Ἡ δύναμις τοῦ Χριστοῦ
Σήμερα εἶναι εὐκολώτερη
ἡ ὑπομονή. Γιὰ δύο κυρίως λόγους.
Πρῶτον: Ἔχουμε δύναμι, ποὺ μᾶς ἐνισχύει στὸ νὰ ὑπομένουμε.
Ὄχι ἁπλῶς δύναμι, ἀλλὰ ὑπερδύναμι, παντοδυναμία.
Εἶναι ὁ Χριστός, ὁ παντοδύναμος Θεὸς καὶ ἀντιλήπτωρ. Ὁ χριστιανὸς ζῆ τό: «Πάντα
ἰσχύω ἐν τῷ ἐνδυναμούντι με Χριστῷ» (Φιλιπ. 4,13).
Τί εἶναι ἡ ζωή;
• Ἡ ζωὴ εἶναι
μία φουρτούνα. Μετὰ Χριστὸν ὑπάρχει
καὶ τὸ ἰσχυρὸ πηδάλιο, ποὺ συγκρατεῖ τὸ σκάφος τῆς ζωῆς μας καὶ ὁ ἰκανότατος
πηδαλιοῦχος, μὲ μηδὲν ἀτυχήματα στὸ ἐνεργητικό του. Πηδαλιοῦχος ὁ Ἰησοῦς
Χριστός, πηδάλιο ἡ ὑπομονή. Λέγει σχετικὰ ὁ ἱερὸς Χρυσόστομος. Πρὸ Χριστοῦ
ὑπῆρχε μόνο ἡ ἐλπίδα: «Ἐλπὶς μάλιστα τότε
ἐστίν, ὅταν τῶν ὁρωμένων εἰς ἀπόγνωσιν ἐμβαλλόντων, αὕτη θαρρεῖν ὑπὲρ τοῦ
μέλλοντος παρασκευάζῃ» (Ε.Π.Ε. 7,380). Μετάφρασις:
Τότε μάλιστα ἰσχύει ἡ ἐλπίδα, ὅταν τὰ βλεπόμενα ὁδηγοῦν σὲ ἀπόγνωσι, κι ἐκείνη
ἐνθαρρύνει ἀτενίζοντας στὸ μέλλον.
• Ἡ ζωὴ εἶναι
ἕνα βάρος, κάποτε ἀσήκωτο. Μετὰ
Χριστὸν δὲν εἴμαστε μόνοι. Ὑπάρχει ὁ Αἴρων:
Ἐκεῖνος, ποὺ συνεχῶς, ἀδιάκοπα, αἴρει, σηκώνει τὰ βάρη καὶ τῶν ἁμαρτιῶν καὶ τῶν
δοκιμασιῶν. Καὶ ἡ φορτωτικὴ τέχνη, ποὺ ὁ ἄνθρωπος μὲ τὴ βοήθεια Ἐκείνου σηκώνει
τὰ βάρη καὶ δὲν κάμπτεται, εἶναι γιὰ μὲν τὰ βάρη τῆς ἁμαρτίας ἡ μετάνοια, γιὰ δὲ τὰ βάρη τῆς θλίψεως ἡ ὑπομονὴ.
Μὲ τὴν ὑπομονὴ
γίνεται ἐλαφρότερο τὸ φορτίο. Διότι ἡ ὑπομονὴ ἑλκύει τὴ δύναμη τοῦ Χριστοῦ. Ἂν
βάλουμε ἐμεῖς τὸ δακτυλάκι μας μὲ τὴν ὑπομονή, ἀμέσως Ἐκεῖνος ἁπλώνει τὸ χέρι
Του τὸ παντοδύναμο. Ἔτσι ἐξηγεῖται ἐκεῖνο, ποὺ ὁ Ἴδιος λέγει: «Ὁ ζυγός μου
χρηστὸς καὶ τὸ φορτίον μου ἐλαφρὸν ἐστιν» (Ματθ. 11,30).
•Με τὶς
δοκιμασίες ἡ ζωὴ κάποτε γίνεται ἀδιέξοδος.
Μὲ τὰ δικά μας μάτια βλέπουμε ἀδιέξοδο. Καμμία λύσις στὰ προβλήματα, ποὺ ἔχουν
προκύψει.
Καὶ ὅμως τὸ
δικό μας ἀδιέξοδο εἶναι ἡ διέξοδος τοῦ Θεοῦ. Εἶναι ὁ δρόμος, ποὺ ἀνοίγει ὁ
Θεός, γιὰ νὰ περάσουμε στὸν οὐρανό. Μετὰ Χριστὸν ἄνοιξε αὐτὸς ὁ δρόμος. Λέγει ὁ
ἱερὸς Χρυσόστομος: «Δυνατὸν τῷ Θεῷ καὶ ἐξ
ἀπόρων πόρον εὑρεῖν. Ὅταν εἰς ἀπορίαν τὰ πράγματα ἐμπέσῃ, τότε μάλιστα ἔλπιζε.
Τότε γὰρ μάλιστα ὁ Θεὸς ἐπιδείκνυται τὴν ἑαυτοῦ δύναμιν, οὐκ ἐκ προοιμίων, ἀλλ᾿
ὅταν τὰ παρὰ τῶν ἀνθρώπων ἀπογνωσθῇ. Οὗτος γὰρ τῆς τοῦ Θεοῦ βοηθείας ὁ καιρὸς»
(Ε.Π.Ε. 6,582). Μετάφρασις: Στὸ Θεὸ εἶναι δυνατὸ νὰ βρῆ
διέξοδο καὶ στὰ ἀδιέξοδα. Ὅταν φτάσουν τὰ πράγματα στὸ ἀδιέξοδο, τότε μάλιστα
νὰ ἐλπίζης. Διότι τότε κυρίως ὁ Θεὸς φανερώνει τὴ δύναμί Του, ὄχι ἐκ τῶν
προτέρων, ἀλλ' ὅταν ἀποκλεισθῆ κάθε ἀνθρώπινη βοήθεια. Διότι τότε εἶναι ὁ
καιρὸς τῆς βοηθείας τοῦ Θεοῦ.
Ἡ βεβαιότητα
γιὰ τὴν παντοδυναμία τοῦ Θεοῦ ἦταν φωλιασμένη στὴν ψυχὴ τοῦ Ἰώβ. Πίστευε, ὅτι
τότε λειτουργεῖ ἡ παντοδυναμία τοῦ
Θεοῦ, ὅταν συναντήση τὴν ἀδυναμία τοῦ
ἀνθρώπου: «Οἶδα, ὅτι πάντα δύνασαι, ἀδυνατεῖ δέ σοι οὐδὲν» (Ἰὼβ 10,13).
(Άρχιμανδρ.
Δανιήλ Ἀεράκη "ΠΩΣ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΖΕΙΣ ΤΙΣ ΔΟΚΙΜΑΣΙΕΣ ΚΑΙ ΤΟ ΘΑΝΑΤΟ;" σελ.
77-79)
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου