ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΠΑΦΟΥ
ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΑΓΙΟΥ
ΝΕΚΤΑΡΙΟΥ ΧΛΩΡΑΚΑΣ
ΚΥΡΙΑΚΗ Α΄ ΜΑΤΘΑΙΟΥ
(ΑΓΙΩΝ ΠΑΝΤΩΝ)
(27 ΙΟΥΝΙΟΥ 2021)
Ἀδελφοί, οἱ ἃγιοι πάντες διὰ πίστεως κατηγωνίσαντο βασιλείας,
εἰργάσαντο δικαιοσύνην, ἐπέτυχον
ἐπαγγελιῶν, ἔφραξαν στόματα λεόντων,
ἔσβεσαν δύναμιν πυρός, ἔφυγον στόματα μαχαίρας, ἐνεδυναμώθησαν ἀπὸ ἀσθενείας, ἐγενήθησαν ἰσχυροὶ ἐν πολέμῳ, παρεμβολὰς ἔκλιναν ἀλλοτρίων· ἔλαβον γυναῖκες ἐξ ἀναστάσεως
τοὺς νεκροὺς αὐτῶν· ἄλλοι δὲ ἐτυμπανίσθησαν, οὐ προσδεξάμενοι
τὴν ἀπολύτρωσιν, ἵνα κρείττονος ἀναστάσεως
τύχωσιν·
ἕτεροι δὲ ἐμπαιγμῶν καὶ μαστίγων
πεῖραν ἔλαβον, ἔτι δὲ δεσμῶν καὶ φυλακῆς· ἐλιθάσθησαν, ἐπρίσθησαν, ἐπειράσθησαν, ἐν φόνῳ μαχαίρας ἀπέθανον, περιῆλθον ἐν μηλωταῖς, ἐν αἰγείοις δέρμασιν, ὑστερούμενοι, θλιβόμενοι, κακουχούμενοι, ὧν οὐκ ἦν ἄξιος ὁ κόσμος, ἐν ἐρημίαις πλανώμενοι καὶ ὄρεσι καὶ σπηλαίοις καὶ ταῖς ὀπαῖς τῆς γῆς. Καὶ οὗτοι πάντες
μαρτυρηθέντες διὰ τῆς πίστεως οὐκ ἐκομίσαντο
τὴν ἐπαγγελίαν, τοῦ Θεοῦ περὶ ἡμῶν κρεῖττόν τι
προβλεψαμένου, ἵνα μὴ χωρὶς ἡμῶν τελειωθῶσι.
Τοιγαροῦν καὶ ἡμεῖς, τοσοῦτον ἔχοντες περικείμενον
ἡμῖν νέφος μαρτύρων, ὄγκον ἀποθέμενοι πάντα καὶ τὴν εὐπερίστατον
ἁμαρτίαν, δι' ὑπομονῆς τρέχωμεν τὸν προκείμενον
ἡμῖν ἀγῶνα, ἀφορῶντες
εἰς τὸν τῆς πίστεως ἀρχηγὸν καὶ τελειωτὴν Ἰησοῦν.
(Ἑβρ.ια΄[11]
33 – ιβ΄[12] 2)
ΛΟΓΟΣ ΣΤΟ: «Δι᾿ ὑπομονῆς τρέχωμεν τὸν
προκείμενον
ἡμῖν ἀγῶνα».
Κυριακὴ
τῶν Ἁγίων Πάντων! Τὸ Ἀποστολικὸ ἀνάγνωσμα μᾶς προσφέρει μία πανοραμικὴ
θέα τῶν ἡρωϊκῶν ἀγώνων τῶν ἀθλητῶν τῆς πίστεως. Ἀγώνων ἀπίστευτων,
διότι οἱ ἥρωες αὐτοὶ δὲν ἐπάλεψαν μόνον ἐναντίον αὐτοκρατόρων
καὶ δημίων, ἀλλὰ καὶ μὲ τοὺς κοσμοκράτορες τοῦ σκότους, μὲ τὶς φάλαγγες
τῶν πονηρῶν πνευμάτων, ποὺ παρατάχθηκαν ἐναντίον τους.
Στὸν ἴδιο
ἡρωϊκὸ ἀγώνα, σ᾿ αὐτὸ τὸ μεγαλειώδες καὶ ὑπερκόσμιο πρωτάθλημα
μᾶς καλεῖ στὸ τέλος καὶ ὅλους ἐμᾶς τὸ Ἀποστολικὸ κείμενο.
Ἂς δοῦμε
λοιπόν: Ποιὸς εἶναι αὐτὸς ὁ ἀγώνας καὶ
μὲ ποιὸν τρόπο θὰ μπορέσουμε καὶ ἐμεῖς νὰ τὸν κερδίσουμε.
1. ΔΡΟΜΟΣ MET᾿ ΕΜΠΟΔΙΩΝ
Τὴν εἰκόνα
τῶν δρομέων, ποὺ τρέχουν στὸ ἄθλημα τοῦ δρόμου, χρησιμοποιεῖ τὸ ἱερὸ
κείμενο γιὰ νὰ περιγράψει τὸν ἀγώνα, στὸν ὁποῖο μᾶς καλεῖ.
Καὶ εἶναι
πράγματι ἀγώνας δρόμου ὁ ἀγώνας μας. Δρόμου! Τοῦ πιὸ μακρινοῦ δρόμου,
ποὺ θὰ μποροῦσε ποτὲ νὰ διανύσει ὁ ἄνθρωπος. Τοῦ δρόμου, ποὺ ὁδηγεῖ
ἀπὸ τὴ γῆ στὸν Οὐρανό. Ἤ ἑνὸς ἀκόμη πιὸ μακρινοῦ· αὐτοῦ ὁ ὁποῖος ξεκινάει
ἀπὸ τὴν ἄβυσσο τῆς δαιμονικῆς κυριαρχίας, καὶ φθάνει μέχρι τὴν ἄβυσσο
τῆς Τριαδικῆς ἀγάπης, τὴν εὐλογημένη Βασιλεία τοῦ Πατρὸς καὶ τοῦ
Υἱοῦ καὶ τοῦ Ἁγίου Πνεύματος.
Καὶ ποιὸς
μπορεῖ νὰ περιγράψει τὶς δυσκολίες αὐτοῦ τοῦ δρόμου; Εἶναι δρόμος
μετ᾿ ἐμποδίων, δρόμος στενὸς καὶ ἀνηφορικὸς καὶ ἀπότομος. Δὲν εἶναι
κἂν δρόμος. Εἶναι κακοτράχαλο καὶ χορταριασμένο μονοπάτι, ποὺ κρέμεται
ἐπικίνδυνα πάνω ἀπ᾿ τὸ χάος στὶς ἄκρες γκρεμῶν.
Δρόμος
μετ᾿ ἐμποδίων. Τί ἐμπόδια ἀλήθεια! Καὶ ἡ σάρκα προδίδει, καὶ τὰ πάθη
ἐπαναστατοῦν, καὶ ὁ κόσμος καγχάζει, καὶ οἱ ἐχθροὶ παραμονεύουν. Σὲ
κάθε βῆμα, κάθε στιγμή, ἡμέρα καὶ νύχτα οἱ κίνδυνοι καραδοκοῦν. «Στενὴ ἡ πύλη καὶ τεθλιμμένη ἡ ὁδὸς ἡ
ἀπάγουσα εἰς τὴν ζωὴν» (Ματθ. ζ'[7] 14). Καὶ ἡ πόρτα στενή, καὶ ὁ δρόμος,
ποὺ ὁδηγεῖ στὴν αἰώνια ζωή, γεμάτος δυσκολίες καὶ κινδύνους.
Ναί, αὐτὸς
εἶναι σὲ γενικὲς γραμμὲς ὁ ἀγώνας μας. Τὰ συγκεκριμένα τώρα τὰ γνωρίζει
ὁ καθένας μας. Ξέρουμε πόσο δύσκολο εἶναι νὰ ζοῦμε σύμφωνα μὲ τὶς ἐντολὲς
τοῦ Θεοῦ. Νὰ εἴμαστε τίμιοι στὶς συναλλαγές μας, εἰλικρινεῖς μεταξύ
μας, συνεπεῖς στὶς ὑποχρεώσεις μας. Νὰ προσέχουμε τὰ μάτια μας, νὰ χαλιναγωγοῦμε
τὶς αἰσθήσεις μας ὅλες, νὰ συγκρατοῦμε τὴ γλώσσα μας, νὰ δαμάζουμε
τὸν θυμό μας, νὰ ἀγαποῦμε αὐτοὺς ποὺ μᾶς ἀντιπαθοῦν, νὰ εὐεργετοῦμε
αὐτοὺς ποὺ μᾶς ἀδικοῦν, νὰ μὴ φθονοῦμε, νὰ μὴ ζηλεύουμε, νὰ συγχωροῦμε,
νὰ ὑπομένουμε τὶς θλίψεις, νὰ μὴ ὑποκύπτουμε στοὺς πειρασμούς, νὰ ἀντιστεκόμαστε
στὶς ἐπιθέσεις τῶν δαιμόνων, ποὺ ἐπιδιώκουν μὲ κάθε τρόπο νὰ ἁρπάξουν
τὴν ψυχή μας, νὰ νικήσουν!
Νὰ νικήσουν;
Θὰ εἶναι φοβερό! Καὶ δὲν πρέπει ποτὲ κάτι τέτοιο νὰ συμβεῖ! Ἐμεῖς θὰ
πρέπει νὰ νικήσουμε! Πῶς λοιπὸν αὐτὸ θὰ τὸ πετύχουμε;
2. ΤΟ ΜΕΓΑΛΟ ΜΥΣΤΙΚΟ
Ὅλες αὐτὲς
οἱ δυσκολίες τοῦ πνευματικοῦ ἀγῶνος εἶναι δυνατὸν νὰ δημιουργήσουν
μιὰ ἀτμόσφαιρα μελαγχολίας στὴν ψυχή μας, καὶ νὰ ἀναρωτηθοῦμε: Εἶναι δυνατὸν μὲ τέτοιες συνθῆκες νὰ νικήσουμε;
Λοιπόν,
τὸ ἐρώτημα εἶναι δικαιολογημένο, καὶ πραγματικὰ ἡ ἀπάντηση εἶναι
ΟΧΙ. Κανένας ἄνθρωπος δὲν μπορεῖ νὰ νικήσει σ᾿ αὐτὸν τὸν ἀγώνα μὲ μόνες
τὶς δικές του δυνάμεις. ΚΑΝΕΝΑΣ! Ναί, ἀλλὰ μὲ τὴν Χάρη καὶ τὴ βοήθεια
τοῦ Θεοῦ, ἀκόμη καὶ αὐτὸ τὸ ἀκατόρθωτο, γίνεται κατορθωτό. Καὶ ἑπομένως
ὁ ἀγώνας μας ὄχι μόνο γίνεται εὔκολος, ἀλλὰ καὶ χαρούμενος, διότι
ὅπου ὑπάρχει καὶ μένει ἡ Χάρη τοῦ Θεοῦ ἐκεῖ ὅλα μεταβάλλονται σὲ Παράδεισο,
καὶ ὁ δρόμος ποὺ πρὶν φαινόταν σκληρὸς καὶ μελαγχολικός, τώρα γίνεται
εὐλογημένος, καὶ ἡ κοπιαστικὴ πορεία πανηγύρι!
Ὁπότε
ποῦ εὑρίσκεται τὸ πρόβλημα; Τὸ πρόβλημα βρίσκεται ἀκριβῶς στὸ νὰ θέλουμε νὰ δεχόμαστε τὴ Χάρη
τοῦ Θεοῦ. Διότι ὁ Θεὸς εἶναι μὲν πρόθυμος νὰ προσφέρει τὴν Χάρη Του
σὲ ὅλους, κανέναν ὅμως δὲν ἀναγκάζει νὰ τὴν δεχθεῖ. Ἐξαρτᾶται ἀπὸ ἐμᾶς,
ἀπὸ τὴ δική μας ἐλευθερία, τὸ ἂν θὰ θελήσουμε νὰ τὴν ζητήσουμε, καὶ
βέβαια νὰ τὴν δεχθοῦμε μόλις μᾶς δοθεῖ.
Ὅλο συνεπῶς
τὸ μυστικό του πνευματικοῦ ἀγῶνος βρίσκεται σ᾿ αὐτὸ τὸ σημεῖο: στὸ ἐὰν καὶ κατὰ πόσο ζητοῦμε καὶ δεχόμαστε
τὴν Χάρη τοῦ Θεοῦ. Ὁ Ἀπόστολος τὸ ὑπογραμμίζει αὐτὸ πολὺ ἔντονα
στὸ κείμενό μας. Μᾶς παραγγέλλει νὰ τρέχουμε μὲ ὑπομονὴ στὸν δρόμο
τοῦ πνευματικοῦ ἀγῶνος «ἀφορῶντες»,
λέγει, «εἰς τὸν τῆς πίστεως ἀρχηγὸν
καὶ τελειωτὴν Ἰησοῦν», ἔχοντας δηλαδὴ στραμμένα τὰ μάτια μας
πρὸς τὸν Κύριο, ὁ Ὁποῖος εἶναι ὁ ἀρχηγὸς τῆς πίστεως, καὶ Αὐτὸς ὁ Ὁποῖος
μας τελειοποιεῖ σ᾿ αὐτήν. Ἔχοντας στραμμένα τὰ μάτια μας πρὸς τὸν Κύριον,
γιατί; Ὄχι μόνο γιὰ νὰ ἐμπνευσθοῦμε ἀπὸ τὸ παράδειγμά Του, ἀλλὰ καὶ
γιὰ νὰ λάβουμε αὐτὴν τὴν Χάρη καὶ βοήθεια, ποὺ τόσο ἔχουμε ἀνάγκη.
ΑΦΟΡΩΝΤΕΣ!...
Ὑπέροχη ἔκφραση! Ἔχοντας στραμμένο τὸ βλέμμα στὸν Κύριο. Αὐτὸ εἶναι
ΤΟ ΜΕΓΑΛΟ ΜΥΣΤΙΚΟ! Αὐτὸ εἶναι τὸ πανίσχυρο ὅπλο, μὲ τὸ Ὁποῖο μποροῦμε
νὰ νικήσουμε καὶ τὰ πάθη καὶ τοὺς κοσμοκράτορες τοῦ σκότους. Ναί, θὰ ἀγωνιζόμαστε
καὶ ἐμεῖς, θὰ κάνουμε ὅ,τι μποροῦμε, θὰ δείχνουμε τὸ φιλότιμό μας, θὰ
προσπαθοῦμε. Αὐτὸ εἶναι καὶ σωστὸ καὶ ἀπαραίτητο. Ἀλλὰ αὐτὸ ἀπὸ μόνο
του δὲν φτάνει. Γιὰ νὰ νικήσουμε, ἔχουμε ἀνάγκη ἀπὸ τὴν Χάρη. Γι᾿ αὐτὸ
καὶ τὰ μάτια μας θὰ πρέπει νὰ εἶναι διαρκῶς στραμμένα πρὸς Ἐκεῖνον, ποὺ
δὲν εἶναι μακριά μας, στὴν Ἐκκλησία Του εἶναι παρών. Γιὰ νὰ μποροῦμε
νὰ ἐπαναλαμβάνουμε καὶ ἐμεῖς μαζὶ μὲ τὸν φλογερὸ ἀπόστολο Παῦλο: «Πάντα ἰσχύω ἐν τῷ ἐνδυναμοῦντί με
Χριστῷ» (Φιλιπ. δ'[4] 13). Τὰ πάντα κατορθώνω μὲ τὴ δύναμη, ποὺ μοῦ
δίνει ἡ ἕνωσή μου μὲ τὸν Χριστό!
Ἀδελφοί,
ἡ στροφή μας αὐτὴ πρὸς τὸν Κύριον ἔχει καὶ μιὰ ἐπιπλέον σημασία ἀπὸ
αὐτήν, ποὺ ἀναφέραμε. Ὅτι εἶναι ταυτοχρόνως καὶ στροφὴ πρὸς τὸ τέρμα
τοῦ δρόμου, στὸν ὁποῖο τρέχουμε. Διότι ὁ Κύριος εἶναι ὁ πρῶτος, ποὺ ἔκοψε
τὸ νῆμα αὐτοῦ τοῦ δρόμου. Καὶ τώρα ὄχι μόνο μᾶς ἐνισχύει, ἀλλὰ καὶ περιμένει
ἐκεῖ στὸ τέλος, γιὰ νὰ μᾶς στεφανώσει.
Ἐκεῖ λοιπὸν
νὰ εἴμαστε στραμμένοι. ΕΚΕΙ! Νὰ μὴν ἀφήνουμε νὰ μᾶς πνίγουν τὰ ἐμπόδια
τοῦ δρόμου. Νὰ μὴν στεκόμαστε στὶς μικροδυσκολίες, στὶς ταλαιπωρίες,
στοὺς κόπους τοῦ ἀγῶνος. Ἀλλὰ νὰ ἔχουμε τὸ βλέμμα μας στηριγμένο ἐκεῖ!
Ἐκεῖ, στὸ τέλος τοῦ δρόμου, στὴν ἄπειρη χαρὰ καὶ δόξα, τὴν ὁποία ἤδη
προαπολαμβάνουν οἱ Ἅγιοι Πάντες, καὶ τὴν ὁποία ἔχουμε κληθεῖ νὰ ἀπολαύσουμε
ὅλοι μας. Ἀμήν!
(Διασκευὴ ἀπὸ
παλαιὸ τόμο τοῦ Περιοδικοῦ «Ο ΣΩΤΗΡ»)
ΤΟ ΙΕΡΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ
Εἶπεν ὁ Κύριος τοῖς ἑαυτοῦ μαθηταῖς.
Πᾶς οὖν ὅστις ὁμολογήσει ἐν ἐμοὶ ἔμπροσθεν τῶν ἀνθρώπων, ὁμολογήσω κἀγὼ ἐν αὐτῷ ἔμπροσθεν τοῦ πατρός μου τοῦ ἐν οὐρανοῖς· ὅστις δ' ἂν ἀρνήσηταί με ἔμπροσθεν τῶν ἀνθρώπων, ἀρνήσομαι αὐτὸν κἀγὼ ἔμπροσθεν τοῦ πατρός μου τοῦ ἐν οὐρανοῖς. Ὁ φιλῶν πατέρα ἢ μητέρα ὑπὲρ ἐμὲ οὐκ ἔστι μου ἄξιος· καὶ ὁ φιλῶν υἱὸν ἢ θυγατέρα ὑπὲρ ἐμὲ οὐκ ἔστι μου ἄξιος· καὶ ὃς οὐ λαμβάνει τὸν σταυρὸν αὐτοῦ καὶ ἀκολουθεῖ ὀπίσω μου, οὐκ ἔστι μου ἄξιος. Τότε ἀποκριθεὶς ὁ Πέτρος εἶπεν αὐτῷ· Ἰδοὺ ἡμεῖς ἀφήκαμεν πάντα καὶ ἠκολουθήσαμέν σοι· τί ἄρα ἔσται ἡμῖν; ὁ δὲ Ἰησοῦς εἶπεν αὐτοῖς· Ἀμὴν λέγω ὑμῖν ὅτι ὑμεῖς οἱ ἀκολουθήσαντές μοι, ἐν τῇ παλιγγενεσίᾳ, ὅταν καθίσῃ ὁ υἱὸς τοῦ ἀνθρώπου ἐπὶ θρόνου δόξης αὐτοῦ, καθίσεσθε καὶ ὑμεῖς ἐπὶ δώδεκα θρόνους κρίνοντες τὰς δώδεκα φυλὰς τοῦ Ἰσραήλ. καὶ πᾶς ὅς ἀφῆκεν οἰκίας ἢ ἀδελφοὺς ἢ ἀδελφὰς ἢ πατέρα ἢ μητέρα ἢ γυναῖκα ἢ τέκνα ἢ ἀγροὺς ἕνεκεν τοῦ ὀνόματός μου, ἑκατονταπλασίονα
λήψεται
καὶ ζωὴν αἰώνιον κληρονομήσει.
Πολλοὶ δὲ ἔσονται πρῶτοι ἔσχατοι καὶ ἔσχατοι πρῶτοι.
(Ματθ.ι΄[10] 32 – 33, 37 – 38, ιθ΄[19] 27 – 30)
ΕΡΜΗΝΕΙΑ (Π.Ν.ΤΡΕΜΠΕΛΑ)
Εἶπε ὁ
Κύριος στούς μαθητές του. Καθένας
πού θὰ μὲ ὁμολογήσει ὡς Σωτήρα του καὶ Θεὸ του μπροστὰ στοὺς ἀνθρώπους
πού καταδιώκουν τὴν πίστη μου, θὰ τὸν ὁμολογήσω κι ἐγώ ὡς δικό μου
πιστὸ μπροστὰ στὸν Πατέρα μου πού εἶναι στοὺς οὐρανούς. Ἐκεῖνος ὅμως
πού θὰ μὲ ἀρνηθεῖ ὡς Θεάνθρωπο Σωτήρα μπροστὰ στοὺς ἀνθρώπους, αὐτὸν
θὰ τὸν ἀρνηθῶ κι ἐγώ καὶ δὲν θὰ τὸν ἀναγνωρίσω ὡς δικό μου μπροστὰ στὸν
Πατέρα μου πού εἶναι στοὺς οὐρανούς. Ἐκεῖνος πού ἀγαπᾶ τὸν πατέρα
του ἢ τὴ μητέρα του περισσότερο ἀπὸ μένα, καὶ μὲ ἀρνεῖται γιὰ νὰ μὴ
χωρισθεῖ ἀπό τους γονεῖς του, δὲν ἀξίζει γιὰ μένα. Κι ἐκεῖνος ποὺ ἀγαπᾶ
τὸ γιό του ἢ τὴν κόρη του περισσότερο ἀπὸ μένα, δὲν εἶναι ἄξιος νὰ λέγεται
μαθητής μου. Κι ἐκεῖνος ποὺ δὲν παίρνει τὴν ἀπόφαση νὰ ὑποστεῖ σταυρικὸ
θάνατο καὶ δὲν ἀκολουθεῖ πίσω μου μὲ τὴν ἀπόφαση αὐτή, δὲν μιμεῖται
δηλαδὴ σὲ ὅλα τὸ παράδειγμά μου, δὲν ἀξίζει γιὰ μένα. Τότε τοῦ ἀποκρίθηκε
ὁ Πέτρος: Νά, ἐμεῖς ὅλα τὰ ἀφήσαμε καὶ σὲ ἀκολουθήσαμε. Τί ἄραγε θὰ
μᾶς δοθεῖ ὡς ἀμοιβή; Κι ὁ Ἰησοῦς τοὺς εἶπε: Ἀληθινά σᾶς λέω ὅτι ἐσεῖς
πού μὲ ἀκολουθήσατε, ὅταν ξαναγεννηθεῖ ὁ κόσμος καὶ θὰ ἔχει συντελεσθεῖ
ἡ ἀνάσταση τῶν νεκρῶν, ὁπότε θὰ καθίσει
ὁ υἱὸς τοῦ ἄνθρωπου σὲ θρόνο λαμπρό, ἀντάξιο τῆς δόξας του, θὰ καθίσετε
κι ἐσεῖς σὲ δώδεκα θρόνους δικάζοντας τὶς δώδεκα φυλὲς τοῦ Ἰσραήλ.
Καὶ καθένας πού ἄφησε σπίτια ἢ ἀδελφοὺς ἢ ἀδελφὲς ἢ πατέρα ἢ μητέρα
ἢ γυναῖκα ἢ παιδιὰ ἢ χωράφια γιὰ νὰ μείνει ἑνωμένος καὶ νὰ μὴ χωρισθεῖ
ἀπὸ μένα, θὰ πάρει ἑκατὸ φορὲς περισσότερα σ᾿ αὐτὴ τὴ ζωὴ καὶ θὰ
κληρονομήσει καὶ τὴν αἰώνια ζωή. Πολλοὶ μάλιστα πού εἶναι στὸν κόσμο
αὐτὸ πρῶτοι, θὰ εἶναι στὸν ἄλλο κόσμο τελευταῖοι, καὶ πολλοὶ τελευταῖοι
θὰ εἶναι ἐκεῖ πρῶτοι.
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου