Δευτέρα 5 Ιουλίου 2021

ΜΗΝΥΜΑΤΑ ΥΓΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΖΩΗΣ (4). ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΥ ΡΟΥΣΗ

ΜΙΑ ΑΚΟΜΗ ΔΗΜΟΣΙΗ ΑΠΟ ΤΟΝ ΠΡΩΗΝ ΣΥΝΑΔΕΛΦΟ ΚΑΙ ΑΓΑΠΗΤΟ ΚΟ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟ ΡΟΥΣΗ

ΜΗΝΥΜΑΤΑ  ΥΓΕΙΑΣ  ΚΑΙ  ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  ΖΩΗΣ (4)

 Ο Χρυ­σό­στο­μος Ρου­σής, M.Ed., πρώ­ην γυ­μνα­σιά­ρχης, ση­μει­ώ­νει, σε σύν­το­μη και πε­ρι­ε­κτι­κή με­λέ­τη,α­πό­ψεις ε­πι­στη­μό­νων σχε­τι­κά με την ε­νί­σχυ­ση/εν­δυ­νά­μω­ση και δι­α­τή­ρη­ση της μνή­μης για κα­λύ­τε­ρη ποι­ό­τη­τα ζω­ής.

Σύμ­φω­να με την ε­πι­στη­μο­νι­κή ο­μά­δα Medlook, υ­πάρ­χουν τρό­ποι για να  ε­νι­σχύ­σου­με και δι­α­τη­ρή­σου­με την μνή­μη μας. Κα­τ’ αρ­χάς,  θα πρέ­πει να α­πο­φεύ­γου­με την ρου­τί­να και να ε­πι­δι­ώ­κου­με την αλ­λα­γή, α­να­πτύσ­σον­τας και­νούρ­γι­ες συ­νή­θει­ες (ντύ­σι­μο, χώ­ρος με­λέ­της, ξύ­ρι­σμα), α­σκών­τα­ς  έ­τσι τον εγ­κέ­φα­λό μας.   

Πα­ράλ­λη­λα, δεν πα­ρα­λεί­που­με τη σω­μα­τι­κή ά­σκη­ση. Το γρή­γο­ρο περ­πά­τη­μα κα­θη­με­ρι­νά βελ­τι­ώ­νει το κυ­κλο­φο­ρι­κό μας σύ­στη­μα και  βελ­τι­ώ­νει την ο­ξυ­γό­νω­ση τού εγ­κε­φά­λου μας. Οι η­λι­κι­ω­μέ­νοι που περ­πα­τούν κα­θη­με­ρι­νά του­λά­χι­στον για 30 λε­πτά, έ­χουν πε­ρισ­σό­τε­ρες πι­θα­νό­τη­τες να δι­α­τη­ρούν ε­νι­σχυ­μέ­νη μνή­μη. (Medlook).

Ε­πί­σης,ο κα­λός ύ­πνος εί­ναι α­πα­ραί­τη­τος για κα­λή μνή­μη. Οι μα­θη­τές/φοι­τη­τές πρέ­πει να ξέ­ρουν ό­τι κα­τά τη διά­ρκεια τού ύ­πνου, ο εγ­κέ­φα­λός μας ορ­γα­νώ­νει και στα­θε­ρο­ποι­εί/α­φο­μοι­ώ­νει ό,τι μα­θαί­νου­με/δι­α­βά­ζου­με την η­μέ­ρα. Α­κό­μη, χρη­σι­μο­ποι­ού­με την α­κο­ή και την ό­ρα­ση για να α­πο­θη­κεύ­ου­με πλη­ρο­φο­ρί­ες, ε­νι­σχύ­ον­τας την συγ­κέν­τρω­σή μας σε αυ­τό που πρέ­πει να ε­στι­ά­σου­με και αυ­ξά­νον­τας τις πι­θα­νό­τη­τες να το θυ­μη­θού­με αρ­γό­τε­ρα. (Jennifer Zientz, 2020) Α­κό­μη, το μά­ση­μα μιας τσί­χλας ε­νι­σχύ­ει την συγ­κέν­τρω­ση τού μα­θη­τή στο δι­ά­βα­σμα, πριν α­πό τις ε­ξε­τά­σεις. Ε­πι­πλέ­ον, με­ρι­κά λε­πτά ά­σκη­σης (περ­πά­τη­μα) πριν α­πό έ­να δι­α­γώ­νι­σμα μπο­ρεί να βελ­τι­ώ­σει την α­πό­δο­ση τού μα­θη­τή/φοι­τη­τή. (Έ­ρευ­να στο Πα­νε­πι­στή­μιο του Ι­λι­νό­ις).

Ε­ξάλ­λου, η εκ­μά­θη­ση ξέ­νης γλώσ­σας ή μου­σι­κού ορ­γά­νου, ι­δι­αί­τε­ρα για τους συν­τα­ξι­ού­χους, στα Κέν­τρα Εκ­παί­δευ­σης Ε­νη­λί­κων,  βελ­τι­ώ­νει την μνή­μη. Η δι­α­δι­κα­σί­α της μου­σι­κής εκ­παί­δευ­σης εί­ναι ευ­ερ­γε­τι­κή για τη μνή­μη. (Κι­νε­ζι­κό πα­νε­πι­στή­μιο του Χονγκ Κονγκ).

Έ­νας α­κό­μη τρό­πος που ε­νι­σχύ­ει την μνή­μη μας εί­ναι και οι κοι­νω­νι­κές δρα­στη­ρι­ό­τη­τες και οι  κα­λές οι­κο­γε­νεια­κές και κοι­νω­νι­κές σχέ­σεις. Τα ο­μα­δι­κά τα­ξί­δια, η ε­θε­λον­τι­κή ερ­γα­σί­α, το τά­βλι, το σκά­κι, τα σταυ­ρό­λε­ξα και οι γρί­φοι (Τρο­χός της τύ­χης) ω­φε­λούν την μνή­μη μας.

Ε­πί­σης, τα τρό­φι­μα με αν­τι­ο­ξει­δω­τι­κές ου­σί­ες και βι­τα­μί­νε­ς  συμ­βάλ­λουν στην κα­λύ­τε­ρη κα­τά­στα­ση των νευ­ρι­κών κυ­κλω­μά­των τού εγ­κε­φά­λου που ε­λέγ­χουν τη μνή­μη. (Medlook) Με­ρι­κά α­πό τα τρό­φι­μα που σχε­τί­στη­καν με κα­λύ­τε­ρη μνή­μη εί­ναι τα λι­πα­ρά ψά­ρια (σο­λο­μός, σαρ­δέ­λες, κο­λιός), το ε­λαι­ό­λα­δο, τα κόκ­κι­να φρού­τα (φρά­ου­λες, καρ­πού­ζι, ρό­δι), τα λα­χα­νι­κά (σπα­νά­κι, λά­χα­νο, μα­ρού­λι), το μπρό­κο­λο, το κου­νου­πί­δι και οι ξη­ροί καρ­ποί).

Τέ­λος,για να θυ­μού­μα­στε ο­νό­μα­τα, ό­ταν κά­νου­με νέ­ες γνω­ρι­μί­ες, ε­πα­να­λαμ­βά­νου­με τα ο­νό­μα­τα δυ­να­τά: «Χά­ρη­κα για τη γνω­ρι­μί­α Κρις, Αν­τι­γό­νη, Δέ­σποι­να …!» Ε­πί­σης, εί­ναι πο­λύ πιο εύ­κο­λο να βρού­με τα πράγ­μα­τα, αν τα βά­ζου­με πάν­τα στην ί­δια θέ­ση!  (Jennifer Zientz, Πα­νε­πι­στή­μιο του Τέ­ξας, 2020).

 

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου