγώνα γιὰ τὴν κατάκτηση
τῶν ἀρετῶν, τὴν βιωματικὴ προσευχή, τὴν πλούσια μελέτη τοῦ θείου λόγου,
τὴν τακτικὴ συνειδητὴ μυστηριακὴ ζωή. Διότι ἡ μετάνοια εἶναι ξερρίζωμα·
εἶναι ἀπελευθέρωση ἀπὸ τὴ σκλαβιὰ τῆς ἁμαρτίας καὶ ἀγώνας γιὰ τὴν
κατάκτηση τῆς ἀρετῆς. Εἶναι ἀπόφαση καὶ πράξη νὰ ζοῦμε πλέον μὲ τὸν
Θεὸ καὶ γιὰ τὸν Θεό.
Αὐτὴν τὴν εὐχὴ
ἂς ἔχουμε ὅλοι μας στὰ χείλη καὶ στὴν καρδιά μας, ἰδιαιτέρως τώρα, καθὼς
πορευόμαστε στὴν ἀρχὴ τῆς νέας χρονιᾶς. Νὰ ζήσουμε ὅλοι μας μιὰ νέα ζωὴ μετανοίας καὶ ἀρετῆς, ζωὴ ὄντως
χριστιανική.
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου