ΠΡΟΣΕΥΧΉ: Η ΠΗΓΉ ΤΗΣ ΔΥΝΑΜΉΣ ΜΑΣ
Ο Χρυσόστομος
Ρουσής, πρώην γυμνασιάρχης, σὲ σύντομη καὶ περιεκτικὴ μελέτη, σημειώνει
τὶς θέσεις τῶν Πατέρων τῆς Ἐκκλησίας, ἀλλὰ καὶ ἐπιστημόνων
σχετικὰ μὲ τὴν προσευχὴ ποὺ εἶναι ἡ πηγὴ τῆς δύναμής μας στὴ ζωή.
Κατ᾿ ἀρχὰς πρέπει νὰ ἀναφέρουμε
ὅτι «ἡ ψυχὴ µας διψᾶ γιὰ προσευχὴ καὶ ἀγάπη». Ἂν προσπαθοῦμε νὰ σβήσουμε
τὴ «δίψα» μας με υλικὰ ἀγαθὰ καὶ μὲ δόξα, τότε ἡ καρδιά μας παραμένει
ἀνικανοποίητη. Ἀκόμη κι ἂν ἔχουμε ὅλα τὰ ὑλικὰ ἀγαθά, δὲν μποροῦμε
νὰ ἔχουμε πληρότητα καὶ ποιότητα ζωῆς. (δρ Χαραλάμπης Μπούσιας,
2014).
Τί εἶναι, ὅμως, ἡ προσευχή; Προσευχή εἶναι ἡ συνομιλία τοῦ ἀνθρώπου μὲ
τὸν ἴδιο τὸν Θεό, ἡ καταφυγὴ τοῦ ἀνθρώπου στὸν Θεό, γιὰ νὰ ζητήσει τὴ
βοήθεια καὶ καθοδήγησή Του. Οἱ νηπτικοὶ προσδιορίζουν
τὴν προσευχὴ σὰν τὴν ἀναπνοὴ τῆς ψυχῆς: «ὥσπερ ὁ ἄρτος τροφὴ ἐστὶ
τῷ σώματι καὶ ἡ ἀρετὴ τῇ ψυχῇ, οὕτως καὶ τοῦ νοῦ ἡ πνευματικὴ προσευχὴ
τροφὴ ὑπάρχει».
O Άγιος Γρηγόριος
ὁ Παλαμᾶς ἀναφέρει ὅτι «ἡ προσευχὴ μοιάζει μὲ τὸ κλειδὶ ποὺ ἀνοίγει
τὴν πόρτα τῆς ψυχῆς μας γιὰ νὰ μπεῖ σ’ αὐτὴν ὁ Θεός». Βασικὴ σειρὰ
στὴν προσευχή μας, στὴν ἐπικοινωνία μας μὲ τὸν Θεό, εἶναι ἡ εὐχαριστία,
ἡ μετάνοια καὶ ἡ παράκληση. Ἐκφράζουμε λοιπὸν πρώτα τὴν εὐγνωμοσύνη
μας πρὸς τὸν Θεὸ γιὰ τὶς εὐεργεσίες Του σὲ ἐμᾶς καὶ στὴ συνέχεια ἐκφράζουμε
τὴ μετάνοιά μας (= μεταβολὴ τοῦ νοῦ, ἀλλαγὴ νοοτροπίας) καὶ τὴν παράκλησή
μας. (ἅγιος Ἰωάννης ὁ Σιναΐτης)
Παράλληλα, «ἡ προσευχὴ
εἶναι τὸ ὅπλο ποὺ ἔχει ὁ ἄνθρωπος γιὰ νὰ ἀντιμετωπίσει τὰ προβλήματα
τῆς ζωῆς». (Παστέρ, Γάλλος ἐπιστήμονας βιολόγος καὶ γιατρός).
Μὲ τὴν πίστη καὶ τὴν προσευχὴ ἀντιμετωπίζουμε τὰ προβλήματα καὶ τὶς
δοκιμασίες τῆς ζωῆς μὲ ἐλπίδα, “πιστεύοντας ὅτι εἶναι προσωρινά”. (Σέλιγκμαν,
Πανεπιστήμιο Πενσιλβάνιας). “Μη φοβηθεῖς αὐτόν, ποὺ στήριξε στὴν πίστη
ἐπάνω τὴν ἐλπίδα. / Τὸν εἶδα στὴ ζωὴ νὰ μάχεται μὰ πάντα ἀνίκητο τὸν
εἴδα”. (Ι. Πολέμης)
Οἱ Πατέρες μᾶς συμβουλεύουν: «Ἐν
Ἐκκλησίαις εὐλογεῖτε τὸν Θεόν». Στὴν ἐκκλησία προσευχόμαστε
μὲ ταπείνωση, μὲ τὸ τελωνικὸ φρόνημα, ποὺ ἑλκύει τὴ Χάρη
τοῦ Θεοῦ. Καὶ «ὅπου εἰσὶ δύο ἢ τρεῖς συνηγμένοι εἰς τὸ ἐμὸν ὄνομα, ἐκεῖ εἰμὶ
ἐν τῷ μέσω αὐτῶν». (Ματθ.ιη΄[18] 20) «Ἐλᾶτε
σ᾿ ἐμένα ὅλοι ὅσοι εἶστε κουρασμένοι καὶ φορτωμένοι μὲ προβλήματα,
κι ἐγὼ θὰ σᾶς ἀναπαύσω», μᾶς εἶπε ὁ Χριστός. (Ματθ. ια΄[11] 28).
Ἐπιπλέον, ὁ ἀπ. Παῦλος
μᾶς προτρέπει νὰ προσευχόμαστε νοερά, ὅπου κι ἂν βρισκόμαστε: «Κύριε,
Ἰησοῦ Χριστέ, ἐλέησόν με». Σύμφωνα μὲ τὸ Μητροπολίτη Μάνης
Χρυσόστομο Γ' (2020) ἡ σύντομη αὐτὴ προσευχὴ σημαίνει: «Πιστεύω ὅτι ὁ Χριστὸς εἶναι ὁ Κύριός μου
καὶ Θεός μου καὶ ζητῶ τὸ ἔλεος (= ἀγάπη, συμπόνια, εὐσπλαχνία), τὴ φιλανθρωπία καὶ τὴ χάρη Του».
Τέλος, ὁ Χριστὸς διδάσκοντας
τὴν Κυριακὴ Προσευχὴ (τὸ «Πάτερ ἠμῶν») στοὺς Μαθητές Του,
τοὺς ἔδωσε τὴ βεβαιότητα πὼς ὅλα ὅσα ζητήσουν στὴν προσευχή τους μὲ
πίστη, θὰ τὰ λάβουν (Ματθ. κα΄[21] 22) Ἀξίζει νὰ ἐπισημάνουμε το αίτημα
τῆς συγχωρητικότητας «καὶ ἅφες ἡμῖν τὰ ὀφειλήματα ἡμῶν ὡς
καὶ ἠμεῖς ἀφίεμεν τοῖς ὀφειλέταις ἡμῶν». Ὁ Κύριος συγχώρεσε
τοὺς σταυρωτές του καὶ βρῆκε μία δικαιολογία γι᾿ αὐτούς, ὅτι δὲν ξέρουν
τί κάνουν. Ἄρα, κι ἐμεῖς πρέπει νὰ δικαιολογοῦμε τὰ λάθη, τὶς παραλήψεις
καὶ τὴ συμπεριφορὰ τῶν ἄλλων.
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου