ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΠΑΦΟΥ
ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΑΓΙΟΥ
ΝΕΚΤΑΡΙΟΥ ΧΛΩΡΑΚΑΣ
Ε΄ ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΩΝ ΝΗΣΤΕΙΩΝ
(18 ΑΠΡΙΛΙΟΥ 2021)
(ΜΑΡΙΑΣ ΤΗΣ ΑΙΓΥΠΤΙΑΣ)
Ο ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ
Ἀδελφοί, Χριστὸς παραγενόμενος ἀρχιερεὺς τῶν μελλόντων ἀγαθῶν διὰ τῆς μείζονος καὶ τελειοτέρας σκηνῆς, οὐ χειροποιήτου, τοῦτ' ἔστιν οὐ ταύτης τῆς κτίσεως, οὐδὲ δι' αἵματος τράγων καὶ μόσχων, διὰ δὲ τοῦ ἰδίου αἵματος εἰσῆλθεν ἐφάπαξ εἰς τὰ Ἅγια, αἰωνίαν
λύτρωσιν εὑράμενος. Εἰ γὰρ τὸ αἷμα ταύρων
καὶ τράγων καὶ σποδὸς δαμάλεως ῥαντίζουσα τοὺς κεκοινωμένους
ἁγιάζει πρὸς τὴν τῆς σαρκὸς καθαρότητα,
πόσῳ μᾶλλον τὸ αἷμα τοῦ Χριστοῦ, ὃς διὰ Πνεύματος αἰωνίου ἑαυτὸν προσήνεγκεν ἄμωμον τῷ Θεῷ, καθαριεῖ τὴν συνείδησιν ὑμῶν ἀπὸ νεκρῶν ἔργων εἰς τὸ λατρεύειν
Θεῷ ζῶντι;
(Ἑβρ. θ΄[9]
11 - 14)
ΕΡΜΗΝΕΙΑ (Π.Ν.ΤΡΕΜΠΕΛΑ)
Ἀδελφοί, ὁ Χριστὸς ἦλθε ὡς ἀρχιερεὺς τῶν μελλοντικῶν ἀγαθῶν,
τῶν ἀγαθῶν δηλαδὴ τῆς Καινῆς Διαθήκης. Καὶ εἰσῆλθε στὰ ἐπουράνια Ἅγια
τῶν Ἅγίων μέσα ἀπὸ μιὰ ἀνώτερη καὶ τελειότερη σκηνή, πού δὲν κατασκευάστηκε
ἀπὸ χέρια ἀνθρώπων. Δηλαδὴ δὲν εἰσῆλθε μέσα ἀπὸ μιὰ ἐπίγεια σκηνή,
ὅπως ἦταν ἡ Σκηνή τοῦ Μαρτυρίου, ἀλλά δεδομένου ὅτι τὸ σῶμα του ἦταν
ἡ σκηνή καὶ κατοικία τοῦ Θεοῦ Λόγου, ἀσυγκρίτως ἀνώτερη καὶ τελειότερη,
εἰσῆλθε μέσα ἀπὸ τὴ σκηνὴ αὐτὴ τοῦ σώματός του. Ἀκριβῶς μάλιστα τὸ
σῶμα του αὐτό, ἐπειδή συνελήφθη ἐκ Πνεύματος Ἁγίου, δὲν προερχόταν
ἀπὸ τὴν κτίση αὐτή, ἀλλά ἀπὸ νέα πνευματικὴ κτίση. Οὔτε χρησιμοποίησε
ὁ Χριστὸς ὡς θυσία τὸ αἷμα τράγων καὶ μόσχων, ὅπως οἱ ἀρχιερεῖς τῶν Ἰουδαίων.
Ἀλλά μὲ τὸ δικό του αἷμα μπῆκε μιὰ γιὰ πάντα στὰ ἐπουράνια Ἅγια καὶ ἐξασφάλισε
γιὰ μᾶς ἀπολύτρωση ὄχι προσωρινὴ ἀλλά αἰώνια. Διότι, ἐὰν τὸ αἷμα
τῶν ταύρων καὶ τῶν τράγων καὶ τὸ ράντισμα μὲ τὸ νερὸ καὶ τὴ στάχτη τοῦ δαμαλιοῦ
πού κατακαιγόταν στὸ θυσιαστήριο δίνει στοὺς θρησκευτικὰ μολυσμένους
καὶ ἀκάθαρτους ἕναν ἐξωτερικὸ καθαρμὸ καὶ ἐξαγνίζει τὸ σῶμα τους,
προκειμένου νὰ μποροῦν νά μετέχουν στὴ λατρεία, πόσο μᾶλλον τό αἷμα
τοῦ Χριστοῦ, ὁ ὁποῖος μέ τό αἰώνιο Πνεῦμα πού κατοικοῦσε μέσα του πρόσφερε
στό Θεό ὡς θυσία τόν ἑαυτό του ὁλοκληρωτικά καθαρό καί ἐλεύθερο
ἀπό κάθε ρύπο ἁμαρτίας, θά καθαρίσει τή συνείδησή σας ἀπό τά ἔργα
τῆς ἁμαρτίας πού φέρνουν στήν ψυχή νέκρωση, καί θά σᾶς ἀξιώσει νά λατρεύετε
ἀξίως τόν ζωντανό Θεό;
ΤΟ ΙΕΡΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ
Τῷ καιρῷ ἐκείνῳ
παραλαμβάνει ὁ Ἰησοῦς τούς δώδεκα μαθητάς αὐτοῦ καί ἤρξατο αὐτοῖς λέγειν
τὰ μέλλοντα αὐτῷ συμβαίνειν. Ὅτι ἰδοὺ ἀναβαίνομεν εἰς Ἱεροσόλυμα καὶ ὁ υἱὸς τοῦ ἀνθρώπου παραδοθήσεται τοῖς ἀρχιερεῦσι
καὶ γραμματεῦσι, καὶ κατακρινοῦσιν αὐτὸν θανάτῳ καὶ παραδώσουσιν αὐτὸν τοῖς ἔθνεσι, καὶ ἐμπαίξουσιν
αὐτῷ
καὶ μαστιγώσουσιν αὐτὸν καὶ ἐμπτύσουσιν
αὐτῷ
καὶ ἀποκτενοῦσιν
αὐτὸν,
καὶ τῇ τρίτῃ ἡμέρᾳ ἀναστήσεται. Καὶ προσπορεύονται αὐτῷ Ἰάκωβος καὶ Ἰωάννης υἱοὶ Ζεβεδαίου λέγοντες· Διδάσκαλε, θέλομεν
ἵνα ὃ ἐὰν αἰτήσωμεν
ποιήσῃς ἡμῖν. ὁ δὲ εἶπεν αὐτοῖς·
Τί θέλετε ποιῆσαί με ὑμῖν; οἱ δὲ εἶπον αὐτῷ· Δὸς ἡμῖν ἵνα εἷς ἐκ δεξιῶν καὶ εἷς ἐξ εὐωνύμων σου καθίσωμεν ἐν τῇ δόξῃ σου. ὁ δὲ Ἰησοῦς εἶπεν αὐτοῖς· Οὐκ οἴδατε τί αἰτεῖσθε.
δύνασθε πιεῖν τὸ ποτήριον ὃ ἐγὼ πίνω, καὶ τὸ βάπτισμα ὃ ἐγὼ βαπτίζομαι
βαπτισθῆναι; οἱ δὲ εἶπον αὐτῷ· Δυνάμεθα. ὁ δὲ Ἰησοῦς εἶπεν αὐτοῖς· Τὸ μὲν ποτήριον ὃ ἐγὼ πίνω πίεσθε,
καὶ τὸ βάπτισμα ὃ ἐγὼ βαπτίζομαι
βαπτισθήσεσθε· τὸ δὲ καθίσαι ἐκ δεξιῶν μου
καὶ ἐξ εὐωνύμων
οὐκ ἔστιν ἐμὸν
δοῦναι,
ἀλλ' οἷς ἡτοίμασται. καὶ ἀκούσαντες οἱ δέκα ἤρξαντο ἀγανακτεῖν περὶ Ἰακώβου καὶ Ἰωάννου. ὁ δὲ Ἰησοῦς προσκαλεσάμενος
αὐτοὺς λέγει αὐτοῖς· Οἴδατε ὅτι οἱ δοκοῦντες ἄρχειν τῶν ἐθνῶν κατακυριεύουσιν
αὐτῶν καὶ οἱ μεγάλοι αὐτῶν κατεξουσιάζουσιν αὐτῶν. οὐχ οὕτω δὲ ἔσται ἐν ὑμῖν, ἀλλ' ὃς ἐὰν θέλῃ γενέσθαι
μέγας ἐν ὑμῖν, ἔσται ὑμῶν
διάκονος,
καὶ ὃς ἐὰν θέλῃ ὑμῶν γενέσθαι πρῶτος,
ἔσται πάντων δοῦλος· καὶ γὰρ ὁ υἱὸς τοῦ ἀνθρώπου οὐκ ἦλθε διακονηθῆναι, ἀλλὰ διακονῆσαι καὶ δοῦναι τὴν ψυχὴν αὐτοῦ
λύτρον ἀντὶ πολλῶν.
(Μάρκ. ι΄[10] 32 - 45)
ΣΚΕΨΕΙΣ -
ΔΙΔΑΓΜΑΤΑ – ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ
1. Κατηυθυνόταν πρὸς τὰ Ἱεροσόλυμα
ὁ Κύριος μὲ τοὺς Μαθητές Του, γιὰ νὰ γορτάσει τὸ Πάσχα, ἀλλὰ βρισκόνταν
ἀκόμη πολὺ μακριά. Δὲν εἶχε εἰσέλθει οὔτε στὴν Ἱεριχώ.
Ἐν τούτοις γνώριζε μὲ κάθε
ἀκρίβεια τὸ τὶ θὰ ἐπακολουθοῦσε, ποιὰ γεγονότα συνταρακτικὰ Τὸν
περίμεναν. Καὶ γι᾿ αὐτὸ «παραλαμβάνει τοὺς δώδεκα μαθητὰς αὐτοῦ
καὶ ἤρξατο αὐτοῖς λέγειν τὰ μέλλοντα αὐτῷ συμβαίνειν». Καθὼς ἐβάδιζαν, τοὺς ξεχώρισε ἀπὸ
τοὺς ὑπόλοιπους μαθητές Του, ποὺ Τὸν ἀκολουθοῦσαν, ἀλλὰ καὶ ἀπὸ προσκυνητές,
ποὺ βάδιζαν τὸν ἴδιο δρόμο. Καὶ «ἤρξατο λέγειν», ἄρχισε μιὰ παρατεταμένη
καὶ ἀναλυτικὴ κατατόπιση γιὰ τὸ τί θὰ συναντοῦσαν στὰ Ἱεροσόλυμα.
Πῶς δηλαδὴ θὰ Τὸν συνελάμβαναν οἱ Ἀρχιερεῖς καὶ Γραμματεῖς, πῶς θὰ
Τὸν καταδίκαζαν σὲ θάνατο, πῶς θὰ Τὸν παρέδιδαν στοὺς Ρωμαίους,
πῶς ἐκεῖνοι θὰ Τὸν βασάνιζαν ποικιλότροπα καὶ τελικὰ θὰ Τὸν ἐφόνευαν.
Τοὺς διαβεβαίωνε δὲ ὅτι «τῇ τρίτῃ ἡμέρᾳ ἀναστήσεται».
Ἀλήθεια, ἔχουμε
ἀναλογισθεῖ τί σημαίνει νὰ γνωρὶζει κανεὶς ἐπακριβῶς τὰ ὅσα πρόκειται
νὰ τοῦ συμβοῦν τὴν ἄλλη στιγμή; Ἐμεῖς συνήθως ἀγνοοῦμε τὰ πάντα καὶ
γι᾿ αὐτὸ πάντοτε ἐλπίζουμε σὲ κάποιαν εὐνοϊκὴ τροπὴ τῶν πραγμάτων.
Ὁ Κύριος ὅμως ἐγνώριζε σαφῶς. Προέβλεπε τὰ γεγονότα μὲ τόση σαφήνεια,
ὅσην ἐμεῖς ἐνθυμούμεθα συντετελεσμένες πράξεις. Καὶ γι᾿ αὐτὸ ἀκριβῶς
μποροῦσε νὰ τὰ περιγράφει προτοῦ συμβοῦν. «Εἰδὼς πάντα τὰ ἐρχόμενα
ἐπ᾿ αὐτόν»... (Ἰω. ιη΄[18] 4), σημειώνει ἀλλοῦ μὲ θάμβος ὁ Εὐαγγελιστής.
Καὶ τώρα λαμβάνει
πρόνοια γιὰ τοὺς Μαθητές, ὥστε νὰ μὴ αἰφνιδιασθοῦν καὶ πανικοβληθοῦν.
Παράλληλα ὅμως καὶ παρέχει πειστήρια τῆς ἄπειρης Ἀγάπης Του πρὸς ἐμᾶς.
Ἀποδεικνύει ὅτι «θέλων» ὑπέμεινε τὰ φρικτὰ Πάθη
Του. Ὄχι διότι δὲν ὑποπτεύθηκε τὰ σχέδια τῶν ἐχθρῶν Του ἢ δὲν μποροῦσε
νὰ διαφύγει. Ἀλλὰ διότι μὲ τελείαν ἀγάπη μᾶς ἀγάπησε καὶ εἶχε λάβει
τὴ στερεὴ ἀπόφαση νὰ χύσει τὸ Αἷμα Του γιὰ τὴ σωτηρία μας.
Πόσην εὐγνωμοσύνη
Τοῦ ὀφείλουμε!
2. Οἱ δύο ἀδελφοὶ
Ἰάκωβος καὶ Ἰωάννης ἦταν ἀπό τοὺς πρώτους, ποὺ προσκολλήθησαν στὸν
Κύριο. Μαζὶ δὲ μὲ τὸν Πέτρο ἀποτελοῦσαν τὴν τριάδα τῶν ἐκλεκτῶν, τῶν
πιὸ δεκτικῶν, τῶν πλησιέστερων πρὸς τὸν Διδάσκαλο μαθητῶν, ποὺ μόνο
αὐτοὶ ἀντίκρυσαν τὴν κόρη τοῦ Ἰαείρου νὰ ἀνίσταται, ἀλλὰ καὶ τὸν Κύριο
στὴν ὑπέρφωτη δόξα τῆς Μεταμορφώσεως νὰ συνομιλεῖ γιὰ τὰ ἅγια Πάθη
Του μὲ τὸν Μωϋσῆ καὶ τὸν Ἠλία. Ἐπιπρόσθετα ἡ μητέρα τους, ἡ Σαλώμη,
ἦταν καὶ αὐτὴ πιστὴ μαθήτρια καὶ διάκονος τοῦ Κυρίου, ἀκολουθοῦσε
δὲ καὶ τώρα τὸν ὅμιλο τῶν Μαθητῶν.
Τόσον ἔμπιστα,
λοιπόν, καὶ ἀγαπητὰ εἶναι τὰ πρόσωπα, ποὺ θέτουν τὸ θέμα: «θέλομεν
ἵνα ὃ ἐὰν αἰτήσωμεν ποιήσῃς ἡμῖν». Δηλαδή: Κάτι θέλουμε νὰ
σοῦ ζητήσουμε, Διδάσκαλε, ἀλλά, πρίν σοῦ ποῦμε τί, δῶσε μας ὑπόσχεση
ὅτι θὰ τὸ πραγματοποιήσεις καὶ δὲν θὰ μᾶς τὸ ἀρνηθεῖς. Καὶ ὁ Κύριος;
Τί κάμνει; Συγκατανεύει μήπως ἀδίστακτα στὴν πρόταση τῶν προσφιλῶν
Του; Ὄχι βεβαίως, ἀλλ᾿ ἡ πηγὴ τῆς Σοφίας καὶ τῆς συνέσεως, ὀ Ὑπεράγιος
Κύριος Ἰησοῦς πόσον ἄψογα χειρίζεται τὸ θέμα. «Τί θέλετε ποιῆσαί
με ἡμῖν;», ἀντιστρέφει μὲ νηφαλιότητα τὴν ἐρώτηση.
Σὰν νὰ ἔλεγε: Αὐτὴ ἡ δέσμευση,
ποὺ ζητεῖτε νὰ μοῦ ἐπιβάλετε, φανερώνει ὅτι τὸ αἴτημά σας εἶναι παράλογο
ἢ ἔστω ὑπερβολικό, καὶ γι᾿ αύτὸ φοβεῖσθε ὅτι τὸ πιθανότερο εἶναι
νὰ σᾶς τὸ ἀρνηθῶ. Πῶς εἶναι λογικό, λοιπόν, νὰ δεσμευθῶ; Πέστε πρῶτα
τὸ αἴτημά σας καὶ ἀνάλογα θὰ κρίνω καὶ θὰ πράξω.
Συνηθισμένη
τακτικὴ καὶ σήμερα ἀπὸ παιδιά μας, συγγενεῖς καὶ συνεργάτες νὰ ἐπιχειροῦν
ν᾿ ἀποσπάσουν ὑποσχέσεις «ἐν λευκῷ». Καὶ μὲ τὸν τρόπο αὐτὸ νὰ παγιδεύουν.
Ἤδη ὅμως πήραμε τὸ μέτρο καὶ τὸ ὑπόδειγμα. Ἂς τὸ ἀκολουθήσουμε.
3. Ἀφοῦ οἱ δύο
ἀδελφοὶ διατύπωσαν τὸ αἴτημά τους, ὅλοι βεβαίως δυσφόρησαν καὶ «ἤρξαντο
ἀγανακτεῖν περὶ Ἰακώβου καὶ Ἰωάννου». Ὁ Κύριος ὅμως μὲ πολλὴ
νηφαλιότητα ἐπισήμανε τὸ καίριο σφάλμα τοῦ αἰτήματος. «Οὐκ
οἴδατε τί αἰτεῖσθε», εἶπε. Ζητεῖτε κάτι, ἀλλὰ δὲν γνωρίζετε
τί εἶναι αὐτὸ ποὺ ζητεῖτε. Δὲν γνωρίζετε ἂν εἶναι εὒχάριστο ἢ δυσάρεστο,
ἂν θὰ τὸ ἀντέξετε ἢ ὄχι, καὶ ἑπομένως ἐὰν τελικὰ πράγματι τὸ θέλετε.
Φαντάζεσθε ὅτι σύντομα θ᾿ ἀνακηρυχθῶ ἐγκόσμιος βασιλεὺς καὶ ζητεῖτε
νὰ βρεθεῖτε «εἷς ἐκ δεξιῶν καὶ εἷς ἐξ εὐωνύμων» μου «ἐν
τῇ δόξῃ» μου.
Ἀλλὰ Ἐγὼ εἶμαι
Βασιλεὺς τοῦ «μέλλοντος αἰῶνος». Καὶ ἡ δόξα μου, αἰώνια καὶ θεία, δὲν
χαρίζεται αὐθαίρετα καὶ μεροληπτικά. Διότι εἶναι φύσει ἀδύνατο
τότε, ποὺ θ᾿ ἀποδίδεται ἡ πλήρης δικαιοσύνη, νὰ διαπράττονται ἀδικίες.
«Οὐκ
οἴδατε τί αἰτεῖσθε», λοιπόν.
Πέραν αὐτοῦ
ὅμως ὁ Υἱὸς τοῦ ἀνθρώπου δόξαν Του ἔχει τὸν Σταυρὸ καὶ πρόκειται νὰ ὑψωθεῖ
ὄχι σὲ ἄλλην ἐξέδρα, ἀλλὰ στὸν Γολγοθᾶ. Τὸ «ποτήριον» καὶ τὸ «βάπτισμα»,
ποὺ ἔρχεται νὰ λάβει, δὲν εἶναι πανηγυρικό, ὅπως τὰ συνηθισμένα,
ἀλλὰ δραματικὸ καὶ ἐπώδυνο, ἐφ᾿ ὅσο θὰ γίνει στὸ ἴδιο τὸ Πάντιμο Αἷμα
Του. Θέλετε, λοιπόν, καὶ σεῖς δεξιὰ καὶ ἀριστερά Του νὰ σταυρωθεῖτε
καῖ νὰ βαπτισθεῖτε στὸ αἷμα σας; Μπορεῖτε νὰ ἐπωμισθεῖτε τέτοια δόξα;
Ώ, ἀναμφιβόλως «οὐκ οἴδατε τί αἰτεῖσθε».
Ἄραγε, μήπως
αὐτὴ ἡ στοργικὴ ἐπιτίμηση τοῦ Κυρίου ἰσχύει κάποτε καὶ γιὰ μᾶς; Μήπως
κάποτε Τοῦ ζητοῦμε πράγματα εὐτελῆ, ἀνωφελῆ – ἂν ὄχι καὶ ἐπιβλαβῆ
–
ἀταίριαστα πάντως στὴν ἰδιότητά μας ὡς μαθητῶν Του; Μήπως ἐπιμένουμε
πολὺ στὸ νὰ εὐοδωθοῦν οἱ σπουδὲς καὶ οἱ πρόσκαιρες ἐπιδιώξεις μας,
νὰ διακριθοῦμε καὶ νὰ πλουτίσουμε καί δὲν ἱκετεύουμε πρωτίστως καὶ
διακαῶς γιὰ τὸ θεῖο ἔλεος, τὸν καταρτισμὸ τῆς ψυχῆς μας, τὴ μετάνοια
καὶ κατάνυξη γιὰ τὴν ἀγάπη τοῦ Θεοῦ, γιὰ «τὴν βασιλείαν καὶ τὴν δικαιοσύνην
αὐτοῦ»; (Ματθ. Ϛ΄ [6] 33).
Ἤδη φθάνουμε
στὰ πρόθυρα τῆς Μεγάλης Ἑβδομάδος. Ἂς ἀνυψωθοῦμε!
(Διασκευὴ ἀπὸ παλαιὸ τόμο τοῦ Περιοδικοῦ «Ο ΣΩΤΗΡ»)
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου