ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΠΑΦΟΥ
ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΑΓΙΟΥ
ΝΕΚΤΑΡΙΟΥ ΧΛΩΡΑΚΑΣ
ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΩΝ ΒΑΪΩΝ
(17 ΑΠΡΙΛΙΟΥ 2022)
Ο ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ
Ἀδελφοί,
χαίρετε ἐν Κυρίῳ πάντοτε· πάλιν ἐρῶ, χαίρετε. τὸ ἐπιεικὲς ὑμῶν
γνωσθήτω πᾶσιν ἀνθρώποις. ὁ Κύριος ἐγγύς. μηδὲν μεριμνᾶτε, ἀλλ' ἐν
παντὶ τῇ προσευχῇ καὶ τῇ δεήσει μετὰ εὐχαριστίας τὰ αἰτήματα ὑμῶν
γνωριζέσθω πρὸς τὸν Θεόν, καὶ ἡ εἰρήνη τοῦ Θεοῦ ἡ ὑπερέχουσα πάντα
νοῦν φρουρήσει τὰς καρδίας ὑμῶν καὶ τὰ νοήματα ὑμῶν ἐν Χριστῷ Ἰησοῦ.
Τὸ λοιπόν, ἀδελφοί, ὅσα ἐστὶν ἀληθῆ, ὅσα σεμνά, ὅσα δίκαια, ὅσα ἁγνά,
ὅσα προσφιλῆ, ὅσα εὔφημα, εἴ τις ἀρετὴ καὶ εἴ τις ἔπαινος, ταῦτα λογίζεσθε·
ἃ καὶ ἐμάθετε καὶ παρελάβετε καὶ ἠκούσατε καὶ εἴδετε ἐν ἐμοί, ταῦτα
πράσσετε· καὶ ὁ Θεὸς τῆς εἰρήνης ἔσται μεθ' ὑμῶν.
(Φιλιπ. δ΄[4]
4-9)
ΕΡΜΗΝΕΙΑ (Π.Ν.ΤΡΕΜΠΕΛΑ)
Ἀδελφοί, νὰ χαίρεστε
πάντοτε μὲ τὴ χαρὰ πού προέρχεται ἀπὸ τὴν ἕνωση καὶ τὴν κοινωνία
μας μὲ τὸν Κύριο. Πάλι θὰ πῶ, νὰ χαίρεστε. Ἡ ἐπιείκειά
σας καὶ ἡ ὑποχωρητικότητά σας ἂς γίνει γνωστὴ σ' ὅλους τούς ἀνθρώπους,
καὶ σ' αὐτοὺς ἀκόμη τοὺς ἀπίστους. Ὁ Κύριος πλησιάζει νὰ ἔλθει, καὶ αὐτὸς
θὰ ἀποδώσει στὸν καθένα ὅ,τι τοῦ ἀνήκει. Μὴν κυριεύεστε ἀπό ἀγωνιώδη
φροντίδα γιὰ τίποτε, ἀλλά γιὰ κάθε τι πού σᾶς παρουσιάζεται, νὰ κάνετε
γνωστά τά αἰτήματά σας στό Θεὸ μὲ τὴν προσευχὴ καί τή δέηση, οἱ ὁποῖες
πρέπει νὰ συνοδεύονται καὶ μὲ εὐχαριστία γιά ὅσα ὁ Θεός μᾶς ἔδωσε.
Κι ἔτσι, ὅταν διώχνετε κάθε μέριμνα καὶ ἐμπιστεύεστε τὸν ἑαυτό
σας στὴ θεία Πρόνοια, ἡ εἰρήνη πού ἔχει ὁ Θεὸς καὶ τὴν μεταδίδει στοὺς
δικούς του, τῆς ὁποίας τὴν τελειότητα δὲν μπορεῖ νὰ νιώσει κανένας
νοῦς, εἴτε ἀνθρώπινος εἴτε ἀγγελικός, θὰ φρουρήσει τὶς καρδιές σας
καὶ τὶς σκέψεις σας, ἐφόσον μένετε ἑνωμένοι μέ τόν Ἰησοῦ Χριστό. Καὶ
τώρα ἀπομένει, ἀδελφοί μου, νὰ σᾶς ἀπευθύνω καὶ μία ἄλλη προτροπή:
Ὅσα εἶναι ἀληθινά, ὅσα εἶναι σεμνά καί σεβαστά, ὅσα εἶναι δίκαια,
ὅσα εἶναι ἀμόλυντα καὶ ἁγνά, ὅσα εἶναι προσφιλῆ στὸ Θεὸ καὶ στοὺς καλοὺς
ἀνθρώπους, ὅσα ἔχουν καλὴ φήμη καθὼς καὶ ὁποιαδήποτε ἄλλη ἀρετὴ
καὶ ὁποιοδήποτε καλὸ ἔργο πού εἶναι ἄξιο ἐπαίνου, αὐτὰ νὰ συλλογίζεστε
καὶ νὰ προσέχετε, γιὰ νὰ τὰ ἐφαρμόζετε καὶ στὴ ζωή σας. Αὐτὰ πού μάθατε
καὶ παραλάβατε καὶ ἀκούσατε μὲ τὴν προφορικὴ διδασκαλία μου, καθὼς
καὶ αὐτὰ πού εἴδατε σ' ὅλη τὴ συμπεριφορὰ καὶ τὴ διαγωγή μου, αὐτὰ
νὰ κάνετε. Καὶ τότε ὁ Θεός, πού εἶναι ὁ χορηγός τῆς εἰρήνης, θὰ εἶναι
μαζί σας.
ΤΟ ΙΕΡΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ
Πρὸ ἓξ ἡμερῶν τοῦ πάσχα ἦλθεν ὁ Ἰησοῦς εἰς Βηθανίαν, ὅπου ἦν Λάζαρος ὁ τεθνηκώς, ὃν ἤγειρεν ἐκ νεκρῶν. Ἐποίησαν οὖν αὐτῷ δεῖπνον ἐκεῖ, καὶ ἡ Μάρθα διηκόνει· ὁ δὲ Λάζαρος εἷς ἦν ἐκ τῶν ἀνακειμένων σὺν αὐτῷ. ἡ οὖν Μαρία, λαβοῦσα λίτραν μύρου νάρδου πιστικῆς
πολυτίμου, ἤλειψε τοὺς πόδας τοῦ Ἰησοῦ καὶ ἐξέμαξε ταῖς θριξὶν αὐτῆς τοὺς πόδας αὐτοῦ· ἡ δὲ οἰκία ἐπληρώθη ἐκ τῆς ὀσμῆς τοῦ μύρου. λέγει οὖν εἷς ἐκ τῶν μαθητῶν αὐτοῦ, Ἰούδας Σίμωνος Ἰσκαριώτης, ὁ μέλλων αὐτὸν παραδιδόναι· Διατί τοῦτο τὸ μύρον οὐκ ἐπράθη τριακοσίων δηναρίων καὶ ἐδόθη πτωχοῖς; εἶπε δὲ τοῦτο οὐχ ὅτι περὶ τῶν πτωχῶν ἔμελεν αὐτῷ, ἀλλ’ ὅτι κλέπτης ἦν, καὶ τὸ γλωσσόκομον εἶχε καὶ τὰ βαλλόμενα ἐβάσταζεν. εἶπεν οὖν ὁ Ἰησοῦς· Ἄφες αὐτήν, εἰς τὴν ἡμέραν τοῦ ἐνταφιασμοῦ μου τετήρηκεν αὐτό.
τοὺς πτωχοὺς γὰρ πάντοτε ἔχετε μεθ’ ἑαυτῶν, ἐμὲ δὲ οὐ πάντοτε ἔχετε. Ἔγνω οὖν ὄχλος πολὺς ἐκ τῶν Ἰουδαίων ὅτι ἐκεῖ ἐστι, καὶ ἦλθον οὐ διὰ τὸν Ἰησοῦν μόνον, ἀλλ’ ἵνα καὶ τὸν Λάζαρον ἴδωσιν ὃν ἤγειρεν ἐκ νεκρῶν. ἐβουλεύσαντο
δὲ οἱ ἀρχιερεῖς ἵνα καὶ τὸν Λάζαρον ἀποκτείνωσιν, ὅτι πολλοὶ δι’ αὐτὸν ὑπῆγον τῶν Ἰουδαίων καὶ ἐπίστευον εἰς τὸν Ἰησοῦν. Τῇ ἐπαύριον ὄχλος πολὺς ὁ ἐλθὼν εἰς τὴν ἑορτήν, ἀκούσαντες ὅτι ἔρχεται
Ἰησοῦς εἰς Ἱεροσόλυμα, ἔλαβον τὰ βαΐα τῶν φοινίκων καὶ ἐξῆλθον εἰς ὑπάντησιν αὐτῷ, καὶ ἐκραύγαζον· Ὡσαννά· εὐλογημένος ὁ ἐρχόμενος ἐν ὀνόματι Κυρίου, ὁ βασιλεὺς τοῦ Ἰσραήλ. εὑρὼν δὲ ὁ Ἰησοῦς ὀνάριον ἐκάθισεν
ἐπ' αὐτό,
καθώς ἐστι γεγραμμένον· Μὴ φοβοῦ, θύγατερ Σιών· ἰδοὺ ὁ βασιλεύς σου ἔρχεται καθήμενος ἐπὶ πῶλον ὄνου. Ταῦτα δὲ οὐκ ἔγνωσαν οἱ μαθηταὶ αὐτοῦ τὸ πρῶτον, ἀλλ' ὅτε ἐδοξάσθη
ὁ Ἰησοῦς, τότε ἐμνήσθησαν ὅτι
ταῦτα
ἦν ἐπ' αὐτῷ γεγραμμένα,
καὶ ταῦτα ἐποίησαν αὐτῷ. Ἐμαρτύρει οὖν ὁ ὄχλος ὁ ὢν μετ’ αὐτοῦ ὅτε τὸν Λάζαρον ἐφώνησεν ἐκ τοῦ μνημείου καὶ ἤγειρεν αὐτὸν ἐκ νεκρῶν. διὰ τοῦτο καὶ ὑπήντησεν αὐτῷ ὁ ὄχλος, ὅτι ἤκουσαν τοῦτο αὐτὸν πεποιηκέναι τὸ σημεῖον.
(Ἰωάν. ιβ΄[12] 1 – 18)
«εΥλογημένος Ο Ερχόμενος»
ΕΡΜΗΝΕΥΤΙΚΗ ΟΜΙΛΙΑ ΣΤΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ
1. ΤΟ ΠΑΘΟΣ ΚΕΝΤΡΟ ΤΗΣ ΖΩΗΣ ΜΑΣ
Ἀρκετὲς ἡμέρες
πρὶν τὴν Κυριακὴ τῶν Βαΐων ὁ Κύριος στὴν μικρὴ πόλη τῆς Βηθανίας εἶχε
κάνει τὸ μεγαλύτερο θαῦμα Του. Ἀνέστησε τὸν Λάζαρο, ὁ ὁποῖος ἦταν
ἐπὶ τέσσερις ἡμέρες στὸν τάφο νεκρός. Τὸ γεγονὸς αὐτὸ ἐντυπωσίασε
τὰ πλήθη τοῦ λαοῦ. Καὶ γιὰ νὰ ἀποφύγει ὁ Κύριος τὸν ἀσύνετο ἐνθουσιασμό
τους, ἀλλὰ καὶ τὶς ἀντιδράσεις τῶν Φαρισαίων, ἀπομακρύνθηκε πρὸς
τὴν ἔρημο τῆς πόλεως Ἐφραίμ.
Καθὼς ὅμως
τώρα πλησιάζει ἡ μεγάλη ἑορτὴ τοῦ Πάσχα, ὁ Κύριος πορεύεται πρὸς
τὴν Ἱερουσαλήμ, πρὸς τὸ ἑκούσιο πάθος Του. Καὶ ἕξι ἡμέρες πρὶν τὸ Πάσχα
φθάνει στὴ Βηθανία, ποὺ βρίσκεται κοντὰ στὴν Ἱερουσαλήμ. Ἐκεῖ οἱ
συγγενεῖς τοῦ Λαζάρου γεμάτοι εὐγνωμοσύνη πρὸς τὸν Κύριο τοῦ παραθέτουν
δεῖπνο, τὸ ὁποῖο φρόντισε νὰ ἑτοιμάσει ἡ ἀδελφὴ τοῦ Λαζάρου Μάρθα.
Ἡ ἄλλη ἀδελφή του Μαρία σκέφθηκε νὰ ἐκδηλώσει τὴν ἀνέκφραστη εὐγνωμοσύνη
της μὲ ἄλλον τρόπο. Ἀγόρασε πανάκριβο μύρο (325 γραμμάρια) ποὺ παράγεται
ἀπὸ τὸ φυτὸ νάρδος, καὶ μ᾿ αὐτὸ ἄλειψε τὰ πόδια τοῦ Κυρίου. Στὴ συνέχεια
μὲ ταπείνωση καὶ σεβασμὸ πολὺ σκούπισε μὲ τὰ μαλλιὰ της τὰ πόδια Του.
Καὶ ὅλο τὸ σπίτι γέμισε ἀπὸ τὴν εὐωδία τοῦ μύρου.
Ὅλοι συγκινήθηκαν
ἀπὸ τὴν πράξη αὐτὴ τῆς Μαρίας, ἐκτὸς ἀπὸ ἕναν, τὸν Ἰούδα, ὁ ὁποῖος
διαμαρτυρήθηκε λέγοντας: «Γιατί νὰ μὴν πωληθεῖ τὸ μύρο αὐτὸ γιὰ
300 δηνάρια (ἕνα μεγάλο ποσὸ) καὶ τὰ χρήματα νὰ δοθοῦν στοὺς πτωχούς;»
Τὸ εἶπε αὐτὸ βέβαια ὄχι γιατί τὸν ἐνδιέφεραν οἱ φτωχοί, ἀλλὰ γιατί
ἤθελε νὰ ἁρπάξει ὁ ἴδιος αὐτὰ τὰ χρήματα· διότι ἦταν κλέφτης καὶ ἔκλεβε
καὶ ἄλλα ἀπὸ τὸ κοινὸ ταμεῖο ποὺ εἶχε ἀναλάβει. Γι᾿ αὐτὸ καὶ ὁ Κύριος
τοῦ ἀπαντᾶ:
—Ἄφησε ἥσυχη
τὴ Μαρία. Διότι πρόλαβε μὲ τὸ μύρο νὰ ἑτοιμάσει τὸ σῶμα μου γιὰ τὴν
ταφή. Τοὺς πτωχοὺς θὰ τοὺς ἔχετε πάντοτε μαζί σας γιὰ νὰ τοὺς βοηθᾶτε,
ἐμένα ὅμως ὄχι, διότι σὲ λίγες ἡμέρες θὰ πεθάνω.
Ο ΚΥΡΙΟΣ λοιπὸν
συνδέει τὴν πράξη τῆς Μαρίας μὲ τὸν θάνατό Του καὶ τὴν ταφή Του. Ἡ Μαρία
βέβαια δὲν εἶχε αὐτὸ τὸ σκοπό, οὔτε μποροῦσε νὰ διανοηθεῖ κάτι τέτοιο,
ὅμως ὁ Κύριος αὐτὸ ἐπιβεβαιώνει. Καὶ μὲ τὴν ἑρμηνεία ποὺ δίνει μᾶς
ἀποκαλύπτει ὅτι ἔχει διαρκῶς στραμμένη τὴ σκέψη Του στὸ φοβερὸ πάθος
Του, στὸν θάνατο καὶ τὴν ταφή Του. Τὸν συνέχει τὸ γεγονός, τὸν ἀπορροφᾶ
ἡ σταυρικὴ θυσία. Γι᾿ αὐτὸ καὶ βιώνει τὸ πάθος Του ὄχι μόνο τὴν Μεγάλη
Παρασκευή, οὔτε μόνο λίγες μέρες πρίν, ἀλλὰ ἀκατάπαυστα ζεῖ τὸ πάθος
Του καὶ πορεύεται πρὸς αὐτό. Αἰσθάνεται διαρκῶς τὸν ἀβάσταχτο πόνο
τοῦ μαρτυρίου, τὸ ἀσήκωτο βάρος τῶν ἁμαρτιῶν τοῦ κόσμου, ἀλλὰ καὶ
τὴν ἀνέκφραστη χαρὰ τῆς σωτηρίας τῶν ἀνθρώπων
Ἐμεῖς ἄραγε
ἔχουμε στραμμένο τὸ νοῦ καὶ τὴν καρδιά μας στὸ μεγαλύτερο αὐτὸ γεγονὸς
τῆς ἱστορίας καὶ τῆς σωτηρίας μας; Μᾶς συνέχει ἡ θυσία τοῦ Κυρίου;
Ὄχι μόνο τὴν Μεγάλη Ἑβδομάδα, ἀλλὰ πάντοτε; Ἂν μπορούσαμε νὰ συλλάβουμε
ἔστω καὶ λίγο τί ἔπαθε γιὰ μᾶς ὁ Κύριος, θὰ μᾶς συγκλόνιζε ἡ θυσία
Του, θὰ μᾶς ἀλλοίωνε ἡ ἄμετρος φιλανθρωπία Του. Δυστυχῶς ὅμως ἐμεῖς
συχνὰ ξεχνιόμαστε στὴν καθημερινότητά μας, μᾶς ἀπορροφοῦν μάταια,
γήινα ἢ κάποτε καὶ ἁμαρτωλὰ πράγματα.
Ἂς μᾶς συγκινήσει
λοιπὸν ἡ θυσία τοῦ Κυρίου. Νὰ γίνει ὁ σταυρωθεὶς Κύριος κέντρο τῆς ζωῆς
μας, ἀσίγαστος πόθος μας, ὁ μέγας ἀναμενόμενος. Νὰ τὸν προσμένουμε
καθημερινὰ στὴ ζωή μας μὲ ἀγάπη καὶ εὐγνωμοσύνη· καὶ ὄχι μὲ τὰ εὐμετάβλητα
καὶ ἐπιδερμικὰ συναισθήματα τοῦ πλήθους τῆς Κυριακῆς τῶν Βαΐων,
γιὰ τὰ ὁποῖα ὁμιλεῖ ἡ συνέχεια τοῦ ἱεροῦ Εὐαγγελίου.
2. ΥΠΟΔΟΧΗ ΣΤΙΣ
ΚΑΡΔΙΕΣ ΜΑΣ
Ἡ εἴδηση τῆς
παρουσίας τοῦ Κυρίου στὴ Βηθανία κυκλοφόρησε ἀστραπιαῖα σ᾿ ὅλη
τὴν Ἱερουσαλήμ. Ἄρχισαν λοιπὸν νὰ καταφθάνουν πλήθη λαοῦ, γιὰ νὰ
δοῦν ὄχι μόνον τὸν Ἰησοῦ ἀλλὰ καὶ τὸν ἀναστημένο Λάζαρο. Ἀρκετοὶ
μάλιστα αὐτόπτες μάρτυρες τῆς ἀναστάσεως τοῦ Λαζάρου ἐπιβεβαίωναν
τὸ θαῦμα καὶ ἔτσι πίστευαν πολλοὶ στὸν Κύριο. Αὐτὸ ὅμως ἀναστάτωσε
τοὺς ἀρχιερεῖς, οἱ ὁποῖοι ἀποφάσισαν νὰ θανατώσουν ὄχι μόνον τὸν
Ἰησοῦ, ἀλλὰ καὶ τὸν Λάζαρο.
Τὴν ἄλλη ἡμέρα,
μόλις ὁ Κύριος ξεκίνησε γιὰ τὴν Ἱερουσαλήμ, ἀμέτρητα πλήθη λαοῦ
δὲν μποροῦσαν νὰ συγκρατήσουν τὸν ἐνθουσιασμό τους. Ἔκοβαν κλαδιὰ ἀπὸ
φοίνικες καὶ ἔβγαιναν ἔξω ἀπὸ τὴν πόλη μὲ χαρά, γιὰ νὰ ὑποδεχθοῦν
τὸν Κύριο. Καὶ μόλις τὸν ἀντίκριζαν, ἄρχιζαν νὰ φωνάζουν δυνατὰ καὶ
νὰ ζητωκραυγάζουν: «Εὐλογημένος ὁ ἐρχόμενος ἐν ὀνόματι Κυρίου,
βασιλεὺς τοῦ Ἰσραήλ». Ὁ Κύριος ἐρχόταν στὴν πόλη «καθήμενος ἐπὶ πῶλον
ὄνου», ὅπως τὸ εἶχε προφητεύσει ὁ προφήτης Ζαχαρίας: «Μὴ φοβᾶσαι Ἱερουσαλήμ,
γιατί ὁ βασιλιάς σου ἔρχεται ὄχι σὰν τύραννος, ἀλλὰ πράος καὶ ταπεινός,
καθισμένος πάνω σὲ γαϊδουράκι». Βέβαια οἱ Μαθητές δὲν κατάλαβαν
τότε ὅτι ἐκπληρώνονταν οἱ λόγοι τοῦ Προφήτου. Τὸ κατάλαβαν ὅμως ἀργότερα,
μετὰ τὴν Ἀνάσταση τοῦ Κυρίου φωτισμένοι ἀπὸ τὸ Ἅγιο Πνεῦμα.
ΥΠΟΔΟΧΗ πραγματικὰ
μεγαλειώδης. Ἀλλὰ ποιὸν νόμιζαν ὅτι ὑποδέχονται οἱ Ἰσραηλίτες;Ἕναν
κοσμικὸ ἄρχοντα, ποὺ θὰ ἐγκαθιδρύσει μιὰ ἐπίγεια βασιλεία. Δὲν μποροῦν
νὰ συλλάβουν ὅτι ὑποδέχονται τὸν βασιλέα ὅχι μόνον τοῦ κόσμου αὐτοῦ,
ἀλλὰ τοῦ σύμπαντος κόσμου, οὐρανίων, ἐπιγείων καὶ καταχθονίων. Εἶναι
ὁ Βασιλεὺς τῶν βασιλευόντων καὶ Κύριος τῶν κυριευόντων· Βασιλεὺς
κυρίως καρδιῶν, ποὺ δὲν ζητεῖ τίποτε ἄλλο ἀπὸ ἐμᾶς παρὰ μόνο τὴν ἀγάπη
μας καὶ τὴν ἀφοσίωσή μας, τὴν καρδιά μας.
Ἂς τρέξουμε
λοιπὸν κι ἐμεῖς σήμερα νὰ ὑποδεχθοῦμε τὸν Κύριό μας ὄχι ὡς ἐπίγειο
βασιλέα, ἀλλὰ ὡς τὸν Βασιλέα τῶν καρδιῶν μας. Κι ἀντὶ γιὰ κλάδους
φοινίκων ἂς τοῦ προσφέρουμε τὴν ἁγνὴ λατρεία μας, ἂς τοῦ προσφέρουμε
καθαρὲς τὶς καρδιές μας. Κάθε κτύπος τῆς καρδιᾶς μας νὰ κτυπᾶ γιὰ Ἐκεῖνον.
Καὶ θὰ ἔρθει ἡ ἡμέρα ἡ μοναδική, ἡ ἀστραφτερὴ καὶ παμφώτεινη, γιὰ
νὰ μᾶς ὑποδεχθεῖ πλέον Ἐκεῖνος στὴ Βασιλεία Του καὶ νὰ μᾶς κάνει μετόχους
της δικῆς Του θεϊκῆς μακαριότητος καὶ εὐτυχίας.
(Διασκευὴ ἀπὸ παλαιὸ τόμο τοῦ Περιοδικοῦ
«Ο ΣΩΤΗΡ»)
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου