ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ
ΠΑΦΟΥ
ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΑΓΙΟΥ
ΝΕΚΤΑΡΙΟΥ ΧΛΩΡΆΚΑΣ
Ε΄ ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΩΝ ΝΗΣΤΕΙΩΝ
(10 ΑΠΡΙΛΙΟΥ 2022)
(ΜΑΡΙΑΣ ΤΗΣ ΑΙΓΥΠΤΙΑΣ)
Ο ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ
Ἀδελφοί, Χριστὸς παραγενόμενος ἀρχιερεὺς τῶν μελλόντων ἀγαθῶν διὰ τῆς μείζονος καὶ τελειοτέρας σκηνῆς, οὐ χειροποιήτου, τοῦτ' ἔστιν οὐ ταύτης τῆς κτίσεως, οὐδὲ δι' αἵματος τράγων καὶ μόσχων, διὰ δὲ τοῦ ἰδίου αἵματος εἰσῆλθεν ἐφάπαξ εἰς τὰ Ἅγια, αἰωνίαν
λύτρωσιν εὑράμενος. Εἰ γὰρ τὸ αἷμα ταύρων
καὶ τράγων καὶ σποδὸς δαμάλεως ῥαντίζουσα τοὺς κεκοινωμένους
ἁγιάζει πρὸς τὴν τῆς σαρκὸς καθαρότητα,
πόσῳ μᾶλλον τὸ αἷμα τοῦ Χριστοῦ, ὃς διὰ Πνεύματος αἰωνίου ἑαυτὸν προσήνεγκεν ἄμωμον τῷ Θεῷ, καθαριεῖ τὴν συνείδησιν ὑμῶν ἀπὸ νεκρῶν ἔργων εἰς τὸ λατρεύειν
Θεῷ ζῶντι;
(Ἑβρ. θ΄[9] 11 - 14)
Ἀδελφοί, ὁ Χριστὸς ἦλθε ὡς ἀρχιερεὺς τῶν μελλοντικῶν ἀγαθῶν,
τῶν ἀγαθῶν δηλαδὴ τῆς Καινῆς Διαθήκης. Καὶ εἰσῆλθε στὰ ἐπουράνια Ἅγια
τῶν Ἅγίων μέσα ἀπὸ μιὰ ἀνώτερη καὶ τελειότερη σκηνή, πού δὲν κατασκευάστηκε
ἀπὸ χέρια ἀνθρώπων. Δηλαδὴ δὲν εἰσῆλθε μέσα ἀπὸ μιὰ ἐπίγεια σκηνή,
ὅπως ἦταν ἡ Σκηνή τοῦ Μαρτυρίου, ἀλλά δεδομένου ὅτι τὸ σῶμα του ἦταν
ἡ σκηνή καὶ κατοικία τοῦ Θεοῦ Λόγου, ἀσυγκρίτως ἀνώτερη καὶ τελειότερη,
εἰσῆλθε μέσα ἀπὸ τὴ σκηνὴ αὐτὴ τοῦ σώματός του. Ἀκριβῶς μάλιστα τὸ
σῶμα του αὐτό, ἐπειδή συνελήφθη ἐκ Πνεύματος Ἁγίου, δὲν προερχόταν
ἀπὸ τὴν κτίση αὐτή, ἀλλά ἀπὸ νέα πνευματικὴ κτίση. Οὔτε χρησιμοποίησε
ὁ Χριστὸς ὡς θυσία τὸ αἷμα τράγων καὶ μόσχων, ὅπως οἱ ἀρχιερεῖς τῶν Ἰουδαίων.
Ἀλλά μὲ τὸ δικό του αἷμα μπῆκε μιὰ γιὰ πάντα στὰ ἐπουράνια Ἅγια καὶ ἐξασφάλισε
γιὰ μᾶς ἀπολύτρωση ὄχι προσωρινὴ ἀλλά αἰώνια. Διότι, ἐὰν τὸ αἷμα
τῶν ταύρων καὶ τῶν τράγων καὶ τὸ ράντισμα μὲ τὸ νερὸ καὶ τὴ στάχτη τοῦ δαμαλιοῦ
πού κατακαιγόταν στὸ θυσιαστήριο δίνει στοὺς θρησκευτικὰ μολυσμένους
καὶ ἀκάθαρτους ἕναν ἐξωτερικὸ καθαρμὸ καὶ ἐξαγνίζει τὸ σῶμα τους,
προκειμένου νὰ μποροῦν νά μετέχουν στὴ λατρεία, πόσο μᾶλλον τό αἷμα
τοῦ Χριστοῦ, ὁ ὁποῖος μέ τό αἰώνιο Πνεῦμα πού κατοικοῦσε μέσα του πρόσφερε
στό Θεό ὡς θυσία τόν ἑαυτό του ὁλοκληρωτικά καθαρό καί ἐλεύθερο
ἀπό κάθε ρύπο ἁμαρτίας, θά καθαρίσει τή συνείδησή σας ἀπό τά ἔργα
τῆς ἁμαρτίας πού φέρνουν στήν ψυχή νέκρωση, καί θά σᾶς ἀξιώσει νά λατρεύετε
ἀξίως τόν ζωντανό Θεό;
Τῷ καιρῷ ἐκείνῳ
παραλαμβάνει ὁ Ἰησοῦς τούς δώδεκα μαθητάς αὐτοῦ καί ἤρξατο αὐτοῖς λέγειν
τὰ μέλλοντα αὐτῷ συμβαίνειν. Ὅτι ἰδοὺ ἀναβαίνομεν εἰς Ἱεροσόλυμα καὶ ὁ υἱὸς τοῦ ἀνθρώπου παραδοθήσεται τοῖς ἀρχιερεῦσι
καὶ γραμματεῦσι, καὶ κατακρινοῦσιν αὐτὸν θανάτῳ καὶ παραδώσουσιν αὐτὸν τοῖς ἔθνεσι, καὶ ἐμπαίξουσιν
αὐτῷ
καὶ μαστιγώσουσιν αὐτὸν καὶ ἐμπτύσουσιν
αὐτῷ
καὶ ἀποκτενοῦσιν
αὐτὸν,
καὶ τῇ τρίτῃ ἡμέρᾳ ἀναστήσεται. Καὶ προσπορεύονται αὐτῷ Ἰάκωβος καὶ Ἰωάννης υἱοὶ Ζεβεδαίου λέγοντες· Διδάσκαλε, θέλομεν
ἵνα ὃ ἐὰν αἰτήσωμεν
ποιήσῃς ἡμῖν. ὁ δὲ εἶπεν αὐτοῖς·
Τί θέλετε ποιῆσαί με ὑμῖν; οἱ δὲ εἶπον αὐτῷ· Δὸς ἡμῖν ἵνα εἷς ἐκ δεξιῶν καὶ εἷς ἐξ εὐωνύμων σου καθίσωμεν ἐν τῇ δόξῃ σου. ὁ δὲ Ἰησοῦς εἶπεν αὐτοῖς· Οὐκ οἴδατε τί αἰτεῖσθε.
δύνασθε πιεῖν τὸ ποτήριον ὃ ἐγὼ πίνω, καὶ τὸ βάπτισμα ὃ ἐγὼ βαπτίζομαι
βαπτισθῆναι; οἱ δὲ εἶπον αὐτῷ· Δυνάμεθα. ὁ δὲ Ἰησοῦς εἶπεν αὐτοῖς· Τὸ μὲν ποτήριον ὃ ἐγὼ πίνω πίεσθε,
καὶ τὸ βάπτισμα ὃ ἐγὼ βαπτίζομαι
βαπτισθήσεσθε· τὸ δὲ καθίσαι ἐκ δεξιῶν μου
καὶ ἐξ εὐωνύμων
οὐκ ἔστιν ἐμὸν
δοῦναι,
ἀλλ' οἷς ἡτοίμασται. καὶ ἀκούσαντες οἱ δέκα ἤρξαντο ἀγανακτεῖν περὶ Ἰακώβου καὶ Ἰωάννου. ὁ δὲ Ἰησοῦς προσκαλεσάμενος
αὐτοὺς λέγει αὐτοῖς· Οἴδατε ὅτι οἱ δοκοῦντες ἄρχειν τῶν ἐθνῶν κατακυριεύουσιν
αὐτῶν καὶ οἱ μεγάλοι αὐτῶν κατεξουσιάζουσιν αὐτῶν. οὐχ οὕτω δὲ ἔσται ἐν ὑμῖν, ἀλλ' ὃς ἐὰν θέλῃ γενέσθαι
μέγας ἐν ὑμῖν, ἔσται ὑμῶν
διάκονος,
καὶ ὃς ἐὰν θέλῃ ὑμῶν γενέσθαι πρῶτος,
ἔσται πάντων δοῦλος· καὶ γὰρ ὁ υἱὸς τοῦ ἀνθρώπου οὐκ ἦλθε διακονηθῆναι, ἀλλὰ διακονῆσαι καὶ δοῦναι τὴν ψυχὴν αὐτοῦ
λύτρον ἀντὶ πολλῶν.
(Μάρκ. ι΄[10] 32 - 45)
ΠΟΡΕΙΑ ΠΡΟΣ
ΤΟ ΠΑΘΟΣ
ΕΡΜΗΝΕΥΤΙΚΗ ΟΜΙΛΙΑ ΣΤΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ
1. ΣΥΜΠΟΡΕΥΟΜΑΣΤΕ ΜΕ ΤΟΝ ΚΥΡΙΟ;
Ὁ Κύριος προχωρεῖ
πρὸς τὰ Ἱεροσόλυμα, πορεύεται πρὸς τὸ ἑκούσιο πάθος Του. Καὶ προλέγει
στοὺς Μαθητὲς Του, τὰ ὅσα θὰ συμβοῦν.
—Ἀνεβαίνουμε
στὰ Ἱεροσόλυμα, τοὺς λέγει , καὶ ἐκεῖ ὁ υἱὸς τοῦ ἀνθρώπου θὰ παραδοθεῖ
στοὺς ἀρχιερεῖς καὶ γραμματεῖς, οἱ ὁποῖοι θὰ τὸν καταδικάσουν σὲ θάνατο
καὶ θὰ τὸν παραδώσουν στοὺς εἰδωλολάτρες Ρωμαίους στρατιῶτες. Αὐτοὶ
θὰ τὸν ἐμπαίξουν, θὰ τὸν μαστιγώσουν, θὰ τὸν ἐμπτύσουν καὶ θὰ τὸν θανατώσουν
ἀλλὰ τὴν τρίτη ἡμέρα θὰ ἀναστηθεῖ.
Κι ἐνῶ ὁ Κύριος
ὁμιλεῖ συγκλονισμένος γιὰ τὸ πάθος Του, οἱ Μαθηταὶ δὲν μποροῦν νὰ συλλάβουν
τὴ σημασία τῶν λόγων του. Δύο μάλιστα ἀπὸ αὐτούς, ὁ Ἰάκωβος καὶ ὁ Ἰωάννης,
ἀλλοῦ ἔχουν τὴ σκέψη τους. Νομίζουν ὅτι ὁ Κύριος κατόπιν θὰ ἐγκαθιδρύσει
ἐπίγεια βασιλεία. Καὶ πλησιάζουν τὸν Κύριο ἰδιαιτέρως καὶ τοῦ λένε:
—Τώρα, Κύριε,
ποὺ θὰ καθίσεις στὸν ἐπίγειο βασιλικό σου θρόνο, θέλουμε νὰ μᾶς βάλεις
τὸν ἕνα δεξιά σου καὶ τὸν ἄλλον ἀριστερά σου.
—Δεν ξέρετε
τί ζητᾶτε, τοὺς ἀποκρίνεται ὁ Κύριος. Μπορεῖτε ἐσεῖς νὰ πιεῖτε τὸ
"ποτήριο" τοῦ σταυρικοῦ θανάτου ποὺ θὰ πιῶ ἐγὼ μετὰ ἀπὸ λίγο;
Μπορεῖτε νὰ βαπτισθεῖτε στὸ βάπτισμα τοῦ μαρτυρίου, νὰ χύσετε τὸ αἷμα
σας, νὰ θυσιάσετε τὴ ζωή σας;
Οἱ δύο Μαθηταί,
χωρὶς νὰ ἀντιληφθοῦν τὴ σημασία τῶν λόγων τοῦ Κυρίου, ἀπαντοῦν:
—Ναί, μποροῦμε.
Καὶ ὁ Κύριος
τοὺς ἀντιλέγει:
—Τό ποτήριο
τοῦ μαρτυρίου καὶ τὸ βάπτισμα τῶν παθημάτων μου θὰ τὰ ὑπομείνετε ἀργότερα
καὶ ἐσεῖς. Τὸ νὰ καθίσετε ὅμως δεξιά μου καὶ ἀριστερά μου δὲν ἐξαρτᾶται
ἀπὸ μένα, ἀλλὰ ἀπὸ τὸν Πατέρα μου, ὁ Ὁποῖος θὰ τὸ δώσει σὲ κείνους
ποὺ τὸ ἀξίζουν.
ΕΙΝΑΙ πραγματικὰ
παράδοξη ἡ συμπεριφορὰ τῶν Μαθητῶν. Ἐκεῖνος τοὺς ὁμιλεῖ γιὰ τὸ συγκλονιστικότερο
γεγονὸς τῆς ζωῆς Του καὶ τῆς ἱστορίας τοῦ κόσμου, κι αὐτοὶ δὲν τὸν κατανοοῦν.
Τὸν ἀφήνουν νὰ πορεύεται οὐσιαστικῶς μόνος πρὸς τὸ πάθος.
Ὁ Κύριος, ποὺ
ἐπὶ τρία χρόνια σαγήνευε χιλιάδες ἀνθρώπων, τώρα πορεύεται πρὸς
τὴ σταυρικὴ θυσία μόνος του. Κι ὅσο πλησιάζει ἡ ὥρα τοῦ πάθους, τόσο
λιγοστεύουν οἱ ἀφωσιωμένοι Του πιστοί. Καὶ τὴν Μεγάλη Παρασκευὴ
τὸν ἐγκαταλείπουν καὶ τοπικῶς πλέον σχεδὸν ὅλοι. Καὶ αὐτοὶ οἱ Μαθηταί.
Δυστυχῶς αὐτὴ
ἡ ἱστορία ἐπαναλαμβάνεται δύο χιλιάδες χρόνια τώρα. Πολλοὶ πιστοὶ
πορευόμαστε μαζὶ μὲ τὸν Κύριο σὲ ὧρες χαρᾶς, εὐτυχίας καὶ δόξης. Ἀρνούμαστε
ὅμως νὰ τὸν ἀκολουθήσουμε στὸ πάθος καὶ τὴ θυσία Του. Διότι ἀλλοῦ
εἶναι ἡ σκέψη μας καὶ ἡ καρδιά μας. Ἐπιζητοῦμε ἐγκόσμιες χαρὲς καὶ ἐπιτυχίες.
Δὲν ἀντέχουμε τὸν δρόμο τῆς θυσίας καὶ τῆς ταπεινώσεως. Θέλουμε Ἀνάσταση
χωρὶς Γολγοθᾶ, μία εὔκολη καὶ ἄνετη χριστιανικὴ ζωή. Καὶ βασανιζόμαστε
μέσα στὴν ἄρνησή μας αὐτή. Εἴμαστε λοιπὸν σὲ λάθος δρόμο. Πορευόμαστε
μόνοι καὶ ἀφήνουμε τὸν Κύριο μόνο του. Διότι ὁ δρόμος τοῦ Χριστοῦ εἶναι
ἀνηφορικός, εἶναι δρόμος σταυροῦ καὶ θυσίας. Ἂν λοιπὸν ἀγαποῦμε
πραγματικὰ τὸν Κύριο, θὰ πρέπει νὰ τὸν ἀκολουθοῦμε καὶ στὸν δρόμο τῆς
θυσίας. Πῶς ὅμως θὰ ἀκολουθοῦμε τὸν Κύριο στὸν ἀνηφορικὸ αὐτὸν δρόμο
τῆς θυσίας θὰ τὸ δοῦμε στὴ συνέχεια τοῦ ἱεροῦ Εὐαγγελίου.
2. ΠΡΩΤΟΙ ΚΑΙ
ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΙ
Ἡ ἰδιαίτερη
συνομιλία τῶν δύο Μαθητῶν ἔγινε ἀντιληπτὴ καὶ ἀπὸ τοὺς ἄλλους Μαθητές.
Ἄρχισαν τότε καὶ ἐκεῖνοι νὰ ἀγανακτοῦν μὲ τὴ συμπεριφορὰ τῶν δύο ἀδελφῶν.
Τότε ὁ Κύριος τοὺς καλεῖ ὅλους κοντά του καὶ τοὺς λέγει:
—Γνωρίζετε
ὅτι αὐτοὶ ποὺ θεωροῦνται ἄρχοντες τῶν ἐθνῶν καταδυναστεύουν τοὺς
λαούς τους. Καὶ μάλιστα οἱ ἰσχυροὶ ἡγέτες μεταχειρίζονται τοὺς ὑπηκόους
τους σὰν δούλους. Μεταξὺ σας ὅμως θὰ πρέπει νὰ ὑπάρχει ἄλλο πνεῦμα. Ὅποιος
θέλει νὰ εἶναι ἀνάμεσά σας πραγματικὰ μεγάλος, ἂς γίνει ὑπηρέτης.
Καὶ ὅποιος ἀπὸ ἐσᾶς θέλει νὰ γίνει πρῶτος, ἂς γίνει δοῦλος ὅλων. Κι ἐγὼ
ἄλλωστε δὲν ἦλθα στὸν κόσμο γιὰ νὰ μὲ ὑπηρετοῦν οἱ ἄνθρωποι. Ἦλθα γιὰ
νὰ διακονήσω τοὺς ἀνθρώπους καὶ νὰ θυσιάσω τὴ ζωή μου γιὰ νὰ σωθεῖ τὸ
ἀνθρώπινο γένος ἀπὸ τὴν ἁμαρτία καὶ τὸν αἰώνιο θάνατο.
Ο ΚΥΡΙΟΣ λοιπὸν
δὲν μᾶς ἀρνεῖται τὴν πρώτη θέση, ἀφοῦ ὁ ἴδιος ἔβαλε στὴν ψυχή μας τὸν
πόθο γιὰ ὅ,τι ἀνώτερο καὶ ὑψηλότερο. Εἴμαστε πλασμένοι γιὰ τὴν ὕψωση,
τὴ δόξα, τὴ θέωση. Ὅμως σὲ λάθος δρόμο ἀναζητοῦμε τὴν καταξίωσή
μας· στὴν ματαιότητα, στὶς ἐπιτυχίες, στὴν ἐξουσία, στὴν ἀναγνώριση
τοῦ κόσμου. Αὐτὴ ὅμως ἡ δόξα εἶναι ψεύτικη, παρέρχεται καὶ σβήνει.
Ὁ Κύριος λοιπὸν
σήμερα μᾶς δείχνει τὸν σωστὸ δρόμο γιὰ νὰ κατακτήσουμε τὴν πραγματικὴ
ὕψωση. Καὶ ὁ δρόμος αὐτὸς εἶναι ὁ δρόμος τῆς διακονίας. Ὑψωνόμαστε,
ὅταν ἀγαπήσουμε τὴν τελευταία θέση. Ὅταν ὑπηρετοῦμε καὶ ἐξυπηρετοῦμε
ταπεινὰ τοὺς ἄλλους. Ὅταν κοπιάζουμε, ἀγρυπνοῦμε, θυσιάζουμε χρόνο
καὶ κόπο γιὰ τοὺς ἄλλους, χωρὶς γογγυσμούς, ἀλλὰ μὲ ἁπλότητα, φυσικότητα
καὶ πηγαία ἀγάπη.
Ἀδελφοί, «Ἀναβαίνομεν
εἰς Ἱεροσόλυμα». Ἂς ἀκολουθήσουμε τὸν Κύριο στὸν ἀνηφορικό Του
δρόμο ὄχι μόνο κατὰ τὴ Μ. Ἑβδομάδα, ἀλλὰ σὲ ὅλη μας τὴ ζωή. Καὶ ὁ «ὑψωθεὶς
ἐν τῷ σταυρῷ» θὰ συνανυψώσει καὶ ἐμᾶς· καὶ ἐδῶ καὶ «εἰς τὴν ἄνω Ἱερουσαλήμ,
ἐν τῇ βασιλείᾳ τῶν οὐρανῶν». Ἀμήν.
(Διασκευὴ ἀπὸ παλαιὸ τόμο τοῦ Περιοδικοῦ
«Ο ΣΩΤΗΡ»)
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου