ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΠΑΦΟΥ
ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΑΓΙΟΥ
ΝΕΚΤΑΡΙΟΥ ΧΛΩΡΑΚΑΣ
Γ΄ ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΩΝ ΝΗΣΤΕΙΩΝ
(4 ΑΠΡΙΛΙΟΥ 2021)
(ΣΤΑΥΡΟΠΡΟΣΚΥΝΗΣΕΩΣ)
Ο ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ
Ἀδελφοί, ἔχοντες ἀρχιερέα μέγαν διεληλυθότα τοὺς οὐρανούς, Ἰησοῦν τὸν υἱὸν τοῦ Θεοῦ, κρατῶμεν
τῆς ὁμολογίας. οὐ γὰρ ἔχομεν ἀρχιερέα μὴ δυνάμενον
συμπαθῆσαι ταῖς ἀσθενείαις ἡμῶν, πεπειρασμένον δὲ κατὰ πάντα καθ' ὁμοιότητα χωρὶς ἁμαρτίας. προσερχώμεθα
οὖν μετὰ παρρησίας τῷ θρόνῳ τῆς χάριτος, ἵνα λάβωμεν ἔλεον καὶ χάριν εὕρωμεν εἰς εὔκαιρον βοήθειαν. Πᾶς γὰρ ἀρχιερεὺς
ἐξ
ἀνθρώπων λαμβανόμενος ὑπὲρ ἀνθρώπων καθίσταται τὰ πρὸς τὸν Θεόν, ἵνα προσφέρῃ δῶρά τε καὶ θυσίας ὑπὲρ ἁμαρτιῶν, μετριοπαθεῖν
δυνάμενος τοῖς ἀγνοοῦσι καὶ πλανωμένοις,
ἐπεὶ καὶ αὐτὸς περίκειται
ἀσθένειαν· καὶ διὰ ταύτην ὀφείλει, καθὼς περὶ τοῦ λαοῦ, οὕτω καὶ περὶ ἑαυτοῦ προσφέρειν ὑπὲρ ἁμαρτιῶν. καὶ οὐχ ἑαυτῷ τις λαμβάνει
τὴν τιμήν, ἀλλὰ καλούμενος ὑπὸ τοῦ Θεοῦ, καθάπερ καὶ Ἀαρών. οὕτω καὶ ὁ Χριστὸς οὐχ ἑαυτὸν ἐδόξασε
γενηθῆναι
ἀρχιερέα, ἀλλ' ὁ λαλήσας πρὸς αὐτόν· υἱός μου εἶ σύ, ἐγὼ σήμερον γεγέννηκά σε· καθὼς καὶ ἐν ἑτέρῳ λέγει· σὺ ἱερεὺς εἰς τὸν αἰῶνα κατὰ τὴν τάξιν Μελχισεδέκ.
(Ἑβρ.
δ΄[4] 14 – ε΄[5] 6)
ΕΡΜΗΝΕΙΑ (Π.Ν.ΤΡΕΜΠΕΛΑ)
Ἀφοῦ
λοιπόν, σύμφωνα καὶ μὲ ὅσα εἴπαμε, ἔχουμε μεγάλο ἀρχιερέα, ὁ ὁποῖος
ἔχει πλέον διασχίσει τοὺς οὐρανοὺς καὶ μπῆκε στὸν τόπο τῆς αἰώνιας ἀναπαύσεως,
στὴν οὐράνια βασιλεία του, ὅπου μᾶς περιμένει, τὸν Ἰησοῦ δηλαδή, ὁ
ὁποῖος δὲν εἶναι ἕνας ἁπλὸς ἄνθρωπος ἀλλά καί ὁ Υἱὸς τοῦ Θεοῦ, ἂς κρατοῦμε
καλὰ τὴν ὁμολογία τῆς πίστεώς μας πρὸς αὐτόν. Καὶ μὴν περάσει
ποτὲ ἀπὸ τὸ νοῦ μας ὅτι, ἀφοῦ αὐτὸς εἶναι τώρα στοὺς οὐρανούς, δὲν θὰ
δείξει ἐνδιαφέρον γιά μᾶς. Διότι δὲν ἔχουμε ἀρχιερέα πού νὰ μὴν
μπορεῖ νὰ μᾶς συμπαθήσει στὶς ἠθικὲς καὶ φυσικὲς ἀδυναμίες μας, ἐπειδὴ
τάχα δὲν γνωρίζει τὰ ὅσα μᾶς συμβαίνουν ἢ ἐπειδὴ ὑψώθηκε τόσο πολύ·
ἀλλά ἔχουμε ἀρχιερέα ὁ ὁποῖος ἔχει ἀντιμετωπίσει πειρασμοὺς μ' ὅλους
τούς τρόπους πού μπορεῖ νὰ δοκιμασθεῖ ἡ ἀνθρώπινη φύση. Ἔχει ἀντιμετωπίσει
πειρασμοὺς ἐξολοκλήρου ὅμοια μ' ἐμᾶς, χωρὶς ὅμως νὰ ὑποπέσει σὲ
καμία ἁμαρτία. Ἀφοῦ λοιπὸν τέτοιος εἶναι ὁ ἀρχιερέας μας, ἂς πλησιάζουμε
μὲ θάρρος καὶ ἄφοβη ἐμπιστοσύνη στὸ βασιλικό του θρόνο, ἀπὸ τὸν
ὁποῖο πηγάζει ἡ χάρις. Ἂς πλησιάζουμε σ' αὐτὸν γιὰ νὰ λάβουμε συγχώρηση
γιὰ τὶς ἁμαρτίες μας καὶ γιὰ νὰ βροῦμε εὔνοια καὶ δωρεὲς πού θὰ μᾶς δώσουν
ἄμεση βοήθεια σὲ κάθε κρίσιμη ὥρα πειρασμοῦ. Θὰ βροῦμε ἔλεος, χάρη
καὶ βοήθεια ἀπὸ τὸν μεγάλο καὶ εὔσπλαχνο ἀρχιερέα μας. Διότι κάθε
ἀρχιερέας στὴ λευϊτικὴ ἱερωσύνη τῶν Ἰουδαίων ξεχωρίζεται ἀπό τους ἀνθρώπους
καὶ ἐγκαθίσταται ἀρχιερέας στὰ ἔργα τῆς λατρείας τοῦ Θεοῦ γιὰ τὴν ὠφέλεια
τῶν ἀνθρώπων, γιὰ νὰ προσφέρει καὶ δῶρα καὶ θυσίες γιά τή συγχώρηση τῶν
ἁμαρτιῶν τοῦ λαοῦ. Καὶ μπορεῖ ὁ ἀρχιερέας τῶν Ἰουδαίων νὰ δείχνει
συμπάθεια καὶ ἀνοχὴ σ' ὅσους ἁμαρτάνουν ἀπὸ ἄγνοια καὶ πλάνη, ἐπειδὴ
κι αὐτὸς ὡς ἄνθρωπος ἔχει ἐπάνω του ἠθικὴ ἀσθένεια καὶ ἀνθρώπινες ἀδυναμίες.
Καὶ ἐξαιτίας τῆς ἀσθένειας καὶ τῆς ἐνοχῆς του αὐτὸς ὀφείλει σύμφωνα
μὲ τὶς διατάξεις τοῦ νόμου, ὅπως προσφέρει θυσία γιὰ χάρη τοῦ λαοῦ,
ἔτσι νὰ προσφέρει θυσία καὶ γιὰ τὸν ἑαυτό του, γιὰ νὰ συγχωρηθοῦν οἱ ἁμαρτίες
του. Ἐπίσης κανεὶς δὲν παίρνει ἀπὸ μόνος του τὴν ὑψηλή τιμή τῆς
ἀρχιερωσύνης, ἀλλά τὴν δέχεται ὅταν καλεῖται ἀπὸ τὸν Θεὸ· ὅπως κλήθηκε
στὸ ἀξίωμα αὐτὸ ἀπὸ τόν Θεό καί ὁ Ἀαρών. Ἔτσι καὶ ὁ Χριστὸς δὲν δόξασε
μόνος του τὸν ἑαυτό του μὲ τὸ νὰ γίνει ἀρχιερέας, ἀλλά τὸν δόξασε ὁ Θεὸς
Πατήρ, ὁ ὁποῖος τοῦ εἶπε: Υἱός μου εἶσαι ἐσύ. Ἐγώ σὲ γέννησα σήμερα,
ὅταν σοῦ ἔδωσα τὴν ἀνθρώπινη φύση καὶ τὴν δόξασα μὲ τὴν Ἀνάστασή
σου καὶ τὴν ἐνθρόνισή σου στὰ δεξιά μου. Ὅπως καὶ σ' ἄλλο σημεῖο
τῆς Ἁγίας Γραφῆς λέει: Ἐσύ εἶσαι ἱερέας αἰώνιος σὰν τὸν Μελχισεδέκ.
Γιὰ τὸ πρόσωπο αὐτὸ παρασιωπᾶται σκόπιμα στὴν Ἁγία Γραφή ἡ γενεαλογία
καὶ ὁ θάνατός του, γιὰ νὰ εἶναι σύμβολο καὶ προτύπωση τῆς παντοτινῆς
βασιλείας καὶ τῆς ἱερωσύνης σου.
ΤΟ ΙΕΡΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ
Εἶπεν ὁ
Κύριος· Ὅστις θέλει ὀπίσω μου ἐλθεῖν, ἀπαρνησάσθω ἑαυτὸν καὶ ἀράτω τὸν σταυρὸν αὐτοῦ,
καὶ ἀκολουθείτω
μοι.
ὃς γὰρ ἂν θέλῃ τὴν ψυχὴν αὐτοῦ
σῶσαι, ἀπολέσει αὐτήν· ὃς δ' ἂν ἀπολέσῃ τὴν ἑαυτοῦ ψυχὴν ἕνεκεν ἐμοῦ
καὶ τοῦ εὐαγγελίου,
οὗτος σώσει αὐτήν. τί γὰρ ὠφελήσει
ἄνθρωπον ἐὰν κερδήσῃ τὸν κόσμον ὅλον, καὶ ζημιωθῇ τὴν ψυχὴν αὐτοῦ; ἢ τί δώσει ἄνθρωπος ἀντάλλαγμα τῆς ψυχῆς αὐτοῦ;
ὃς γὰρ ἐὰν ἐπαισχυνθῇ με καὶ τοὺς ἐμοὺς λόγους ἐν τῇ γενεᾷ ταύτῃ
τῇ μοιχαλίδι καὶ ἁμαρτωλῷ, καὶ ὁ υἱὸς τοῦ ἀνθρώπου
ἐπαισχυνθήσεται αὐτὸν ὅταν ἔλθῃ
ἐν
τῇ δόξῃ τοῦ πατρὸς αὐτοῦ μετὰ τῶν ἀγγέλων τῶν ἁγίων. Καὶ ἔλεγεν αὐτοῖς· Ἀμὴν λέγω ὑμῖν ὅτι
εἰσί
τινες τῶν ὧδε ἑστηκότων, οἵτινες οὐ μὴ γεύσωνται
θανάτου ἕως ἂν ἴδωσι τὴν βασιλείαν
τοῦ Θεοῦ ἐληλυθυῖαν ἐν δυνάμει.
(Μάρκ. η΄[8] 34 - θ΄[9] 1)
ΣΚΕΨΕΙΣ -
ΔΙΔΑΓΜΑΤΑ - ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ
1. Στὸ μέσο της Μεγάλης Τεσσαρακοστῆς
ἡ ἁγία μας Ἐκκλησία ὑψώνει τὸν Τίμιο Σταυρό, γιὰ νὰ ἐνισχύσει τὸν ἀγώνα
μας, νὰ ἀνανεώσει τὸν ἐνθουσιασμό μας, νὰ προσθέσει εὐλογία καὶ χάρη
στὴ ζωή μας.
Συγχρόνως ἀναμεταδίδει
καὶ τὸ προσκλητήριο σάλπισμα τοῦ Κυρίου πρὸς ὅσους Τὸν ἀγαποῦν καὶ ποθοῦν
νὰ Τὸν ἀκολουθήσουν.
«Ὅστις θέλει
ὀπίσω μου ἀκολουθεῖν...». Δὲν ἐξαναγκάζει κανένα ὁ Κύριος.
Δὲν παραπλανᾶ, δὲν ἐπιχειρεῖ νὰ παρασύρει δημαγωγικὰ τὰ πλήθη, ἀλλὰ
τοὺς ὁμιλεῖ μόνο μὲ τὴ γλώσσα τῆς ἀλήθειας.
Σέβεται τὴν
ἐλευθερία τοῦ ἀνθρώπου καὶ ἀπευθύνεται στὴν ψύχραιμη κρίση καὶ ἐπιλογή
του. Τὸν προσκαλεῖ νὰ σκεφθεῖ μόνος του καὶ ν᾿ ἀποφασίσει ὥριμα, ὑπεύθυνα,
σοβαρά. Τὸν προσκαλεῖ νὰ ἀκολουθήσει τὰ πανίερα ἴχνη Του, νὰ βαδίσει
μαζί του τὸ στενὸ μονοπάτι, ποὺ ὁδηγεῖ στὰ ὕψη τῆς θείας δόξας.
Πόσο εἶναι
πράγματι ὡραῖο καὶ συγκινητικὸ ν᾿ ἀκολουθοῦμε τὸν Κύριο! Πόσο ἡ
ψυχή μας ἀναπαύεται κοντά Του, μέσα σὲ ἀτμόσφαιρα ἐλευθερίας καὶ
εἰλικρίνειας, χάριτος, ἁγιασμοῦ καὶ θείας στοργῆς! Τί καὶ ἂν ὑπάρχει
κάποιος κόπος, κάποια σκληραγωγία, ἡ νηστεία, ἡ ἐγκράτεια, ὁ ἀγώνας;
Τὰ πνευματικὰ ὀφέλη εἶναι ἀσυγκρίτως ὑπέρτερα. Οἱ ἀναπαύσεις καὶ
ἀπολαύσεις τῆς ψυχῆς ἐξαιρετικές! Ζητοῦνται βεβαίως κάποιες θυσίες.
Ἀλλ᾿ ὁ Ἐσταυρωμένος μὲ τὴν ὕψιστη θυσία Του τόσο πολὺ συγκινεῖ καὶ
ἐμπνέει! Μὲ ὅλη μας τὴν ψυχή, λοιπόν, ἂς Τὸν ἀκολουθοῦμε.
2. «Ἀράτω τὸν σταυρὸν αὐτοῦ». Ναί,
ἡ πορεία πάνω στὰ ἀχνάρια τοῦ Λυτρωτοῦ μας δὲν εἶναι ξεφάντωμα καὶ ἀνευθυνότητα,
εἶναι ὑπεύθυνη πορεία ἀνόδου πρὸς τὸν Παράδεισο. Καὶ ὁ δρόμος, ποὺ
ὁδηγεῖ μέχρις ἐκεῖ, περνᾶ ἀπὸ τὸν Γολγοθᾶ. Καὶ ἡ πύλη, ποὺ εἰσάγει
στὴν ἀπόλαυσή του, εἶναι ὁ Τίμιος Σταυρός, «ἡ θύρα τοῦ Παραδείσου». Γι᾿ αὐτὸ τὸν ὑψώνει σήμερα ἡ Ἐκκλησία.
Μᾶς δείχνει
τὸ ἔμβλημα τοῦ Ἀρχηγοῦ μας, ὁ Ὁποῖος «ἐξῆλθε βαστάζων τὸν σταυρὸν αὐτοῦ»
(Ἰω. ιθ'[19] 17) καὶ μᾶς καλεῖ ἀδίστακτα καὶ ὁλοπρόθυμα νὰ ἐπωμισθοῦμε
κι ἐμεῖς τὸν σταυρό μας, τὸν δικό του σταυρὸ ὁ καθένας, καὶ νὰ Τὸν ἀκολουθήσουμε.
Σταυρὸς γιὰ τὸν ἕνα εἶναι νὰ φροντίζει
τὸν κατάκοιτο γέροντα καὶ γιὰ τὸν ἄλλο νὰ παραστέκει τὸ ἄρρωστο παιδί.
Γι᾿ ἄλλον νὰ ἀνέχεται τὸν ἢ τὴ δύστροπη σύζυγο. Γι᾿ ἄλλον νὰ δείχνει
καρτερία στὴν ἰδιαίτερα σκληρὴ ἐργασία του. Σταυρὸς εἶναι ἡ πάλη
νὰ διορθώσεις τὸν φυσικὸ δύσκολο χαρακτήρα σου, τὸν ὁρμητικὸ καὶ ὀξύ.
Σταυρὸς εἶναι ὁ ἀγώνας ἐναντίον τῶν παθῶν, ἐναντίον τῶν πειρασμῶν,
ἐναντίον κάθε κακίας καὶ ἁμαρτίας. Ὅταν δὲ ὁ Χριστὸς μᾶς τὸ ζητήσει,
νὰ εἴμαστε ἕτοιμοι καὶ τὸν σταυρὸ τῆς ὁμολογίας νὰ βαστάσουμε, ποὺ
τὸν βαραίνουν εἰρωνεῖες, διώξεις, περιφρονήσεις γιὰ τὴν πίστη μας,
ἀκόμη καὶ αὐτὴ ἡ θυσία τῆς ζωῆς μας. Αὐτὸν τὸν συγκεκριμένο λοιπὸν
σταυρό, τόν δικό μας, τὸν «καθ᾿ ἡμέραν» (Λουκ. θ'[9] 23), ἂς
τὸν σηκώνουμε πρόθυμα. Χωρὶς ὑπεκφυγὲς ἢ γογγυσμούς. Ἂς σκεφτόμαστε
ὅτι συχνὰ εἶναι ἐλαφρότερος ἀπὸ τὸν σταυρὸ ἄλλων ἀδελφῶν μας καὶ ὁπωσδήποτε
ἀσύγκριτα ἐλαφρὸς μπροστὰ στὸν Σταυρὸ Ἐκείνου, ποὺ ἔφερε πάνω Του
τὶς ἁμαρτίες ὅλου τοῦ κόσμου. Λοιπόν, τὸν ἐντελῶς προσωπικό μας σταυρό,
αὐτὸν ποὺ εἶναι ἀκριβῶς στὰ μέτρα μας, ἂς μὴ τὸν ἀρνηθοῦμε.
Καὶ πέραν αὐτοῦ
ἂς σκεφτόμαστε ὅτι κάθε σταυρός μας εἶναι μικρογραφία τοῦ Σταυροῦ
Του. Ὁπότε ἀποτελεῖ γιὰ τὴ ζωή μας συγχρόνως καὶ ἄθλημα, ἀλλὰ καὶ εὐλογία.
Φέρνει τὸν Ἐσταυρωμένο στὴν ψυχή μας. Τὶς ἄρρητες παρακλήσεις Του μέσα
μας. Γι᾿ αὐτὸ ἀκριβῶς καὶ ὁ Τίμιος Σταυρὸς ὑμνεῖται ὡς «τῆς
Ἐκκλησίας ὁ ὡραῖος Παράδεισος», «ὁ τῶν πιστῶν στηριγμός».
3. «Τί ὠφελήσει ἄνθρωπον ἐὰν κερδήσῃ
τὸν κόσμον ὅλον, καὶ ζημιωθῇ τὴν ψυχὴν αὐτοῦ;» Συγκλονιστικὸ
στὴν λογικότητά του τὸ ἐρώτημα. Μᾶς καλεῖ νὰ συγκρίνουμε νηφάλια
καὶ ἀντικειμενικὰ τὰ ὑλικὰ ἀγαθὰ καὶ τὴν ψυχήν μας, τὰ ἐγκόσμια καὶ
τὰ ἐπουράνια, τὰ πρόσκαιρα καὶ τὰ αἰώνια. Στὴ συνέχεια δὲ νὰ ἀναμετρήσουμε
τὶς εὐθύνες μας καὶ νὰ διορθώσουμε τὶς ἐπιδιώξεις μας.
Ἂς φθάσει κάποιος
νὰ κατακτήσει ὅλο τὸν κόσμο. Τί οὐσιαστικὸ θὰ ὠφεληθεῖ, ἂν ἀπὸ τὸ
ἄλλο μέρος χάσει τὴν ψυχή του; Τὸν κόσμον θὰ τὸν χαρεῖ λίγα μόνο χρόνια.
Ἡ ἀπώλεια τῆς ψυχῆς του ὅμως θὰ τὸν βαρύνει στὴν αἰωνιότητα. Ἀλλὰ
καὶ τὰ λίγα χρόνια πάνω στὴ γῆ δὲν θὰ τὰ χαρεῖ χωρὶς ὑγεία ψυχῆς, χωρὶς
ἀγάπη καὶ καλωσύνη, χωρὶς ἐμπιστοσύνη καὶ εἰρήνη. Χωρὶς τοῦ Θεοῦ
τὴν εὐδοκία καὶ παρουσία. Ἑπομένως πάνω ἀπ᾿ ὅλα πρέπει νὰ θέτουμε
τῆς ψυχῆς τὴν ἀκεραιότητα, τῆς ψυχῆς τὴν ἐπιμέλεια.
Θέλει νὰ σπουδάσει
ὁ νέος. Εὐγενὴς ὁ σκοπός του. Ἀλλ᾿
ἂν παραμελήσει τὴν ψυχή του, τὸν ἐκκλησιασμό, τὴν πίστη, τὴν ἀρετή,
θὰ μείνει οὐσιαστικὰ ἀνεκπλήρωτος. Ἡ ἀληθινὴ μόρφωση θὰ τοῦ διαφύγει.
Θέλει νὰ βελτιώσει
τὰ οἰκονομικά του ὁ ἐργαζόμενος. Ἐπαινετὴ ἡ ἐπιθυμία, διότι ὁ
Θεὸς ἔπλασε τὸν ἄνθρωπο δημιουργικὸ καὶ φιλοπρόοδο. Ἀλλ᾿ ἂν αὐτὸς
ἀδιαφορήσει γιὰ τὴν ψυχή του, ἂν καταπατήσει τὴ συνείδησή του, ἂν
ἀρχίσει νὰ ἐξαπατᾶ τοὺς συνανθρώπους του ἢ τὸ Κράτος, τότε θὰ ἀποτύχει.
Χρήματα ἐνδέχεται νὰ συγκεντρώσει. Ἀλλὰ θὰ παραμένει φτωχός, ἀνικανοποίητος,
ἀνειρήνευτος, δυστυχής.
Διότι στὴν
ψυχικὴ ὑγεία, τὴν πνευματικὴ εὐεξία καὶ ἀλκή, στὴν κοινωνία μὲ
τὸν μόνο μακάριο Θεὸ βρίσκεται τὸ μυστικὸ τῆς εὐτυχίας. Τῆς
πρόσκαιρης καὶ τῆς αἰώνιας ζωῆς.
(Διασκευὴ ἀπὸ παλαιὸ
τόμο τοῦ Περιοδικοῦ «Ο ΣΩΤΗΡ»)
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου