ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ
ΠΑΦΟΥ
ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΑΓΙΟΥ
ΝΕΚΤΑΡΙΟΥ ΧΛΩΡΑΚΑΣ
ΚΥΡΙΑΚΗ Β΄ ΜΑΤΘΑΙΟΥ
(4 ΙΟΥΛΙΟΥ 2021)
Ο ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ
Ἀδελφοί, δόξα
καὶ τιμὴ καὶ εἰρήνη παντὶ τῷ ἐργαζομένῳ τὸ ἀγαθόν, ᾿Ιουδαίῳ τε
πρῶτον καὶ ῞Ελληνι· οὐ γάρ ἐστι προσωποληψία παρὰ τῷ Θεῷ. Ὅσοι γὰρ
ἀνόμως ἥμαρτον, ἀνόμως καὶ ἀπολοῦνται· καὶ ὅσοι ἐν νόμῳ ἥμαρτον,
διὰ νόμου κριθήσονται. Οὐ γὰρ οἱ ἀκροαταὶ τοῦ νόμου δίκαιοι παρὰ τῷ
Θεῷ, ἀλλ᾿ οἱ ποιηταὶ τοῦ νόμου δικαιωθήσονται.
Ὅταν γὰρ ἔθνη τὰ μὴ νόμον ἔχοντα φύσει τὰ τοῦ νόμου ποιῇ, οὗτοι νόμον
μὴ ἔχοντες ἑαυτοῖς εἰσι νόμος, οἵτινες ἐνδείκνυνται τὸ ἔργον τοῦ
νόμου γραπτὸν ἐν ταῖς καρδίαις αὐτῶν, συμμαρτυρούσης αὐτῶν τῆς συνειδήσεως
καὶ μεταξὺ ἀλλήλων τῶν λογισμῶν κατηγορούντων ἢ καὶ ἀπολογουμένων
- ἐν ἡμέρᾳ ὅτε κρινεῖ ὁ Θεὸς τὰ κρυπτὰ τῶν ἀνθρώπων κατὰ τὸ εὐαγγέλιόν
μου διὰ ᾿Ιησοῦ Χριστοῦ.
(Ρωμ.β΄[2]
10 - 16)
ΠΡΟΝΟΜΙΟ
ΚΑΙ ΕΥΘΥΝΗ ΤΩΝ ΟΡΘΟΔΟΞΩΝ
ΛΟΓΟΣ ΕΙΣ ΤΟ: «Ὅσοι
ἐν νόμῳ ἥμαρτον, διὰ νόμου κριθήσονται».
Καλὰ ἐμεῖς
εἴμαστε Χριστιανοί, Βαπτισμένοι, Ὀρθόδοξοι. Τόσα δισεκατομμύρια
ὅμως, ποὺ δὲν εἶναι Χριστιανοὶ – Κινέζοι, Ἰνδοὶ
κ.τ.λ. – τί θὰ γίνουν; Ὅλοι αὐτοὶ στὴν Κόλαση
θὰ πᾶνε;»
Τὸ ἐρώτημα
αὐτὸ εἶναι ἴσως τὸ πιὸ συνηθισμένο στὰ χείλη πολλῶν, κάθε φορὰ ποὺ ἡ
συζήτηση γυρίζει σὲ θρησκευτικὰ θέματα. Ἂς ἀφήσουμε ὅμως τὸ ἐρώτημα,
καὶ ἂς κυττάξουμε κάτι, τὸ ὁποῖο δὲν πάει καλὰ ἐδῶ πέρα. Τὸ ὅτι δηλαδὴ
οἱ ἀδελφοί μας αὐτοὶ φαίνεται πὼς τὸ ἔχουν σίγουρο ὅτι θὰ σωθοῦν, μιὰ
καὶ εἶναι Βαπτισμένοι καὶ Ὀρθόδοξοι. Μήπως ὅμως αὐτὴ ἡ ἰδέα λιγότερο
ἢ περισσότερο βρίσκει ἔδαφος καὶ σὲ μᾶς, καὶ νομίζουμε πὼς σὰν Ὀρθόδοξοι
Χριστιανοὶ θὰ τύχουμε κάποιας ἰδιαίτερης – καὶ μάλιστα
εὐνοϊκῆς – μεταχείρισης
κατὰ τὴν ἔσχατη Κρίση;
Μιὰ ἐμβάθυνση
στὸ νόημα τοῦ στίχου, μὲ τὸν ὁποῖο ἀρχίσαμε, θὰ μᾶς δείξει ὅτι πράγματι
θὰ τύχουμε ἰδιαίτερης μεταχείρισης, ἀλλὰ κατὰ τοῦτο ἰδιαίτερης:
ὅτι θὰ κριθοῦμε αὐστηρότερα ἀπό τους ἄλλους.
Τὸ θέμα λοιπὸν
εἶναι σοβαρὸ καὶ ἀξίζει νὰ μᾶς ἀπασχόλησει σήμερα. Νὰ δοῦμε: Τί προνόμια, ἀλλὰ καὶ τί εὐθύνες ἔχουμε ὡς
Ὀρθόδοξοι Χριστιανοί.
1. ΤΟ ΥΨΙΣΤΟ
ΠΡΟΝΟΜΙΟ
Τὸ Ἀποστολικὸ
ἀνάγνωσμα βέβαια ἀναφέρεται στοὺς Ἑβραίους καὶ ὑπογραμμίζει τὴν
ἀλήθεια ὅτι ὁ Νόμος, τὸν ὁποῖο τοὺς ἔδωσε ὁ Θεὸς διὰ τοῦ Μωυσέως, ἦταν
ἀσφαλῶς ἕνα ἐκπληκτικὸ προνόμιο, ποὺ κανεὶς ἄλλος λαὸς τότε δὲν τὸ
εἶχε. Ἦταν ὅμως ταυτοχρόνως καὶ μιὰ εὐθύνη μεγάλη, διότι αὐτοὶ πλέον
δὲν θὰ ἐκρίνονταν μὲ ἐπιείκεια, ὅπως οἱ εἰδωλολάτρες, ἀλλὰ μὲ αὐστηρότητα
βάσει τοῦ Νόμου, τὸν ὁποῖο ἔλαβαν.
Λοιπόν, τὸ ἀντιλαμβανόμαστε.
Ἂν οἱ Ἑβραῖοι δὲχθηκαν μία μεγάλη εὐεργεσία ἀπὸ τὸν Θεὸ –
τὸν Νόμο Του – ἐμεῖς, οἱ πιστοὶ
Χριστιανοὶ καὶ ἰδιαιτέρως οἱ Ὀρθόδοξοι, ἔχουμε δεχθεῖ ἀσυγκρίτως
περισσότερα. Πρωτίστως ὅτι δεχθήκαμε τὸν νέο Νόμο τοῦ Θεοῦ, τὴν
Καινὴ Διαθήκη, καὶ μποροῦμε νὰ μελετοῦμε καὶ νὰ γνωρίζουμε τὶς ὑψηλὲς
ἀλήθειες, ποὺ μᾶς ἀποκαλύπτει. Ἀλλὰ καὶ κάτι σημαντικότερο· ὅτι
δεχθήκαμε καὶ Αὐτὸν τὸν Νομοθέτη. Ὁ ἴδιος ὁ ἄπειρος Θεὸς ἦλθε κοντά
μας, καὶ θυσιάστηκε γιὰ τὴ σωτηρία μας. Καί, ὅπως γνωρίζουμε, αὐτὸς
ὁ ἐρχομός Του καὶ ἡ θυσία Του ὑπῆρξαν πηγὴ ἀπείρων δωρεῶν γιὰ μᾶς.
Τὰ ὅσα μᾶς χάρισε καὶ μᾶς χαρίζει μέσα στὴν ἁγία Του Ἐκκλησία ξεπερνοῦν
ἀκόμη καὶ τὴν πιὸ τολμηρὴ φαντασία! Μᾶς ἔκανε μέλη Του, ἀδελφούς
Του, υἱοὺς κατὰ Χάρη τοῦ Οὐρανίου Πατρός, μετόχους τῆς Χάριτος τῶν
θείων καὶ ἱερῶν Μυστηρίων στὴν Ἐκκλησία Του.
Καὶ μόνον νὰ
ἀναφέρουμε τὴν ὑψίστη δωρεὰ ὅλων τῶν ὑψίστων δωρεῶν, τὸ ὅτι δηλαδὴ
μποροῦμε μὲ τὸ ὑπερφυὲς Μυστήριο τῆς θείας Εὐχαριστίας νὰ κοινωνοῦμε
Σῶμα καὶ Αἷμα Χριστοῦ, φτάνει γιὰ νὰ δείξει τὸ μέγεθος τῶν εὐεργεσιῶν
τοῦ Θεοῦ πρὸς ἐμᾶς. Ἔρχεται Ἐκεῖνος, ὁ ὑπεράπειρος Θεός, καὶ ἑνώνεται
μαζί μας, καὶ κάνει τὴν καρδιά μας κατοικητήριό Του, καὶ μᾶς προσκαλεῖ
νὰ κληρονομήσουμε τὴν ἄπειρη δόξα καὶ χαρὰ τῆς αἰωνίου Βασιλείας
Του.
Ἀνάμεσα στὰ
δισεκατομμύρια τῶν ἀνθρώπων μᾶς διάλεξε ὁ Δημιουργός μας καὶ μᾶς
χάρισε αὐτὲς τὶς ἐκπληκτικὲς δωρεές Του, τὶς ὁποῖες οἱ ἄλλοι λαοὶ
οὔτε κἂν μποροῦν νὰ τὰ φαντασθοῦν.
Εἴμαστε λοιπὸν
εὐνοημένοι, ἔτσι δὲν εἶναι;
2. Η ΤΡΟΜΕΡΗ ΕΥΘΥΝΗ
Εὐνοημένοι,
ναί! Ἀλλὰ αὐτὴ εἶναι ἡ μισὴ ἀλήθεια. Ἡ ἄλλη μισὴ λέγει πὼς ἔχουμε
ταυτοχρόνως φορτωθεῖ καὶ μεγάλη, φοβερὴ εὐθύνη. Ἐμεῖς πλέον δὲν θὰ
κριθοῦμε, ὅπως οἱ λαοὶ ἐκεῖνοι, ποὺ βρίσκονται στὴν ἄγνοια. Ἐμεῖς θὰ
κριθοῦμε βάσει τῶν δωρεῶν, ποὺ λάβαμε. Καὶ ἑπομένως θὰ κριθοῦμε
ΑΥΣΤΗΡΑ! Καὶ ὅσο περισσότερες δωρεὲς ἔχει πάρει κάποιος ἀπὸ ἐμᾶς,
τόσο αὐστηρότερα θὰ κριθῆ.
ΑΥΣΤΗΡΟΤΕΡΑ!
«Παντὶ ᾧ ἐδόθη πολύ, πολὺ ζητηθήσεται
παρ᾿ αὐτοῦ» (Ἀποκ. ιβ'[12] 48). Σὲ καθένα ποὺ τοῦ δόθηκε πολύ, πολὺ
θὰ ζητηθεῖ ἀπ᾿ αὐτόν. Πολύ! Καὶ ἐὰν δὲν ἔχει τοὺς ἀνάλογους καρπούς,
θὰ ὑποστεῖ τὶς ἀναγκαῖες συνέπειες. Ἐὰν μάλιστα ἁμαρτάνει καθ᾿ ὅν
τρόπο καὶ οἱ ἄπιστοι, τότε θὰ τιμωρηθεῖ αὐστηρότατα. «Φοβερὸν τὸ ἐμπεσεῖν εἰς χεῖρας Θεοῦ
ζῶντος» (Ἑβρ. ι΄[10] 31). Φοβερὸ εἶναι νὰ πέσει κανεὶς στὰ χέρια
τοῦ Ζῶντος Θεοῦ. Ὁ Θεὸς μᾶς δίνει ἀμέτρητες εὐκαιρίες, γιὰ νὰ καλλιεργηθοῦμε
πνευματικὰ καὶ νὰ ἁγιασθοῦμε. Ἂν ὅμως ἐμεῖς τὶς ἀφήνουμε νὰ περνοῦν
ἀνεκμετάλλευτες καὶ ἡ ζωή μας δὲν διαφέρει ἀπὸ τὴ ζωὴ τῶν ἀπίστων,
ἂς μὴν ἀμφιβάλλουμε πὼς κάποτε θὰ δώσουμε λόγο γιὰ ὅλες αὐτές. Γιὰ
τὰ βιβλία ποὺ διαβάσαμε, γιὰ τὰ κηρύγματα ποὺ ἀκούσαμε, γιὰ ὅσες
φορὲς κοινωνήσαμε, γιὰ τοὺς ἀνθρώπους, ποὺ ὁ Θεὸς παρουσίασε στὴ ζωή
μας, γιὰ ὅλα αὐτὰ καὶ τόσα ἄλλα θὰ λογοδοτήσουμε.
Λοιπόν, τὸ
πράγμα εἶναι φανερό. Ἡ Ὀρθόδοξη πίστη, ποὺ μᾶς δόθηκε δωρεάν, θὰ
μᾶς κρίνει αὐστηρά. Δὲν μᾶς χαρίστηκε γιὰ νὰ καμαρώνουμε, ἀλλὰ γιὰ
νὰ μεταμορφώσει τὴ ζωή μας, νὰ τὴν ἁγιάσει, νὰ τὴν κάνει εὐάρεστη
στὸν Θεὸ καὶ Δημιουργό μας. Ἂν αὐτὸ δὲν συμβεῖ, ἀλλὰ τὴν ἔχουμε μόνο
γιὰ ὀμορφιὰ – ἐνῶ ἡ ζωή
μας εἶναι ἀντίθετή της – τότε...
Ἀδελφοί, σ᾿ αὐτὸν τὸν κόσμο ἄλλοι γεννιοῦνται
πλούσιοι, ἄλλοι ἀρχοντόπουλα, ἄλλοι
φτωχοὶ καὶ ἀσήμαντοι. Ἐμεῖς –
θέλησε ὁ Θεὸς – καὶ γεννηθήκαμε
πριγκηπόπουλα τοῦ Οὐρανοῦ: Χριστιανοί, Ὀρθόδοξοι! Καὶ μάλιστα Ἕλληνες
– ποὺ στὴ γλώσσα μας εἶναι γραμμένο τὸ Εὐαγγέλιο
τοῦ Κυρίου μας.
Δὲν ἔχουμε ἑπομένως
τὸ δικαίωμα νὰ ζοῦμε σὰν βάρβαροι. Ἡ ζωή μας πρέπει νὰ εἶναι ἀνάλογη
μὲ τὴν τιμή, ποὺ μᾶς χαρίστηκε. Ἀλλοιῶς, θὰ ὑποστοῦμε τιμωρία παραδειγματική.
Μακάρι νὰ τὸ
καταλάβουμε αὐτό, ὅσο εἶναι καιρός, ὥστε νὰ ἀξιωθοῦμε νὰ εὑρεθοῦμε
καὶ ἐμεῖς μαζὶ μὲ τοὺς ἁγίους μας – συμβασιλεῖς
τοῦ Κυρίου στὴν αἰώνια δόξα τῆς Βασιλείας
Του.
Ἀμήν!
(Διασκευὴ ἀπὸ παλαιὸ τόμο τοῦ Περιοδικοῦ «Ο
ΣΩΤΗΡ»)
ΤΟ ΙΕΡΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ
Τῷ καιρῷ ἐκείνῳ, περιπατῶν ὁ ᾿Ιησοῦς παρὰ τὴν θάλασσαν τῆς Γαλιλαίας,
εἶδε δύο ἀδελφούς, Σίμωνα τὸν λεγόμενον Πέτρον καὶ ᾿Ανδρέαν τὸν ἀδελφὸν
αὐτοῦ, βάλλοντας ἀμφίβληστρον εἰς τὴν θάλασσαν· ἦσαν γὰρ ἁλιεῖς· καὶ λέγει αὐτοῖς· Δεῦτε ὀπίσω μου καὶ ποιήσω ὑμᾶς
ἁλιεῖς ἀνθρώπων. Οἱ δὲ εὐθέως ἀφέντες τὰ δίκτυα ἠκολούθησαν αὐτῷ. Καὶ προβὰς ἐκεῖθεν, εἶδεν ἄλλους δύο ἀδελφούς,
᾿Ιάκωβον τὸν τοῦ Ζεβεδαίου καὶ ᾿Ιωάννην τὸν ἀδελφὸν αὐτοῦ, ἐν τῷ πλοίῳ
μετὰ Ζεβεδαίου τοῦ πατρὸς αὐτῶν, καταρτίζοντας τὰ δίκτυα αὐτῶν·
καὶ ἐκάλεσεν αὐτούς. Οἱ δὲ εὐθέως ἀφέντες
τὸ πλοῖον καὶ τὸν πατέρα αὐτῶν, ἠκολούθησαν αὐτῷ. Καὶ περιῆγεν ὅλην
τὴν Γαλιλαίαν ὁ ᾿Ιησοῦς διδάσκων ἐν ταῖς συναγωγαῖς αὐτῶν, καὶ κηρύσσων
τὸ Εὐαγγέλιον τῆς βασιλείας, καὶ θεραπεύων πᾶσαν νόσον καὶ πᾶσαν
μαλακίαν ἐν τῷ λαῷ.
(Ματθ.
δ΄[4] 18 – 23)
ΕΡΜΗΝΕΙΑ (Π.Ν.ΤΡΕΜΠΕΛΑ)
Καθὼς
ὁ Ἰησοῦς περπατοῦσε κοντὰ στὴ θάλασσα τῆς Γαλιλαίας,
εἶδε δυὸ ἀδελφούς, τὸν Σίμωνα, τὸν ὁποῖο κατόπιν ὀνόμασε Πέτρο, καὶ
τὸν Ἀνδρέα τὸν ἀδελφό του, οἱ ὁποῖοι ἔριχναν δίχτυα στὴ θάλασσα, διότι
ἦταν ψαράδες. Καὶ τοὺς λέει: Ἀκολουθῆστέ με, καὶ θὰ σᾶς κάνω ἱκανοὺς
νὰ ψαρεύετε ἀντὶ γιὰ ψάρια ἀνθρώπους. Αὐτοὺς θὰ ἑλκύετε στὴ βασιλεία
τῶν οὐρανῶν μὲ τὰ πνευματικὰ δίχτυα τοῦ κηρύγματος. Κι αὐτοὶ ἀμέσως
ἄφησαν τὰ δίχτυά τους καὶ τὸν ἀκολούθησαν. Κι ἀφοῦ προχώρησε πιὸ πέρα
ἀπὸ ἐκεῖ, εἶδε ἄλλους δύο ἀδελφούς, τὸν Ἰάκωβο, τὸν γιὸ τοῦ Ζεβεδαίου,
καὶ τὸν Ἰωάννη τὸν ἀδελφό του, νὰ ἑτοιμάζουν τὰ δίχτυά τους μέσα στὸ
πλοῖο μαζὶ μὲ τὸν πατέρα τους Ζεβεδαῖο. Καὶ τοὺς κάλεσε. Κι αὐτοὶ ἀμέσως
ἄφησαν τὸ πλοῖο καὶ τὸν πατέρα τους καὶ τὸν ἀκολούθησαν.
Καὶ περιόδευε ὁ Ἰησοῦς ὅλη τὴ
Γαλιλαία διδάσκοντας στὶς συναγωγές τους, ὅπου κάθε Σάββατο μαζεύονταν
οἱ Ἑβραῖοι γιὰ νὰ ἀκούσουν τὴν ἀνάγνωση τῆς Ἁγίας Γραφῆς καὶ νὰ προσευχηθοῦν.
Καὶ κήρυττε ἐκεῖ τὸ χαρμόσυνο ἄγγελμα ὅτι πλησίαζε ὁ χρόνος τῆς
πνευματικῆς βασιλείας, πού θὰ ἔφερνε στοὺς ἀνθρώπους τὴν ἀπολύτρωση
καὶ τὴ χαρά. Καὶ θεράπευε κάθε εἴδους ἀσθένεια καὶ ἀδιαθεσία στὸ
λαό.
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου