Δευτέρα 20 Ιουνίου 2022

ΚΑ­ΤΑ­ΝΟ­ΩΝ­ΤΑΣ ΤΟ ΣΥΜ­ΒΟ­ΛΟ ΤΗΣ ΠΙ­ΣΤΕ­ΩΣ. ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΥ ΡΟΥΣΗ

 

ΚΑ­ΤΑ­ΝΟ­ΩΝ­ΤΑΣ ΤΟ ΣΥΜ­ΒΟ­ΛΟ ΤΗΣ ΠΙ­ΣΤΕ­ΩΣ

(ἄρ­θρα 1-12)

(ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΥ ΡΟΥΣΗ)



Τὸ Σύμ­βο­λο τῆς Πί­στε­ως εἶ­ναι σύν­το­μη ὁ­μο­λο­γί­α τῆς πί­στης μας μέ­σα στὴν ὁ­ποί­α πα­ρου­σι­ά­ζον­ται πε­ρι­λη­πτι­κά, μὲ σα­φή­νεια καὶ αὐ­θεν­τι­κὰ αὐ­τὰ ποὺ πρέ­πει νὰ πι­στεύ­ει κά­θε ὀρ­θό­δο­ξος χρι­στια­νός.  Τὸ λέ­με κυ­ρί­ως στὸ Μυ­στή­ριο τοῦ Βα­πτί­σμα­τος, στὴ Θεί­α Λει­τουρ­γί­α πρὸ τῆς Θεί­ας Κοι­νω­νί­ας, ἀλ­λὰ καὶ στὶς ἄλ­λες ἀ­κο­λου­θί­ες. Θε­σπί­στη­κε στὶς Α΄ καὶ Β΄ Οἰ­κου­με­νι­κὲς Συ­νό­δους καὶ εἶ­ναι τὸ μο­να­δι­κὸ ποὺ χρη­σι­μο­ποι­οῦν ὅ­λες οἱ χρι­στι­α­νι­κὲς ὀρ­θό­δο­ξες ὁ­μο­λο­γί­ες. Ἀ­πο­τε­λεῖ­ται ἀ­πὸ 12 ἄρ­θρα (στί­χους). Τὸ 1ο ἄρ­θρο ἀ­να­φέ­ρε­ται στὸν Πα­τέ­ρα. Τὰ ἄρ­θρα ἀ­πὸ τὸ 2ο μέ­χρι τὸ 7ο στὸν Υἱ­ό. Τὸ 8ο στὸ Ἅ­γιο Πνεῦ­μα. Τὸ 9ο στὴν Ἐκ­κλη­σί­α. Τὸ 10ο στὸ Βά­πτι­σμα. Τὸ 11ο  στὴν Ἀ­νά­στα­ση τῶν νε­κρῶν. Τὸ 12ο στὴν Δευ­τέ­ρα Πα­ρου­σί­α. (Ἱ­ε­ρὰ Μη­τρό­πο­λη Ἠ­λεί­ας)

1. «Πι­στεύ­ω εἰς ἕ­να Θε­όν, Πα­τέ­ρα, παν­το­κρά­το­ρα, ποι­η­τὴν οὐ­ρα­νοῦ καὶ γής, ὁ­ρα­τῶν τὲ πάν­των καὶ ἀ­ο­ρά­των». [Ἡ  λέ­ξη ‘Πι­στεύ­ω’ δη­λώ­νει τὴν ἐμ­πι­στο­σύ­νη πρὸς τὸν Θε­ό. Ὁ Θε­ὸς εἶ­ναι ἀ­κό­μη Παν­το­κρά­το­ρας καὶ ποι­η­τὴς-δη­μι­ουρ­γὸς οὐ­ρα­νοῦ καὶ γῆς.]

2. «Καὶ εἰς ἕ­να Κύ­ριον Ἰ­η­σοῦν Χρι­στόν, τὸν Υἱ­ὸν τοῦ Θε­οῦ τὸν μο­νο­γε­νῆ, τὸν ἐκ τοῦ Πα­τρὸς γεν­νη­θέν­τα πρὸ πάν­των τῶν αἰ­ώ­νων· φῶς ἐκ φω­τός, Θε­ὸν ἀ­λη­θι­νὸν ἐκ Θε­οῦ ἀ­λη­θι­νοῦ, γεν­νη­θέν­τα οὐ ποι­η­θέν­τα, ὁ­μο­ού­σιον τῷ Πα­τρί, δι᾿ οὗ τὰ πάν­τα ἐ­γέ­νε­το». [Πι­στεύ­ου­με καὶ στὸν Ἰ­η­σοῦ Χρι­στό, τὸν Υἱ­ὸ τοῦ Θε­οῦ, ποὺ εἶ­ναι Κύ­ριος καὶ μο­νο­γε­νής, γεν­νή­θη­κε δὲ ἀ­πὸ τὸν Πα­τέ­ρα Του προ­αι­ώ­νια. Ἔ­χει δὲ τὴν ἴ­δια οὐ­σί­α μὲ τὸν Πα­τέ­ρα Θε­ό, ἐ­νῶ μέ­σῳ αὐ­τοῦ πλά­στη­καν τὰ πάν­τα.] - Ἱ­ε­ρὰ Μη­τρό­πο­λη Θεσ­σα­λο­νί­κης.

3. «Τὸν δι᾿ ἡ­μᾶς τοὺς ἀν­θρώ­πους καὶ διὰ τὴν ἡ­με­τέ­ραν σω­τη­ρί­αν κα­τελ­θόν­τα ἐκ τῶν οὐ­ρα­νῶν καὶ σαρ­κω­θέν­τα ἐκ Πνεύ­μα­τος Ἁ­γί­ου καὶ Μα­ρί­ας τῆς Παρ­θέ­νου καὶ ἐ­ναν­θρω­πή­σαν­τα». [Ὁ Υἱ­ὸς τοῦ Θε­οῦ, γιὰ τὴ δι­κή μας σω­τη­ρί­α, κα­τέ­βη­κε ἀ­πὸ τὴν οὐ­ρά­νια δό­ξα Του στὴ γῆ καὶ ἔ­λα­βε σάρ­κα, ὅ­μοι­α μὲ τὴ δι­κή μας, ἀ­πὸ τὴν Παρ­θέ­νο Μα­ρί­α μὲ τὴν ἐ­νέρ­γεια τοῦ Ἁ­γί­ου Πνεύ­μα­τος].

4. «Σταυ­ρω­θέν­τα τε ὑ­πὲρ ἡ­μῶν ἐ­πὶ Πον­τί­ου Πι­λά­του, καὶ πα­θόν­τα καὶ τα­φέν­τα». [Μὲ τὴ σταύ­ρω­σή του ὁ Χρι­στὸς ἕ­νω­σε οὐ­ρα­νὸ καὶ γῆ καὶ συμ­φι­λί­ω­σε Θε­ὸ καὶ ἀν­θρω­πό­τη­τα].

5. «Καὶ ἀ­να­στάν­τα τῇ τρί­τῃ ἡ­μέ­ρᾳ κα­τὰ τὰς Γρα­φάς». [Ὁ Χρι­στὸς ἀρ­κε­τὲς φο­ρὲς προ­εῖ­πε τὴ ζω­η­φό­ρα ἀ­νά­στα­σή Του καὶ ἔ­γι­νε πραγ­μα­τι­κά].

6.«Καὶ ἀ­νελ­θόν­τα εἰς τοὺς οὐ­ρα­νοὺς καὶ κα­θε­ζό­με­νον ἐκ δε­ξι­ῶν του Πα­τρός». [Με­τὰ τὴν Ἀ­νά­στα­σή Του ἀ­νέ­βη­κε στὸν οὐ­ρα­νὸ καὶ κά­θι­σε στὰ δε­ξιὰ τοῦ Πα­τέ­ρα Του. Ἐ­πι­τεύ­χθη­κε πλή­ρως ὁ σκο­πὸς τῆς Θεί­ας Ἐ­ναν­θρώ­πη­σης ποὺ ἦ­ταν ἡ ἕ­νω­ση θεί­ας καὶ ἀν­θρώ­πι­νης φύ­σε­ως στὸ πρό­σω­πο τοῦ Χρι­στοῦ].

7. «Καὶ πά­λιν ἐρ­χό­με­νον με­τὰ δό­ξης κρί­ναι ζῶν­τας καὶ νε­κρούς, οὗ τῆς βα­σι­λεί­ας οὐκ  ἔ­σται τέ­λος». [Θὰ ἔρ­θει καὶ πά­λι στὸν κό­σμο μὲ δό­ξα, σὲ χρό­νο ποὺ τὸν γνω­ρί­ζει μό­νο ὁ Θε­ός, γιὰ νὰ κρί­νει τοὺς ζων­τα­νοὺς καὶ τοὺς νε­κρούς. Καὶ ἡ Βα­σι­λεί­α Του δὲν θὰ ἔ­χει τέ­λος].

8. «Καὶ  εἰς τὸ Πνεῦ­μα τὸ Ἅ­γιον, τὸ Κύ­ριον, τὸ Ζω­ο­ποι­όν, τὸ ἐκ τοῦ Πα­τρός ἐκ­πο­ρευ­ό­με­νον, τὸ σὺν Πα­τρὶ καὶ Υἱ­ῷ συμ­προ­σκυ­νού­με­νον καὶ συν­δο­ξα­ζό­με­νον, τὸ λα­λῆ­σαν διὰ τῶν προ­φη­τῶν». [Πι­στεύ­ω καὶ στὸ Ἅ­γιο Πνεῦ­μα, τὸ τρί­το πρό­σω­πο τῆς Ἁ­γί­ας Τριά­δος, ποὺ ζω­ο­ποι­εῖ ὅ­λη τὴν κτί­ση καὶ ἐκ­πο­ρεύ­ε­ται ἀ­πὸ τὸν Πα­τέ­ρα. Προ­σκυ­νεῖ­ται καὶ δο­ξά­ζε­ται ἰ­σό­τι­μα μὲ τὸν Πατέρα καὶ τὸν Υἱό. Κα­θο­δή­γη­σε τοὺς Προ­φῆ­τες τῆς Πα­λαι­ᾶς Δι­α­θή­κης, ποὺ προ­εῖ­παν γιὰ τὸν ἐρ­χο­μὸ τοῦ Σω­τή­ρα].

9. «Εἰς μί­αν, Ἁ­γί­αν, Κα­θο­λι­κὴν καὶ Ἀ­πο­στο­λι­κήν Ἐκ­κλη­σί­αν». [Πι­στεύ­ω καὶ στὴν Ἐκ­κλη­σί­α. Εἶ­ναι μί­α, ἐ­πει­δὴ μί­α εἶ­ναι ἡ κε­φα­λή της, ὁ Χρι­στός. Εἶ­ναι ἁ­γί­α, εἶ­ναι κα­θο­λι­κή, ἐ­πει­δὴ κα­τέ­χει ὅ­λη τὴν ἀ­λή­θεια καὶ θέ­λει νὰ συμ­πε­ρι­λά­βει ὅ­λους τους ἀν­θρώ­πους. Εἶ­ναι ἀ­πο­στο­λι­κή, ἐ­πει­δὴ δι­α­τη­ρεῖ ἀ­νό­θευ­τη τὴ δι­δα­σκα­λί­α τῶν Ἀ­πο­στό­λων].

10. «Ὁ­μο­λο­γῶ ἐν βά­πτι­σμα εἰς ἄ­φε­σιν ἁ­μαρ­τι­ῶν». [Ὁ­μο­λο­γῶ ἕ­να βά­πτι­σμα στὸ ὄ­νο­μα τῆς Ἁ­γί­ας Τριά­δος. Μ᾿ αὐ­τὸ ἀρ­χί­ζου­με τὴν και­νού­ρια ζω­ὴ μέ­σα στὴν Ἐκ­κλη­σί­α. Μὲ αὐ­τὸ συγ­χω­ρεῖ­ται τὸ προ­πα­το­ρι­κὸ ἁ­μάρ­τη­μα καὶ ὅ­λες οἱ προ­σω­πι­κὲς ἁ­μαρ­τί­ες.]

11. «Προσ­δο­κῶ ἀ­νά­στα­σιν νε­κρῶν». [Πι­στεύ­ω καὶ πε­ρι­μέ­νω τὴν κοι­νὴ ἀ­νά­στα­ση ὅ­λων τῶν νε­κρῶν. Θὰ ἀ­να­στη­θεῖ κά­θε σῶ­μα γιὰ νὰ ἑ­νω­θεῖ μὲ τὴν ἀ­θά­να­τη ψυ­χή του. Ἡ ἀ­νά­στα­ση ὅ­λων θὰ γί­νει μὲ τὴ Δευ­τέ­ρα Πα­ρου­σί­α τοῦ Κυ­ρί­ου].

12. «Καὶ ζω­ὴν τοῦ μέλ­λον­τος αἰ­ῶ­νος. Ἀ­μήν». [Προσ­δο­κῶ ὅ­τι, με­τὰ τὴν ἀ­νά­στα­ση καὶ τὴν τε­λι­κὴ κρί­ση ὅ­λων τῶν ἀν­θρώ­πων ἀ­πὸ τὸν  Χρι­στό, θὰ ἀ­ξι­ω­θῶ νὰ ἀ­πο­λαύ­σω τὴν αἰ­ώ­νια ζω­ή, μα­ζὶ μὲ ὅ­λους τους ἁ­γί­ους. Ἀ­μήν]. (Ἀ­μήν: ἐ­βρα­ϊ­κή­λε­ξη (= ναί,  βέ­βαι­α)

 Πη­γή:  Ἔκ­δο­ση τῆς Ἱ­ε­ρᾶς Μη­τρο­πό­λε­ως Ἠ­λεί­ας.

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου