Η ΚΥΡΙΑΚΗ τΩν ΒΑΪΩΝ
Ὁ Χρυσόστομος Ρουσής, Μ.Ed., πρώην Γυμνασιάρχης
καὶ Γραμματέας τῆς ἐκκλησιαστικῆς ἐπιτροπῆς Ἀποστόλων Παύλου καὶ
Βαρνάβα (1976-2018), ἀναφέρεται στὴν Κυριακὴ τῶν Βαϊων, σημαντικὴ
γιορτὴ τῆς Ὀρθοδοξίας· γιορτάζουμε τὴ θριαμβευτικὴ εἴσοδο τοῦ Ἰησοῦ
στὴν Ἱερουσαλήμ.Ταυτόχρονα ὅμως μᾶς εἰσάγει στὴν ἁγία Ἑβδομάδα τῶν
Παθῶν τοῦ Κυρίου.
Μετὰ τὴν ἀνάσταση τοῦ Λαζάρου, ὁ Χριστὸς
εἰσέρχεται ὡς Βασιλιὰς τῆς Εἰρήνης «ἐπὶ πῶλον ὄνου» (= πάνω σὲ γαϊδουράκι)
στὰ Ἱεροσόλυμα.Τὸ θαῦμα τῆς ἀνάστασης τοῦ Λαζάρου, ἀλλὰ καὶ ἡ δράση
τοῦ Ἰησοῦ ὁδήγησαν τὸν ἑβραϊκὸ λαό, ποὺ εἶχε μαζευτεῖ γιὰ τὸν ἑορτασμὸ τοῦ Πάσχα,
νὰ ὑποδεχθεῖ τὸν Χριστὸ ὅπως ὅριζε τὸ ἐθιμοτυπικό της ὑποδοχῆς
βασιλέων (ἱστορικὴ ὑποδοχὴ τοῦ βασιλιᾶ Δαβίδ): Ἔστρωσαν κλαδιὰ
φοινίκων (βάγια) ἀπὸ ὅπου περνοῦσε ὁ Χριστὸς μὲ τὸ γαϊδουράκι καὶ Τὸν
ἐπευφημοῦσαν, τραγουδώντας «Ὡσαννὰ εὐλογημένος ὁ ἐρχόμενος ἐν ὀνόματι
Κυρίου, ὁ βασιλεὺς τοῦ Ἰσραὴλ» (Ἰωάν. ια΄[12] 13). Τὴν ἐνθουσιώδη,
ὅμως, ὑποδοχὴ τοῦ Ἰησοῦ ἀκολούθησε ἀπὸ τὸν ἴδιο ἑβραϊκὸ λαὸ τὸ:
«Ἄρον Ἄρον, σταύρωσον αὐτόν»!
Τὴν Κυριακὴ τῶν Βαϊων ἢ τῆς Ἐλιᾶς, ἐμεῖς σήμερα παίρνουμε στὴν Ἐκκλησία
κλαδιὰ ἐλιᾶς καὶ τὰ ἀφήνουμε ἐκεῖ μέχρι τὴν ἑορτὴ τῆς Ἀναλήψεως, ὁπόταν
τὰ παίρνουμε στὸ σπίτι καὶ τὰ χρησιμοποιοῦμε ἀντὶ γιὰ λιβάνι στὸ θυμιατήρι.
Ἀκόμη, ὅταν στὸ τέλος τῆς λιτανείας ἐκφωνεῖται τὸ ἱερὸ Εὐαγγέλιο,
στὸ σημεῖο τῆς ὑποδοχῆς τοῦ Ἰησοῦ στὰ Ἱεροσόλυμα, κόβουμε ἀπὸ τὰ
κλαδιὰ τῆς ἐλιᾶς ποὺ κρατᾶμε καὶ τὰ ρίχνουμε στὸ ἔδαφος.
Τέλος, τὸ βράδυ τῆς Κυριακῆς τῶν Βαΐων ἀνοίγει
ἡ Μεγάλη Ἑβδομάδα. Οἱ πρῶτες τρεῖς βραδινὲς ἀκολουθίες ὀνομάζονται
«Ἀκολουθίες τοῦ Νυμφίου» γιατί σ᾿ αὐτὲς ξεχωρίζουν (δεσπόζουν) δύο
ἐμπνευσμένοι ὕμνοι:
1. «Ἰδού, ὁ Νυμφίος ἔρχεται ἐν τῷ μέσω
τῆς νυκτός, καὶ μακάριος ὁ δοῦλος ὅν εὐρήσει γρηγοροῦντα. Ἀνάξιος δὲ
πάλιν ὅν εὐρήσει ραθυμοῦντα. Βλέπε οὖν ψυχή μου μὴ τῷ ὑπνω κατενεχθεῖς,
ἵνα μὴ τῷ θανάτῳ παραδοθῇς καὶ τῆς βασιλείας ἔξω κλεισθῃς, ἀλλὰ ἀνανηψον·
κράζουσα, Ἅγιος, Ἅγιος, Ἅγιος εἰ ὁ Θεὸς διὰ τῆς Θεοτόκου ἐλέησον ἡμᾶς
», καὶ ἡ μετάφραση του: Νά, ὁ
Νυμφίος ἔρχεται στό μέσο τῆς νύχτας, κι εὐτυχισμένος θά εἶναι ὁ δοῦλος
ποὺ θὰ τὸν βρεῖ (ὁ Νυμφίος) ξάγρυπνο νὰ τὸν περιμένει· ἀνάξιος ὅμως πάλι
θὰ εἶναι ἐκεῖνος, ποὺ θὰ τὸν βρεῖ ράθυμο καὶ ἀπροετοίμαστο. Βλέπε, λοιπόν,
ψυχή μου νά μή βυθιστεῖς στὸν πνευματικὸ ὕπνο, γιὰ νὰ μὴν παραδοθεῖς στὸν
θάνατο (τῆς ἁμαρτίας) καὶ νά μείνεις ἔξω τῆς βασιλείας τοῦ Θεοῦ. Ἀλλὰ
ἀνάνηψε κράζοντας· Ἅγιος, ἅγιος, ἅγιος εἶσαι ἐσύ ὁ Θεός· σῶσε μας
διὰ τῆς προστασίας τῶν ἐπουρανίων Ἀσωμάτων Δυνάμεων (τῶν Ἀγγέλων).
2. «Τὸν νυμφῶνα Σου βλέπω, Σωτήρ μου,
κεκοσμημένον, καὶ ἔνδυμα οὐκ ἔχω, ἴνα εἰσέλθω ἐν αὐτῷ. Λάμπρυνόν
μου τὴν στολὴν τῆς ψυχῆς, Φωτοδότα, καὶ Σῶσον με» καὶ ἡ
μετάφραση του: Σωτήρα μου, βλέπω στολισμένο
τὸ σπίτι τοῦ γάμου, ἀλλὰ δὲν ἔχω κατάλληλα ροῦχα γιὰ νὰ μπῶ μέσα. Κάνε λαμπερὴ τὴ στολὴ τῆς ψυχῆς μου, Ἐσὺ ποὺ δίνεις τὸ Φῶς, καὶ Σῶσε με.
Ἂς εἴμαστε λοιπὸν πάντοτε σὲ κατάσταση
ἐγρήγορσης μὲ «καθαρὸ ἔνδυμα τῆς ψυχῆς τὴν ἀγάπη καὶ τὴν ἀλληλεγγύη».
Ἀντίθετα, ἡ κατάσταση ραθυμίας «λερώνει» τὴν ψυχή μας μὲ τὸ μίσος,
τὴ ζήλεια καὶ τὴ λατρεία τοῦ ἀτομικοῦ συμφέροντος!
Πηγή:
Βῆμα Ὀρθοδοξίας.
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου