Τετάρτη 6 Απριλίου 2022

ΤΑ Α­ΓΙ­Ο­ΓΡΑ­ΦΙ­ΚΑ Α­ΝΑ­ΓΝΩ­ΣΜΑ­ΤΑ ΤΗΣ Η­ΜΕ­ΡΑΣ Τε­τάρ­τη, 06 Α­πρι­λί­ου 2022

 

 

ΤΑ Α­ΓΙ­Ο­ΓΡΑ­ΦΙ­ΚΑ Α­ΝΑ­ΓΝΩ­ΣΜΑ­ΤΑ ΤΗΣ Η­ΜΕ­ΡΑΣ

Τε­τάρ­τη, 06 Α­πρι­λί­ου 2022



Εὐ­τυ­χί­ου πα­τριά­ρχου Κων­σταν­τι­νου­πό­λε­ως (†582). Τν ν Περ­σί­δι 120 μαρ­τύ­ρων (†344-47).

 

Η­ΣΑ­Ϊ­ΑΣ ΜΑ´[41]  4 - 14

 



4 τ
ς ἐ­νήρ­γη­σε κα ἐ­πο­ί­η­σε ταῦ­τα; ἐ­κά­λε­σεν αὐ­τὴν κα­λῶν αὐ­τὴν ἀ­πὸ γε­νε­ῶν ἀρ­χῆς· ἐ­γὼ Θε­ὸς πρῶ­τος, κα ες τ ἐ­περ­χό­με­να ἐ­γώ εἰ­μι. 5 εἴ­δο­σαν ἔ­θνη κα ἐ­φο­βή­θη­σαν, τ ἄ­κρα τς γς ἤγ­γι­σαν κα ἦλ­θον ἅ­μα6 κρί­νων ἕ­κα­στος τ πλη­σί­ον κα τ ἀ­δελ­φῷ βο­η­θῆ­σαι κα ἐ­ρεῖ· 7 ἴ­σχυ­σεν ἀ­νὴρ τέ­κτων κα χαλ­κεὺς τύ­πτων σφύ­ρῃ ἅ­μα ἐ­λα­ύ­νων· πο­τὲ μν ἐ­ρεῖ· σύμ­βλη­μα κα­λόν ἐ­στίν· ἰ­σχύ­ρω­σαν αὐ­τὰ ν ἥ­λοις, θή­σου­σιν αὐ­τὰ κα ο κι­νη­θή­σον­ται. 8 Σ δ, ᾿Ισ­ρα­ήλ, πας μου ᾿Ι­α­κώβ, ν ἐ­ξε­λε­ξά­μην, σπέρ­μα Α­βρα­άμ, ν ἠ­γά­πη­σα9 ο ἀν­τε­λα­βό­μην ἀπ᾿ ἄ­κρων τς γς κα κ τν σκο­πῶν αὐ­τῆς ἐ­κά­λε­σά σε κα εἶ­πά σοι· πας μου ε, ἐ­ξε­λε­ξά­μην σε κα οκ ἐγ­κα­τέ­λι­πόν σε· 10 μ φο­βοῦ, με­τὰ σο γρ εἰ­μι· μ πλα­νῶ, ἐ­γὼ γρ εἰ­μι Θε­ός σου ἐ­νι­σχύ­σας σε κα ἐ­βο­ή­θη­σά σοι κα ἠ­σφα­λι­σά­μην σε τ δε­ξιᾷ τ δι­κα­ί­ᾳ μου11 ἰ­δοὺ αἰ­σχυν­θή­σον­ται κα ἐν­τρα­πή­σον­ται πάν­τες ο ἀν­τι­κε­ί­με­νοί σοι· ἔ­σον­ται γρ ς οκ ὄν­τες κα ἀ­πο­λοῦν­ται πάν­τες ο ἀν­τί­δι­κοί σου· 12 ζη­τή­σεις αὐ­τοὺς κα ο μ εὕ­ρῃς τος ἀν­θρώ­πους, ο πα­ροι­νή­σου­σιν ες σ· ἔ­σον­ται γρ ς οκ ὄν­τες κα οκ ἔ­σον­ται ο ἀν­τι­πο­λε­μοῦν­τές σε. 13 ὅ­τι ἐ­γὼ ὁ Θε­ός σου κρα­τῶν τς δε­ξιᾶς σου, λέ­γων σοι· μ φο­βοῦ, 14 ᾿Ι­α­κώβ, ὀ­λι­γο­στὸς ᾿Ισ­ρα­ήλ· ἐ­γὼ ἐ­βο­ή­θη­σά σοι, λέ­γει Θε­ός σου, λυ­τρο­ύ­με­νός σε, ᾿Ισ­ρα­ήλ.

ΕΡ­ΜΗ­ΝΕΙΑ (Π. Ν. ΤΡΕΜ­ΠΕ­ΛΑ)

 

4 Ποῖ­ος ἐ­νήρ­γη­σε κα ἔ­κα­μεν αὐ­τά; Ἐ­κά­λε­σε τν δι­και­ο­σύ­νην κα τν ἀ­πο­δί­δον­τα αὐ­τὴν αὐ­τός, Ὁ­ποῖ­ος ἐξ ἀρ­χῆς τν γε­νε­ῶν ἐ­πι­ζη­τεῖ αὐ­τὴν ἐ­γὼ εἶ­μαι Θε­ὸς πρῶ­τος κα μό­νος, κα ες τ ἐ­περ­χό­με­να ἔ­τη ἐ­γὼ ὑ­πάρ­χω αἰ­ω­νί­ως. 5 Εἶ­δον τ ἔ­θνη τν τα­χεῖ­αν αὐ­τὴν προ­έ­λα­σιν κα ἐ­φο­βή­θη­σαν κα­τοι­κοῦν­τες ες τ ἄ­κρα τς γς κα τ πλέ­ον ἀ­πο­με­μα­κρυ­σμέ­να ση­μεῖ­α τς ἐ­πλη­σί­α­σαν κα ἦλ­θον μα­ζί, 6 ἀ­πο­φα­σι­σμέ­νος ὁ κα­θέ­νας των ν βο­η­θή­σῃ τν δι­πλα­νόν του κα τν πλη­σί­ον του, κα θ εἴ­πῃ προ­τρο­πάς, ἵ­να ἐλ­πί­ζῃ ες τος θε­ούς του. 7 Δι τ εἴ­δω­λα ὅ­μως τν θε­ῶν τού­των ἔ­λα­βε δύ­να­μιν ἄν­θρω­πος ξυ­λουρ­γός, κα­τα­σκευ­ά­ζων ξό­α­να, κα χαλ­κεὺς κτυ­πῶν μ τν σφῦ­ραν συγ­χρό­νως κα πλα­τύ­νων τ μέ­ταλ­λον, δι το ὁ­πο­ί­ου θ κα­λυ­φθῇ τ ξύ­λι­νον ἄ­γαλ­μα.Κα κά­πο­τε θ εἴ­πῃ: Ὡ­ραῖ­ον συγ­κόλ­λη­μα κα πε­ρί­βλη­μα εἶ­ναι τοῦ­το.Τό­τε κα ο δύ­ο ἐ­στε­ρέ­ω­σαν αὐ­τὰ μ καρ­φί­α· κα θ τ το­πο­θε­τή­σουν κα δν θ κι­νοῦν­ται πλέ­ον ἀ­πὸ τν θέ­σιν των. 8 Σ ὅ­μως, Ἰσ­ρα­ήλ, δοῦ­λε μου Ἰ­α­κώβ, τν ὁ­ποῖ­ον ἐ­ξέ­λε­ξα, ἀ­πό­γο­νε το Ἀ­βρα­άμ, τν ὁ­ποῖ­ον ἠ­γά­πη­σα9 τν ὁ­ποῖ­ον ἐ­κρά­τη­σα δι τς χει­ρός μου στε­ρεά, ἀ­πὸ τ ἄ­κρα τς γς κα ἀ­πὸ τς ἐ­σχα­τιὰς τς γς σ ἐ­κά­λε­σα κα σο εἶ­πα: Εἶ­σαι δοῦ­λος μου· σ ἐ­ξέ­λε­ξα κα δν σ ἐγ­κα­τέ­λι­πα, οὔ­τε σ ἀ­πε­δο­κί­μα­σα10 Μ φο­βῆ­σαι, δι­ό­τι εἶ­μαι μα­ζί σου.Μ πα­ρα­πλα­νᾶ­σαι, ἀ­να­ζη­τῶν βο­ή­θειαν ἀλ­λα­χό­θεν κα ἀ­πὸ θε­οὺς ἀλ­λο­τρί­ους, δι­ό­τι ἐ­γὼ εἶ­μαι Θε­ός σου, Ὁ­ποῖ­ος σ ἐ­νί­σχυ­σα κα­τὰ τν και­ρὸν τς δου­λε­ί­ας σου κα σ ἐ­βο­ή­θη­σα κα σ ἠ­σφά­λι­σα δι τς ν δι­και­ο­σύ­νῃ δρώ­σης πάν­το­τε παν­το­δυ­νά­μου δε­ξιᾶς μου. 11 Ἰ­δοὺ θ κα­ται­σχυν­θοῦν κα θ ἐν­τρο­πια­σθοῦν ὅ­λοι ο ἐ­χθροί σου δι­ό­τι θ κα­ταν­τή­σουν ὡ­σὰν ν μ ὑ­πάρ­χουν, κα θ ἀ­πο­λε­σθοῦν ὅ­λοι ο ἀν­τι­δι­κοῦν­τες μα­ζί σου. 12 Θ τος ἀ­να­ζη­τή­σῃς, ἀλ­λὰ δν θ εὕ­ρῃς τος ἀν­θρώ­πους, ο ὁ­ποῖ­οι μ μα­νί­αν θ σ κα­τα­δι­ώ­ξουν δι­ό­τι θ κα­ταν­τή­σουν ὡ­σὰν ν μ ὑ­πάρ­χουν κα δν θ ζον πλέ­ον αὐ­τοί, ο ὁ­ποῖ­οι σ ἐ­πο­λέ­μουν13 Θ ἐκ­μη­δε­νι­σθοῦν δ, δι­ό­τι ἐ­γὼ εἶ­μαι Θε­ός σου, πο σ κρα­τῶ ὡ­σὰν στορ­γι­κὸς πα­τὴρ ἀ­πὸ τ δε­ξι­όν σου χέ­ρι, προ­σέ­χων μή­πως σκον­τά­ψῃς· Ὁ­ποῖ­ος σο λέ­γω: Μ φο­βῆ­σαι, 14  Ἰ­α­κώβ, ὀ­λι­γο­στὲ ἐν σχέ­σει πρς τ πλῆ­θος τν ἐ­χθρῶν σο Ἰσ­ρα­ήλ.Ἐ­γὼ σ ἐ­βο­ή­θη­σα, λέ­γει Θε­ός σου, ὁ­ποῖ­ος σ λυ­τρώ­νω κα σ ἐ­λευ­θε­ρώ­νω, Ἰσ­ρα­ήλ.

 

ΓΕ­ΝΕ­ΣΙΣ ΙΖ´[17]  1 - 9


1 Ε­ΓΕ­ΝΕ­ΤΟ δ
Α­βραμ ἐ­τῶν ἐ­νε­νη­κον­τα­εν­νέ­α, κα ὤ­φθη Κύ­ριος τ Α­βραμ κα εἶ­πεν αὐ­τῷ· ἐ­γώ εἰ­μι Θε­ός σου· εὐ­α­ρέ­στει ἐ­νώ­πιον ἐ­μοῦ κα γί­νου ἄ­μεμ­πτος2 κα θή­σο­μαι τν δι­α­θή­κην μου ἀ­νὰ μέ­σον ἐ­μοῦ κα ἀ­νὰ μέ­σον σο κα πλη­θυ­νῶ σε σφό­δρα. 3 κα ἔ­πε­σεν ῞Α­βραμ ἐ­πὶ πρό­σω­πον αὐ­τοῦ, κα ἐ­λά­λη­σεν αὐ­τῷ Θε­ὸς λέ­γων· 4 κα ἐ­γὼ ἰ­δοὺ ἡ δι­α­θή­κη μου με­τὰ σο, κα ἔ­σῃ πα­τὴρ πλή­θους ἐ­θνῶν5 κα ο κλη­θή­σε­ται ἔ­τι τ ὄ­νο­μά σου Α­βραμ, λλ᾿ ἔ­σται τ ὄ­νο­μά σου Α­βρα­άμ, ὅ­τι πα­τέ­ρα πολ­λῶν ἐ­θνῶν τέ­θει­κά σε. 6 κα αὐ­ξα­νῶ σε σφό­δρα σφό­δρα κα θή­σω σε ες ἔ­θνη, κα βα­σι­λεῖς κ σο ἐ­ξε­λε­ύ­σον­ται7 κα στή­σω τν δι­α­θή­κην μου ἀ­νὰ μέ­σον σο κα ἀ­νὰ μέ­σον το σπέρ­μα­τός σου με­τά σ, ες τς γε­νε­ὰς αὐ­τῶν, ες δι­α­θή­κην αἰ­ώ­νιον, εἶ­ναί σου Θε­ὸς κα το σπέρ­μα­τός σου με­τὰ σ8 κα δώ­σω σοι κα τ σπέρ­μα­τί σου με­τὰ σ τν γν, ν πα­ροι­κεῖς, πᾶ­σαν τν γν Χα­να­άν, ες κα­τά­σχε­σιν αἰ­ώ­νιον κα ἔ­σο­μαι αὐ­τοῖς ες Θε­όν. 9 κα εἶ­πεν Θε­ὸς πρς Α­βρα­άμ· σ δ τν δι­α­θή­κην μου δι­α­τη­ρή­σεις, σ κα τ σπέρ­μα σου με­τὰ σ ες τς γε­νε­ὰς αὐ­τῶν.

ΕΡ­ΜΗ­ΝΕΙΑ (Π. Ν. ΤΡΕΜ­ΠΕ­ΛΑ)


1 Ο
Ἅ­βραμ ἔ­γι­νε ἐ­νε­νῆν­τα ἐν­νέ­α ἐ­τῶν. Τό­τε πα­ρου­σιά­σθη πά­λιν Θε­ὸς ες αὐ­τόν, δη­λα­δὴ τν ἀ­ξί­ω­σε τς ἐ­πι­σκέ­ψε­ώς του, κα το εἶ­πεν: «Ἐ­γὼ εἶ­μαι Θε­ός σου· γί­νου εὐ­ά­ρε­στος ἐ­νώ­πι­όν μου κα ἄ­μεμ­πτος· δί­και­ος, ἐ­νά­ρε­τος, εὐ­θὺς κα εἰ­λι­κρι­νής, 2 κα ἐ­γὼ δν θ πα­ρα­βλέ­ψω τος ἱ­δρῶ­τες τς τό­σον με­γά­λης ἀ­ρε­τῆς σου, ἀλ­λὰ θ συ­νά­ψω κα θ ὑ­πο­γρά­ψω δι­α­θή­κην με­τα­ξὺ ἐ­μοῦ κα σο κα θ σ πλη­θύ­νω πά­ρα πο­λύ»­. 3  Ἅ­βραμ, ὅ­ταν ἄ­κου­σε τν θε­ί­αν αὐ­τὴν ὑ­πό­σχε­σιν, γε­μᾶ­τος εὐ­γνω­μο­σύ­νην κα ἅ­γιον φό­βον πρς τν φι­λάν­θρω­πον Κύ­ριον, ὁ­ποῖ­ος συγ­κα­τέ­βη τό­σον πο­λύ, ἐ­τα­πει­νώ­θη πε­ρισ­σό­τε­ρον ἐ­νώ­πιον το Θε­οῦ κα ἔ­πε­σε μ τ πρό­σω­πον κα­τὰ γς. Κα Θε­ὸς ἐ­μί­λη­σε κα το εἶ­πε: 4 «Νά, δι­α­θή­κη κα ὑ­πό­σχε­σίς μου πρς σ· θ γί­νῃς γε­νάρ­χης κα πρό­γο­νος πολ­λῶν ἐ­θνῶν5 Κα τ ὄ­νο­μά σου δν θ εἶ­ναι ὅ­πως μέ­χρι τώ­ρα Ἅ­βραμ» (τ ὁ­ποῖ­ον ση­μα­ί­νει πα­τέ­ρας με­γά­λος ὑ­ψη­λός· πε­ρά­της, δι­ό­τι ἐ­πέ­ρα­σες ἀ­πὸ τν Με­σο­πο­τα­μί­αν ες τν Χα­να­άν)· «Ἀ­πὸ τώ­ρα κα ες τ ἑ­ξῆς θ ὀ­νομ­ζε­σαι Ἁ­βρα­ὰμ (πα­τέ­ρας λα­ῶν), δι­ό­τι σ κα­τέ­στη­σα πα­τριά­ρχην κα σ ὥ­ρι­σα γε­νάρ­χην πολ­λῶν ἐ­θνῶν6 Θ σ αὐ­ξή­σω ὑ­περ­βο­λι­κά· ἀ­πὸ τος ἀ­πο­γό­νους σου θ προ­έλ­θουν ἔ­θνη πολ­λά, ἀ­κό­μη κα βα­σι­λεῖς θ γεν­νη­θοῦν ἀ­πὸ σ7 Θ πραγ­μα­το­ποι­ή­σω κα θ τη­ρή­σω τν ὑ­πό­σχε­σίν μου αὐ­τὴν πρς σ κα τος ἀ­πο­γό­νους σου, ο ὁ­ποῖ­οι θ ἀ­κο­λου­θή­σουν με­τὰ ἀ­πὸ σ, ες ὅ­λες τς γε­νε­ές. Σο δί­δω ὑ­πό­σχε­σιν αἰ­ώ­νιον, παν­το­τι­νήν, ὑ­πό­σχε­σιν, ὁ­πο­ί­α δν ἠμ­πο­ρεῖ πο­τὲ ν χά­σῃ τν δύ­να­μιν κα τ κῦ­ρος της, ὅ­τι θ εἶ­μαι Θε­ὸς ἰ­δι­κός σου κα Θε­ὸς τν ἀ­πο­γό­νων σου, ο ὁ­ποῖ­οι θ ἀ­κο­λου­θή­σουν με­τὰ ἀ­πὸ σ8 Κα θ δώ­σω ες σ κα ες τος ἀ­πο­γό­νους σου, ο ὁ­ποῖ­οι θ ἀ­κο­λου­θή­σουν με­τὰ ἀ­πὸ σ, ὁ­λό­κλη­ρον τν χώ­ραν Χα­να­άν, ες τν ὁ­πο­ί­αν τώ­ρα δι­α­μέ­νεις ς προ­σω­ρι­νὸς κά­τοι­κος, ς με­τα­νά­στης· θ δώ­σω τν χώ­ραν αὐ­τήν, ὥ­στε ν τν κα­τέ­χουν αἰ­ω­νί­ως ο ἀ­πό­γο­νοι σου. Κα θ εἶ­μαι Θε­ὸς ἰ­δι­κός των, ὁ­ποῖ­ος θ τος φρον­τί­ζῃ κα θ τος βο­η­θῇ πάν­το­τε»­. 9 Κα Θε­ὸς εἶ­πεν ες τν Ἀ­βρα­άμ: «Σ δ ν κρα­τή­σῃς κα ν φυ­λά­ξῃς τν δι­α­θή­κην μου, σ κα ο ἀ­πό­γο­νοι, ο ὁ­ποῖ­οι θ ἀ­κο­λου­θή­σουν με­τὰ ἀ­πὸ σ ες ὅ­λες τς γε­νε­ές των.

ΠΑ­ΡΟΙ­ΜΙΑΙ ΣΟ­ΛΟ­ΜΩΝ­ΤΟΣ Ι­Ε´[15]  20 – 34, ΙϚ´[16]  3 - 9


20 υἱ­ὸς
σο­φὸς εὐ­φρα­ί­νει πα­τέ­ρα, υἱ­ὸς δ ἄ­φρων μυ­κτη­ρί­ζει μη­τέ­ρα αὐ­τοῦ. 21 ἀ­νο­ή­του τρί­βοι ἐν­δε­εῖς φρε­νῶν, ἀ­νὴρ δ φρό­νι­μος κα­τευ­θύ­νων πο­ρε­ύ­ε­ται. 22 ὑ­περ­τί­θεν­ται λο­γι­σμοὺς ο μ τι­μῶν­τες συ­νέ­δρια, ν δ καρ­δί­αις βου­λευ­ο­μέ­νων μέ­νει βου­λή. 23 ο μ ὑ­πα­κο­ύ­σῃ ὁ κα­κὸς αὐ­τῇ, οὐ­δὲ μ εἴ­πῃ κα­ί­ρι­όν τι κα κα­λὸν τ κοι­νῷ. 24 ὁ­δοὶ ζω­ῆς δι­α­νο­ή­μα­τα συ­νε­τοῦ, ἵ­να ἐκ­κλί­νας ἐκ το ᾅ­δου σω­θῇ. 25 οἴ­κους ὑ­βρι­στῶν κα­τα­σπᾷ Κύ­ριος, ἐ­στή­ρι­σε δ ὅ­ριον χή­ρας. 26 βδέ­λυγ­μα Κυ­ρί­ῳ λο­γι­σμὸς ἄ­δι­κος, ἁ­γνῶν δ ρή­σεις σε­μναί27 ἐ­ξόλ­λυ­σιν ἑ­αυ­τὸν ὁ δω­ρο­λή­πτης, δ μι­σῶν δώ­ρων λή­ψεις σώ­ζε­ται. (Μασ. Ι, 6)­. 27α ἐ­λε­η­μο­σύ­ναις κα πί­στε­σιν ἀ­πο­κα­θα­ί­ρον­ται ἁ­μαρ­τί­αι, τ δ φό­βῳ Κυ­ρί­ου ἐκ­κλί­νει πς ἀ­πὸ κα­κοῦ. 28 καρ­δί­αι δι­κα­ί­ων με­λε­τῶ­σι πί­στεις, στό­μα δ ἀ­σε­βῶν ἀ­πο­κρί­νε­ται κα­κά. (Μασ. Ι, 7)­. 28α δε­κταὶ πα­ρὰ Κυ­ρί­ῳ ὁ­δοὶ ἀν­θρώ­πων δι­κα­ί­ων, δι δ αὐ­τῶν κα ο ἐ­χθροὶ φί­λοι γί­νον­ται. 29 μα­κρὰν ἀ­πέ­χει ὁ Θε­ὸς ἀ­πὸ ἀ­σε­βῶν, εὐ­χαῖς δ δι­κα­ί­ων ἐ­πα­κο­ύ­ει. (Μασ. Ι, 8)­. 29α κρε­ίσ­σων ὀ­λί­γη λῆ­ψις με­τὰ δι­και­ο­σύ­νης πολ­λὰ γεν­νή­μα­τα με­τὰ ἀ­δι­κί­ας29β καρ­δί­α ἀν­δρὸς λο­γι­ζέ­σθω δί­και­α, ἵ­να ὑ­πὸ το Θε­οῦ δι­ορ­θω­θῇ τ δι­α­βή­μα­τα αὐ­τοῦ. 30 θε­ω­ρῶν ὀ­φθαλ­μὸς κα­λὰ εὐ­φρα­ί­νει καρ­δί­αν, φή­μη δ ἀ­γα­θὴ πι­α­ί­νει ὀ­στᾶ32 ς ἀ­πω­θεῖ­ται παι­δε­ί­αν, μι­σεῖ ἑ­αυ­τόν, δ τη­ρῶν ἐ­λέγ­χους ἀ­γα­πᾷ ψυ­χὴν αὐ­τοῦ. 33 φό­βος Θε­οῦ παι­δε­ί­α κα σο­φί­α, κα ἀρ­χὴ δό­ξης ἀ­πο­κρι­θή­σε­ται αὐ­τῇ.
Ι
Ϛ´[16]  5 ἀ­κά­θαρ­τος πα­ρὰ Θε­ῷ πς ὑ­ψη­λο­κάρ­διος, χει­ρὶ δ χεῖ­ρας ἐμ­βα­λὼν ἀ­δί­κως οκ ἀ­θῳ­ω­θή­σε­ται7 ἀρ­χὴ ὁ­δοῦ ἀ­γα­θῆς τ ποι­εῖν τ δί­και­α, δε­κτὰ δ πα­ρὰ Θε­ῷ μᾶλ­λον θύ­ειν θυ­σί­ας. 8  ζη­τῶν τν Κύ­ριον εὑ­ρή­σει γνῶ­σιν με­τὰ δι­και­ο­σύ­νης, ο δ ὀρ­θῶς ζη­τοῦν­τες αὐ­τὸν εὑ­ρή­σου­σιν εἰ­ρή­νην. (Μασ. 4) 9 πάν­τα τ ἔρ­γα το Κυ­ρί­ου με­τὰ δι­και­ο­σύ­νης· φυ­λάσ­σε­ται δ ἀ­σε­βὴς ες ἡ­μέ­ραν κα­κήν.

 

ΕΡ­ΜΗ­ΝΕΙΑ (Π. Ν. ΤΡΕΜ­ΠΕ­ΛΑ)


20 Τ
συ­νε­τὸν κα μυ­α­λω­μέ­νο παι­δὶ εὐ­χα­ρι­στεῖ τν πα­τέ­ρα του, ἐ­νῷ τ ἀ­νό­η­τον κα κα­κο­κέ­φα­λο πε­ρι­φρο­νεῖ κα ἐμ­παί­ζει τν μη­τέ­ρα του. 21  τρό­πος τς ζω­ῆς το ἀ­μορ­φώ­του πνευ­μα­τι­κῳς ἀν­θρώ­που τν ἀ­πο­δει­κνύ­ει ἀ­νό­η­τον κα ἄ­μυα­λον. συ­νε­τὸς ὅ­μως κα φρό­νι­μος ἄν­θρω­πος προ­χω­ρεῖ στα­θε­ρά, μ πρό­γραμ­μα κα ὀρ­θὴν κα­τε­ύ­θυν­σιν ες τν ζω­ήν του. 22 Ο αὐ­ταρ­χι­κοὶ κα δε­σπο­τι­κοὶ ἄρ­χον­τες κα βα­σι­λεῖς, πο δν τι­μοῦν τ συ­νέ­δρια κα δν ἐ­κτι­μοῦν τς γνώ­μας τν συμ­βο­ύ­λων των, ἀ­να­βάλ­λουν κα δν θέ­τουν ες ἐ­φαρ­μο­γὴν τς ἀ­πο­φά­σεις, πο ἐ­λή­φθη­σαν ἀ­πὸ αὐ­τά· ες τς καρ­δί­ας ὅ­μως τν τα­πει­νῶν ἀρ­χόν­των, πο συμ­βου­λε­ύ­ον­ται τος πε­ρὶ αὐ­το­ύς, γί­νε­ται δε­κτὴ λη­φθεῖ­σα ἀ­πό­φα­σις κα πραγ­μα­το­ποι­εῖ­ται23  κα­κὸς ἄρ­χων δν θ προ­σέ­ξῃ τν συμ­βου­λὴν τν πε­πει­ρα­μέ­νων συμ­βου­λων του­ῦ, οὔ­τε κα ἴ­διος θ προ­σθέ­σῃ κά­τι τ ὀρ­θὸν κα ὠ­φέ­λι­μον κα πρέ­πον δι τ κοι­νὸν κα τ δη­μό­σιον συμ­φέ­ρον. 24 Α σκέ­ψεις κα τ σχέ­δια το συ­νε­τοῦ ἀν­θρώ­που εἶ­ναι ὁ­δοί, πο ὁ­δη­γοῦν ες τν ζω­ὴν κα ἀ­πο­βλέ­πουν ες τ ν ἀ­πο­φύ­γῃ τ κα­κόν, τ ὁ­ποῖ­ον ὁ­δη­γεῖ ες τν Ἅ­δην, κα μ τν τρό­πον αὐ­τὸν ν σω­θῇ. 25  Θε­ὸς κα­τα­κρη­μνί­ζει τ μέ­γα­ρα τν ὑ­πε­ρη­φά­νων, ὑ­πο­στη­ρί­ζει δ τ σύ­νο­ρα το οἰ­κο­πέ­δου κα τν κτη­μά­των τς ἀ­δυ­νά­του χή­ρας. 26 Ἀ­η­δί­αν κα ἀ­πο­τρο­πια­σμὸν προ­κα­λεῖ ες τν Θε­ὸν κα­κὸς λο­γι­σμὸς κα πο­νη­ρὰ σκέ­ψις. Α σκέ­ψεις ὅ­μως κα ο λό­γοι τν ἁ­γνῶν κα κα­θα­ρῶν κα­τὰ τν ψυ­χὴν ἀν­θρώ­πων εἶ­ναι σε­μνοὶ κα εὐ­πρε­πεῖς. 27 Κα­τα­στρέ­φει τν ἑ­αυ­τόν του δι­κα­στὴς ἐ­κεῖ­νος πο δω­ρο­δο­κεῖ­ται, ἐ­νῷ ἐ­κεῖ­νος πο μι­σεῖ τν δω­ρο­λη­ψί­αν, θ σω­θῇ ἀ­πὸ τς πα­γί­δας το δω­ρο­δο­κοῦν­τος κα τς ἐ­ξευ­τε­λι­στι­κὰς συ­νε­πεί­ας τς δω­ρο­λη­ψί­ας. 27α Μ ἐ­λε­η­μο­σύ­νας, μ ἔρ­γα κα­λὰ κα μ τν ες Θε­ὸν πί­στιν κα­θα­ρί­ζον­ται α ἁ­μαρ­τί­αι· μ τν φό­βον δ το Κυ­ρί­ου ς ὅ­πλον πνευ­μα­τι­κὸν κα­θέ­νας ἀ­πο­φε­ύ­γει τ κα­κόν. 28  νος τν δι­καί­ων σκέ­πτε­ται κα με­λε­τᾷ τ πει­στι­κὰ ἐ­πι­χει­ρή­μα­τα τς ἀ­λη­θεί­ας οὕ­τως, ὥ­στε, ὅ­ταν θ ὁ­μι­λή­σουν, ν γί­νουν πι­στευ­τοί· τ στό­μα ὅ­μως τν ἀ­σε­βῶν δί­δει ἀ­παν­τή­σεις σα­θρὰς κα ἀ­ξι­ο­κα­τα­φρο­νή­τους. 28α  τρό­πος ἀ­να­στρο­φῆς τν ἐ­να­ρέ­των ἀν­θρώ­πων εἶ­ναι εὐ­ά­ρε­στος ες τν Κύ­ριον, μ τν κα­λὴν δ συμ­πε­ρι­φο­ράν των κα ο ἐ­χθροὶ γί­νον­ται φί­λοι. 29  Θε­ὸς ἀ­πο­μα­κρύ­νε­ται ἀ­πὸ τος ἀ­σε­βεῖς κα δν ἀ­κο­ύ­ει τς προ­σευ­χάς των, ἀ­κο­ύ­ει ὅ­μως τς προ­σευ­χὰς κα δέ­χε­ται τ τα­ξί­μα­τα τν δι­καί­ων. 29α Εἶ­ναι προ­τι­μό­τε­ρα τ ὀ­λί­γα πο συγ­κεν­τρώ­νεις, ὅ­ταν αὐ­τὰ ἀ­πο­κτῶν­ται μ δι­και­ο­σύ­νην, πα­ρὰ τ πολ­λὰ γεν­νή­μα­τα κα εἰ­σο­δή­μα­τα, τ ὁ­ποῖ­α κερ­δί­ζον­ται μ ἀ­δι­κί­αν κα πα­ρα­νο­μί­αν. 29β  νος κα καρ­δί­α το ἀν­θρώ­που πρέ­πει να σκέ­πτων­ται κα ν ἐ­πι­θυ­μοῦν τ ὀρ­θὰ κα τ δί­και­α, δι ν εὐ­ο­δω­θοῦν α ἐ­νέρ­γειαι κα τ δι­α­βή­μα­τα του ἀ­πὸ τν Θε­όν. 30 Ὅ­ταν τ μά­τι βλέ­πῃ τ ὡ­ραῖ­α κα θαυ­μα­στὰ ἔρ­γα τς δη­μι­ουρ­γί­ας κα εἶ­ναι σε­μνὸν κα κό­σμιον, τό­τε προ­κα­λεῖ εὐ­φρο­σύ­νην ες τν καρ­δί­αν, φή­μη δ κα­λὴ κα ἐ­κτί­μη­σις τν ἀν­θρώ­πων δι τν ἀ­ρε­τὴν το δι­καί­ου, αὐ­τὴ λι­παί­νει τ κόκ­κα­λά του ἀ­πὸ τν εὐ­χα­ρί­στη­σιν, τν ὁ­ποί­αν οὗ­τος αἰ­σθά­νε­ται. 31 Ὅ­ποι­ος δι­ώ­χνει μα­κριὰ ἀ­πὸ τν ἑ­αυ­τόν του τν κ το θεί­ου νό­μου παι­δα­γω­γί­αν, μι­σεῖ τν ἑ­αυ­τόν του, ἐ­νῷ ἐ­κεῖ­νος πο ἐ­φαρ­μό­ζει τος συμ­φώ­νους πρς τς θεί­ας ἐν­το­λὰς ἐ­λέγ­χους, ἀ­γα­πᾷ τν ψυ­χήν του κα θ σώ­σῃ αὐ­τήν. 32 Ὅ­που ὑ­πάρ­χει ὁ φό­βος το Θε­οῦ, ἐ­κεῖ ὑ­πάρ­χει κα ἀ­λη­θι­νὴ παι­δα­γω­γί­α κα μόρ­φω­σις το χα­ρα­κτῆ­ρος κα ξ αὐ­τῶν ἐ­πα­κο­λου­θο­ύ­σα ἀ­λη­θι­νὴ σο­φί­α. Ἔ­τσι ἤ­δη ἀ­πὸ τν ζω­ὴν αὐ­τὴν θ ἀρ­χί­σῃ ὁ κά­το­χός της ν δο­ξά­ζε­ται κα ν ἀ­πο­λαμ­βά­νῃ τν δι­καί­αν ἀν­τα­μοι­βὴν κα τι­μήν.
Ι
Ϛ´[16]  5 Ἐ­νώ­πιον το Θε­οῦ εἶ­ναι ἀ­κά­θαρ­τος κα σι­χα­με­ρὸς κά­θε οἰ­η­μα­τί­ας κα ὑ­ψη­λό­φρων ἄν­θρω­πος, πο φαν­τά­ζε­ται κα φρο­νεῖ με­γά­λα δι τν ἑ­αυ­τόν του. Δν πρό­κει­ται δ ν θε­ω­ρη­θῇ ἀ­θῶ­ος κα ν μεί­νῃ ἀ­τι­μώ­ρη­τος ἐ­κεῖ­νος, ὁ­ποῖ­ος συμ­φω­νεῖ δι χει­ρα­ψί­ας δι τν δι­ά­πρα­ξιν το κα­κοῦ, δι­ό­τι ἐ­νερ­γεῖ ἐ­σκεμ­μέ­νως7 Βά­σις κα ἀρ­χὴ τς ἐ­να­ρέ­του ζω­ῆς εἶ­ναι τι­μι­ό­της κα δι­και­ο­σύ­νη. Α ἀ­ρε­ταὶ δ αὐ­ταὶ εἶ­ναι πε­ρισ­σό­τε­ρον εὐ­ά­ρε­στοι ες τν Θε­ὸν ἀ­πὸ τς προ­σφο­ρὰς πολ­λῶν κα με­γά­λων θυ­σι­ῶν. 8 Ὅ­ποι­ος ἀ­να­ζη­τεῖ κα προ­σπα­θεῖ ν εὕ­ρῃ τν Κύ­ριον, θ ἀ­ξι­ω­θῇ ν γνω­ρί­σῃ τ θεῖ­ον θέ­λη­μα κα τν ἀ­ρε­τήν. Ὅ­σοι δ εἰ­λι­κρι­νῶς ζη­τοῦν ν εὔ­ρουν τν Θε­όν, αὐ­τοὶ θ ἀ­πο­λα­ύ­σουν τ μέ­γα δῶ­ρον τς εἰ­ρή­νης. 9 Ὅ­λα τ ἔρ­γα το Θε­οῦ γί­νον­ται κα­τὰ λό­γον δι­και­ο­σύ­νης, καί­τοι ἡ­μεῖς πολ­λὲς φο­ρὲς δν ἠμ­πο­ροῦ­μεν ν γνω­ρί­σω­μεν τν λό­γον αὐ­τόν. ἀ­σε­βὴς δ, πο μέ­νει ἀ­τι­μώ­ρη­τος, δν θ ξε­φύ­γῃ, ἀλ­λὰ φυ­λάσ­σε­ται ες ἡ­μέ­ραν κα­κὴν κα ὀ­λε­θρί­αν δι’ αὐ­τόν, τν ὁ­ποί­αν ἔ­χει ὁ­ρί­σει ὁ Θε­ὸς ν τ δι­και­ο­σύ­νῃ του.




 

 

 

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου