ΑΚΟΜΑ ΜΙΑ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ ΑΠΟ ΤΟΝ ΑΓΑΠΗΤΟ ΚΥΡΙΟ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟ ΡΟΥΣΗ
Οι νέοι μας και η ανάπτυξη
τής υπευθυνότητάς
τους
(Ο Χρυσόστομος Ρουσής M.Ed.,
πρώην γυμνασιάρχης, σημειώνει, σε σύντομη και περιεκτική μελέτη,
απόψεις ειδικών σχετικά με την υπευθυνότητά μας, σημαντικό εφόδιο
στη ζωή, αφού τα υπεύθυνα άτομα «κερδίζουν» την εμπιστοσύνη
των άλλων).
Καταρχάς, θα πρέπει να αναφέρουμε ότι
τα υπεύθυνα άτομα – αυτά που αναλαμβάνουν την ευθύνη για τις
πράξεις ή τη συμπεριφορά τους – έχουν και προσωπικά
οφέλη: Οι άλλοι τους δείχνουν εμπιστοσύνη και
τους εκτιμούν, «μια βασική ανάγκη όλων των ανθρώπων». Ακόμη, η
υπεύθυνη συμπεριφορά ενισχύει και την αυτοεκτίμησή μας, που
καθορίζει την επιτυχία στη ζωή μας. Η αίσθηση της υπευθυνότητας
καλλιεργείται, κυρίως, μέσα στην οικογένεια. (Σπύρος Μεταξάς,
ψυχίατρος, 2021).
Από την παιδική ηλικία, οι
γονείς πρέπει να μας αναθέτουν απλές δουλειές/υπευθυνότητες μέσα στο
σπίτι, για να μάθουμε να αναλαμβάνουμε ευθύνες και να τις φέρνουμε σε
πέρας. Αν, όμως, οι γονείς αναλαμβάνουν όλες τις ευθύνες τού σπιτιού
οι ίδιοι, τότε «μας μαθαίνουν στην εφηβεία να τα περιμένουμε
όλα έτοιμα».
Είναι σημαντικό να αναλαμβάνουμε
ευθύνες στο σπίτι, όπως το να βοηθούμε στο στρώσιμο του τραπεζιού ή
να παίρνουμε το πιάτο μας στο νεροχύτη, αφού τελειώσουμε το φαγητό:
Αναγνωρίζουμε, έτσι, ότι έχουμε ευθύνες μέσα στην οικογένεια,
συνεργαζόμαστε με τους γονείς και τα αδέλφια μας στις δουλειές του σπιτιού
και νιώθουμε ικανοποίηση, όταν ακολουθεί η αναγνώριση της
προσφοράς μας.
Επιπλέον, αναπτύσσουμε την
υπευθυνότητά μας, όταν συγυρίζουμε/τακτοποιούμε/ διακοσμούμε
το δωμάτιο και το γραφείο μας και όταν διαχειριζόμαστε σωστά
το χαρτζιλίκι που μας δίνουν οι γονείς μας κάθε μήνα. «Ο κουμπαράς είναι το
καλύτερο μέσο για να μάθουμε την έννοια της οικονομίας, το
πολυτιμότερο εφόδιο για τη ζωή, που μπορούν οι γονείς να μας δώσουν».
Επίσης, η υπευθυνότητά μας
αναπτύσσεται όταν οργανώνουμε/αξιοποιούμε τον χρόνο μας, σημειώνοντας
τις δουλειές μας στο ημερολόγιό μας. Έτσι, όχι μόνο δεν
τις ξεχνούμε, αλλά και δεσμευόμαστε να τις κάνουμε. Δυστυχώς,
πολλοί έφηβοι ανακαλύπτουν την ανάγκη της σωστής διαχείρισης
τού χρόνου, όταν πάνε στο πανεπιστήμιο!
Τέλος, οι υπεύθυνοι έφηβοι:
1) αποδίδουν το μάξιμουμ των
δυνατοτήτων τους,
2) γνωρίζουν ότι όλοι «πληρώνουμε»
τις συνέπειες της συμπεριφοράς μας (παρανομίες),
3) χρησιμοποιούν το μέτρο στις
δραστηριότητές τους: ενασχόληση με το έξυπνο τηλέφωνο για 9
ώρες τη βδομάδα είναι, σύμφωνα με έρευνα, το ασφαλές όριο.
4) έχουν ενσυναίσθηση για
τους άλλους (εμβολιάζονται για να προστατεύσουν τον εαυτό τους και
τους άλλους!). – Ο λοιμωξιολόγος Τσιόδρας κέρδισε την εμπιστοσύνη
του ελληνικού λαού και έχει επιβεβαιώσει το προφίλ υπευθυνότητας.
5) κυκλοφορούν με
καλούς φίλους με ψηλή αυτοεκτίμηση και
6) διεκπεραιώνουν προσωπικές
δουλειές, μαθαίνουν να ετοιμάζουν ένα απλό γεύμα.
Πηγές:
1. Πρακτικός οδηγός οικογενειακού
Συμβούλου: Dinkmeyer Don, Mackay Gary
2. Πώς καλλιεργείται η
αίσθηση της υπευθυνότητας: Σπύρος Μεταξάς, ψυχίατρος
3. Η (μεγάλη) σημασία του να πηγαίνεις
το πιάτο σου στο νεροχύτη: Στέλλα Μυριάνθους MSc, ψυχολόγος,
2019
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου