Πέμπτη 7 Απριλίου 2022

ΤΑ Α­ΓΙ­Ο­ΓΡΑ­ΦΙ­ΚΑ Α­ΝΑ­ΓΝΩ­ΣΜΑ­ΤΑ ΤΗΣ Η­ΜΕ­ΡΑΣ Πέμ­πτη, 07 Α­πρι­λί­ου 2022

 

 

ΤΑ Α­ΓΙ­Ο­ΓΡΑ­ΦΙ­ΚΑ Α­ΝΑ­ΓΝΩ­ΣΜΑ­ΤΑ ΤΗΣ Η­ΜΕ­ΡΑΣ

 

Πέμ­πτη, 07 Α­πρι­λί­ου 2022

 


 

Το Με­γά­λου Κα­νό­νος. Καλ­λι­ο­πί­ου κα Ἀ­κυ­λί­νης μαρ­τύ­ρων (†304). Γε­ωρ­γί­ου ὁ­σί­ου ἐ­πι­σκ. Μυ­τι­λή­νης (θ ́ α.­). Σάβ­βα ὁ­σί­ου το ν Κα­λύ­μνῳ (†1948).

 

 

Η­ΣΑ­Ϊ­ΑΣ ΜΒ´[42]  5 – 16

5 οὕ­τω λέ­γει Κύ­ριος Θε­ὸς ποι­ή­σας τν οὐ­ρα­νὸν κα πή­ξας αὐ­τόν, στε­ρε­ώ­σας τν γν κα τ ν αὐ­τῇ κα δι­δοὺς πνο­ὴν τ λα­ῷ τ π᾿ αὐ­τῆς κα πνεῦ­μα τος πα­τοῦ­σιν αὐ­τήν· 6 ἐ­γὼ Κύ­ριος Θε­ὸς ἐ­κά­λε­σά σε ν δι­και­ο­σύ­νῃ κα κρα­τή­σω τς χει­ρός σου κα ἐ­νι­σχύ­σω σε κα ἔ­δω­κά σε ες δι­α­θή­κην γέ­νους, ες φς ἐ­θνῶ­ν 7 ἀ­νοῖ­ξαι ὀ­φθαλ­μοὺς τυ­φλῶν, ἐ­ξα­γα­γεῖν ἐκ δε­σμῶν δε­δε­μέ­νους κα ξ οἴ­κου φυ­λα­κῆς κα­θη­μέ­νους ν σκό­τει.  8 ἐ­γὼ Κύ­ριος Θε­ός, τοῦ­τό μο ἐ­στι τ ὄ­νο­μα· τν δό­ξαν μου ἑ­τέ­ρῳ ο δώ­σω οὐ­δὲ τς ἀ­ρε­τάς μου τος γλυ­πτοῖς. 9 τ π᾿ ἀρ­χῆς ἰ­δοὺ ἥ­κα­σι, κα και­νά, ἐ­γὼ ἀ­ναγ­γέλ­λω, κα πρ το ἀ­ναγ­γεῖ­λαι ἐ­δη­λώ­θη ὑ­μῖν10 Υ­μνή­σα­τε τ Κυ­ρί­ῳ ὕ­μνον και­νόν, ἀρ­χὴ αὐ­τοῦ· δο­ξά­ζε­τε τ ὄ­νο­μα αὐ­τοῦ π᾿ ἄ­κρου τς γς, ο κα­τα­βα­ί­νον­τες ες τν θά­λασ­σαν κα πλέ­ον­τες αὐ­τήν, α νῆ­σοι κα ο κα­τοι­κοῦν­τες αὐ­τάς. 11 εὐ­φράν­θη­τι, ἔ­ρη­μος, κα α κῶ­μαι αὐ­τῆς, ἐ­πα­ύ­λεις κα ο κα­τοι­κοῦν­τες Κη­δάρ· εὐ­φραν­θή­σον­ται ο κα­τοι­κοῦν­τες Πέ­τραν, π᾿ ἄ­κρων τν ὀ­ρέ­ων βο­ή­σου­σι· 12 δώ­σου­σι τ Θε­ῷ δό­ξαν, τς ἀ­ρε­τὰς αὐ­τοῦ ν τας νή­σοις ἀ­ναγ­γε­λοῦ­σι13 Κύ­ριος Θε­ὸς τν δυ­νά­με­ων ἐ­ξε­λε­ύ­σε­ται κα συν­τρί­ψει πό­λε­μον, ἐ­πε­γε­ρεῖ ζῆ­λον κα βο­ή­σε­ται ἐ­πὶ τος ἐ­χθροὺς αὐ­τοῦ με­τὰ ἰ­σχύ­ος14 ἐ­σι­ώ­πη­σα, μ κα ἀ­εὶ σι­ω­πή­σο­μαι κα ἀ­νέ­ξο­μαι; ς τί­κτου­σα ἐ­καρ­τέ­ρη­σα, ἐκ­στή­σω κα ξη­ρα­νῶ ἅ­μα15 ἐ­ρη­μώ­σω ὄ­ρη κα βου­νοὺς κα πάν­τα χόρ­τον αὐ­τῶν ξη­ρα­νῶ, κα θή­σω πο­τα­μοὺς ες νή­σους κα ἕ­λη ξη­ρα­νῶ. 16 κα ἄ­ξω τυ­φλοὺς ν ὁ­δῷ, οκ ἔ­γνω­σαν, κα τρί­βους ς οκ ᾔ­δει­σαν, πα­τῆ­σαι ποι­ή­σω αὐ­το­ύς· ποι­ή­σω αὐ­τοῖς τ σκό­τος ες φς κα τ σκο­λιὰ ες εὐ­θεῖ­αν· ταῦ­τα τ ρή­μα­τα ποι­ή­σω κα οκ ἐγ­κα­τα­λε­ί­ψω αὐ­το­ύς.

 

ΕΡ­ΜΗ­ΝΕΙΑ (Π. Ν. ΤΡΕΜ­ΠΕ­ΛΑ)

 

5 Οὕ­τω λέ­γει Κύ­ριος Θε­ός, Αὐ­τὸς ὁ­ποῖ­ος ἐ­πο­ί­η­σε τν οὐ­ρα­νὸν κα τν ἀ­νέ­πτυ­ξε κα τν ἔ­στη­σεν ὡ­σὰν σκη­νήν, Ὁ­ποῖ­ος ἐ­στε­ρέ­ω­σε τν γν κα ὅ­λα τ φυ­ό­με­να ν αὐ­τῇ κα Ὁ­ποῖ­ος δί­δει ἀ­να­πνο­ὴν ες τν λα­ὸν τν εὑ­ρι­σκό­με­νον ἐ­π' αὐ­τῆς κα πνεῦ­μα ζω­ῆς ες ὅ­λα, ὅ­σα πε­ρι­πα­τοῦν ἐ­π’ αὐ­τῆς.  6 Ἑ­γώ, Κύ­ριος κα Θε­ός, σ ἐ­κά­λε­σα δι τν δι­και­ο­σύ­νην κα θ σ κρα­τή­σω ἀ­πὸ τν χεῖ­ρα σου κα θ σ ἐ­νι­σχύ­σω· κα σ ἔ­δω­κα δι ν εἶ­σαι με­σί­της δι­α­θή­κης το γέ­νους τν ἀν­θρώ­πων κα φς τν ἐ­θνῶν7 δι ν ἀ­νο­ί­ξῃς τος ὀ­φθαλ­μοὺς τς δι­α­νο­ί­ας τυ­φλῶν, δι ν ἐ­ξα­γά­γῃς ἀ­πὸ τ δε­σμὰ τς ἁ­μαρ­τί­ας τος δε­μέ­νους μ τς ἁ­λύ­σεις αὐ­τῆς κα ἀ­πὸ τν φυ­λα­κὴν ἐ­κε­ί­νους, πο κά­θην­ται ες τ σκό­τος. 8 Ἐ­γὼ κα μό­νος ὑ­πάρ­χω ἐξ ἑ­αυ­τοῦ ὡς Κύ­ριος κα Θε­ός· αὐ­τὸ εἶ­ναι τ ὄ­νο­μά μου. Δν θ δώ­σω ες κα­νέ­να ἄλ­λον τν δό­ξαν μου, οὔ­τε τν ἔ­παι­νον τν ἀ­πει­ρο­τε­λε­ί­ων ἰ­δι­ο­τή­των μου ες τ εἴ­δω­λα.  9 Ἰ­δοὺ ἔ­χουν πλη­ρω­θῇ α πα­λαι­αὶ προ­φη­τεῖ­αι κα ἰ­δοὺ νέ­α γε­γο­νό­τα, τ ὁ­ποῖ­α Ἐ­γὼ προ­λέ­γω κα, πρν ταῦ­τα δι τν πραγ­μά­των ἀ­ναγ­γελ­θοῦν, κα­τέ­στη­σαν ες σς προ­φη­τι­κῶς φα­νε­ρά. 10 Ὑ­μνή­σα­τε τν Κύ­ριον δι τ νέ­α θαυ­μά­σιά Του μ ὕ­μνον νέ­ον. Σες, ο ἀ­πο­τε­λοῦν­τες τος ὑ­π’ αὐ­τοῦ ἀρ­χο­μέ­νους, δο­ξά­σα­τε τ ὄ­νο­μά Του ἀ­πὸ τς ἐ­σχα­τιὰς τς γς· ὅ­σοι κα­τα­βα­ί­νε­τε ες τν θά­λασ­σαν κα ἔ­χε­τε ἔρ­γον ν δι­α­πλέ­ε­τε αὐ­τὴν δι μα­κρι­νῶν τα­ξι­δί­ων, α νῆ­σοι κα ο κα­τοι­κοῦν­τες ες αὐ­τὰς κα ες τ πα­ρά­λια τς θα­λάσ­σης ἐ­θνι­κοί11 Εὐ­φράν­θη­τι, ἔ­ρη­μος τς Ἀ­ρα­βί­ας κα α κῶ­μαι αὐ­τῆς· εὐ­φράν­θη­τε κα ο κα­ταυ­λι­σμοὶ κα ο κα­τοι­κοῦν­τες τν Κη­δάρ· θ εὐ­φραν­θοῦν κα αὐ­τοὶ πο κα­τοι­κοῦν ες τν Πέ­τραν ἀ­πὸ τ ἄ­κρα τν βου­νῶν θ φω­νά­ξουν δυ­να­τά. 12 Θ δο­ξά­σουν τν Θε­ὸν κα θ δι­α­κη­ρύ­ξουν τς ἀ­ξι­ο­ϋ­μνή­τους ἰ­δι­ό­τη­τάς Του ες τς εἰ­δω­λο­λα­τρι­κὰς νή­σους, ἀ­να­πέμ­πον­τες ὕ­μνον σύμ­φω­νον μ τος φω­τι­σμέ­νους τώ­ρα κα­το­ί­κους τού­των. 13  Κύ­ριος κα Θε­ός, κα­τε­ξου­σι­ά­ζων τν Δυ­νά­με­ων, θ ἐ­ξέλ­θῃ ὡ­σὰν ν ἐκ­στρα­τεύ­ῃ κα θ συ­νά­ψῃ συν­τρι­πτι­κὸν δι τος ἐ­χθρούς Του πό­λε­μον, κα θ ἀ­νά­ψῃ ὁ ζῆ­λος Του κα θ φω­νά­ξῃ μ δύ­να­μιν, κα­τα­πτο­ῶν κα κα­τα­τρο­πώ­νων τος ἐ­χθρούς Του. 14 Ἐ­σι­ώ­πη­σα μα­κρο­θυ­μῶν, λέ­γει Κύ­ριος. Μή­πως κα πάν­το­τε θ σι­ω­πῶ κα θ ἀ­νέ­χω­μαι τν ἀ­δι­κί­αν κα τν ἀ­σέ­βειαν; Ὡ­σὰν τν γυ­ναῖ­κα, πο γεν­νᾷ κα συγ­κρα­τεῖ μ πολ­λὴν καρ­τε­ρί­αν τος πό­νους της, ἐ­καρ­τέ­ρη­σα κα Ἐ­γώ. Τώ­ρα ὅ­μως θ ξερ­ρι­ζώ­σω κα θ ξη­ρά­νω συγ­χρό­νους.  15 Θ ἐ­ρη­μώ­σω ὄ­ρη κα βου­νὰ κα θ ξη­ρά­νω ὅ­λον τν χόρ­τον των· θ με­τα­βά­λω δ πο­τα­μοὺς δι τς ἐ­λατ­τώ­σε­ως τν ὑ­δά­των των ες νή­σους κα θ ξη­ρά­νω ἕ­λη16 Κα θ ὁ­δη­γή­σω τυ­φλοὺς ες δρό­μον, τν ὁ­ποῖ­ον δν ἐ­γνώ­ρι­σαν πο­τέ· κα ες τρί­βους, τς ὁ­πο­ί­ας δν ἔ­μα­θαν, θ κά­μω ν πα­τή­σουν οὗ­τοι.Θ με­τα­βά­λω ες αὐ­τοὺς τ σκό­τος, ες τ ὁ­ποῖ­ον εἶ­ναι βυ­θι­σμέ­νοι, ες φς, κα τ ἀ­νώ­μα­λα μέ­ρη το δρό­μου ες εὐ­θεῖ­αν κα ὁ­μα­λὴν ὁ­δόν. Αὐ­τά, τ ὁ­ποῖ­α δι λό­γου ὑ­πό­σχο­μαι, θ τ ἐ­κτε­λέ­σω, κα δν θ ἐγ­κα­τα­λε­ί­ψω αὐ­τούς.

 

ΓΕ­ΝΕ­ΣΙΣ Ι­Η´[18]  20 - 33


20 εἶ­πε
δ Κύ­ριος· κραυ­γὴ Σο­δό­μων κα Γο­μόρ­ρας πε­πλή­θυν­ται πρς με, κα α ἁ­μαρ­τί­αι αὐ­τῶν με­γά­λαι σφό­δρα.  21 κα­τα­βὰς ον ὄ­ψο­μαι, ε κα­τὰ τν κραυ­γὴν αὐ­τῶν τν ἐρ­χο­μέ­νην πρς με συν­τε­λοῦν­ται, ε δ μ, ἵ­να γν.  22 κα ἀ­πο­στρέ­ψαν­τες ἐ­κεῖ­θεν ο ἄν­δρες ἦλ­θον ες Σό­δο­μα. Α­βρα­ὰμ δ ἔ­τι ἦν ἑ­στη­κὼς ἐ­ναν­τί­ον Κυ­ρί­ου.  23 κα ἐγ­γί­σας ῾Α­βρα­ὰμ εἶ­πε· μ συ­να­πο­λέ­σῃς δί­και­ον με­τὰ ἀ­σε­βοῦς κα ἔ­σται ὁ δί­και­ος ς ἀ­σε­βής24 ἐ­ὰν ὦ­σι πεν­τή­κον­τα δί­και­οι ν τ πό­λει, ἀ­πο­λεῖς αὐ­το­ύς; οκ ἀ­νή­σεις πάν­τα τν τό­πον ἕ­νε­κεν τν πεν­τή­κον­τα δι­κα­ί­ων, ἐ­ὰν ὦ­σιν ἐν αὐ­τῇ;  25 μη­δα­μῶς σ ποι­ή­σεις ς τ ρῆ­μα τοῦ­το, το ἀ­πο­κτεῖ­ναι δί­και­ον με­τὰ ἀ­σε­βοῦς, κα ἔ­σται ὁ δί­και­ος ς ἀ­σε­βής. μη­δα­μῶς· κρί­νων πᾶ­σαν τν γν, ο ποι­ή­σεις κρί­σιν;  26 εἶ­πε δ Κύ­ριος· ἐ­ὰν ὦ­σιν ἐν Σο­δό­μοις πεν­τή­κον­τα δί­και­οι ν τ πό­λει, ἀ­φή­σω ὅ­λην τν πό­λιν κα πάν­τα τν τό­πον δι᾿ αὐ­το­ύς.  27 κα ἀ­πο­κρι­θεὶς ῾Α­βρα­ὰμ εἶ­πε· νν ἠρ­ξά­μην λα­λῆ­σαι πρς τν Κύ­ρι­όν μου, ἐ­γὼ δ εἰ­μι γ κα σπο­δός·  28 ἐ­ὰν δ ἐ­λατ­το­νω­θῶ­σιν ο πεν­τή­κον­τα δί­και­οι ες τεσ­σα­ρα­κον­τα­πέν­τε, ἀ­πο­λεῖς ἕ­νε­κεν τν πέν­τε πᾶ­σαν τν πό­λιν; κα εἶ­πεν· ο μ ἀ­πο­λέ­σω, ἐ­ὰν εὕ­ρω ἐ­κεῖ τεσσ­σα­ρα­κον­τα­πέν­τε.  29 κα προ­σέ­θη­κεν ἔ­τι λα­λῆ­σαι πρς αὐ­τόν, κα εἶ­πεν· ἐ­ὰν δ εὑ­ρε­θῶ­σιν ἐ­κεῖ τεσ­σα­ρά­κον­τα; κα εἶ­πεν· ο μ ἀ­πο­λέ­σω ἕ­νε­κεν τν τεσ­σα­ρά­κον­τα. 30 κα εἶ­πε· μ τι κύ­ρι­ε, ἐ­ὰν λα­λή­σω; ἐ­ὰν δ εὑ­ρε­θῶ­σιν ἐ­κεῖ τρι­ά­κον­τα; κα εἶ­πεν· ο μ ἀ­πο­λέ­σω ἕ­νε­κεν τν τρι­ά­κον­τα.  31 κα εἶ­πεν· ἐ­πει­δὴ ἔ­χω λα­λῆ­σαι πρς τν κύ­ριον· ἐ­ὰν δ εὑ­ρε­θῶ­σιν ἐ­κεῖ εἴ­κο­σι; κα εἶ­πεν· ο μ ἀ­πο­λέ­σω, ἐ­ὰν εὕ­ρω ἐ­κεῖ εἴ­κο­σι.  32 κα εἶ­πε· μή­τι κύ­ρι­ε, ἐ­ὰν λα­λή­σω ἔ­τι ἅ­παξ· ἐ­ὰν δ εὑ­ρε­θῶ­σιν ἐ­κεῖ δέ­κα; κα εἶ­πεν· ο μ ἀ­πο­λέ­σω ἕ­νε­κεν τν δέ­κα.  33 ἀ­πῆλ­θε δ Κύ­ριος, ς ἐ­πα­ύ­σα­το λα­λῶν τ Α­βρα­άμ, κα Α­βρα­ὰμ ἀ­πέ­στρε­ψεν ες τν τό­πον αὐ­τοῦ.

 

ΕΡ­ΜΗ­ΝΕΙΑ (Π. Ν. ΤΡΕΜ­ΠΕ­ΛΑ)

 

20 Κα ἀ­μέ­σως ὁ Κύ­ριος ἀρ­χί­ζει τν ἀ­πο­κά­λυ­ψίν του ες τν Ἀ­βρα­άμ, λέ­γων: «Φω­νὲς πολ­λὲς κα με­γά­λες· κραυ­γὲς δυ­να­τές, ἀ­γω­νι­ώ­δεις ἀ­νε­βα­ί­νουν ες τν οὐ­ρα­νὸν πρς ἐ­μὲ ἀ­πὸ τ Σό­δο­μα κα τν Γο­μόρ­ραν· εἶ­ναι ο κραυ­γὲς πο προ­έρ­χον­ται ἀ­πὸ τς με­γά­λες κα πολ­λὲς ἀ­δι­κί­ες των. Ο ἁ­μαρ­τί­ες τν κα­το­ί­κων τν δύ­ο αὐ­τῶν πό­λε­ων εἶ­ναι τό­σον με­γά­λες, ὥ­στε δν ἠμ­πο­ρεῖ ν τς βα­στά­σῃ πλέ­ον μα­κρο­θυ­μί­α μου.  21 Πρέ­πει λοι­πὸν ν κα­τέ­βω ἐ­κεῖ δι ν ἴ­δω, ἐ­ὰν ο ἁ­μαρ­τί­ες των γί­νων­ται πράγ­μα­τι, ὅ­πως ἀ­κρι­βῶς ἀ­νε­βα­ί­νουν πρς ἐ­μὲ ο θρη­νη­τι­κὲς κραυ­γὲς τν ἀ­δι­κου­μέ­νων ἢ ὄ­χι. Θέ­λω ν πλη­ρο­φο­ρη­θῶ, ν μά­θω ξ ἰ­δί­ας ἀν­τι­λή­ψε­ως, ἐ­άν ο ἄν­θρω­ποι αὐ­τοὶ πράτ­τουν τό­σες πα­ρα­νο­μί­ες»­.  22 Κα ο δυ­ὸ ἀ­πὸ τος τρες φι­λο­ξε­νου­μέ­νους το Ἀ­βρα­ὰμ ἐ­προ­χώ­ρη­σαν πρς τ Σό­δο­μα κα ἔ­φθα­σαν ἐ­κεῖ. Ἀ­βρα­ὰμ δ συ­νέ­χι­ζε ν στέ­κε­ται ὄρ­θιος ἐμ­πρὸς ες τν Κύ­ριον, ὁ­ποῖ­ος ἔ­μει­νε μα­ζὶ μ τν εὐ­σε­βῆ δοῦ­λον του.  23 Κα Ἀ­βρα­άμ, ἀ­φοῦ ἐ­πλη­σί­α­σε τν Κύ­ριον, εἶ­πε: «Εἶ­ναι δυ­να­τὸν ν κα­τα­στρέ­ψῃς τν δί­και­ον μα­ζὶ μ τν ἀ­σε­βῆ κα θ εἶ­ναι λοι­πὸν δί­και­ος ες τν ἰ­δί­αν μοῖ­ραν μ τν ἀ­σε­βῆ24 Ἐ­ὰν εὑ­ρί­σκων­ται ες τν πό­λιν αὐ­τὴν πε­νήν­τα δί­και­οι, θ τος κα­τα­στρέ­ψῃς μα­ζὶ μ τος ἀ­σε­βεῖς; Δν θ ἀ­φή­σῃς ἀ­τι­μώ­ρη­τον ὅ­λην τν πό­λιν ἕ­νε­κα τν πε­νήν­τα δι­κα­ί­ων, ἐ­ὰν αὐ­τοὶ ζον ες τν πό­λιν αὐ­τήν; 25 Οὐ­δέ­πο­τε σ Θε­ὸς θ κά­μῃς κά­τι τέ­τοι­ο· πο­τὲ δη­λα­δὴ δν θ φο­νε­ύ­σῃς τν δί­και­ον μα­ζὶ μ τν ἀ­σε­βῆ· εἶ­ναι ἀ­δύ­να­τον σ δί­και­ος ν ἐ­ξι­σώ­σῃς δί­και­ον κα ἀ­σε­βῆ κα ν συμ­πε­ρι­φερ­θῇς πρς αὐ­τοὺς μ τν ἴ­διον τρό­πον· οὐ­δέ­πο­τε θ κά­μῃς κά­τι τέ­τοι­ο. Σ, ὁ­ποῖ­ος εἶ­σαι δί­και­ος κρι­τὴς ὅ­λου το­ο κό­σμου, δν θ ἐ­φαρ­μό­σης κα ἐ­δῶ δι­και­ο­σύ­νην;­»  26  φι­λάν­θρω­πος Κύ­ριος ἐ­συμ­φώ­νη­σε μ τν πα­ρά­κλη­σιν το Πα­τριά­ρχου κα το ἀ­πάν­τη­σε· «δέ­χο­μαι τν ἱ­κε­σί­αν σου· ἐ­ὰν εὑ­ρί­σκων­ται ες τ Σό­δο­μα πε­νήν­τα δί­και­οι, δν θ κα­τα­στρέ­ψω ὁ­λό­κλη­ρον τν πό­λιν κα ὅ­λον τν τό­πον ἐ­κεῖ­νον πρς χά­ριν αὐ­τῶν τν ὀ­λί­γων δι­κα­ί­ων»­.  27  Ἀ­βρα­άμ, ἀ­φοῦ ἐ­πῆ­ρε θάρ­ρος κα ἐ­γνώ­ρι­σε τν φι­λαν­θρω­πί­αν το Θε­οῦ, ὑ­πέ­βα­λε μ τα­πε­ί­νω­σιν κα συ­στο­λὴν δευ­τέ­ραν πα­ρά­κλη­σιν κα εἶ­πε: «Τώ­ρα ἄρ­χι­σα ν ὁ­μι­λῶ πρς τν Κύ­ρι­όν μου· τολ­μῶ δ ν ὁ­μι­λῶ, ν κα εἶ­μαι ἐμ­πρός σου ὡ­σὰν τ χῶ­μα, πο πα­τοῦ­μεν· ὡ­σὰν τν στά­χτην, πο τν πε­τοῦν ο ἄν­θρω­ποι ὡς ἄ­χρη­στον πρᾶγ­μα.  28 Ἐ­ὰν ὀ­λι­γο­στε­ύ­σουν ο πε­νήν­τα δί­και­οι κα­τὰ πέν­τε κα εὑ­ρε­θοῦν ες τν πό­λιν τν Σο­δό­μων σα­ράν­τα πέν­τε δί­και­οι, θ κα­τα­στρέ­ψῃς ὁ­λό­κλη­ρον τν πό­λιν ἕ­νε­κα τς ἐλ­λε­ί­ψε­ως αὐ­τῶν τν πέν­τε δι­κα­ί­ων;» Κα φι­λάν­θρω­πος Θε­ὸς ἀ­πάν­τη­σεν ες τν Ἀ­βρα­άμ· «ὄ­χι· δν θ κα­τα­στρέ­ψω τν πό­λιν, ἐ­ὰν εὕ­ρω ες αὐ­τὴν σα­ράν­τα πέν­τε δι­κα­ί­ους»­.  29  δί­και­ος Πα­τριά­ρχης ἐ­τόλ­μη­σε ν ὁ­μι­λή­σῃ πά­λιν πρς τν Κύ­ριον το οὐ­ρα­νοῦ κα δει­λά - δει­λὰ εἶ­πεν· «ἐ­ὰν δ εὐ­ρε­θοῦν ἐ­κεῖ ες τ Σό­δο­μα σα­ράν­τα δί­και­οι, θ κα­τα­στρέ­ψῃς τν πό­λιν;» Κα Θε­ὸς το ἀ­πάν­τη­σε· «δν θ κα­τα­στρέ­ψω τν πό­λιν, ἐ­ὰν εὕ­ρω ἐ­κεῖ σα­ράν­τα δι­κα­ί­ους· πρς χά­ριν των δν θ τν τι­μω­ρή­σω»­.  30  δί­και­ος Ἀ­βρα­άμ, ὡ­σὰν ν ἔ­νοι­ω­σε ἐν­τρο­πὴν δι τν πολ­λὴν μα­κρο­θυ­μί­αν το Θε­οῦ κα ἐ­πει­δὴ ἐ­φο­βή­θη μή­πως δώ­σῃ τν ἐν­τύ­πω­σιν, ὅ­τι ἀ­σε­βεῖ κα πα­ρα­κα­λεῖ πε­ρισ­σό­τε­ρον ἀ­πὸ ὅ,τι πρέ­πει, εἶ­πε: «Μή­πως θυ­μώ­σῃς, Κύ­ρι­ε, ἐ­ὰν ὁ­μι­λή­σω κα πά­λιν; Ἐ­ὰν εὐ­ρε­θοῦν ἔ­τσι τριά­ντα δί­και­οι;» Κα Θε­ὸς το ἀ­πάν­τη­σεν· «ὅ­χι· δν θ κα­τα­στρέ­ψω τν πό­λιν, ἐ­ὰν εὐ­ρε­θοῦν ἐ­κεῖ τριά­ντα· πρς χά­ριν τν τριά­ντα δι­κα­ί­ων δν θ τν ἐ­ξο­λο­θρε­ύ­σω»­.  31 Ἀλ­λ’ ὁ Ἀ­βρα­άμ, πα­ρα­κι­νο­ύ­με­νος ἀ­πὸ με­γά­λην φι­λο­στορ­γί­αν, συ­νέ­χι­σε τν πα­ρά­κλη­σίν του μ ἐ­πι­μό­νην κα εἶ­πεν· «ἐ­πει­δὴ ἔ­χω τ θάρ­ρος ν ὁ­μι­λη­σω κα πά­λιν πρς τν Κύ­ρι­όν μου, τολ­μῶ κα τν ἐ­ρω­τῶ· ἐ­ὰν εὐ­ρε­θοῦν ἐ­κεῖ εἴ­κο­σι δί­και­οι;» Κα φι­λάν­θρω­πος Θε­ὸς συγ­κα­τα­βα­ί­νων πρς τν ἐ­ρώ­τη­σιν το ἐ­να­ρέ­του δο­ύ­λου του ἀ­πάν­τη­σεν· «ὄ­χι· δεν θ κα­τα­στρέ­ψω τν πό­λιν, ἐ­ὰν εὕ­ρω ες αὐ­τὴν εἴ­κο­σι δι­κα­ί­ους· πρς χά­ριν των δν θ τν ἐ­ξο­λο­θρε­ύ­σω»­. 32  δί­και­ος Ἀ­βρα­άμ, βλέ­πων τν πλοῦ­τον τς θε­ί­ας συγ­κα­τα­βά­σε­ως κα φι­λαν­θρω­πί­ας, εἶ­πε πά­λιν: «Μή­πως θυ­μώ­σῃς, Κύ­ρι­ε, ἐ­ὰν ὁ­μι­λή­σω ἀ­κό­μη μί­αν φο­ράν; Μή­πως κά­μνω κά­τι ἄ­ξιον κα­τα­κρί­σε­ως, ἐ­ὰν ὁ­μι­λή­σω ἀ­κό­μη μί­αν φο­ράν; Κα ἐ­ὰν εὑ­ρε­θοῦν ἐ­κεῖ δέ­κα δί­και­οι;» Κα μα­κρό­θυ­μος Θε­ὸς το ἀ­πάν­τη­σεν· «ὄ­χι· δεν θ κα­τα­στρέ­φω τν πό­λιν πρς χά­ριν αὐ­τῶν τν δέ­κα δι­κα­ί­ων»­.  33 Κα ὅ­ταν ἔ­παυ­σεν ὁ Κύ­ριος ν συ­νο­μι­λῇ με τν Ἀ­βρα­άμ, ὁ­ποῖ­ος ἐ­σι­ώ­πη­σε πλέ­ον, ἀ­νε­χώ­ρη­σε. Κα Ἀ­βρα­ὰμ ἐ­πέ­στρε­ψεν ες τν τό­πον, ὅ­που εὑ­ρί­σκε­το σκη­νή του. Ἐ­κα­θη­σεν ἥ­συ­χος κα ἐ­πε­ρί­με­νε ν ἴ­δῃ τ θ ἀ­πο­γί­νῃ.

 

ΠΑ­ΡΟΙ­ΜΙΑΙ ΣΟ­ΛΟ­ΜΩΝ­ΤΟΣ ΙϚ´[16]  17 – 33,  ΙΖ´[17]  1 – 17


17 τρί­βοι
ζω­ῆς ἐκ­κλί­νου­σιν ἀ­πὸ κα­κῶν, μῆ­κος δ βί­ου ὁ­δοὶ δι­και­ο­σύ­νης. δε­χό­με­νος παι­δε­ί­αν ν ἀ­γα­θοῖς ἔ­σται, δ φυ­λάσ­σων ἐ­λέγ­χους σο­φι­σθή­σε­ται. ς φυ­λάσ­σει τς ἑ­αυ­τοῦ ὁ­δο­ύς, τη­ρεῖ τν ἑ­αυ­τοῦ ψυ­χήν, ἀ­γα­πῶν δ ζω­ὴν αὐ­τοῦ φε­ί­σε­ται στό­μα­τος αὐ­τοῦ.  18 πρ συν­τρι­βῆς ἡ­γεῖ­ται ὕ­βρις, πρ δ πτώ­μα­τος κα­κο­φρο­σύ­νη.  19 κρε­ίσ­σων πρα­ΰ­θυ­μος με­τὰ τα­πει­νώ­σε­ως ς δι­αι­ρεῖ­ται σκῦ­λα με­τὰ ὑ­βρι­στῶν20 συ­νε­τὸς ν πράγ­μα­σιν εὑ­ρε­τὴς ἀ­γα­θῶν, πε­ποι­θὼς δ ἐ­πὶ Θε­ῷ μα­κα­ρι­στός.  21 τος σο­φοὺς κα συ­νε­τοὺς φα­ύ­λους κα­λοῦ­σιν, ο δ γλυ­κεῖς ν λό­γῳ πλε­ί­ο­να ἀ­κο­ύ­σον­ται22 πη­γὴ ζω­ῆς ἔν­νοι­α τος κε­κτη­μέ­νοις, παι­δε­ί­α δ ἀ­φρό­νων κα­κή.   23 καρ­δί­α σο­φοῦ νο­ή­σει τ ἀ­πὸ το ἰ­δί­ου στό­μα­τος, ἐ­πὶ δ χε­ί­λε­σι φο­ρέ­σει ἐ­πι­γνω­μο­σύ­νην.  24 κη­ρί­α μέ­λι­τος λό­γοι κα­λοί, γλύ­κα­σμα δ αὐ­τοῦ ἴα­σις ψυ­χῆς.  25 εἰ­σὶν ὁ­δοὶ δο­κοῦ­σαι εἶ­ναι ὀρ­θαὶ ἀν­δρί, τ μέν­τοι τε­λευ­ταῖ­α αὐ­τῶν βλέ­πει ες πυθ­μέ­να ᾅ­δου26 ἀ­νὴρ ἐν πό­νοις πο­νεῖ ἑ­αυ­τῷ κα ἐκ­βι­ά­ζε­ται τν ἀ­πώ­λειαν ἑ­αυ­τοῦ, μέν­τοι σκο­λιὸς ἐ­πὶ τ ἑ­αυ­τοῦ στό­μα­τι φο­ρεῖ τν ἀ­πώ­λειαν27 ἀ­νὴρ ἄ­φρων ὀ­ρύσ­σει ἑ­αυ­τῷ κα­κά, ἐ­πὶ δ τν ἑ­αυ­τοῦ χει­λέ­ων θη­σαυ­ρί­ζει πρ.  28 ἀ­νὴρ σκο­λιὸς δι­α­πέμ­πε­ται κα­κά, κα λαμ­πτῆ­ρα δό­λου πυρ­σε­ύ­ει κα­κοῖς κα δι­α­χω­ρί­ζει φί­λους.  29 ἀ­νὴρ πα­ρά­νο­μος ἀ­πο­πει­ρᾶ­ται φί­λων κα ἀ­πά­γει αὐ­τοὺς ὁ­δοὺς οκ ἀ­γα­θάς30 στη­ρί­ζων δ ὀ­φθαλ­μοὺς αὐ­τοῦ δι­α­λο­γί­ζε­ται δι­ε­στραμ­μέ­να, ὁ­ρί­ζει δ τος χε­ί­λε­σιν αὐ­τοῦ πάν­τα τ κα­κά· οὗ­τος κά­μι­νός ἐ­στι κα­κί­ας31 στέ­φα­νος καυ­χή­σε­ως γῆ­ρας, ν δ ὁ­δοῖς δι­και­ο­σύ­νης εὑ­ρί­σκε­ται.  32 κρε­ίσ­σων ἀ­νὴρ μα­κρό­θυ­μος ἰ­σχυ­ροῦ, δ κρα­τῶν ὀρ­γῆς κρε­ίσ­σων κα­τα­λαμ­βα­νο­μέ­νου πό­λιν.  33 ες κόλ­πους ἐ­πέρ­χε­ται πάν­τα τος ἀ­δί­κοις, πα­ρὰ δ Κυ­ρί­ου πάν­τα τ δί­και­α.

ΙΖ´[17]  1 ΚΡΕΙΣ­ΣΩΝ ψω­μὸς μεθ᾿ ἡ­δο­νῆς ἐν εἰ­ρή­νη οἶ­κος πλή­ρης πολ­λῶν ἀ­γα­θῶν κα ἀ­δί­κων θυ­μά­των με­τὰ μά­χης.  2 οἰ­κέ­της νο­ή­μων κρα­τή­σει δε­σπο­τῶν ἀ­φρό­νων, ν δ ἀ­δελ­φοῖς δι­ε­λεῖ­ται μέ­ρη.  3 ὥ­σπερ δο­κι­μά­ζε­ται ν κα­μί­νῳ ἄρ­γυ­ρος κα χρυ­σός, οὕ­τως ἐ­κλε­κταὶ καρ­δί­αι πα­ρὰ Κυ­ρί­ῳ.  4 κα­κὸς ὑ­πα­κο­ύ­ει γλώσ­σης πα­ρα­νό­μων, δί­και­ος δ ο προ­σέ­χει χε­ί­λε­σι ψευ­δέ­σιν.  5  κα­τα­γε­λῶν πτω­χοῦ πα­ρο­ξύ­νει τν ποι­ή­σαν­τα αὐ­τόν, δ ἐ­πι­χα­ί­ρων ἀ­πολ­λυ­μέ­νῳ οκ ἀ­θῳ­ω­θή­σε­ται· δ ἐ­πι­σπλαγ­χνι­ζό­με­νος ἐ­λε­η­θή­σε­ται.  6 στέ­φα­νος γε­ρόν­των τέ­κνα τέ­κνων, κα­ύ­χη­μα δ τέ­κνων πα­τέ­ρες αὐ­τῶν.   το πι­στοῦ ὅ­λος ὁ κό­σμος τν χρη­μά­των, το δ ἀ­πί­στου οὐ­δὲ ὀ­βο­λός.  7 οχ ἁρ­μό­σει ἄ­φρο­νι χε­ί­λη πι­στά, οὐ­δὲ δι­κα­ί­ῳ χε­ί­λη ψευ­δῆ.  8 μι­σθὸς χα­ρί­των παι­δε­ί­α τος χρω­μέ­νοις, ο δ᾿ ν ἐ­πι­στρέ­ψῃ εὐ­ο­δω­θή­σε­ται.  9 ς κρύ­πτει ἀ­δι­κή­μα­τα, ζη­τεῖ φι­λί­αν, ς δ μι­σεῖ κρύ­πτειν, δι­ΐ­στη­σι φί­λους κα οἰ­κε­ί­ους.  10 συν­τρί­βει ἀ­πει­λὴ καρ­δί­αν φρο­νί­μου, ἄ­φρων δ μα­στι­γω­θεὶς οκ αἰ­σθά­νε­ται.  11 ἀν­τι­λο­γί­ας ἐ­γε­ί­ρει πς κα­κός, δ Κύ­ριος ἄγ­γε­λον ἀ­νε­λε­ή­μο­να ἐκ­πέμ­ψει αὐ­τῷ.  12 ἐμ­πε­σεῖ­ται μέ­ρι­μνα ἀν­δρὶ νο­ή­μο­νι, ο δ ἄ­φρο­νες δι­α­λο­γι­οῦν­ται κα­κά.  13 ς ἀ­πο­δί­δω­σι κα­κὰ ἀν­τὶ ἀ­γα­θῶν, ο κι­νη­θή­σε­ται κα­κὰ κ το οἴ­κου αὐ­τοῦ.  14 ἐ­ξου­σί­αν δί­δω­σι λό­γοις ἀρ­χὴ δι­και­ο­σύ­νης, προ­η­γεῖ­ται δ τς ἐν­δε­ί­ας στά­σις κα μά­χη.   15 ς δί­και­ον κρί­νει τν ἄ­δι­κον, ἄ­δι­κον δ τν δί­και­ον, ἀ­κά­θαρ­τος κα βδε­λυ­κτὸς πα­ρὰ Θε­ῷ.  16 ἱ­να­τί ὑ­πῆρ­ξε χρή­μα­τα ἄ­φρο­νι; κτή­σα­σθαι γρ σο­φί­αν ἀ­κάρ­διος ο δυ­νή­σε­ται.  16α ς ὑ­ψη­λὸν ποι­εῖ τν ἑ­αυ­τοῦ οἶ­κον, ζη­τεῖ συν­τρι­βήν, δ σκο­λι­ά­ζων το μα­θεῖν ἐμ­πε­σεῖ­ται ες κα­κά.  17 ες πάν­τα και­ρὸν φί­λος ὑ­παρ­χέ­τω σοι, ἀ­δελ­φοὶ δ ν ἀ­νάγ­καις χρή­σι­μοι ἔ­στω­σαν· το­ύ­του γρ χά­ριν γεν­νῶν­ται.

 

ΕΡ­ΜΗ­ΝΕΙΑ (Π. Ν. ΤΡΕΜ­ΠΕ­ΛΑ)

17 Ο δρό­μοι τς ἐ­να­ρέ­του ζω­ῆς ἀ­πο­μα­κρύ­νουν ἀ­πὸ συμ­φο­ρᾶς. Ο δρό­μοι τς δι­και­ο­σύ­νης χα­ρί­ζουν μα­κρο­ζω­ΐ­αν. Ἐ­κεῖ­νος πο δέ­χε­ται τν ἐ­π' αὐ­τὸν θεί­αν παι­δα­γω­γί­αν, θ ἀ­πο­λα­ύ­σῃ ἀ­γα­θά, ἐ­κεῖ­νος δ πο τη­ρεῖ κα ἐγ­κολ­πώ­νε­ται τς θεί­ας ἐν­το­λάς, θ γί­νῃ σο­φός. Ἐ­κεῖ­νος πο προ­σέ­χει ες τος τρό­πους του κα ες τν συμ­πε­ρι­φο­ράν του, πε­ρι­φρου­ρεῖ τν ψυ­χήν του, κα ἐ­κεῖ­νος πο θέ­λει ν ζ χω­ρὶς λύ­πας, θ φυ­λάσ­σῃ προ­σε­κτι­κὰ τ στό­μα του ν μ λα­λῇ λό­για ἀ­πε­ρί­σκε­πτα18 Πρ τς κα­τα­στρο­φῆς κα συν­τρι­βῆς προ­η­γεῖ­ται ὑ­πε­ρη­φά­νεια κα ἀ­λα­ζο­νεί­α, κα πρ τς πτώ­σε­ως προ­η­γεῖ­ται ὑ­πε­ρο­ψί­α κα κα­κο­κε­φα­λιά.  19 Εἶ­ναι κα­τὰ πο­λὺ ἀ­νώ­τε­ρος ὁ πρᾶ­ος κα τα­πει­νὸς ἄν­θρω­πος, ὁ­σον­δή­πο­τε χα­μη­λὰ κα ν εὑ­ρί­σκε­ται κοι­νω­νι­κῶς, πα­ρὰ ἀ­γέ­ρω­χος, πο συμ­μα­χεῖ μ ἄλ­λους ὁ­μοί­ους του ὑ­πε­ρη­φά­νους, πο νι­κᾷ κα μοι­ρά­ζει μ αὐ­τοὺς λά­φυ­ρα νί­κης.  20 Ἐ­κεῖ­νος πο δι­α­χει­ρί­ζε­ται μ σύ­νε­σιν τς ὑ­πο­θέ­σεις του, θ εἶ­ναι κερ­δι­σμέ­νος, δι­ό­τι θ ἐ­πι­τύ­χῃ κα θ εὕ­ρῃ κα­λά. Ὅ­ποι­ος δ ἔ­χει τν ἐλ­πί­δα του ες τν Θε­όν, εἶ­ναι πα­νευ­τυ­χὴς κα μα­κά­ριος.  21 Τος σο­φοὺς κα συ­νε­τοὺς κα εἰ­δή­μο­νας ο ἄν­θρω­ποι το κό­σμου τος ὀ­νο­μά­ζουν ἀ­χρή­στους κα τος θε­ω­ροῦν ἀ­νω­φε­λεῖς. Ο γλυ­κο­μί­λη­τοι ὅ­μως κα ο κα­λοὶ ὁ­μι­λη­ταὶ θ ἀ­κο­ύ­σουν κα θ μά­θουν πε­ρισ­σό­τε­ρα, ἀ­πὸ δ τς συ­να­να­στρο­φάς των θ πλου­τί­σουν τς γνώ­σεις των κα θ εἶ­ναι ὠ­φέ­λι­μοι κα ες τος ἄλ­λους22  γνῶ­σις κα φρό­νη­σις δι’ ὅ­σους τς ἔ­χουν εἶ­ναι πη­γὴ ζω­ῆς, ἐ­νῷ ἡ παι­δα­γω­γί­α, πο δί­δουν ο ἄ­φρο­νες, εἶ­ναι κα­κή.  23  νος το σο­φοῦ θ σκε­φθῇ κα θ ζυ­γί­σῃ ὅ­σα λό­για βγαί­νουν ἀ­πὸ τ στό­μα του, κα τ χεί­λη του, ἐ­πει­δὴ κυ­βερ­νῶν­ται ἀ­πὸ ζυ­γι­σμέ­νην σκέ­ψιν, θ φο­ροῦν ἐ­πί­γνω­σιν τν ὅ­σων λέ­γουν.  24 Τ κα­λὰ κα οἰ­κο­δο­μη­τι­κὰ κα πα­ρή­γο­ρα λό­για εἶ­ναι γλυ­κὰ ὡ­σὰν τν κη­ρή­θραν το μέ­λι­τος, δ γλυ­κύ­της τν λό­γων αὐ­τῶν εἶ­ναι ἰ­α­τρεί­α ψυ­χῆς.  25 Ὑ­πάρ­χουν δρό­μοι, ο ὁ­ποῖ­οι ες με­ρι­κοὺς ἀν­θρώ­πους φαί­νον­ται σω­στοὶ κα ἀ­σφα­λεῖς, ἀλ­λ’ οἱ ὁ­ποῖ­οι ες τ τέ­λος κα­τα­λή­γουν ες τ σκο­τει­νὰ βά­θη το Ἅ­δου, ὁ­δη­γοῦν δη­λα­δὴ ες τν ἀ­πώ­λειαν26  φι­λό­πο­νος κα ἐρ­γα­τι­κὸς ἄν­θρω­πος κο­πι­ά­ζει δι τν ἑ­αυ­τόν του πρς ἐ­ξε­ύ­ρε­σιν τν ἀ­ναγ­καί­ων δι τν συν­τή­ρη­σίν του κα ἔ­τσι δι­ώ­χνει μα­κριὰ τν θά­να­τον, πο προ­έρ­χε­ται ἀ­πὸ τν πεῖ­ναν. δι­ε­στραμ­μέ­νος ὅ­μως κα ὀ­κνη­ρὸς φέ­ρει ες τ στό­μα του τν θά­να­τον, δι­ό­τι δν ἔ­χει ψω­μὶ ν φά­γῃ λό­γῳ τς ὀ­κνη­ρί­ας του.  27  ἀ­σύ­νε­τος ἄν­θρω­πος σκά­πτει μ τ ἴ­δια τ χέ­ρια του τν λάκ­κον τς δυ­στυ­χί­ας κα τς κα­κο­δαι­μο­νί­ας του, κα ἐ­πά­νω ες τ χεί­λη του σω­ρι­ά­ζει φω­τιά, πο θ τν κα­τα­κα­ύ­σῃ.  28  δι­ε­στραμ­μέ­νος ἄν­θρω­πος σκορ­πί­ζει ες τ πε­ρι­βάλ­λον του τν δυ­στυ­χί­αν κα μ τν δαυ­λὸν τς δο­λι­ό­τη­τος ἀ­νά­πτει πυρ­κα­ϊ­ὰν κα­κῶν γύ­ρω του κα δι τν δι­α­βο­λῶν κα συ­κο­φαν­τι­ῶν του χω­ρί­ζει ἀ­γα­πη­τὰ πρό­σω­πα κα φί­λους. 29  ἄ­νευ ἠ­θι­κῶν ἀρ­χῶν ἄν­θρω­πος θέ­τει ες πει­ρα­σμὸν τος φί­λους του κα τος πα­ρα­πλα­νᾷ ες δρό­μους κα­τα­στρε­πτι­κοὺς κα οὐ­χὶ κα­λο­ύς.  30  πα­ρά­νο­μος δ ἄν­θρω­πος, μ τ μά­τια του καρ­φω­μέ­να κα ἀ­κί­νη­τα ες τ κα­κόν, σκέ­πτε­ται δια­ρκῶς τ πο­νη­ρὰ κα δι­ε­στραμ­μέ­να, κα ες τ γε­μᾶ­τα πι­κρί­αν χεί­λη του συ­σφίγ­γει ὅ­λα τ κα­κὰ σχέ­διά του. τοι­οῦ­τος εἶ­ναι φλε­γό­με­νον κα­μί­νι κα­κί­ας, το ὁ­ποί­ου α πύ­ρι­ναι φλό­γες δι­α­χύ­νον­ται παν­τοῦ κα κα­τα­καί­ουν.  31 Τ γῆ­ρας εἶ­ναι στέ­φα­νος δό­ξῃς κα καυ­χή­σε­ως, τέ­τοι­α ὅ­μως εὐ­λο­γη­μέ­να γη­ρά­μα­τα εὑ­ρί­σκον­ται, ὅ­ταν κα­νεὶς ἀ­πὸ νέ­ος ἀ­κο­λου­θῇ τν ὁ­δὸν τς δι­και­ο­σύ­νης κα τς ἀ­ρε­τῆς.  32  ἄν­θρω­πος πο δν θυ­μώ­νει, εἶ­ναι δυ­να­τώ­τε­ρος ἀ­πὸ τν ἰ­σχυ­ρὸν κα χει­ρο­δύ­να­μον· ἐ­κεῖ­νος δ, πο συγ­κρα­τεῖ τν θυ­μόν του κα ἔ­χει αὐ­το­κυ­ρι­αρ­χί­αν, εἶ­ναι ἀ­νώ­τε­ρος ἀ­πὸ τν πορ­θη­τήν, πο κυ­ρι­ε­ύ­ει πό­λεις κα φρο­ύ­ρια ὠ­χυ­ρω­μέ­να33 Ες τος κόλ­πους κα τ θη­σαυ­ρο­φυ­λά­κια τν ἀ­δί­κων σω­ρε­ύ­ον­ται συ­χνὰ ὅ­λα τ ἐ­πί­γεια ἀ­γα­θά· ἀ­πὸ τν Κύ­ριον ὅ­μως δί­δον­ται, ὅ­σα ἀ­πο­κτῶν­ται μ τι­μι­ό­τη­τα κα δι­και­ο­σύ­νην.

ΙΖ´[17]  1 Εἶ­ναι προ­τι­μό­τε­ρον τ ξη­ρὸ ψω­μί, πο γί­νε­ται γλυ­κὺ κα εὐ­χά­ρι­στον, ὅ­ταν συ­νο­δε­ύ­ε­ται μ εἰ­ρή­νην κα ὁ­μό­νοι­αν, πα­ρὰ τ πλο­ύ­σιον σπί­τι, τ ὁ­ποῖ­ον εἶ­ναι γε­μᾶ­τον ἀ­πὸ κρέ­α­τα σφα­ζο­μέ­νων ζώ­ων κα πολ­λὰ ἀ­γα­θά, πο ἀ­πε­κτή­θη­σαν μ ἀ­δι­κί­αν, ἀλ­λ’ ες τ ὁ­ποῖ­ον σπί­τι ἐ­πι­κρα­τεῖ γκρί­νια κα φι­λο­νι­κί­α.  2  συ­νε­τὸς κα ἔ­ξυ­πνος ὑ­πη­ρέ­της θ γί­νῃ ἀ­φέν­της κα κύ­ριος τν ἀ­νο­ή­των κυ­ρί­ων του, κα με­τα­ξὺ ἀ­δελ­φῶν θ λά­βῃ κα αὐ­τὸς με­ρί­διον κλη­ρο­νο­μί­ας, κα­θι­στά­με­νος δι’ ἐ­πι­γα­μί­ας συγ­κλη­ρο­νό­μος.  3 Ὅ­πως τ ἀ­σῆ­μι κα τ χρυ­σά­φι ἀ­παλ­λάσ­σον­ται ἀ­πὸ κά­θε σκω­ρί­αν μέ­σα ες τ κα­μί­νι τς φω­τιᾶς το χρυ­σο­χό­ου κα γί­νον­ται γνή­σια κα ἀ­νό­θευ­τα, ἔ­τσι κα ο ἐ­κλε­κτοὶ ἄν­θρω­ποι το Θε­οῦ θ ἐ­ξα­γνι­σθοῦν δι τν θλί­ψε­ων, δι ν γί­νουν δό­κι­μοι ἐ­νώ­πι­όν του,  4  κα­κὸς εὐ­χα­ρι­στεῖ­ται ν ἀ­κο­ύ­ῃ τί λέ­γουν ο πα­ρα­βά­ται το θεί­ου νό­μου, ἐ­νῷ ὁ ἐ­νά­ρε­τος δν δί­δει καμ­μί­αν προ­σο­χὴν ες τ χεί­λη πο ψε­ύ­δον­ται, πο συ­κο­φαν­τοῦν κα λέ­γουν μά­ται­α.  5 Ὅ­ποι­ος πε­ρι­παί­ζει τν πτω­χόν, πα­ρορ­γί­ζει τν Θε­όν, πο τν ἔ­πλα­σε, κα ὅ­ποι­ος χαι­ρε­κα­κεῖ κα εὐ­χα­ρι­στεῖ­ται δι τν κα­τα­στρο­φὴν το ἄλ­λου, δν πρό­κει­ται ν μεί­νῃ ἀ­τι­μώ­ρη­τος· ἐ­κεῖ­νος ὅ­μως, πο στέ­κε­ται μ συμ­πά­θειαν δί­πλα πρς τν πά­σχον­τα κα τν εὐ­σπλαγ­χνί­ζε­ται, θ ἀ­πο­λα­ύ­σῃ πο­λὺ ἔ­λε­ος6 Κα­μά­ρι τν γε­ρόν­των εἶ­ναι τ ἐγ­γό­νια των, κα κα­ύ­χη­μα τν παι­δι­ῶν εἶ­ναι ο ἀ­γα­θοὶ γο­νεῖς κα ἐ­νά­ρε­τοι πρό­γο­νοί των.   Το τι­μί­ου κα ἀ­ξι­ο­πί­στου ες τς δο­σο­λη­ψί­ας του ἀν­θρώ­που εἶ­ναι ἰ­δι­κά του τ χρή­μα­τα ὅ­λου το κό­σμου, δι­ό­τι ὅ­λοι τν ἐμ­πι­στε­ύ­ον­ται κα τν πι­στώ­νουν, ἐ­νῷ ὁ ἀ­να­ξι­ό­πι­στος κα κα­κό­πι­στος δν ἀ­ξί­ζει οὔ­τε πεν­τά­ρα, δι­ό­τι οὐ­δεὶς τν ἐμ­πι­στε­ύ­ε­ται7 Δν ἁρ­μό­ζουν ες τν ἄ­φρο­να χεί­λη πο λέ­γουν λό­για ἀ­ξι­ό­πι­στα, δη­λα­δὴ τν ἀ­λή­θειαν, οὔ­τε ες τν ἐ­νά­ρε­τον κα φι­λα­λή­θη χεί­λη τ ὁ­ποῖ­α ψε­ύ­δον­ται  8 Ὅ­σοι ζον κα ἔ­χουν βί­ω­μά των τν κα­τὰ Θε­ὸν μόρ­φω­σιν το χα­ρα­κτῆ­ρος, ἔ­χουν ὡς ἀ­μοι­βὴν τέρ­ψεις πνευ­μα­τι­κάς· ὁ­που­δή­πο­τε δ κα ν στρα­φῇ κα­τὰ Θε­ὸν παι­δα­γω­γη­μέ­νος ἄν­θρω­πος, θ εὐ­ο­δω­θοῦν α ἐ­νέρ­γειαί του κα α ἐ­πι­χει­ρή­σεις του.  9 Ὅ­ποι­ος δν κα­τα­λα­λεῖ, ἀλ­λὰ με­τὰ συ­νε­τῆς γλώσ­σης σκε­πά­ζει τς ἀ­δυ­να­μί­ας τν ἄλ­λων, δν προ­κα­λεῖ δυ­σα­ρε­σκεί­ας κα γί­νε­ται πε­ρι­ζή­τη­τος φί­λος· ἀν­τι­θέ­τως δ ὅ­ποι­ος εὐ­χα­ρι­στεῖ­ται ες τ ν μ κα­λύ­πτῃ τ ἀ­δι­κή­μα­τα κα σφάλ­μα­τα τν ἄλ­λων, ἀλ­λ’ ἀ­ρέ­σκε­ται ν τ δι­α­τυμ­πα­νί­ζῃ, αὐ­τὸς χω­ρί­ζει φί­λους κα οἰ­κεί­ους, γι­νό­με­νος δυ­σά­ρε­στος κα ἀ­νε­πι­θύ­μη­τος ες αὐ­το­ύς.  10 Κυ­ρι­ο­λε­κτι­κῶς συν­τρί­βει τν καρ­δί­αν το φρο­νί­μου κα ἐ­λα­φρά τις πα­ρα­τή­ρη­σις ἀ­πει­λή, δι­ό­τι εἶ­ναι εὐ­αί­σθη­τος κα λε­πτός, ἐ­νῷ ὁ ἄ­φρων, κα ὅ­ταν ἀ­κό­μη μα­στι­γώ­νε­ται, μέ­νει ἀ­ναί­σθη­τος κα ἀ­συγ­κί­νη­τος11 Κά­θε ἄν­θρω­πος κυ­ρι­ευ­μέ­νος ἀ­πὸ κα­κί­αν ἐ­ναν­τι­ώ­νε­ται κα ἀν­τι­στρα­τε­ύ­ε­ται ες τ θέ­λη­μα το Θε­οῦ· Κύ­ριος ὅ­μως θ στεί­λῃ ἐ­ναν­τί­ον του ἄγ­γε­λον σκλη­ρὸν κα ἄ­σπλαγ­χνον, δι ν τν τι­μω­ρή­σῃ.  12 Ες τν συ­νε­τὸν κα μυ­α­λω­μέ­νον ἄν­θρω­πον θ ἀ­να­τε­θῇ κά­θε ἀ­ξί­ω­μα κα ὑ­πε­ύ­θυ­νος φρον­τὶς πε­ρὶ τν ἄλ­λων, ο ἄ­φρο­νες ὅ­μως πάν­το­τε θ σκέ­πτων­ται τ κα­κὸν κα ς κ το­ύ­του δν ἐμ­πι­στε­ύ­ον­ται ες αὐ­τοὺς ὑ­πε­ύ­θυ­νον δι­α­κυ­βέρ­νη­σιν ἀ­ξί­ω­μα13 Ἀ­πὸ τ σπί­τι ἐ­κεί­νου, ὁ­ποῖ­ος ἀν­τα­πο­δί­δει κα­κὰ ἀν­τὶ ἀ­γα­θῶν, δν θ με­τα­κι­νη­θῇ πο­τὲ ὀρ­γὴ το Θε­οῦ.  14 Ἀρ­χὴ τς δι­και­ο­σύ­νης εἶ­ναι ο ἀ­πο­νέ­μον­τες αὐ­τὴν ν δί­δουν τ δι­καί­ω­μα ες τν κα­τη­γο­ρο­ύ­με­νον ν ὑ­πε­ρα­σπι­σθῇ δι λό­γων τν ἑ­αυ­τόν του, λό­γοι δ, πο δη­μι­ουρ­γοῦν ἔ­χθραν κα φι­λο­νι­κί­αν, προ­η­γοῦν­ται τς πτω­χεί­ας, ὁ­ποί­α ἀ­κο­λου­θεῖ ὡς συ­νέ­πεια τν συ­χνῶν προ­σφυ­γῶν ες τ δι­κα­στή­ρια.  15  δι­κα­στὴς πο κρί­νει κα ἀ­να­κη­ρύτ­τει δί­και­ον τν ἄ­δι­κον κα τν ἄ­δι­κον δί­και­ον, εἶ­ναι ἀ­κά­θαρ­τος ἐ­νώ­πιον το Θε­οῦ κα προ­κα­λεῖ τν ἀ­πο­στρο­φὴν κα ἀ­πέ­χθειαν αὐ­τοῦ.  16 Τί ὠ­φέ­λη­σαν τ χρή­μα­τα τν ἄ­φρο­να κα ἀ­σύ­νε­τον; Τί­πο­τε ἀ­πο­λύ­τως. Δι­ό­τι ἄν­θρω­πος, πο δν ἔ­χει καρ­δί­αν μα­λα­κὴν κα ἐ­πι­δε­κτι­κὴν τς θεί­ας παι­δα­γω­γί­ας, δν θ κα­τορ­θώ­σῃ πο­τὲ ν ἀ­πο­κτή­σῃ σο­φί­αν.  16α Ὅ­ποι­ος κτί­ζει ὑ­ψη­λὸν τ σπί­τι του πρς ἐ­πί­δει­ξιν κα ἰ­κα­νο­ποί­η­σιν τς μα­ται­ο­δο­ξί­ας του, ζη­τεῖ ν πτω­χύ­νῃ κα ν συν­τρι­βῇ. Ἐ­κεῖ­νος δ πο δυ­στρο­πεῖ ες τ ν δι­δα­χθῇ τ θέ­λη­μα το Θε­οῦ, θ πέ­σῃ ες πολ­λὰ κα­κά.  17 Πάν­το­τε κα ες πᾶ­σαν πε­ρί­στα­σιν ν ἔ­χῃς δί­πλα σου φί­λον, ες τς ἀ­νάγ­κας σου δ ς σο χρησιμεουν ο δελφοί σου, διτι δι’ ατς τς ρας γενννται.

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου