Δευτέρα 11 Απριλίου 2022

ΤΑ Α­ΓΙ­Ο­ΓΡΑ­ΦΙ­ΚΑ Α­ΝΑ­ΓΝΩ­ΣΜΑ­ΤΑ ΤΗΣ Η­ΜΕ­ΡΑΣ Δευ­τέ­ρα, 11 Α­πρι­λί­ου 2022

 

ΤΑ Α­ΓΙ­Ο­ΓΡΑ­ΦΙ­ΚΑ Α­ΝΑ­ΓΝΩ­ΣΜΑ­ΤΑ ΤΗΣ Η­ΜΕ­ΡΑΣ

Δευ­τέ­ρα, 11 Α­πρι­λί­ου 2022



Δευ­τέ­ρα πρ τν Βα­ΐ­ων. Ἀν­τί­πα ἐ­πι­σκό­που Περ­γά­μου (†92). Τρυ­φα­ί­νης ὁ­σί­ας τς ν Κυ­ζί­κῳ.

Η­ΣΑ­Ϊ­ΑΣ ΜΗ´[48] 17 – 22, ΜΘ´[49] 1 - 4


17 οὕ­τως
λέ­γει Κύ­ριος ρυ­σά­με­νός σε, ἅ­γιος ᾿Ισ­ρα­ήλ· ἐ­γώ εἰ­μι Θε­ός σου, δέ­δει­χά σοι το εὑ­ρεῖν σε τν ὁ­δόν, ν πο­ρε­ύ­σῃ ν αὐ­τῆ.  18 κα ε ἤ­κου­σας τν ἐν­το­λῶν μου, ἐ­γέ­νε­το ἂν ὡ­σεὶ πο­τα­μὸς εἰ­ρή­νη σου κα δι­και­ο­σύ­νη σου ς κῦ­μα θα­λάσ­σης·  19 κα ἐ­γέ­νε­το ἂν ς ἄμ­μος τ σπέρ­μα σου κα τ ἔκ­γο­να τς κοι­λί­ας σου ς χος τς γς· οὐ­δὲ νν ο μ ἐ­ξο­λο­θρευ­θῇς, οὐ­δὲ ἀ­πο­λεῖ­ται τ ὄ­νο­μά σου ἐ­νώ­πιον ἐ­μοῦ. -  20 Ε­ξελ­θε κ Βα­βυ­λῶ­νος φε­ύ­γων ἀ­πὸ τν Χαλ­δα­ί­ων· φω­νὴν εὐ­φρο­σύ­νης ἀ­ναγ­γε­ί­λα­τε, κα ἀ­κου­στὸν γε­νέ­σθω τοῦ­το, ἀ­παγ­γε­ί­λα­τε ἕ­ως ἐ­σχά­του τς γς, λέ­γε­ται· ἐρ­ρύ­σα­το Κύ­ριος τν δοῦ­λον αὐ­τοῦ ᾿Ι­α­κώβ·  21 κα ἐ­ὰν δι­ψή­σω­σι, δι᾿ ἐ­ρή­μου ἄ­ξει αὐ­το­ύς, ὕ­δωρ ἐκ πέ­τρας ἐ­ξά­ξει αὐ­τοῖς· σχι­σθή­σε­ται πέ­τρα, κα ρυ­ή­σε­ται ὕ­δωρ, κα πί­ε­ται λα­ός μου.  22 οκ ἐ­στι χα­ί­ρειν, λέ­γει Κύ­ριος, τος ἀ­σε­βέ­σιν.
ΜΘ´[49] 1 Α­ΚΟΥ­ΣΑ­ΤΕ μου, νῆ­σοι
, κα προ­σέ­χε­τε, ἔ­θνη· δι χρό­νου πολ­λοῦ στή­σε­ται, λέ­γει Κύ­ριος. κ κοι­λί­ας μη­τρός μου ἐ­κά­λε­σε τ ὄ­νο­μά μου  2 κα ἔ­θη­κε τ στό­μα μου ὡ­σεὶ μά­χαι­ραν ὀ­ξεῖ­αν κα ὑ­πὸ τν σκέ­πην τς χει­ρὸς αὐ­τοῦ ἔ­κρυ­ψέ με, ἔ­θη­κέ με ς βέ­λος ἐ­κλε­κτὸν κα ν τ φα­ρέ­τρᾳ αὐ­τοῦ ἔ­κρυ­ψέ με.  3 κα εἶ­πέ μοι· δοῦ­λός μου ε σ, ᾿Ισ­ρα­ήλ, κα ν σο δο­ξα­σθή­σο­μαι.  4 κα ἐ­γὼ εἶ­πα· κε­νῶς ἐ­κο­πί­α­σα, ες μά­ται­ον κα ες οὐ­δὲν ἔ­δω­κα τν ἰ­σχύν μου· δι τοῦ­το κρί­σις μου πα­ρὰ Κυ­ρί­ῳ, κα πό­νος μου ἐ­ναν­τί­ον το Θε­οῦ μου.


 ΕΡ­ΜΗ­ΝΕΙΑ (Π.Ν. ΤΡΕΜ­ΠΕ­ΛΑ)

17 Οὕ­τω λέ­γει Κύ­ριος, ὁ­ποῖ­ος σ ἠ­λευ­θέ­ρω­σεν ἐκ τς δου­λε­ί­ας τς Αἰ­γύ­πτου κα εἶ­ναι λυ­τρω­τής σου, ἅ­γιος το Ἰσ­ρα­ήλ: Ἐ­γὼ ὑ­πάρ­χω, Θε­ός σου.Ἔ­χω δε­ί­ξει ες σ τν τρό­πον, δι ν εὕ­ρῃς τν δρό­μον, ες τν ὁ­ποῖ­ον θ πο­ρευ­θῇς, ἐ­ὰν θέ­λῃς ν σω­θῇς.  18 Κα ἐ­ὰν ἤ­κου­ες τς ἐν­το­λάς μου, εἰ­ρή­νη σου κα εὐ­τυ­χί­α σου θ ἐ­γί­νε­το ἄ­φθο­νος, συ­νε­χὴς κα δρο­σι­στι­κὴ ὡ­σὰν πο­τα­μός, δ δι­και­ο­σύ­νη σου κα ἀ­ρε­τὴ τν πο­λι­τῶν σου ὡ­σὰν κῦ­μα θα­λάσ­σης δια­ρκῶς ἀ­να­νε­ού­με­νον19 Κα θ ἐ­γί­νον­το ὡ­σὰν τν ἄμ­μον τς θα­λάσ­σης ἀ­να­ρίθ­μη­τοι ο ἀ­πό­γο­νοί σου, κα τ ἀ­πὸ τς κοι­λί­ας σου γεν­νώ­με­να τέ­κνα ὡ­σὰν τ χῶ­μα τς γς. Οὔ­τε τώ­ρα ὅ­μως θ κα­τα­στρα­φῇς, οὔ­τε θ ἐ­ξα­φα­νι­σθῇ ἀ­πὸ ἐμ­πρός μου τ ὄ­νο­μά σου.  20 Ἔ­ξελ­θε, λα μου, ἀ­πὸ τν Βα­βυ­λῶ­να φεύ­γων ἀ­πὸ τος Χαλ­δα­ί­ους.Μ φω­νὴν εὐ­φρο­σύ­νης ἀ­ναγ­γε­ί­λα­τε, κα ς γί­νῃ γνω­στὸν τοῦ­το. Δι­α­δώ­σα­τέ το μέ­χρι τν πε­ρά­των τς γς. Λέ­γε­τε: Κύ­ριος ἠ­λευ­θέ­ρω­σε τν δοῦ­λον του Ἰ­α­κώβ21 Κα ἐ­ὰν δι­ψή­σουν, δι μέ­σου ἀ­νύ­δρου ἐ­ρή­μου θ τος ὁ­δη­γή­σῃ χω­ρὶς ν πά­θουν τί­πο­τε, δι­ό­τι θ ἐ­ξα­γά­γῃ δι’ αὐ­τοὺς ὕ­δωρ ἀ­πὸ ξη­ρὰν κα ἄ­γο­νον πέ­τραν θ σχι­σθῇ πέ­τρα κα θ τρέ­ξῃ ὕ­δωρ κα θ πί­ῃ λα­ός μου.  22 Δν ὑ­πάρ­χει ὅ­μως χα­ρὰ κα εὐ­τυ­χί­α ες τος ἀ­σε­βεῖς, λέ­γει Κύ­ριος.
ΜΘ´[49] 1 Α­κού­σα­τέ
με, νῆ­σοι, κα προ­σέ­χε­τε, ἔ­θνη· με­τὰ πο­λὺν χρό­νον θ πραγ­μα­το­ποι­η­θοῦν ταῦ­τα, λέ­γει Κύ­ριος. Ἀ­πὸ τν κοι­λί­αν τς μη­τρός μου, πρν ἀ­κό­μη γεν­νη­θῶ, μ ἐ­κά­λε­σε μ τ ὄ­νο­μά μου.  2 Κα ἔ­κα­με τ στό­μα μου ὡ­σὰν μά­χαι­ραν ὀ­ξεῖ­αν κα ὑ­πὸ τν σκέ­πην τς χει­ρός Του μ ἔ­κρυ­ψε· μ κα­τέ­στη­σεν ὡ­σὰν βέ­λος ἐ­κλε­κτὸν κα μ ἔ­κρυ­ψεν ἐν τ βε­λο­θή­κῃ.  3 Κα μο εἶ­πεν Θε­ός: Δοῦ­λος μου εἶ­σαι σύ, γε­νάρ­χα το νέ­ου Ἰσ­ρα­ὴλ τς χά­ρι­τος, κα δι σο θ δο­ξα­σθῶ.  4 Κα ἐ­γὼ εἶ­πα: Πς θ δο­ξα­σθῇς ν ἐ­μοί; Ἐ­γὼ ἐ­κο­πί­α­σα στ κού­φια, μα­τα­ί­ως κα δι’ οὐ­δὲν ἀ­πο­τέ­λε­σμα ἔ­δω­κα τν δύ­να­μίν μου. Δι τοῦ­το τ δί­και­όν μου ἀ­να­θέ­τω ες τν Κύ­ριον, κα κό­πος μου κα δι’ αὐ­τὸν ἀν­τα­μοι­βή μου ὑ­πάρ­χει ἐ­νώ­πιον το Θε­οῦ μου.

 

ΓΕ­ΝΕ­ΣΙΣ ΚΖ´[27] 1 - 41


1 Ε­ΓΕ­ΝΕ­ΤΟ δ
με­τὰ τ γη­ρά­σαι τν ᾿Ι­σα­ὰκ κα ἠμ­βλύν­θη­σαν ο ὀ­φθαλ­μοὶ αὐ­τοῦ το ὁ­ρᾶν, κα ἐ­κά­λε­σεν ῾Η­σαῦ τν υἱ­ὸν αὐ­τοῦ τν πρε­σβύ­τε­ρον κα εἶ­πεν αὐ­τῷ· υἱέ μου· κα εἶ­πεν· ἰ­δοὺ ἐ­γώ2 κα εἶ­πεν· ἰ­δοὺ γε­γή­ρα­κα κα ο γι­νώ­σκω τν ἡ­μέ­ραν τς τε­λευ­τῆς μου·  3 νν ον λα­βὲ τ σκεῦ­ός σου, τν τε φα­ρέ­τραν κα τ τό­ξον, κα ἔ­ξελ­θε ες τ πε­δί­ον κα θή­ρευ­σόν μοι θή­ρα­ν  4 κα πο­ί­η­σόν μοι ἐ­δέ­σμα­τα, ς φι­λῶ ἐ­γώ, κα ἔ­νεγκέ μοι, ἵ­να φά­γω, ὅ­πως εὐ­λο­γή­σῃ σε ψυ­χή μου πρν ἀ­πο­θα­νεῖν με.  5 Ρε­βέκ­κα δ ἤ­κου­σε λα­λοῦν­τος ᾿Ι­σα­ὰκ πρς Η­σαῦ τν υἱ­ὸν αὐ­τοῦ. ἐ­πο­ρε­ύ­θη δ Η­σαῦ ες τ πε­δί­ον θη­ρεῦ­σαι θή­ραν τ πα­τρὶ αὐ­τοῦ·  6 Ρε­βέκ­κα δ εἶ­πε πρς ᾿Ι­α­κὼβ τν υἱ­ὸν αὐ­τῆς, τν ἐ­λάσ­σω· ἰ­δέ, ἤ­κου­σα το πα­τρός σου λα­λοῦν­τος πρς Η­σαῦ τν ἀ­δελ­φόν σου λέ­γον­τος·  7 ἔ­νεγ­κόν μοι θή­ραν κα πο­ί­η­σόν μοι ἐ­δέ­σμα­τα, ἵ­να φα­γὼν εὐ­λο­γή­σω σε ἐ­ναν­τί­ον Κυ­ρί­ου πρ το ἀ­πο­θα­νεῖν με. 8 νν ον, υἱέ μου, ἄ­κου­σόν μου, κα­θὰ ἐ­γώ σοι ἐν­τέλ­λο­μαι.  9 κα πο­ρευ­θεὶς ες τ πρό­βα­τα λα­βέ μοι ἐ­κεῖ­θεν δύ­ο ἐ­ρί­φους ἁ­πα­λοὺς κα κα­λούς, κα ποι­ή­σω αὐ­τοὺς ἐ­δέ­σμα­τα τ πα­τρί σου, ς φι­λεῖ,  10 κα εἰ­σο­ί­σεις τ πα­τρί σου κα φά­γε­ται, ὅ­πως εὐ­λο­γή­σῃ σε πα­τήρ σου πρ το ἀ­πο­θα­νεῖν αὐ­τόν.  11 εἶ­πε δ ᾿Ι­α­κὼβ πρς Ρε­βέκ­καν τν μη­τέ­ρα αὐ­τοῦ· ἔ­στιν ῾Η­σαῦ ἀ­δελ­φός μου ἀ­νὴρ δα­σύς, ἐ­γὼ δ ἀ­νὴρ λεῖ­ος·  12 μ πο­τε ψη­λα­φή­σῃ με πα­τήρ, κα ἔ­σο­μαι ἐ­ναν­τί­ον αὐ­τοῦ ς κα­τα­φρο­νῶν κα ἐ­πά­ξω ἐπ᾿ ἐ­μαυ­τὸν κα­τά­ραν κα οκ εὐ­λο­γί­αν.  13 εἶ­πε δ αὐ­τῷ μή­τηρ· π᾿ ἐ­μὲ ἡ κα­τά­ρα σου, τέ­κνον· μό­νον ὑ­πά­κου­σόν μοι τς φω­νῆς κα πο­ρευ­θεὶς ἔ­νεγκέ μοι.  14 πο­ρευ­θεὶς δ ἔ­λα­βε κα ἤ­νεγ­κε τ μη­τρί, κα ἐ­πο­ί­η­σεν ἡ μή­τηρ αὐ­τοῦ ἐ­δέ­σμα­τα, κα­θὰ ἐ­φί­λει ὁ πα­τὴρ αὐ­τοῦ.  15 κα λα­βοῦ­σα Ρε­βέκ­κα τν στο­λὴν Η­σαῦ το υἱ­οῦ αὐ­τῆς το πρε­σβυ­τέ­ρου τν κα­λήν, ν παρ᾿ αὐ­τῇ ν τ οἴ­κῳ, ἐ­νέ­δυ­σεν αὐ­τὴν ᾿Ι­α­κὼβ τν υἱ­ὸν αὐ­τῆς τν νε­ώ­τε­ρο­ν  16 κα τ δέρ­μα­τα τν ἐ­ρί­φων πε­ρι­έ­θη­κεν ἐ­πὶ τος βρα­χί­ο­νας αὐ­τοῦ κα ἐ­πὶ τ γυ­μνὰ το τρα­χή­λου αὐ­τοῦ  17 κα ἔ­δω­κε τ ἐ­δέ­σμα­τα κα τος ἄρ­τους, ος ἐ­πο­ί­η­σεν ες τς χεῖ­ρας ᾿Ι­α­κὼβ το υἱ­οῦ αὐ­τῆς.  18 κα εἰ­σή­νεγ­κε τ πα­τρὶ αὐ­τοῦ. εἶ­πε δ· πά­τερ. δ εἶ­πεν· ἰ­δοὺ ἐ­γώ· τς ε σ τέ­κνον;  19 κα εἶ­πεν ᾿Ι­α­κὼβ τ πα­τρί· ἐ­γὼ ῾Η­σαῦ πρω­τό­το­κός σου· πε­πο­ί­η­κα κα­θὰ ἐ­λά­λη­σάς μοι· ἀ­να­στὰς κά­θι­σον κα φά­γε ἀ­πὸ τς θή­ρας μου, ὅ­πως εὐ­λο­γή­σῃ με ψυ­χή σου.  20 εἶ­πε δ ᾿Ι­σα­ὰκ τ υἱ­ῷ αὐ­τοῦ· τ τοῦ­το, τα­χὺ εὗ­ρες, τέ­κνον; δ εἶ­πεν· πα­ρέ­δω­κε Κύ­ριος Θε­ός σου ἐ­ναν­τί­ον μου.  21 εἶ­πε δ ᾿Ι­σα­ὰκ τ ᾿Ι­α­κώβ· ἔγ­γι­σόν μοι κα ψη­λα­φή­σω σε, τέ­κνον, ε σ ε υἱ­ός μου Η­σαῦ ο22 ἤγ­γι­σε δ ᾿Ι­α­κὼβ πρς ᾿Ι­σα­ὰκ τν πα­τέ­ρα αὐ­τοῦ, κα ἐ­ψη­λά­φη­σεν αὐ­τὸν κα εἶ­πεν· μν φω­νὴ φω­νὴ ᾿Ι­α­κώβ, α δ χεῖ­ρες χεῖ­ρες Η­σαῦ.  23 κα οκ ἐ­πέ­γνω αὐ­τόν· ἦ­σαν γρ α χεῖ­ρες αὐ­τοῦ ς α χεῖ­ρες Η­σαῦ το ἀ­δελ­φοῦ αὐ­τοῦ δα­σεῖ­αι· κα εὐ­λό­γη­σεν αὐ­τὸ­ν  24 κα εἶ­πε· σ ε υἱ­ός μου Η­σαῦ; δ εἶ­πεν· ἐ­γώ25 κα εἶ­πε· προ­σά­γα­γέ μοι, κα φά­γο­μαι ἀ­πὸ τς θή­ρας σου, τέ­κνον, ἵ­να εὐ­λο­γή­σῃ σε ψυ­χή μου.  κα προ­σή­νεγ­κεν αὐ­τῷ, κα ἔ­φα­γε· κα εἰ­σή­νεγ­κεν αὐ­τῷ οἶ­νον, κα ἔ­πι­ε.  26 κα εἶ­πεν αὐ­τῷ ᾿Ι­σα­ὰκ πα­τὴρ αὐ­τοῦ· ἔγ­γι­σόν μοι κα φί­λη­σόν με τέ­κνον.  27 κα ἐγ­γί­σας ἐ­φί­λη­σεν αὐ­τόν, κα ὠ­σφράν­θη τν ὀ­σμὴν τν ἱ­μα­τί­ων αὐ­τοῦ κα εὐ­λό­γη­σεν αὐ­τὸν κα εἶ­πεν· ἰ­δοὺ ὀ­σμὴ το υἱ­οῦ μου ς ὀ­σμὴ ἀ­γροῦ πλή­ρους, ν εὐ­λό­γη­σε Κύ­ριος.  28 κα δῴ­η σοι Θε­ὸς ἀ­πὸ τς δρό­σου το οὐ­ρα­νοῦ κα ἀ­πὸ τς πι­ό­τη­τος τς γς κα πλῆ­θος σί­του κα οἴ­νου.  29 κα δου­λευ­σά­τω­σάν σοι ἔ­θνη, κα προ­σκυ­νη­σά­τω­σάν σοι ἄρ­χον­τες· κα γί­νου κύ­ριος το ἀ­δελ­φοῦ σου, κα προ­σκυ­νή­σου­σί σε ο υἱ­οὶ το πα­τρός σου. κα­τα­ρώ­με­νός σε ἐ­πι­κα­τά­ρα­τος, δ εὐ­λο­γῶν σε εὐ­λο­γη­μέ­νος.  30 Κα ἐ­γέ­νε­το με­τὰ τ πα­ύ­σα­σθαι ᾿Ι­σα­ὰκ εὐ­λο­γοῦν­τα ᾿Ι­α­κὼβ τν υἱ­ὸν αὐ­τοῦ κα ἐ­γέ­νε­το, ς ἐ­ξῆλ­θεν ᾿Ι­α­κὼβ ἀ­πὸ προ­σώ­που ᾿Ι­σα­ὰκ το πα­τρὸς αὐ­τοῦ, κα Η­σαῦ ἀ­δελ­φὸς αὐ­τοῦ ἦλ­θεν ἀ­πὸ τς θή­ρας.  31 κα ἐ­πο­ί­η­σε κα αὐ­τὸς ἐ­δέ­σμα­τα κα προ­σή­νεγ­κε τ πα­τρὶ αὐ­τοῦ. κα εἶ­πε τ πα­τρί· ἀ­να­στή­τω ὁ πα­τήρ μου κα φα­γέ­τω ἀ­πὸ τς θή­ρας το υἱ­οῦ αὐ­τοῦ, ὅ­πως εὐ­λο­γή­σῃ με ψυ­χή σου.  32 κα εἶ­πεν αὐ­τῷ ᾿Ι­σα­ὰκ πα­τὴρ αὐ­τοῦ· τς ε σ; δ εἶ­πεν· ἐ­γώ εἰ­μι υἱ­ός σου πρω­τό­το­κος Η­σαῦ.  33 ἐ­ξέ­στη δ ᾿Ι­σα­ὰκ ἔκ­στα­σιν με­γά­λην σφό­δρα κα εἶ­πε· τς ον θη­ρε­ύ­σας μοι θή­ραν κα εἰ­σε­νέγ­κας μοι; κα ἔ­φα­γον ἀ­πὸ πάν­των πρ το ἐλ­θεῖν σε κα εὐ­λό­γη­σα αὐ­τόν, κα εὐ­λο­γη­μέ­νος ἔ­σται34 ἐ­γέ­νε­το δ, ἡ­νί­κα ἤ­κου­σεν ῾Η­σαῦ τ ῥή­μα­τα το πα­τρὸς αὐ­τοῦ ᾿Ι­σα­άκ, ἀ­νε­βό­η­σε φω­νὴν με­γά­λην κα πι­κρὰν σφό­δρα κα εἶ­πεν· εὐ­λό­γη­σον δ κἀ­μέ, πά­τερ.  35 εἶ­πε δ αὐ­τῷ· ἐλ­θὼν ὁ ἀ­δελ­φός σου με­τὰ δό­λου ἔ­λα­βε τν εὐ­λο­γί­αν σου.  36 κα εἶ­πε· δι­κα­ί­ως ἐ­κλή­θη τ ὄ­νο­μα αὐ­τοῦ ᾿Ι­α­κώβ· ἐ­πτέρ­νι­κε γρ με ἰ­δοὺ δε­ύ­τε­ρον τοῦ­το· τ τε πρω­το­τό­κιά μου εἴ­λη­φε κα νν ἔ­λα­βε τν εὐ­λο­γί­αν μου· κα εἶ­πεν Η­σαῦ τ πα­τρὶ αὐ­τοῦ· οχ ὑ­πε­λί­που μοι εὐ­λο­γί­αν, πά­τερ;  37 ἀ­πο­κρι­θεὶς δ ᾿Ι­σα­ὰκ εἶ­πε τ Η­σαῦ· ε κύ­ριον αὐ­τὸν πε­πο­ί­η­κά σου κα πάν­τας τος ἀ­δελ­φο­ύς αὐ­τοῦ πε­πο­ί­η­κα αὐ­τοῦ οἰ­κέ­τας, σί­τῳ κα οἴ­νῳ ἐ­στή­ρι­ξα αὐ­τόν, σο δ τ ποι­ή­σω, τέ­κνον;  38 εἶ­πε δ Η­σαῦ πρς τν πα­τέ­ρα αὐ­τοῦ· μ εὐ­λο­γί­α μί­α σο ἐ­στι, πά­τερ; εὐ­λό­γη­σον δ κἀ­μέ, πά­τερ. κα­τα­νυ­χθέν­τος δ ᾿Ι­σα­ὰκ ἀ­νε­βό­η­σε φω­νῇ Η­σαῦ κα ἔ­κλαυ­σεν39 ἀ­πο­κρι­θεὶς δ ᾿Ι­σα­ὰκ πα­τὴρ αὐ­τοῦ εἶ­πεν αὐ­τῷ· ἰ­δοὺ ἀ­πὸ τς πι­ό­τη­τος τς γς ἔ­σται ἡ κα­το­ί­κη­σίς σου κα ἀ­πὸ τς δρό­σου το οὐ­ρα­νοῦ ἄ­νω­θεν40 κα ἐ­πὶ τ μα­χα­ί­ρᾳ σου ζή­σῃ κα τ ἀ­δελ­φῷ σου δου­λε­ύ­σεις· ἔ­σται δ ἡ­νί­κα ἐ­ὰν κα­θέ­λῃς, κα ἐ­κλύ­σῃς τν ζυ­γὸν αὐ­τοῦ ἀ­πὸ το τρα­χή­λου σου.  41 Κα ἐ­νε­κό­τει ῾Η­σαῦ τ ᾿Ι­α­κὼβ πε­ρὶ τς εὐ­λο­γί­ας ς εὐ­λό­γη­σεν αὐ­τὸν πα­τὴρ αὐ­τοῦ· εἶ­πε δ Η­σαῦ ν τ δι­α­νο­ί­ᾳ αὐ­τοῦ· ἐγ­γι­σά­τω­σαν α ἡ­μέ­ραι το πέν­θους το πα­τρός μου, ἵ­να ἀ­πο­κτε­ί­νω ᾿Ι­α­κὼβ τν ἀ­δελ­φόν μου.

 

ΕΡ­ΜΗ­ΝΕΙΑ (Π.Ν. ΤΡΕΜ­ΠΕ­ΛΑ)


1 ‘Ο­ταν πλέ­ον ἐ­γή­ρα­σεν ὁ Ἰ­σα­άκ, τ μά­τια του ἀ­δυ­νά­τι­σαν, ἐ­θό­λω­σαν κα ὠ­λι­γό­στευ­σε τ φς του, ἕ­νε­κα τν γη­ρα­τει­ῶν του τό­σον, ὥ­στε ν μ ἠμ­πο­ρῇ ν δι­α­κρί­νῃ τ χα­ρα­κτη­ρι­στι­κὰ τν ἀν­θρώ­πων πο τν ἐ­πλη­σί­α­ζαν·  τό­τε ἐ­κά­λε­σε τν Ἡ­σαῦ, τ με­γα­λύ­τε­ρο παι­δί του, κα το εἶ­πε· «παι­δί μου»· κα Ἡ­σαῦ ἀ­πάν­τη­σε· «ὁ­ρί­στε, πα­τέ­ρα, ἐ­δῶ εἶ­μαι»­.  2 Κα εἶ­πεν Ἰ­σα­άκ: «Παι­δί μου· νά, βλέ­πεις, ἐ­γὼ ἔ­χω πλέ­ον γη­ρά­σει κα δεν ξε­ύ­ρω τν ἡ­μέ­ραν το θα­νά­του μου·  3 πά­ρε λοι­πὸν τώ­ρα τ κυ­νη­γε­τι­κά σου ὅ­πλα, δη­λα­δὴ τν φα­ρέ­τραν, τν θή­κην πο ἔ­χει μέ­σα τ βέ­λη, κα τ τό­ξον, τν σα­ΐ­ταν σου, κα ἔ­βγα ἔ­ξω ες τν πε­διά­δα δι ν κυ­νη­γή­σῃς κα φέ­ρε μου κά­τι ἀ­πὸ τ κυ­νή­γι σου·  4 κα μα­γε­ί­ρευ­σέ μου ἀ­πὸ τ κυ­νή­γι, πο θ φέ­ρῃς, φα­γη­τὸν ὅ­πως μου ἀ­ρέ­σει, κα φέ­ρε μου ν φά­γω, δι ν σο δώ­σω μ ὅ­λην τν ψυ­χήν μου τν τε­λευ­τα­ί­αν μου εὐ­λο­γί­αν, πρν ἀ­πο­θά­νω κα φύ­γω ἀ­πὸ τν κό­σμον αὐ­τόν»­.  5  Ρε­βέκ­κα ἄ­κου­σε τ λό­για, πο εἶ­πεν Ἰ­σα­ὰκ πρς τν Ἡ­σαῦ, τ παι­δί του. δ Ἡ­σαῦ ἔ­φυ­γε κα ἐ­πῆ­γεν ἔ­ξω ες τν πε­διά­δα, δι ν κυ­νη­γή­σῃ κα ν φέ­ρῃ ες τν πα­τέ­ρα του κυ­νή­γι.  6 Ἐ­νῷ ὁ Ἡ­σαῦ εὑ­ρί­σκε­το ἔ­ξω ες τ κυ­νή­γι, Ρε­βέκ­κα εἶ­πεν ες τν Ἰ­α­κώβ, τ νε­ώ­τε­ρον παι­δί της: «Κύτ­τα­ξε· μό­λις πρν ἀ­πὸ λί­γο ἄ­κου­σα τν πα­τέ­ρα σου ν λέ­γῃ ες τν Ἡ­σαῦ, τν ἀ­δελ­φόν σου·  7 «πή­γαι­νε ν φέ­ρῃς κυ­νή­γι κα μα­γε­ί­ρε­ψε φα­γη­τὸν τς ἀ­ρε­σκε­ί­ας μου, ὥ­στε ἀ­φοῦ φά­γω ν σ εὐ­λο­γή­σω ἐ­νώ­πιὸν το Κυ­ρί­ου, πρν ἀ­πο­θά­νω κα φύ­γω ἀ­πὸ τν κό­σμον αὐ­τόν»­.  8 Τώ­ρα λοι­πόν, παι­δί μου, ἄ­κου­σέ με κα κά­με ὅ­πως κα ὅ­σα θ σ συμ­βου­λε­ύ­σω.  9 Τρέ­ξε γρή­γο­ρα ες τ πρό­βα­τα, πά­ρε ἀ­πὸ ἐ­κεῖ κα φέ­ρε μου ἀ­μέ­σως ἐ­δῶ δύ­ο κα­τσί­κια τρυ­φε­ρά, ἁ­πα­λὰ κα κα­λο­θρεμ­μέ­να· ἐ­γὼ δ θ μα­γει­ρε­ύ­σω ἀ­πὸ αὐ­τὰ φα­γη­τὰ δι τν πα­τέ­ρα σου, ὅ­πως ἐ­κεῖ­νος τ ἀ­γα­πᾷ κα τ νο­στι­με­ύ­ε­ται.  10 Ὅ­ταν τ φα­γη­τὰ αὐ­τὰ μα­γει­ρευ­θοῦν, θ τ πά­ρῃς κα θ τ προ­σφέ­ρῃς ες τν πα­τέ­ρα σου ἐ­σύ, ὑ­πο­κρι­νό­με­νος ὅ­τι εἶ­σαι Ἡ­σαῦ, δι ν φά­γῃ κα ν εὐ­λό­γη­σῃ σ, ἀν­τὶ το Ἡ­σαῦ, πρν ἀ­πο­θά­νῃ κα φύ­γῃ ἀ­πὸ τν κό­σμον αὐ­τόν»­.  11  ἄ­πλα­στος κα ἀ­θῶ­ος Ἰ­α­κώβ, πο ἦ­ταν εὐ­λα­βὴς ες τν πα­τέ­ρα του, εἶ­πε πρς τν μη­τέ­ρα του τν Ρε­βέκ­καν μ δι­σταγ­μὸν κα ἀ­νη­συ­χί­αν: « ἀ­δελ­φός μου Ἡ­σαῦ εἶ­ναι δα­σύ­τρι­χος, ἐ­νῷ ἐ­γὼ εἶ­μαι ἀ­ραι­ό­τρι­χος·  12 δι τοῦ­το φο­βοῦ­μαι μή­πως ο ἐ­πι­δι­ώ­ξεις αὐ­τὲς στρα­φοῦν ἐ­ναν­τί­ον μου· δι­ό­τι εἶ­ναι πι­θα­νὸν τυ­φλὸς πα­τέ­ρας μου ν μ ψη­λα­φή­σῃ, ὁ­πό­τε θ μ ἀ­να­γνω­ρί­σῃ, θ ἀν­τι­λη­φθῇ τν ἀ­πά­την κα θ μ θε­ω­ρή­σῃ ς ἀ­σε­βῆ, κα τό­τε θ ἐ­πι­σύ­ρω ἐ­ναν­τί­ον μου τν κα­τά­ραν του κα ὄ­χι τν εὐ­λο­γί­αν»­.  13  μη­τέ­ρα του, Ρε­βέκ­κα, ἐ­πει­δὴ ἐ­στη­ρί­ζε­το ες τν ἀ­πο­κά­λυ­ψιν το Θε­οῦ κα ὑ­πη­ρε­τοῦ­σε τ θεῖ­ον σχέ­διον, ἐ­προ­σπά­θη­σε ν βγά­λῃ τν φό­βον το Ἰ­α­κὼβ κα ν τν ἐ­νι­σχύ­σῃ, ὥ­στε ν φερ­θῇ ὅ­πως τν ἐ­συμ­βο­ύ­λευ­σε. Δν το ὑ­πε­σχέ­θη μν, ὅ­τι θ ἠμ­πο­ρέ­σῃ ν ἐ­ξα­πα­τή­σῃ τν πα­τέ­ρα του κα ν κρυ­φθῇ, ἀλ­λὰ ἐ­πῆ­ρε ὅ­λην τν εὐ­θύ­νην τς ἀ­πά­της ἐ­πά­νω της κα εἶ­πεν ες τν υἱ­όν της· « εὐ­θύ­νη κα ἐ­νο­χὴ εἶ­ναι ἰ­δι­κή μου· κα­τά­ρα δ το πα­τέ­ρα σου ες σ δι τν πρᾶ­ξιν αὐ­τὴν ς πέ­σῃ ἐ­πά­νω μου, παι­δί μου· μ φο­βη­θῇς λοι­πόν, πά­ρε θάρ­ρος κα μ δι­στά­ζης· μό­νον κά­με ὑ­πα­κο­ὴν ες αὐ­τό, πο σ συμ­βου­λε­ύ­ω, κα πή­γαι­νε ν μο φέ­ρῃς τ δύ­ο τρυ­φε­ρὰ κα­τσί­κια»­.  14  Ἰ­α­κώβ, ὁ­ποῖ­ος ες τν ἀρ­χὴν ἀρ­νή­θη­κε ν ἐ­ξα­πα­τή­σῃ τν πα­τέ­ρα του, τε­λι­κῶς ὑ­πε­χώ­ρη­σεν ες τν ἐ­πι­μο­νὴν τς μη­τέ­ρας του. Ἀ­φοῦ ἐ­πῆ­γεν ες τ κο­πά­δι τν προ­βά­των, ἐ­πῆ­ρε κα ἔ­φε­ρεν ες τν μη­τέ­ρα του τ δύ­ο κα­τσί­κια· κα μη­τέ­ρα του γρή­γο­ρα - γρή­γο­ρα, δι ν προ­λά­βῃ τν Ἡ­σαῦ, ἐ­μα­γε­ί­ρευ­σεν ἀ­πὸ αὐ­τὰ φα­γη­τὸν νό­στι­μον, ὅ­πως τ ἐ­προ­τι­μοῦ­σεν ὁ πα­τέ­ρας του, Ἰ­σα­άκ15 Κα Ρε­βέκ­κα, ἀ­φοῦ ἐ­πῆ­ρε τν στο­λὴν το Ἡ­σαῦ το με­γα­λυ­τέ­ρου παι­διοῦ της, τν στο­λὴν τν και­νο­ύρ­γιαν κα κα­λύ­τε­ρην, πο εὑ­ρί­σκε­το ες τ σπί­τι της, ἔν­τυ­σε μ αὐ­τὴν τν Ἰ­α­κώβ, τ νε­ώ­τε­ρο παι­δί της.  16 Κα­τό­πιν ἐ­πῆ­ρε τ το­μά­ρια τν δύ­ο τρυ­φε­ρῶν κα­τοι­κι­ῶν, πο ἔ­σφα­ξε, κα μ αὐ­τὰ ἐ­σκέ­πα­σε κα ἐ­τύ­λι­ξέ μ προ­σο­χὴν τ μπρά­τσα το Ἰ­α­κὼβ κα τ γυ­μνὸν μέ­ρος το τρα­χή­λου του 17 κα ἔ­δω­κε τ φα­γη­τὸν πο ἐ­μα­γε­ί­ρευ­σε κα τ ψω­μιὰ ες τ χέ­ρια το παι­διοῦ της, το Ἰ­α­κώβ18 Κα Ἰ­α­κὼβ ἔ­φε­ρε τ φα­γη­τὸν κα τ ψω­μιὰ ες τν πα­τέ­ρα του κα το εἶ­πε· «πα­τέ­ρα». τυ­φλὸς κα γέ­ρων Ἰ­σα­ὰκ ἀ­πάν­τη­σε· «ὁ­ρί­στε, ἐ­δῶ εἶ­μαι· ποι­ὸς εἶ­σαι σ, παι­δί μου;­»  19 Κα Ἰ­α­κὼβ μ πολ­λὴν ἀ­γω­νί­αν εἶ­πεν ες τν πα­τέ­ρα του: «Εἶ­μαι Ἡ­σαῦ, τ πρῶ­τον σου παι­δί· ἔ­κα­μα σύμ­φω­να μ ὅ­σα μο πα­ρήγ­γει­λες· σή­κω κα κά­θη­σε ν φς ἀ­πὸ τ κυ­νή­γι, πο σο ἔ­φε­ρα, δι ν εὐ­χα­ρι­στη­θῇς κα ν μο δώ­σης μ ὅ­λην τν ψυ­χήν σου τν τε­λευ­τα­ί­αν σου εὐ­λο­γί­αν»­.  20  Ἰ­σα­ὰκ πα­ρα­ξε­νε­ύ­ε­ται κα ἀμ­φι­βάλ­λει, δι’ αὐ­τὸ ἐ­ρω­τᾷ μ ἀ­πο­ρί­αν: «Πς συ­νέ­βη ὥ­στε ν εὕ­ρῃς τό­σον εὔ­κο­λα κυ­νή­γι κα ν ἐ­πι­στρέ­ψῃς τό­σον γρή­γο­ρα, παι­δί μου;» Κα Ἰ­α­κὼβ το ἀ­πάν­τη­σε μ φό­βον, ἀλ­λὰ κα μ θάρ­ρος: «Κύ­ριος Θε­ός σου, αὐ­τὸς μο τ ἐ­φα­νέ­ρω­σε τό­σον γρή­γο­ρα κα τ πα­ρέ­δω­σεν ες τ χέ­ρια μου, ὥ­στε ν σο τ φέ­ρω»­.  21 Με­τὰ τν ἀ­πάν­τη­σιν τν Ἰ­α­κὼβ πρς τν πα­τέ­ρα του, Ἰ­σα­άκ, ἐ­πει­δὴ ἀ­κό­μη ἀμ­φέ­βαλ­λε, δι­ό­τι φω­νὴ δν ἔ­μοια­ζε μ ἐ­κε­ί­νην το Ἡ­σαῦ, εἶ­πε πρς αὐτν · «ἔ­λα κον­τά μου, παι­δί μου, πλη­σί­α­σέ με δι ν σ ψη­λα­φή­σω, ὥ­στε ν βε­βαι­ω­θῶ, ἐ­ὰν εἶ­σαι πράγ­μα­τι Ἡ­σαῦ, τ παι­δί μου, ὄ­χι»­.  22  Ἰ­α­κὼβ ἐ­πλη­σί­α­σε χω­ρὶς τα­ρα­χὴν τν πα­τέ­ρα του κα τυ­φλὸς Ἰ­σα­ὰκ τν ἐ­ψη­λά­φη­σε κα το εἶ­πε πά­λιν μ ἀμ­φι­βο­λί­αν· « μν φω­νὴ εἶ­ναι φω­νὴ το Ἰ­α­κώβ, τ χέ­ρια ὅ­μως, ἀ­πὸ τ μαλ­λιὰ πο ἔ­χουν, φα­ί­νε­ται ν εἶ­ναι χέ­ρια το Ἡ­σαῦ»­.  23 Ἐ­πει­δὴ ἔ­πρε­πε ν πραγ­μα­το­ποι­η­θῇ τ σχέ­διον το Θε­οῦ, δν ἐ­πε­τρά­πη ν γί­νη ἀν­τι­λη­πτὴ ἡ ἀ­πά­τη. Δι' αὐ­τὸ Ἰ­σα­ὰκ δν ἀ­νε­γνώ­ρι­σε τν Ἰ­α­κώβ· δι­ό­τι τ χέ­ρια του, πο ἦ­ταν σκε­πα­σμέ­να μ κα­τσι­κί­σιο δέρ­μα, ἐ­φα­ί­νον­το μαλ­λια­ρά, ὅ­πως τ χέ­ρια το Ἡ­σαῦ. Κα πα­τέ­ρας του τν εὐ­λό­γη­σε.  24 Ἐ­πει­δὴ ὅ­μως ὁ Ἰ­σα­ὰκ ἀ­κό­μη ὑ­πω­ψι­ά­ζε­το, ἐ­ρώ­τη­σε πά­λιν μ δι­σταγ­μόν· «σ εἶ­σαι τ παι­δί μου Ἡ­σαῦ;» Κα Ἰ­α­κὼβ ἀ­πάν­τη­σε δι τρί­την φο­ράν· «μά­λι­στα· ἐ­γὼ εἶ­μαι, πα­τέ­ρα».  25 Με­τὰ τν τρί­την αὐ­τὴν βε­βα­ί­ω­σιν Ἰ­σα­ὰκ εἶ­πε· «παι­δί μου, φέ­ρε μου ἀ­πὸ τ κυ­νή­γι σου δι ν φά­γω κα ν σ εὐ­λο­γή­σω μ ὅ­λην τν ψυ­χήν μου». Ἰ­α­κὼβ ἐ­πλη­σί­α­σε κα ἐ­πρό­σφε­ρεν ες τν πα­τέ­ρα του ἀ­πὸ τ μα­γει­ρευ­μέ­νον φα­γη­τὸν κα ἐ­κεῖ­νος ἔ­φα­γε· το ἐ­πρό­σφε­ρεν ἀ­κό­μη κα κρα­σὶ κα ἤ­πι­ε26 Με­τὰ γέ­ρων Ἰ­σα­άκ, ἐ­πει­δὴ φα­ί­νε­ται ὅ­τι το ἔ­με­νε ες τ βά­θος κά­ποι­α ἀμ­φι­βο­λί­α, εἶ­πεν ες αὐτν · «πλη­σί­α­σε, παι­δί μου, ἔ­λα κον­τά μου κα φί­λη­σέ με»­.  27 Κα Ἰ­α­κώβ, ἀ­φοῦ ἐ­πλη­σί­α­σε τν πα­τέ­ρα του, τν ἐ­φί­λη­σεν. Ἰ­σα­ὰκ τό­τε ἐ­μυ­ρί­σθη προ­σε­κτι­κὰ τν μυ­ρω­διὰν τν φο­ρε­μά­των, πο εἶ­χε φο­ρέ­σει Ἰ­α­κὼβ (κα τ ὁ­ποῖ­α ἦ­σαν το Ἡ­σαῦ), κα εὐ­λό­γη­σε τν Ἰ­α­κὼβ κα το εἶ­πε: «Νά· αὐ­τὴ εἶ­ναι μυ­ρω­διὰ το παι­διοῦ μου, πο μ ἐ­φί­λη­σε. μυ­ρω­διὰ δν εἶ­ναι μυ­ρω­διὰ στά­νης κα προ­βά­των· εἶ­ναι ὅ­πως ἐ­κε­ί­νη τς ἐ­ξο­χῆς κα τν χω­ρα­φι­ῶν, πο εἶ­ναι γε­μᾶ­τα χόρ­τα κα ἄν­θη, τ ὁ­ποῖ­α εὐ­λό­γη­σεν Κύ­ριος». Μ τν τρό­πον αὐ­τὸν Ἰ­σα­ὰκ ἐ­βε­βαι­ώ­θη, ὅ­τι ἔ­χει ἐμ­πρός του τν Ἡ­σαῦ κα ἀ­πε­φά­σι­σε ν τν εὐ­λο­γή­σῃ κα εἶ­πε:  28 «Εὔ­χο­μαι ν σο δώ­σῃ Θε­ὸς βρο­χὴν ἀ­πὸ τν οὐ­ρα­νὸν κα εὐ­φο­ρί­αν τς γς, ὥ­στε ν ἔ­χῃς πλου­σί­αν συγ­κο­μι­δὴν σι­τα­ριοῦ κα κρα­σιοῦ.  Εἴ­θε ν σο δώ­σῃ Θε­ὸς ἄ­φθο­να τ ὑ­λι­κά, ἀλ­λὰ κα τ οὐ­ρά­νια ἀ­γα­θά29 Σο εὔ­χο­μαι ἀ­κό­μη ν ὑ­πο­τα­χθοῦν κα ν σ ὑ­πη­ρε­τή­σουν ἔ­θνη κα ν σ προ­σκυ­νή­σουν ἄρ­χον­τες ἐ­θνῶν. Εἶ­θε ν γί­νῃς κύ­ριος το ἀ­δελ­φοῦ σου κα να σ προ­σκυ­νή­σουν ὅ­λοι ο ἀ­πό­γο­νοι το πα­τέ­ρα σου, ὅ­λοι ο συγ­γε­νεῖς σου». Ἀ­κό­μη ὁ γέ­ρων Ἰ­σα­ὰκ ἐ­πρό­σθε­σε· παι­δί μου, «ἐ­κεῖ­νος πο θ σ κα­τα­ρᾶ­ται, ν εἶ­ναι κα­τη­ρα­μέ­νος κα ἐ­κεῖ­νος πο θ σ εὐ­λο­γῇ, ν εἶ­ναι εὐ­λο­γη­με­νος ἀ­πὸ τν Θε­όν»­.  30 Ὅ­ταν ἐ­τε­λε­ί­ω­σεν ὁ Ἰ­σα­ὰκ ν δί­δῃ τς εὐ­λο­γι­ές του πρς τν Ἰ­α­κὼβ κα μό­λις Ἰ­α­κὼβ εἶ­χε φύ­γει ἀ­πὸ τν σκη­νὴν το πα­τέ­ρα του, ἐ­πέ­στρε­ψεν ἀ­πὸ τ κυ­νή­γι κα ἀ­δελ­φός του, Ἡ­σαῦ31  Ἡ­σαῦ, χω­ρὶς ν γνω­ρί­ζῃ ὅ­σα ἔ­γι­ναν, ἐ­μα­γε­ί­ρευ­σε γρή­γο­ρα κα ἐ­το­ί­μα­σε κα αὐ­τὸς φα­γη­τά, τ ἐ­πρό­σφε­ρεν ες τν πα­τέ­ρα του κα το εἶ­πε· «ς ση­κω­θῇ πα­τέ­ρας μου κα ς φά­γῃ ἀ­πὸ τ κυ­νή­γι το παι­διοῦ του, δι ν εὐ­χα­ρι­στή­θῇ κα μο δώ­σῃ μ ὅ­λην τν ψυ­χήν του τν τε­λευ­τα­ί­αν εὐ­λο­γί­αν»­.  32 Ὅ­ταν ὁ Ἰ­σα­ὰκ ἄ­κου­σε τ λό­για αὐ­τά, ἐ­θο­ρυ­βή­θη κα τα­ραγ­μέ­νος ἐ­ρώ­τη­σε· «ποῖ­ος εἶ­σαι σ Ἡ­σαῦ το ἀ­πάν­τη­σε· «ἐ­γὼ εἶ­μαι τ πρῶ­τον παι­δί σου, Ἡ­σαῦ»­.  33  τυ­φλὸς γέ­ρων Ἰ­σα­ὰκ ἐ­ξε­πλά­γη πο­λύ, πά­ρα πο­λὺ κα εἶ­πε: «Ποῖ­ος ἦ­ταν λοι­πὸν ἐ­κεῖ­νος πο ἐ­πῆ­γε κυ­νή­γι κα μο ἔ­φε­ρε ἀ­πὸ τ κυ­νή­γι του κα ἔ­φα­γα ἀ­πὸ ὅ­λα, ὅ­σα μο ἔ­φε­ρε, πρν ἔλ­θῃς ἐ­σὺ κα ἐ­γὼ εὐ­χα­ρι­στη­μέ­νος τν εὐ­λό­γη­σα; Αὐ­τὸς θ εἶ­ναι εὐ­λο­γη­μέ­νος»­.  34 Ὅ­ταν ὁ Ἡ­σαῦ ἄ­κου­σε τ λό­για αὐ­τὰ ἀ­πὸ τν πα­τέ­ρα του τν Ἰ­σα­άκ, ἐ­φώ­να­ξε μ φω­νὴν δυ­να­τὴν κα ὠρ­γι­σμέ­νην, γε­μά­την πα­ρα­πό­νον, λύ­πην ἀ­πα­ρη­γό­ρη­τον κα πι­κρί­αν κα εἶ­πεν· «εὐ­λό­γη­σε λοι­πὸν κα ἐ­μέ­να, πα­τέ­ρα»­! 35  Ἰ­σα­ὰκ το εἶ­πεν· « Ἰ­α­κώβ, ἀ­δελ­φός σου, ἀ­φοῦ ἦλ­θε, ἔ­λα­βε μ δό­λον τν εὐ­λο­γί­αν, πο ἦ­ταν ἰ­δι­κή σου»­.  36 Κα Ἡ­σαῦ εἶ­πε πι­κραμ­μέ­νος: «Δί­και­α κα ἐ­πι­τυ­χη­μέ­να το ἐ­δό­θη τ ὄ­νο­μα Ἰ­α­κώβ, πο ση­μα­ί­νει «πτερ­νι­στής», δη­λα­δὴ αὐ­τὸς ὁ­ποῖ­ος πα­ραγ­κω­νί­ζει τν ἄλ­λον κα ἐ­πι­κρα­τεῖ ἐ­κεῖ­νος· δι­ό­τι μ ἐ­ξη­πά­τη­σε, μ πα­ρηγ­κώ­νι­σε κα μ ἔ­βα­λεν ες τ πε­ρι­θώ­ριον δι δευ­τέ­ραν φο­ράν. Τν πρώ­την φο­ρὰν μ ἐ­κα­τά­φε­ρε ν το πω­λή­σω τ προ­νό­μια, πο εἶ­χα ς πρω­τό­το­κος, τ ὁ­ποῖ­α κα ἔ­κα­με ἰ­δι­κά του· τν δευ­τέ­ραν φο­ρὰν ἐ­πῆ­ρε μ δό­λιον τρό­πον τν εὐ­λο­γί­αν, πο ἀ­νῆ­κεν ες ἑ­μέ, τ πρῶ­τον παι­δί». Ἡ­σαῦ εἶ­πεν ἀ­κό­μη πρς τν πα­τέ­ρα του μ πα­ρα­πό­νον· «δεν ἀ­φῆ­κες κα δι’ ἐ­μὲ καμ­μί­αν εὐ­λο­γί­αν, πα­τέ­ρα; Ὅ­λην τν εὐ­λο­γί­αν τν ἔ­δω­κες ες τν Ἰ­α­κώβ;­»  37  Ἰ­σα­ὰκ ἀ­πε­κρί­θη ες τν Ἡ­σαῦ κα το εἶ­πε: «Ἒ­φ' ὅ­σον ἔ­κα­μα τν Ἰ­α­κὼβ κύ­ριον κα ἐ­ξου­σια­στήν σου κα ὅ­λους τος ἀ­πο­γό­νους το Ἡ­σαῦ ὥ­ρι­σα ν εἶ­ναι ὑ­πη­ρέ­ται το Ἰ­α­κώβ· ἐ­φ’ ὅ­σον το ἔ­δω­κα τν εὐ­χὴν κα τν εὐ­λο­γί­αν ν ἔ­χῃ πλο­ύ­σια τ ἀ­γα­θὰ τς γς, ἄ­φθο­νον τ σι­τά­ρι κα τ κρα­σί, τ ἀ­πο­μέ­νει ν κά­μω τώ­ρα δι σ, παι­δί μου; Ὅ­πως βλέ­πεις, ὅ­λες τς εὐ­λο­γι­ές τις ἔ­δω­σα ες ἐ­κεῖ­νον· τί­πο­τε ἄλ­λο δν ἔ­μει­νε δι σ»­.  38  Ἡ­σαῦ τό­τε ἀ­πάν­τη­σεν ες τν πα­τέ­ρα του: «Μή­πως μί­α μό­νον εὐ­λο­γί­α ὑ­πάρ­χει ες σ, πα­τέ­ρα; Δεν ὑ­πο­λε­ί­πε­ται δι' ἐ­μὲ κα μί­α ἔ­στω εὐ­λο­γί­α; Εὐ­λό­γη­σε λοι­πὸν κα ἐ­μέ­να, πα­τέ­ρα μου». Ἀ­πὸ τ λό­για αὐ­τὰ το Ἡ­σαῦ ὁ γέ­ρων Ἰ­σα­ὰκ ἐ­πό­νε­σε κα συ­νε­κι­νή­θη βα­θύ­τα­τα. δ Ἡ­σαῦ ἀ­φῆ­κε κραυ­γὴν δυ­να­τὴν κα ἔ­κλαυ­σε μ πι­κρὰ δά­κρυ­α δι τ πά­θη­μά του κα δι­ό­τι πα­τέ­ρας του εὑ­ρί­σκε­το ες ἀ­μη­χα­νί­αν κα δν ἠμ­πο­ροῦ­σε οὔ­τε ἤ­θε­λε ν ἀ­να­τρέ­ψῃ ὅ­σα εἶ­χαν γί­νει.  39  Ἰ­σα­ὰκ ἐ­λυ­πή­θη τν Ἡ­σαῦ κα το ἀ­πάν­τη­σε: «Ἀ­φοῦ ἐ­πι­θυ­μεῖς ν ἀ­πο­λα­ύ­σῃς κα σ τν εὐ­λο­γί­αν μου, ἐ­γὼ δ δν ἠμ­πο­ρῶ ν κά­μω ἀν­τί­θε­τα πρς τ θέ­λη­μα το Θε­οῦ, σο δί­δω εὐ­λο­γί­αν, ἀλ­λὰ πε­ρι­ω­ρι­σμέ­νην: Νά· σο εὔ­χο­μαι μέ­ρος ἀ­πὸ τν εὔ­φο­ρον γν κα τ ἀ­γα­θά της κα ἀ­πὸ τν πλου­σί­αν βρο­χὴν το οὐ­ρα­νοῦ. Θ κα­τοι­κή­σῃς ες τν Ἰ­δου­μα­ί­αν, πο εὑ­ρί­σκε­ται ες τ νό­τια τς Νε­κρᾶς Θα­λάσ­σης,  40 κα ἐ­κεῖ θ ζς ζω­ὴν πο­λε­μι­κήν· θ ζς μ τ ξί­φος σου κα θ εἶ­σαι δοῦ­λος το ἀ­δελ­φοῦ σου. Θ ἔλ­θουν ὅ­μως πε­ρι­στά­σεις, κα­τὰ τς ὁ­ποῖ­ες ο ἀ­πό­γο­νοί σου θ ἠμ­πο­ρέ­σουν ν ἀ­πο­τι­νά­ξουν τν δου­λι­κὸν ζυ­γὸν τν ἀ­πο­γό­νων το Ἰ­α­κὼβ κα ν ἐ­λευ­θε­ρω­θοῦν, ἀλ­λὰ δν θ κα­τορ­θώ­σουν πο­τὲ ν τος ὑ­πο­τά­ξουν. Ο ἀ­πό­γο­νοί σου Ἰ­δου­μαῖ­οι θ γί­νουν δοῦ­λοι τν Ἰσ­ρα­η­λι­τῶν·  ο Ἰσ­ρα­η­λῖ­τες ὅ­μως δν θ γί­νουν πο­τὲ δοῦ­λοι τν Ἰ­δου­μα­ί­ων»­.  41 Ἀ­πὸ τν ἡ­μέ­ραν ἐ­κε­ί­νην ὁ Ἡ­σαῦ ἀ­γα­να­κτοῦ­σε κα ἐ­μνη­σι­κα­κοῦ­σε ἐ­ναν­τί­ον το Ἰ­α­κώβ, το ἀ­δελ­φοῦ του, δι τν εὐ­λο­γί­αν, πο το ἔ­δω­κεν ὁ πα­τέ­ρας του, Ἰ­σα­άκ. Ἐ­σκέ­φθη δ Ἡ­σαῦ· «ς ἔλ­θουν ο ἡ­μέ­ρες, πο θ ἀ­πο­θά­νῃ ὁ πα­τέ­ρας μου κα ς πε­ρά­σῃ τ πέν­θος δι τν θά­να­τόν του, κα τό­τε θ σκο­τώ­σω τν ἀ­δελ­φόν μου, τν Ἰ­α­κώβ».

ΠΑ­ΡΟΙ­ΜΙΑΙ ΣΟ­ΛΟ­ΜΩΝ­ΤΟΣ ΙΘ´[19] 16 – 25

 

16 ς φυ­λάσ­σει ἐν­το­λήν, τη­ρεῖ τν ἑ­αυ­τοῦ ψυ­χήν, δ κα­τα­φρο­νῶν τν ἑ­αυ­τοῦ ὁ­δῶν ἀ­πο­λεῖ­ται17 δα­νε­ί­ζει Θε­ῷ ἐ­λε­ῶν πτω­χόν, κα­τὰ δ τ δό­μα αὐ­τοῦ ἀν­τα­πο­δώ­σει αὐ­τῷ. 18 πα­ί­δευ­ε υἱ­όν σου, οὕ­τως γρ ἔ­σται εὔ­ελ­πις, ες δ ὕ­βριν μ ἐ­πα­ί­ρου τ ψυ­χῇ σου.  19 κα­κό­φρων ἀ­νὴρ πολ­λὰ ζη­μι­ω­θή­σε­ται· ἐ­ὰν δ λοι­με­ύ­η­ται, κα τν ψυ­χὴν αὐ­τοῦ προ­σθή­σει.  20 ἄ­κου­ε, υἱέ, παι­δε­ί­αν πα­τρός σου, ἵ­να σο­φὸς γέ­νῃ π᾿ ἐ­σχά­των σου.  21 πολ­λοὶ λο­γι­σμοὶ ν καρ­δί­ᾳ ἀν­δρός, δ βου­λὴ το Κυ­ρί­ου ες τν αἰ­ῶ­να μέ­νει.  22 καρ­πὸς ἀν­δρὶ ἐ­λε­η­μο­σύ­νη, κρε­ίσ­σων δ πτω­χὸς δί­και­ος πλο­ύ­σιος ψε­ύ­στης.  23 φό­βος Κυ­ρί­ου ες ζω­ὴν ἀν­δρί, δ ἄ­φο­βος αὐ­λι­σθή­σε­ται ν τό­ποις, ο οκ ἐ­πι­σκο­πεῖ­ται γνῶ­σις.  24  ἐγ­κρύ­πτων ες τν κόλ­πον αὐ­τοῦ χεῖ­ρας ἀ­δί­κως, οὐ­δὲ τ στό­μα­τι ο μ προ­σα­γά­γῃ αὐ­τάς.  25 λοι­μοῦ μα­στι­γου­μέ­νου, ἄ­φρων πα­νουρ­γό­τε­ρος γί­νε­ται· ἐ­ὰν δ ἐ­λέγ­χῃς ἄν­δρα φρό­νι­μον, νο­ή­σει αἴ­σθη­σιν.

ΕΡ­ΜΗ­ΝΕΙΑ (Π.Ν. ΤΡΕΜ­ΠΕ­ΛΑ)

16 Ὅ­ποι­ος φυ­λάσ­σει τς θεί­ας ἐν­το­λάς, προ­φυ­λάσ­σει τν ζω­ὴν κα τν ψυ­χήν του, ἐ­νῷ ἐ­κεῖ­νος πο ἀ­δι­α­φο­ρεῖ δι τς ἐν­το­λὰς το Θε­οῦ κα τς πε­ρι­φρο­νεῖ, θ ὁ­δη­γη­θῇ ες θά­να­τον πνευ­μα­τι­κὸν κα ἀ­πώ­λεια­ν  17 Δα­νεί­ζει τν Θε­όν, ὅ­ποι­ος ἐ­λε­εῖ τν πτω­χὸν ἀ­δελ­φόν του· ἀ­νά­λο­γα δ μ τ πο­σὸν πο δί­δει κα μ τν δι­ά­θε­σιν, πο προ­σφέ­ρει τν ἐ­λε­η­μο­σύ­νην, θ τν ἀν­τα­μεί­ψῃ ὁ Θε­ός.  18 Παι­δα­γώ­γη­σε τ παι­δί σου μ αὐ­στη­ρό­τη­τα, δι­ό­τι ἔ­τσι α ἐλ­πί­δες, πο τρέ­φεις δι αὐ­τό, θ εἶ­ναι πολ­λὲς κα κα­λές. Κα­τὰ τν ὥ­ραν δ το θυ­μοῦ σου, ξ αἰ­τί­ας κά­ποι­ας πα­ρε­κτρο­πῆς του, πρό­σε­ξε ν μ ὑ­περ­βαί­νῃς τ ὅ­ρια τς δι­καί­ας τι­μω­ρί­ας κα ν μ κά­μνῃς ὑ­περ­βο­λάς, α ὁ­ποῖ­αι ἀν­τὶ ν ὠ­φε­λή­σουν θ φέ­ρουν τ ἀν­τί­θε­τον ἀ­πο­τέ­λε­σμα19  κα­κο­κέ­φα­λος κα ὑ­πὸ κα­κῶν σκέ­ψε­ων κυ­ρι­αρ­χο­ύ­με­νος ἄν­θρω­πος θ πά­θη πολ­λὰ κα­κά. Ἐ­ὰν δ βλά­πτῃ κα κα­κο­ποι­ῇ κα τος ἄλ­λους, τό­τε κιν­δυ­νε­ύ­ει ν χά­σῃ κα τν ζω­ήν του.  20 Πρό­σε­χε, παι­δί μου, τν παι­δα­γω­γί­αν κα τς συμ­βου­λάς, πο σο δί­δει πα­τέ­ρας σου, δι ν γί­νῃς σο­φὸς κα πο­λύ­πει­ρος μέ­χρι τν τε­λευ­ταί­ων χρό­νων τς ζω­ῆς σου, δη­λα­δὴ ἕ­ως ὅ­του πε­θά­νῃς.  21 Πολ­λαὶ σκέ­ψεις κα σχέ­δια ἔρ­χον­ται ες τν νον το ἀν­θρώ­που κα μέ­νουν ς ἐ­πὶ τ πλεῖ­στον ἀ­πραγ­μα­το­ποί­η­τα, τ θέ­λη­μα ὅ­μως το Θε­οῦ μέ­νει ἀ­πρό­σβλη­τον κα ἀ­δι­ά­σει­στον ες τν αἰ­ῶ­να κα πάν­το­τε γί­νε­ται ,τι Αὐ­τὸς θέ­λει.  22  ἐ­λε­η­μο­σύ­νη δι τν ἄν­θρω­πον εἶ­ναι κέρ­δος, πο δν χά­νε­ται­ί πο­τέ. Εἶ­ναι δ ἀ­νώ­τε­ρος ὁ δί­και­ος κα τί­μιος πτω­χός, πα­ρὰ ψε­ύ­στης κα ἀ­πα­τε­ὼν πλο­ύ­σιος.   23  φό­βος το Κυ­ρί­ου ὁ­δη­γεῖ τν ἄν­θρω­πον ες ζω­ὴν ἁ­γί­αν κα αἰ­ώ­νιον, δ ἀ­θε­ό­φο­βος θ κα­τοι­κή­σῃ ες τό­πους, ὅ­που δν ὑ­πάρ­χει κα­θο­δή­γη­σις ἀ­πὸ τν ἀ­λη­θῆ γνῶ­σιν, ἀλ­λὰ κυ­ρια­ρχεῖ πλά­νη κα σύγ­χυ­σις.  24 Ἐ­κεῖ­νος πο κρύ­πτει τ χέ­ρια του ες τος κόλ­πους του ἀ­πὸ τεμ­πε­λιὰ κα χω­ρὶς δι­και­ο­λο­γη­μέ­νην αἰ­τί­αν, δν θ τ πλη­σι­ά­σῃ μ τρο­φὴν οὔ­τε ες τ στό­μα του.  25 ταν τιμωρται κακοποις κα πιβλαβς ες τν κοινωνίαν νθρωπος, ττε, ποιος παρεκτρπεται π πιπολαιτητα, γίνεται προσεκτικώτερος κα περισστερον συνεσταλμνος. Ἐὰν δ λγχς τν φρνιμον νθρωπον, θ ντιληφθ τ σφλμα του κα θ διορθωθ.

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου