Στοὺς ὑποτονικοὺς καιρούς μας λείπει τὸ μαρτυρικὸ φρόνημα. Οἱ περισσότεροι
ἄνθρωποι δὲν θέλουν οὔτε νὰ ἀκούσουν γιὰ σταυρό, γιὰ ἀπόφαση θανάτου,
γιὰ μαρτύριο. Στὶς μεταξὺ μας σχέσεις κυριαρχοῦν ὁ ἀτομισμός, τὸ συμφέρον,
ἡ ἐκμετάλλευση. Θυσιάζουμε τοὺς ἄλλους, γιὰ νὰ ζήσουμε ἐμεῖς. Αἱματοκυλίζουμε
ἄμαχο πληθυσμό, γιατί θίγονται τὰ συμφέροντά μας.
Δὲν ὑπάρχει ὅμως ὡραιότερο
πράγμα ἀπὸ τὸ νὰ πάσχουμε ὑπὲρ τοῦ Χριστοῦ. Δὲν πάσχουμε γιὰ ἀνθρώπους
ἢ γιὰ κάτι ἄλλο βιοτικό, ἀλλὰ γιὰ τὸν Βασιλέα τῶν ὅλων. «Οὐ γὰρ δι᾿ ἀνθρώπους,
οὐδὲ δι᾿ ἄλλο τι βιοτικὸν ταῦτα πάσχομεν, ἀλλὰ διὰ τὸν τῶν ὅλων βασιλέα».
Αὐτὸ εἶναι τὸ γνήσιον πνεῦμα τοῦ Εὐαγγελίου. Νὰ ἔχουμε πνεῦμα θυσίας,
ἀπόφαση θανάτου, πόθο νὰ ὑποστοῦμε ἀκόμη καὶ μαρτύριο γιὰ τὴν ἀγάπη
τοῦ Χριστοῦ. «Τὸν Χριστόν μου παρακαλῶ νὰ μὲ ἀξίωσει νὰ χύσω τὸ αἷμα μου
διὰ τὴν ἀγάπην του», ἔλεγε ὃ ἅγιος Κοσμᾶς ὁ Αἰτωλός.
Δὲν εἶναι ὑποτιμητικὸ ἀλλὰ
τιμητικὸ νὰ πάσχουμε ὑπὲρ τοῦ Χριστοῦ. Δὲν τιμοῦμε ἐμεῖς τὸν Θεό, διότι
ὁ Θεὸς εἶναι ἀνενδεής, δὲν ἔχει ἀνάγκη νὰ τιμᾶται ἀπὸ τοὺς ἀνθρώπους,
ἀλλὰ τιμόμεθα ἐμεῖς ἀπὸ τὸν Θεό, ὅταν ἀξιωνόμαστε νὰ πάθουμε ὑπὲρ
τοῦ ἁγίου ὀνόματός του. Τὸ «ὑπὲρ Χριστοῦ πάσχειν» εἶναι προνόμιο τῶν
Χριστιανῶν. Ὁ ἀπόστολος Παῦλος τὸ ὀνομάζει χάρισμα. «Ὑμῖν ἐχαρίσθη
τὸ ὑπὲρ Χριστοῦ, οὐ μόνον τὸ εἰς αὐτὸν πιστεύειν, ἀλλὰ καὶ τὸ ὑπὲρ αὐτοῦ
πάσχειν» (Φιλιπ. α΄[1] 29). Ὅπως δὲν εἶναι γιὰ ὅλους ἡ πίστη – «οὐ γὰρ πάντων
ἡ πίστις» (Β' Θεσ. γ'[3] 2) – ἔτσι δὲν εἶναι γιὰ ὅλους καὶ τὰ παθήματα ὑπὲρ
τοῦ Χριστοῦ. Βεβαίως κανεὶς δὲν ἀποκλείεται ἀπὸ τὴν πίστη καὶ ἀπὸ τὰ
παθήματα, ἀλλὰ δὲν ἀνταποκρίνονται ὅλοι μὲ τὴν ἴδια προθυμία οὔτε
στὴν πίστη οὔτε στὰ παθήματα. Δὲν ἐκδηλώνουν ὅλοι τὴν ἐπιθυμία νὰ γίνουν
μέτοχοι στὸ πάθος τοῦ Κυρίου Ἰησοῦ. Δὲν προσφέρονται ὅλοι νὰ πάθουν
ὑπὲρ τοῦ ἁγίου ὀνόματός του, νὰ βαστάσουν τὸ ὄνομά του «ἐνώπιον ἐθνῶν
καὶ βασιλέων υἱῶν τε Ἰσραὴλ» (Πραξ. θ'[9] 15-16). Σ᾿ αὐτοὺς ποὺ προσφέρονται
νὰ πάθουν γιὰ τὸν Χριστό, σ᾿ αὐτοὺς χαρίζεται ὡς δῶρο, ὡς βραβεῖο τῆς καλῆς
διαθέσεώς τους τὸ «ὑπὲρ Χριστοῦ πάσχειν». Σ᾿ αὐτοὺς ἐπιδαψιλεύεται
πλούσια ἡ θεία Χάρις νὰ ὑπομείνουν «πολλὴν ἄθλησιν παθημάτων» (Ἑβρ.
ι΄[10] 32). Ἄρα χρειάζεται καὶ ἡ δική μας ὁλοπρόθυμη διάθεση. «Ἀμφοτέρων
γὰρ χρεία, καὶ τῆς ἡμετέρας προθυμίας καὶ τῆς θείας ἐπικουρίας», παρατηρεῖ
ὁ ἱερὸς Χρυσόστομος.
Μερικοὶ νομίζουν ὅτι «ὑπὲρ
Χριστοῦ πάσχειν» λογίζεται μόνο τὸ τελικὸ μαρτύριο. Ἀλλὰ δὲν λογίζεται
μόνο αὐτό. Λογίζεται καὶ κάθε λογῆς μικρότερο μαρτύριο ποὺ τὸ ὑπομένει
καθημερινῶς ὁ πιστὸς ὑπὲρ τοῦ Χριστοῦ. Μάρτυρας δὲν εἶναι μόνον αὐτὸς
ποὺ ὁδηγεῖται στὸ μαρτύριο, ἀλλὰ «καὶ ὁ ὑπὲρ ἐλαττόνων σφαγείς, μάρτυς
ἐστὶν ἀπηρτισμένος». Ὁ ἅγιος Θεὸς ἀνταμείβει ὄχι μόνο τὴν τελικὴ
πράξη ἀλλὰ καὶ τὴν πρόθεση καὶ τὰ ἐλατήρια καὶ τὶς καθημερινὲς μικρότερες
θυσίες ποὺ γίνονται γιὰ τὴν ἀγάπη του.
Γράφει ὁ ἱερὸς Χρυσόστομος:
«Κἂν τῇ φύσει κεκλημένον ἢ μόνον ἅπαξ ἀποθανεῖν, τῇ προαιρέσει τὸ
καθ᾿ ἡμέραν τοῦτο πάσχειν, εἰ βουληθείημεν, ἔδωκεν ὁ Θεὸς» (ΕΠΕ 17,
258). Ποὺ σημαίνει μὲ ἁπλούστερα λόγια ὅτι κλῆρος τῶν ἀνθρώπων εἶναι
νὰ πεθάνουμε σωματικῶς μία φορά. Ἀλλὰ ὡς πρὸς τὴν προαίρεση ὁ ἅγιος
Θεὸς μᾶς ἔδωσε τὴν δυνατότητα νὰ πεθαίνουμε μυριάδες φορὲς τὴν ἡμέρα.
«Ἕνεκά σου θανατούμεθα ὅλην τὴν ἡμέραν» (Ρωμ. η'[8] 36). Μποροῦμε κάθε
στιγμὴ καὶ ὥρα τῆς ζωῆς μας νὰ θυσιαζόμαστε στῆς ἀγάπης τὸν βωμό. Ἀρκεῖ
νὰ τὸ θέλουμε.
Ἴσως νὰ ἀντιλέξει κανεὶς ὅτι
ἔτσι ζοῦσαν οἱ ἅγιοι Ἀπόστολοι. Ὄντως ὁ γνήσιος ἀποστολικὸς βίος εἶναι
βίος θυσιῶν. Ἀλλὰ κατὰ τὸ μέτρο τοῦ δυνατοῦ ὅλοι οἱ πιστοὶ καλούμεθα
νὰ ἔχουμε πνεῦμα θυσίας. Νὰ ἔχουμε ἀπόφαση θανάτου. Νὰ σηκώνουμε
μὲ αὐταπάρνηση τὸν σταυρό μας καὶ νὰ ἀκολουθοῦμε τὸν Κύριο «ὅπου ἂν ὐπάγῃ»
(Ἀποκ. ιδ'[14] 4).
Μέσα στὴν βιοπάλη χαίρεται
κανεὶς ὅταν συναντᾶ σταυροφόρους ὅλων τῶν ἡλικιῶν καὶ σ᾿ ὅλα τὰ ἐπαγγέλματα,
οἱ ὁποῖοι προσφέρονται νὰ κάνουν κάποιες μικρὲς θυσίες γιὰ τὴν ἀγάπη
τοῦ Χριστοῦ! Κι ὅσο πιὸ πολὺ προσφέρονται νὰ γίνουν θυσία γιὰ τοὺς ἄλλους,
τόσο περισσότερο τοὺς χαριτώνει ὁ Θεὸς νὰ κάνουν κι ἀκόμη μεγαλύτερες
θυσίες. Ἂν τὶς ὑπομείνουν καὶ αὐτές, τοὺς ἀξιώνει νὰ ὑπομείνουν κι ἀκόμη
μεγαλύτερες. Τοὺς ἀξιώνει τῆς ὕψιστης τιμῆς νὰ «ἀνταναπληρώνουν τὰ
ὑστερήματα τῶν θλίψεων τοῦ Χριστοῦ» (Κολασ. α'[1] 24) πάσχοντας ὑπὲρ
τοῦ σώματος τοῦ Χριστοῦ, δηλαδὴ τῆς Ἐκκλησίας. Ὁ Χριστὸς θυσιάστηκε,
σταυρώθηκε, ἔχυσε τὸ Αἷμα του γιὰ χάρη μας, ἀλλὰ καὶ «μετὰ ταῦτα μυρία
ποιεῖ». Μόνο ποὺ μετὰ τὴ σταυρικὴ θυσία του «ἃ ἔδει ἐκεῖνον παθεῖν»,
ὅσα ἔπρεπε Ἐκεῖνος νὰ πάθει, τὰ παθαίνει ἀντ᾿ Αὐτοῦ τὸ σῶμα του, ἡ Ἐκκλησία.
Ἔπαθε ἡ κεφαλή, ὁ Χριστός. Πάσχει καὶ τὸ σῶμα του, ἡ Ἐκκλησία. Τὰ παθήματα
τῆς Ἐκκλησίας τὰ ὑφίστανται οἱ πιστοί, ἀλλὰ λογίζονται τοῦ Χριστοῦ
παθήματα. Στὸ πρόσωπό τους ὁ Χριστὸς διώκεται. Γι᾿ αὐτὸ εἶπε στὸν διώκτη
Σαῦλο: «Σαοὺλ Σαούλ, τί μὲ διώκεις;» (Πράξ. θ'[9] 4). Δὲν τοῦ εἶπε: Σαοὺλ
Σαούλ, Γιατί διώκεις τοὺς Χριστιανούς; Ἀλλὰ εἶπε: Σαοὺλ Σαούλ, Γιατί
μὲ διώκεις; Ἀλλὰ καὶ ὁ ἀπόστολος Παῦλος γράφει στὴν πρὸς Γαλατὰς ἐπιστολή
του: «Τοῦ λοιποῦ κόπους μοι μηδεὶς παρεχέτω· ἐγὼ γὰρ τὰ στίγματα τοῦ Κυρίου
Ἰησοῦ ἐν τῷ σώματί μου βαστάζω» (Γαλ. ς'[6] 17).
Ὑπάρχει τιμητικότερο ἀπὸ
τοῦ νὰ φέρουμε κι ἐμεῖς στὸ σῶμα μας κάποια στίγματα τοῦ Κυρίου Ἰησοῦ;
Ὑπάρχει τιμητικώτερο ἀπὸ τοῦ νὰ «ἀνταναπληρώνουμε τὰ ὑστερήματα
τῶν θλίψεών» του; Ὅσο μποροῦμε, νὰ προσφερόμεθα γιὰ τέτοιες θυσίες.
(Ἀπὸ παλαιὸ τόμο τοῦ περιοδικοῦ «Ο ΣΩΤΗΡ»
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου