ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ
ΠΑΦΟΥ
ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΑΓΙΟΥ
ΝΕΚΤΑΡΙΟΥ ΧΛΩΡΑΚΑΣ
Η ΕΝ Τῼ ΝΑῼ ΕΙΣΟΔΟΣ
ΤΗΣ ΥΠΕΡΑΓΙΑΣ ΘΕΟΤΟΚΟΥ
(21 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2021)
Ο ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ (ΤΗΣ ΕΟΡΤΗΣ)
Ἀδελφοί, εἶχεν ἡ
πρώτη σκηνὴ δικαιώματα λατρείας τό τε ῞Αγιον κοσμικόν. Σκηνὴ γὰρ
κατεσκευάσθη ἡ πρώτῃ ἐν ᾗ ἥ τε λυχνία καὶ ἡ τράπεζα καὶ ἡ πρόθεσις
τῶν ἄρτων, ἥτις λέγεται ῞Αγια. Μετὰ δὲ τὸ δεύτερον καταπέτασμα σκηνὴ
ἡ λεγομένη ῞Αγια ῾Αγίων, χρυσοῦν ἔχουσα θυμιατήριον καὶ τὴν κιβωτὸν
τῆς διαθήκης περικεκαλυμμένην πάντοθεν χρυσίῳ, ἐν ᾗ στάμνος χρυσῆ
ἔχουσα τὸ μάννα καὶ ἡ ῥάβδος ᾿Ααρὼν ἡ βλαστήσασα καὶ αἱ πλάκες τῆς διαθήκης,
ὑπεράνω δὲ αὐτῆς Χερουβὶμ δόξης κατασκιάζοντα τὸ ἱλαστήριον· περὶ
ὧν οὐκ ἔστι νῦν λέγειν κατὰ μέρος. Τούτων δὲ οὕτω κατεσκευασμένων
εἰς μὲν τὴν πρώτην σκηνὴν διὰ παντὸς εἰσίασιν οἱ ἱερεῖς τὰς λατρείας
ἐπιτελοῦντες, εἰς δὲ τὴν δευτέραν ἅπαξ τοῦ ἐνιαυτοῦ μόνος ὁ ἀρχιερεύς,
οὐ χωρὶς αἵματος, ὃ προσφέρει ὑπὲρ ἑαυτοῦ καὶ τῶν τοῦ λαοῦ ἀγνοημάτων.
(Ἑβρ. θ΄ [9] 1 –
7)
ΕΡΜΗΝΕΙΑ (Π.Ν.ΤΡΕΜΠΕΛΑ)
Ἀδελφοί, ἂς βγάλουμε τώρα κάποιο
συμπέρασμα γιά ὅσα εἴπαμε σχετικά μέ
τήν ἱερωσύνη τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης, κι ἄς τά διασαφηνίσουμε περισσότερο. Εἶχε βέβαια καί ἡ πρώτη Διαθήκη νόμους καί λατρευτικές διατάξεις, καθώς
κι ἕνα ἐπίγειο θυσιαστήριο. Κατασκευάστηκε
δηλαδή τό πρῶτο διαμέρισμα τῆς σκηνῆς, μέσα στό ὁποῖο ὑπῆρχε ἡ λυχνία καί ἡ τράπεζα τῆς προθέσεως καί οἱ ἄρτοι πού τοποθετοῦνταν πάνω
σ’ αὐτήν ὡς προσφορά στό Θεό. Καί τό πρῶτο αὐτό διαμέρισμα
τῆς σκηνῆς λεγόταν «Ἅγια». Ἔπειτα, πίσω ἀπό τό δεύτερο καταπέτασμα ἦταν τό μέρος τῆς σκηνῆς πού λεγόταν «Ἅγια Ἁγίων». Στά Ἅγια τῶν Ἁγίων ὑπῆρχε ἕνα χρυσό θυμιατήριο καί ἡ Κιβωτός τῆς Διαθήκης, πού ἦταν γύρω-γύρω καλυμμένη μέ χρυσάφι ἀπ’ ὅλες τίς πλευρές της. Μέσα
στήν κιβωτό αὐτή ὑπῆρχε μιά χρυσή στάμνα πού
περιεῖχε ἀπό τό περίφημο μάννα,
καθώς ἐπίσης καί ἡ ράβδος τοῦ Ἀαρών πού εἶχε βλαστήσει
θαυματουργικά, καί οἱ θεοχάρακτες πλάκες τῆς Διαθήκης. Πάνω ἀπό τήν κιβωτό ὑπῆρχαν δύο χρυσά Χερουβίμ ἔνδοξα, πού ἀνάμεσά τους ἐμφανιζόταν καί μιλοῦσε ὁ Θεός. Αὐτά σκέπαζαν μέ τά φτερά τους καί σκίαζαν
τό χρυσό κάλυμμα τῆς κιβωτοῦ, πού ὀνομαζόταν ἱλαστήριο. Ἀλλά γιά ὅλα αὐτά δέν εἶναι τώρα καιρός νά μιλήσουμε
μέ λεπτομέρειες. Ἔτσι λοιπόν εἶχαν αὐτά σχεδιασθεῖ καί μ᾿ αὐτόν τόν τρόπο εἶχε
κατασκευασθεῖ ἡ σκηνή, ὥστε στό πρῶτο διαμέρισμά της, δηλαδή στά Ἅγια, νά μπαίνουν πάντοτε οἱ ἱερεῖς καί νά τελοῦν τίς ἱεροτελεστίες. Στό δεύτερο ὅμως διαμέρισμα τῆς σκηνῆς, δηλαδή στά Ἅγια τῶν Ἁγίων, ἔμπαινε μία φορά τό χρόνο, τήν ἡμέρα
τοῦ ἐξιλασμοῦ, μόνον ὁ ἀρχιερέας. Κι αὐτός δέν ἔμπαινε χωρίς αἷμα, ἀλλά ἔφερνε μαζί του τό αἷμα τῶν ζώων, τό ὁποῖο πρόσφερε ὡς ἐξιλαστήρια θυσία γιά τόν ἑαυτό του
καί γιά τίς ἁμαρτίες πού ἀπό ἄγνοια εἶχε διαπράξει ὁ λαός.
ΤΟ ΙΕΡΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ
Τῷ καιρῷ ἐκείνῳ, εἰσῆλθεν ὁ
᾿Ιησοῦς εἰς κώμην τινά. γυνὴ δέ τις, ὀνόματι Μάρθα, ὑπεδέξατο αὐτὸν
εἰς τὸν οἶκον αὐτῆς. Καὶ τῇδε ἦν ἀδελφὴ καλουμένη Μαρία, ἣ καὶ παρακαθίσασα
παρὰ τοὺς πόδας τοῦ ᾿Ιησοῦ, ἤκουε τὸν λόγον αὐτοῦ. Ἡ δὲ Μάρθα περιεσπᾶτο
περὶ πολλὴν διακονίαν· ἐπιστᾶσα δὲ εἶπε· Κύριε, οὐ μέλει σοι ὅτι ἡ
ἀδελφή μου μόνην με κατέλιπε διακονεῖν; εἰπὲ οὖν αὐτῇ ἵνα μοι συναντιλάβηται.
Ἀποκριθεὶς δὲ εἶπεν αὐτῇ ὁ ᾿Ιησοῦς· Μάρθα, Μάρθα, μεριμνᾷς καὶ τυρβάζῃ
περὶ πολλά, ἑνὸς δέ ἐστι χρεία. Μαρία δὲ τὴν ἀγαθὴν μερίδα ἐξελέξατο,
ἥτις οὐκ ἀφαιρεθήσεται ἀπ᾿ αὐτῆς. ᾿Εγένετο δὲ ἐν τῷ λέγειν αὐτὸν
ταῦτα, ἐπάρασά τις γυνὴ φωνὴν ἐκ τοῦ ὄχλου, εἶπεν αὐτῷ· Μακαρία ἡ
κοιλία ἡ βαστάσασά σε, καὶ μαστοὶ οὓς ἐθήλασας. Αὐτὸς δὲ εἶπε· Μενοῦνγε
μακάριοι οἱ ἀκούοντες τὸν λόγον τοῦ Θεοῦ, καὶ φυλάσσοντες αὐτόν.
(Λουκ. ι΄ [10] 38 – 42 καὶ ια΄ [11]
27 – 28)
ΕΡΜΗΝΕΙΑ (Π.Ν.ΤΡΕΜΠΕΛΑ)
Ἐκεῖνο τὸν καιρὸ μπῆκε ὁ Ἰησοῦς σ'
ἕνα χωριό. Καὶ κάποια γυναίκα ποὺ ὀνομαζόταν Μάρθα τὸν ὑποδέχθηκε στό σπίτι
της. Αὐτὴ εἶχε μία ἀδελφὴ ποὺ λεγόταν Μαρία, ἡ ὁποία ὄχι μόνο ὑποδέχθηκε τὸν Ἰησοῦ
ὅπως ἡ Μάρθα, ἀλλά καὶ κάθισε κοντὰ στὰ πόδια του ὡς ταπεινή μαθήτρια κι ἄκουγε
μὲ ἀπερίσπαστη προσοχή τὴ διδασκαλία του. Ἡ Μάρθα ὅμως ἦταν ἀπασχολημένη καὶ
πνιγμένη σὲ πολλὴ ἐργασία, φροντίζοντας νὰ ἑτοιμάσει τὸ φαγητὸ καὶ νὰ
περιποιηθεῖ τὸν Διδάσκαλο. Κάποια στιγμή λοιπὸν στάθηκε κοντὰ στὸν Χριστὸ καὶ
τοῦ εἶπε: Κύριε δὲν σὲ νοιάζει ποὺ ἡ ἀδελφή μου μὲ ἄφησε μόνη μου νὰ ὑπηρετῶ καὶ
νὰ ἑτοιμάζω τὸ τραπέζι; Πὲς της λοιπόν νά μὲ βοηθήσει. Τότε τῆς ἀποκρίθηκε ὁ Ἰησοῦς:
Μάρθα, Μάρθα, βασανίζεις καὶ ταλαιπωρεῖς τὸ νοῦ σου μὲ πολλὲς ἀγωνιώδεις
φροντίδες, καὶ κουράζεις τὸ σῶμα σου γιά νά προετοιμάσεις πολλά πράγματα. Ἐνῶ ἕνα
εἶναι χρήσιμο καὶ ἀναγκαῖο, ἡ ἀκρόαση τῆς διδασκαλίας μου. Αὐτὴ εἶναι ἡ ἀναγκαία
πνευματικὴ τροφὴ γιὰ τὴν ψυχή. Αὐτὴν τὴν τροφὴ διάλεξε ἡ Μαρία, τὴν καλὴ καὶ ὠφέλιμη
μερίδα, ποὺ δὲν θὰ τῆς ἀφαιρεθεῖ ποτέ. Διότι οἱ ὠφέλειες τῆς πνευματικῆς αὐτῆς
τροφῆς δὲν εἶναι προσωρινὲς καὶ φθαρτές, ἀλλά πνευματικὲς καὶ αἰώνιες. Κι ἐνῶ ὁ
Ἰησοῦς τὰ ἔλεγε αὐτά, κάποια γυναίκα ἀπ' τὸ πλῆθος, ἐπειδὴ ἐνθουσιάστηκε ἀπό τὴ
διδασκαλία του, ἔβγαλε μιά δυνατή φωνή καὶ εἶπε: Εὐτυχισμένη ἡ κοιλιὰ ποὺ σὲ
βάστασε καὶ οἱ μαστοὶ ποὺ θήλασες. Εὐτυχισμένη δηλαδὴ ἡ μητέρα ποὺ σὲ γέννησε
καὶ σὲ ἀνέθρεψε. Κι αὐτὸς εἶπε: Ἀληθινά, εὐτυχισμένη εἶναι ἡ μητέρα μου· ἀλλά μὴν
ξεχνᾶτε ὅτι μακάριοι εἶναι ὅσοι ἀκοῦνε τὸν λόγο τοῦ Θεοῦ καὶ τὸν ἐφαρμόζουν. Μ'
αὐτὴ τὴν ἔννοια, αὐτὴ ποὺ μὲ γέννησε καὶ μὲ θήλασε, γι' αὐτὸ ἀκριβῶς δέχθηκε τὴ
μεγαλύτερη τιμὴ καὶ ἀξιώθηκε νὰ γίνει μητέρα μου, διότι φύλαξε πάντοτε τὸν λόγο
τοῦ Θεοῦ.
ΤΑ
ΕΙσόδια τΗς Θεοτόκου
Τὴν 21η Νοεμβρίου
πανηγυρίζει ἡ Ἐκκλησία μας τὰ Εἰσόδια τῆς Θεοτόκου ἢ ὅπως ἀναλυτικότερα
γράφει τὸ συναξάριο τῆς ἡμέρας: «τὴν
μνήμην τῆς ἐν τῷ ναῷ εἰσόδου τῆς Θεομήτορος». Ὁ βίος τῆς Θεοτόκου,
ἐκτὸς ἀπὸ τὶς ἀφηγήσεις τῶν αὐθεντικῶν Εὐαγγελίων γιὰ τὸν εὐαγγελισμό,
τὴν ἐπίσκεψη στὴν Ἐλισάβετ καὶ τὰ ἄλλα περιστατικὰ τῆς ζωῆς της ποὺ
ἄμεσα συνδέονται μὲ τὸν βίο καὶ τὸ ἔργο τοῦ Κυρίου, δὲν μᾶς εἶναι γνωστὸς
παρὰ μόνο ἀπὸ τὶς διηγήσεις τῶν ἀποκρύφων, ποὺ ἀνέλαβαν νὰ συμπληρώσουν
τὰ ὑπάρχοντα κενά. Τὴν εἴσοδό της στὸν ναό, ποὺ ἑορτάζομε, μᾶς τὴν
περιγράφει μὲ πολλὲς λεπτομέρειες τὸ λεγόμενο Πρωτευαγγέλιο τοῦ
Ἰακώβου. Τὸ ἄτεκνο ζεῦγος τοῦ Ἰωακεὶμ καὶ τῆς Ἄννης ἀποκτοῦν κατὰ
θεία ἐπαγγελία τέκνο, τὴν Μαρία, καὶ τώρα, τριετίζουσα, τὴν ἀφιερώνουν
στὸν ναὸ τοῦ Σολομῶντος στὰ Ἱεροσόλυμα, κατὰ τὴν ὑπόσχεσή των, γιὰ
νὰ ἀνατραφεῖ ἐκεῖ καὶ νὰ διακονεῖ σ᾿ αὐτόν. Τὴν ὑποδέχεται ὁ ἀρχιερεὺς
Ζαχαρίας, ὁ κατόπιν πατὴρ τοῦ Προδρόμου, καὶ προφήτης αὐτός, γνωρίζοντας
τὸν θεῖο προορισμὸ τῆς κόρης, τὴν εἰσάγει κατὰ μοναδικὴ ἐξαίρεση
στὰ ἅγια τῶν ἁγίων, ὅπου καὶ ἀνατρέφεται μὲ τροφὴ ποὺ τῆς ἔφερναν οἱ
ἄγγελοι. Αὐτὸ ἀκριβῶς εἶναι καὶ τὸ θέμα τῆς σημερινῆς ἑορτῆς. Ἔτσι
τὸ βλέπομε ἀποτυπούμενο στὶς ἐορτολογικὲς εἰκόνες καὶ ἔτσι τὸ ἀκούομε
ὑμνούμενο ἀπὸ τὴν ἱερὰ ὑμνογραφία τῆς ἑορτῆς.
Μεγάλη βασιλικὴ
πρὸς τιμὴν τῆς Θεοτόκου ἔκτισε ὁ αὐτοκράτωρ Ἰουστινιανὸς στὴν θέση
τοῦ παλαιοῦ ἰουδαϊκοῦ ναοῦ τῶν Ἱεροσολύμων, στὸν λόφο Μορία. Τὰ
ἐγκαίνιά του ἔγιναν τὴν 21η Νοεμβρίου τοῦ ἔτους 543. Ὁ ναὸς αὐτὸς ὠνομάζετο
«Ἁγία Μαρία ἡ Νέα» ἢ «Νέα Ἐκκλησία». Ἀπὸ τὸν τόπο ὅπου
εἶχε κτισθεῖ, ὅπου πρὶν ἦσαν τὰ «ἅγια
τῶν ἁγίων», ἦταν εὔκολο νὰ συνδυασθεῖ μὲ τὴν διήγηση τοῦ Πρωτευαγγελίου.
Ἔτσι ἡ ἑορτὴ τῶν ἐγκαινίων τοῦ ναοῦ αὐτοῦ, συνδέθηκε μὲ τὴν διήγηση
ἐκείνη καὶ διαδόθηκε στὸν χριστιανικὸ κόσμο σὰν ἑορτή, ὄχι πιὰ τῶν
ἐγκαινίων τῆς «Νέας Ἐκκλησίας»,
ποὺ εἶχε καθαρῶς τοπικὸ χαρακτήρα, ἀλλὰ σὰν μνήμη τῆς εἰσόδου τῆς
Παναγίας στὰ ἅγια τῶν ἁγίων, σὰν «Εἰσόδια
τῆς Θεοτόκου».
Στὸ θέμα τῆς σημερινῆς
ἑορτῆς συναντᾶται καὶ παραλληλίζεται ὁ ναὸς τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης
μὲ τὸν ναὸ τῆς Καινῆς. Τὸ παλαιὸ σκήνωμα τοῦ Θεοῦ, μὲ τὸ νέο. Ἦταν ἐκεῖνος
ναὸς τοῦ μόνου ἀληθινοῦ Θεοῦ. Σκήνωμά Του μεταξὺ τῶν ἀνθρώπων. Ναὸς
καθαρός, ἅγιος, ἀμίαντος. Σ᾿ αὐτὸν ἐτελεσιουργεῖτο τὸ μυστήριο τῆς
πνευματικῆς παρουσίας τοῦ Θεοῦ στὸ μέσον του λαοῦ Του. Αὐτὸς ποὺ ὁ οὐρανὸς
τοῦ οὐρανοῦ δὲν χωροῦσε κατοικοῦσε στὸ ἱερὸ αὐτὸ κτίσμα. Πολὺ χαρακτηριστικὰ
ὑπογραμμίζει ὁ Σολομὼν στὴν προσευχὴ ποὺ ἀνέπεμψε κατὰ τὴν μεγάλη
ἡμέρα τῶν ἐγκαινίων του: «ὅτι εἰ ἀληθῶς
κατοικήσει ὁ Θεὸς μετὰ ἀνθρώπων ἐπὶ τῆς γῆς; Εἰ ὁ οὐρανὸς καὶ ὁ οὐρανὸς
τοῦ οὐρανοῦ οὐκ ἀρκέσουσί σοι καὶ τίς ὁ οἶκος οὗτος, ὅν ὠκοδόμησα;».
Καὶ ὅμως ὁ ἀχώρητος Θεὸς αὐτὸν τὸν τόπον ἠγάπησε καὶ ἐξέλεξε. «Αὔτη ἡ κατάπαυσίς μου εἰς αἰώνα αἰῶνος,
ὧδε κατοικήσω ὅτι ἠρετησάμην αὐτήν», ψάλλει γιὰ τὴν Σιὼν ὁ ἱερὸς
ποιητὴς τοῦ 131ου ψαλμοῦ. Πρὸς αὐτὸν τὸν ναὸ καὶ μόνο συνέτρεχε ὁ Ἰσραὴλ
καὶ ἀνέφερε τὴν μόνη δεκτὴ καὶ εὐάρεστο στὸν Θεὸ λατρεία. Ἦταν ὁ μόνος
ναός, τοῦ μόνου ἀληθινοῦ Θεοῦ.
Σ᾿ αὐτὸν τὸν ναὸ τώρα
προσφέρεται ἡ Παρθένος. Τριετὴς αὐτή, προσάγεται σὰν καθαρὰ καὶ ἄμωμος
θυσία τοῦ ἀνθρωπίνου γένους πρὸς τὸν Θεό, ὅπως ὁ γενάρχης Ἀβραὰμ
προσέφερε τριετίζουσα δάμαλι θυσία στὸν Θεό. Καὶ ἡ λογικὴ αὐτὴ
ζῶσα θυσία γίνεται ἀποδεκτὴ ἀπὸ τὸν Θεὸ καὶ εἰσάγεται σ᾿ αὐτὰ τὰ
ἅγια τῶν ἁγίων, στὸ ἄδυτο ἐνδιαίτημα τοῦ Θεοῦ. Τὸ ἐπίγειο κατοικητήριο
τοῦ παντάνακτος Θεοῦ, γίνεται κατοικία τῆς πιὸ ἐκλεκτῆς καὶ πιὸ ἁγνῆς
ὑπάρξεως ποὺ παρήγαγε ποτὲ τὸ ἀνθρώπινο γένος. Αὐτὸ θριαμβευτικὰ
ψάλλει τὸ δοξαστικὸ τῶν αἴνων τοῦ ὄρθρου τῆς ἑορτῆς, ποίημα Λέοντος
τοῦ μαΐστορος τοῦ β΄ ἤχου.
Ὁ ναὸς αὐτὸς ὁ νομικὸς ἦταν
ὁ τύπος τῆς Παρθένου Μαρίας, ἡ προφητικὴ εἰκὼν καὶ ἡ προτύπωση τοῦ
ὑπερφυοῦς μυστηρίου ποὺ συνετελέσθηκε μέσα στὰ σπλάχνα τῆς ἁγνῆς
κόρης. Γιατί μόνο σ᾿ αὐτὴν κατώκησε ὁ μόνος Θεός. Ἡ μητρικὴ κοιλία
της ἔγινε τὰ ἅγια τῶν ἁγίων, στὰ ὁποῖα ἐσκήνωσε ὁ Υἱὸς καὶ Λόγος
τοῦ Θεοῦ. Αὐτὴ ἀνεδείχθη ἡ ἀληθὴς σκηνὴ τοῦ μαρτυρίου τοῦ Θεοῦ, ὁ ἐπίγειος
ἄχραντος καὶ ἀκατάλυτος ναός Του· ἡ ἔμψυχος καὶ ἄψαυστος κιβωτὸς
τῆς διαθήκης τοῦ Θεοῦ. Αὐτὴν παραδόξως προδιετύπωσαν ἡ στάμνος μὲ
τὸ μάννα, τὸν ἄρτον τῶν ἀγγέλων ποὺ ἔφαγαν οἱ ἄνθρωποι τοῦ παλαιοῦ νόμου,
καὶ ἡ ξηρὰ ράβδος τοῦ Ἀαρὼν ποὺ ἐβλάστησε, γιὰ νὰ σημάνει τὴν θεία ἐκλογὴ
καὶ πρόκριση τοῦ παλαιοῦ ἱερατείου, τὰ ἱερὰ δηλαδὴ ἀντικείμενα
ποὺ ἐφυλάσσοντο μέσα στὴν κιβωτὸ τῆς διαθήκης, σὰν μαρτύρια τῆς διαθήκης
τοῦ Θεοῦ μὲ τὸν λαὸ Τοῦ τὸν Ἰσραήλ. Αὐτὴν ἀκριβῶς τὴν Θεοτόκο ἐξεικόνιζε
καὶ ἡ κατὰ ἀνατολὰς πύλη τοῦ ναοῦ, ποὺ εἶδε στὸ ὅραμά του ὁ προφήτης
Ἰεζεκιήλ. Ἡ πύλη, ἀπὸ τὴν ὁποία ἐμπῆκε στὸν κόσμο ὁ Θεὸς καὶ ἔμεινε
γιὰ πάντα «κεκλεισμένη». Αὐτὴν
προφητικὰ ἐσυμβόλιζε καὶ τὸ καταπέτασμα τοῦ ναοῦ, ποὺ ἐκρέμετο
μεταξὺ Θεοῦ καὶ ἀνθρώπων καὶ ἐχώριζε, ἀλλὰ καὶ ἥνωνε, τὰ ἅγια τοὺ ἰουδαϊκοῦ
ναοῦ πρὸς τὰ ἅγια τῶν ἁγίων. ...
Πῶς ὁ ἀχώρητος Θεὸς
ἐχώρησε μέσα στὰ σπλάχνα τῆς Παρθένου; Πῶς ἡ ἁγνὴ κόρη τοῦ Ἰωακεὶμ
καὶ τῆς Ἄννης ἔγινε ἐπουράνιος σκηνὴ τοῦ Λόγου τοῦ Θεοῦ; Πῶς ἀπὸ τὴν
παρθενική της σάρκα ἔλαβε τὸ ἀνθρώπινο φύραμα ὁ Υἱὸς τοῦ Θεοῦ; Πῶς
τὸ πεπερασμένο σῶμα της ἔγινε πλατύτερο ἀπὸ τοὺς οὐρανούς; Αὐτὸ
εἶναι τὸ μυστήριο τοῦ νέου ἐμψύχου ναοῦ τοῦ Θεοῦ. Σ᾿ αὐτὸν συνηντήθει
ὁ ἄνθρωπος μὲ τὸν Θεό, γιατί μέσα της ὁ Θεὸς ἔγινε ἄνθρωπος, γιὰ νὰ
γίνει ὁ ἄνθρωπος Θεός. Ἐκεῖνο ποὺ προετύπωνε ὁ σκιώδης ναός, ποὺ
τὴν δέχθηκε σήμερα στὰ ἄδυτά του, ἔγινε πραγματικότης σ᾿ αὐτήν.
Δι᾿ αὐτῆς εἰσήχθει ἡ χάρις καὶ δι᾿ αὐτῆς τὸ Πνεῦμα τὸ ἅγιον ἀνεκαίνισε
τὴν καταφθαρεῖσα φύση. Αὐτὸ ἀκριβῶς θὰ ἀκούσουμε νὰ μελωδεῖ ὁ ἱερὸς
ποιητὴς τοῦ κοντακίου τῆς ἑορτῆς:
«Ὁ καθαρώτατος ναὸς τοῦ Σωτῆρος, ἡ πολυτίμητος παστὰς καὶ παρθένος,
τὸ ἱερὸν θησαύρισμα τῆς δόξης τοῦ Θεοῦ, σήμερον εἰσάγεται ἐν τῷ οἴκω
Κυρίου, τὴν χάριν συνεισάγουσα τὴν ἐν Πνεύματι θείῳ, ἥν ἀνυμνοῦσιν
ἄγγελοι Θεοῦ· Αὕτη ὑπάρχει σκηνὴ ἐπουράνιος».
«Καθαρώτατος ναός», λοιπόν, ἡ Θεοτόκος. «Σκηνὴ ἐπουράνιος».
Αὐτὸ εἶναι τὸ θεολογικὸ νόημα τῆς σημερινῆς ἑορτῆς. Δὲν εἶναι ἁπλῶς
ἀνάμνηση τῆς ἀποκρύφου διηγήσεως, ἀλλὰ κάτι τὸ βαθύτερο καὶ οὐσιαστικότερο.
Ἡ ἔξαρση τῆς θεομητορικῆς ἰδιότητος τῆς Μαρίας. Ἡ ὑπογράμμιση
τοῦ δόγματος τῆς Γ΄ Οἰκουμενικῆς Συνόδου. Ὁ πανηγυρισμὸς καὶ ἡ λειτουργικὴ
ἐξύμνηση τῆς Μητρὸς τοῦ Θεοῦ, τῆς Θεοτόκου, τοῦ ζῶντος ναοῦ καὶ τοῦ ἀχράντου
κατοικητηρίου τοῦ Θεοῦ. «Ἰδοὺ ἡ
σκηνὴ τοῦ Θεοῦ μετὰ τῶν ἀνθρώπων».
Ἀλλὰ ἡ ἑορτὴ αὐτὴ
ἔχει καὶ μία ἐκκλησιολογικὴ θεολογικὴ διάσταση. Ἡ Θεοτόκος εἶναι
καὶ τύπος τῆς Ἐκκλησίας. Τοῦ νέου λαοῦ τοῦ Θεοῦ, μέσα στὸν ὁποῖον κατοικεῖ
ὁ Θεὸς καὶ ἐμπεριπατεῖ. Ὅλων ἡμῶν, ποὺ διὰ τῆς σαρκώσεως τοῦ Θεοῦ
Λόγου σ᾿ αὐτὴν καὶ ἀπὸ αὐτήν, ἐγίναμε ναοὶ τοῦ Θεοῦ τοῦ ζῶντος· ἐπίγεια
κατὰ χάριν σκηνώματα καὶ ἀχειροποίητοι οἶκοι τοῦ ἐπουρανίου Θεοῦ.
Τὸ γράφει ρητῶς ὁ ἀπόστολος Παῦλος στοὺς Κορινθίους: «Οὐκ οἴδατε ὅτι
ναὸς Θεοῦ ἐστε καὶ τὸ Πνεῦμα τοῦ Θεοῦ οἰκεῖ ἐν ὑμῖν; … Ὁ γὰρ ναὸς τοῦ
Θεοῦ ἅγιος ἐστιν, οἵτινες ἐστε ὑμεῖς».
ΠΗΓΗ: Ἰωάννου Μ. Φουντούλη, Λογικὴ
Λατρεία, Ἀποστολικὴ Διακονία τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος, Ἀθήνα,
1997
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου