ΚΑΙ ΑΛΛΑ ΔΙΔΑΓΜΑΤΑ ΑΠΟ ΤΟ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ ΤΟΥ ΠΟΛΥΑΘΛΟΥ ΙΩΒ, ΠΑΡΜΕΝΑ ΑΠΟ ΤΟ ΟΜΟΡΦΟ ΒΙΒΛΙΑΡΑΚΙ ΤΟΥ ΑΡΧΙΜΑΝΔΡΙΤΟΥ Π. ΔΑΝΙΗΛ ΑΕΡΑΚΗ, " "ΠΩΣ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΖΕΙΣ ΤΙΣ ΔΟΚΙΜΑΣΙΕΣ ΚΑΙ ΤΟ ΘΑΝΑΤΟ;"
Τὸ ἕξαθλο τοῦ Πολυάθλου
Ὑπάρχουν ἀθλητές,
ποὺ ἐπιδίδονται ὄχι μόνο σ' ἕνα ἀγώνισμα, ἀλλὰ σὲ πολλά, στὸ πένταθλο,
στὸ ἕπταθλο, στὸ δέκαθλο.
· Ἄθλητης στὸ
στίβο, ποὺ λέγεται πόνος ἦταν ὁ
Ἰώβ.
· Νικητὴς τοῦ
ἀγωνίσματος, ποὺ λέγεται ὑπομονή.
· Θριαμβευτὴς
καὶ τοῦ ὁραματισμοῦ, ποὺ λέγεται ἐλπίδα.
Ὄχι ἁπλῶς δέκαθλος,
ἀλλὰ πολύαθλος ὁ Ἰώβ. Ὁ ἐγκωμιαστής
του, ὁ ἱερὸς Χρυσόστομος, ὑπογραμμίζει ἕξι αἰτίες, γιὰ τὶς ὁποῖες
θαυμάζει τὴν ὑπομονή του.
Πρώτη αἰτία: Ὄχι ἕνα ἢ
δύο, ἀλλὰ ὅλα τὰ κακὰ τὸν βρῆκαν καὶ τὰ ὑπέμεινε. «Μία μὲν αἰτία, ὅτι πάντα τὰ ἐν ἀνθρώποις κακὰ ἕνα σῶμα ὑπέμεινεν»
(Ε.Π.Ε. 33,230).
• Ἂς θυμηθοῦμε,
πῶς ὑπέφερε τὸ σῶμα του. Ἔγινε πηγὴ σκωλήκων. Γέμισε λέπρα. Μ᾿ ἕνα
ὄστρακο (κεραμίδι) ἔξυνε ἀκατάπαυστα τὸ σῶμα του.
• Ἂς θυμηθοῦμε
τὴ γυναίκα του, ποὺ συνεχῶς τὸν πλήγωνε μὲ τὴ γλώσσα της. «Γίνεται τοῦ δαίμονος ὅπλον ἡ σύνοικος
καὶ τοξεύει τὸν ἄνδρα, τὴν γλῶτταν δανείσασα τῷ διαβόλῳ»
(Ε.Π.Ε.33, 228).
• Ἂς θυμηθοῦμε
καὶ τὸ μαρτύριο τῆς ὀδυνηρᾶς ἀϋπνίας. Κάθε πονεμένος ξεκουράζεται
τουλάχιστον τὴ νύκτα. Ἠρεμιστικὸ θαυμάσιο ὁ ὕπνος. Στὸν Ἰὼβ νύχτα
καὶ μέρα, ἡ μία ἦταν χειρότερη ἀπὸ τὴν ἄλλη. Τὸν ἀκοῦμε: «Ἐὰν κοιμηθῶ, λέγω· Πότε ἡμέρα; Ἐὰν
ἀναστῶ, λέγω· Πότε ἑσπέρα;» (Ἰὼβ 7,4).
Δεύτερη αἰτία: Ὅλες οἱ συμφορὲς
ἐπῆλθαν μαζεμένες. Χωρὶς διαλείμματα. Ἔπεσαν ἀθρόον, ὅλες μαζί. «Ἑτέρα αἰτία, ὅτι πάντα ὁμοῦ, καὶ
οὐδὲ τὴν τυχοῦσαν ἔσχεν ἀνακωχὴν» (Ε.Π.Ε. 33,230-232).
Πόλεμος χωρὶς
ἀνακωχὴ τὰ ἀλλεπάλληλα κτυπήματα. Ἐμεῖς παθαίνουμε κάποιο κακό,
ἀλλὰ μεσολαβεῖ ὁ χρόνος και ξεχνᾶμε τὴ συμφορά. Ὅταν ἔλθη κάποια
ἄλλη ἀπέχει χρονικὰ ἀπὸ τὴν προηγούμενη. Στὴν περίπτωση τοῦ Ἰὼβ ἕνα
ἂς σκεφθοῦμε: Εἶχε δέκα παιδιὰ καὶ ὅλα, μαζεμένα, πέθαναν. «Δέκα τέκνα ἀπώλεσε, τὰ δέκα ἀθρόον,
τὰ δέκα ἐν αὐτῷ τῷ ἄνθει τῆς ἡλικίας, τὰ δέκα πολλὴν ἀρετὴν ἐπιδεδειγμένα,
καὶ οὐδὲ τῷ κοινῷ τῆς φύσεως νόμῳ, ἀλλὰ βιαίῳ θανάτῳ καὶ ἐλεεινῷ»
(Ε.Π.Ε. 31,128).
Φαντασθῆτε
τὴ στιγμή, ποὺ ἕνας δοῦλος του ἔρχεται ἀσθμαίνοντας καὶ μεταδίδει
στὸν Ἰὼβ τὴν εἴδηση: «Στὸ σπίτι τοῦ
μεγαλύτερου παιδιοῦ σου ἔτρωγαν ὅλα μαζὶ τὰ παιδιά σου κι οἱ θυγατέρες
σου καὶ ξαφνικὰ ἔπεσε τὸ σπίτι καὶ τὰ πλάκωσε ὅλα»! (Ἰὼβ 1,18).
Τρίτη αἰτία: Ὅλα τὰ κακά,
ποὺ τὸν συνάντησαν, ἦσαν στὴ χειρότερη μορφή. Τὸ κακὸ στὸ ζενίθ. «Καὶ τρίτην εἰπεῖν αἰτίαν: Ὅτι τῶν εἰρημένων
ἕκαστον οὐ μόνον ὁμοῦ ἐπῆλθεν, ἀλλὰ καὶ μετὰ πολλῆς τῆς ὑπερβολῆς
καὶ τῆς σφοδρότητος. Ἣ τε γὰρ πενία πενίας ἁπάσης χαλεπωτέρα. Ἣ τε
νόσος, ἣ τε καθέδρα, ἣ τε τῶν παίδων ἀπώλεια, ἣ τε τῶν ὄντων ἁπάντων» (Ε.Π.Ε.33,232). Μετάφρασις: Ἂς ποῦμε καὶ τρίτη αἰτία
θαυμασμοῦ τοῦ Ἰώβ. Τὰ κακὰ ὄχι μόνο ἔπεσαν μαζεμένα, ἀλλὰ καὶ μὲ πάρα
πολλὴ σφοδρότητα καὶ ὑπερβολή. Καὶ ἡ πεῖνα ἦταν χειρότερη ἀπὸ κάθε
ἄλλη πεῖνα. Καὶ ἡ ἀρρώστια καὶ ἡ ἀθλία κατάστασις καὶ ὁ χαμὸς τῶν παιδιῶν
καὶ τὸ χάσιμο ὅλων τῶν ὑπαρχόντων του, ἦσαν ὅ,τι χειρότερο.
Τετάρτη αἰτία θαυμασμοῦ
τῆς ὑπομονῆς τοῦ Ἰώβ: Δὲν ἦταν πρὶν κανένας ἄσημος καὶ φτωχός. Εἶχε
πολὺ πλοῦτο καὶ μεγάλη εὐημερία. Τὸ νὰ ζῆ κάποιος μέσα στὴ φτώχεια,
διότι γεννήθηκε φτωχός, εἶναι κάπως εὔκολο. Το νὰ βρεθῆ ὅμως
στὴν ἐσχάτη πενία καὶ καὶ ἐξαθλίωσι ἐκεῖνος, ποὺ πρὶν τὰ εἶχε
ὅλα καὶ ζοῦσε σὰν πρίγκηπας, αὐτὸ εἶναι πολὺ δύσκολο. «Εἴπω καὶ τετάρτην ὑπερβολήν: τὸν πλοῦτον
λέγω τὸν ἔμπροσθεν καὶ τὴν εὐημερίαν. Ὁ μὲν γὰρ ἐξ ἀρχῆς ἐν πενίᾳ ζήσας
εὐκολώτερον ἂν ταύτην ἤνεγκεν, ὅτε μελετήσας τὸ πάθος. Ὁ δὲ ἐξ εὐημερίας
τοσαύτης κατενεχθείς, διὰ τὸ ἀγύμναστον καὶ ἀμελέτητον, καὶ χαλεπωτέραν
ὑπομένει εἰκὸς τὴν αἴσθησιν, καὶ πικροτέραν τὴν ὀδύνην, καὶ μείζονα
τὴν ταραχὴν ( Ε. Π. Ε. 30,234). Μετάφρασις: Θὰ πῶ καὶ τέταρτη αἰτία
θαυμασμοῦ. Ἀναφέρεται στὸν πλοῦτο τοῦ Ἰώβ. Ἐκεῖνος ποὺ ἀπ᾿ τὴν ἀρχὴ
ζῆ τὴ φτώχεια, εὐκολώτερα μπορεῖ νὰ τὴν ὑπομείνη, ἀφοῦ ἔχει συνηθίσει
στὴ δυστυχία. Ἐκεῖνος ὅμως, ποὺ κατάντησε φτωχὸς ὕστερα ἀπὸ τέτοια
εὐημερία, ἐπειδὴ δὲν ἔχει συνηθίσει καὶ δὲν τὸ περιμένει εἶναι φυσικὸ
νὰ αἰσθάνεται φοβερὴ δυσκολία, πικρότερο τὸν πόνο, μεγαλύτερη
τὴν ταραχή.
Πέμπτη αἰτία: Τὸ νὰ ὑποφέρη
κάποιος ἁμαρτωλός, ἄσωτος, διεφθαρμένος, ἔκφυλος, ἔχει τὴν ἐξήγησί
του. Πληρώνει τρόπον τινὰ τὴν ἀσωτεία του μὲ μία βρωμερὴ ἀσθένεια.
Ἀλλὰ τὸ νὰ πληρώνεται μὲ σκληρὸ πόνο καὶ ὁ δίκαιος, ὁ ἅγιος, ὁ ἄμεμπτος, καὶ νὰ ὑπομένη τὸν πόνο,
αὐτὸ εἶναι ἀνεξήγητο. Γι᾿ αὐτὸ καὶ καταπληκτικό.
Δίκαιος καὶ
ἄμεμπτος ἦταν ὁ Ἰώβ. Καὶ ἀποτελεῖ, ὡς πρὸς τὸ σημεῖο αὐτό, τύπον τοῦ Κυρίου μᾶς Ἰησοῦ Χριστοῦ, ὁ
ὁποῖος Ἀναμάρτητος ὤν, ὑπέμεινε Σταυρόν. «Ἔχω καὶ πέμπτην αἰτίαν εἰπεῖν: Ὅτι τῶν μὲν ἄλλων ἕκαστος ἀνθρώπων
πολλὰ συνειδὼς ἑαυτῷ πονηρά, τὴν αἰτίαν οἶδεν ὧν πάσχει· οὐ μικρὸν
δὲ τοῦτο εἰς παραμυθίαν... Ἐκεῖνος δὲ (ὁ Ἰώβ), ὅτε εἰς τὸν βίον οἶδεν
τὸν ἑαυτοῦ καὶ τὸ συνειδὸς ὑπὲρ τὸν ἥλιον λάμπον εἶδεν» (Ε.Π.Ε. 33,234)
Ἡ ὑπομονὴ
τοῦ Ἰὼβ δὲν ἦταν μία πράξις ἀνάγκης.
Ἐμεῖς λέμε συνήθως:
_Ἒ, τί νὰ κάνουμε;
Ὑπομονὴ πλέον θὰ κάνουμε. Μποροῦμε νὰ κάνουμε καὶ διαφορετικά;
Μία τέτοια
ὑπομονὴ ἔχει μὲν τὴν ἀξία της, διότι ὑπάρχει καὶ τὸ χειρότερο, ἡ ἀπελπισία
καὶ ἡ αὐτοκτονία. Ἀλλὰ δὲν βραβεύεται, ὅπως ἡ ὑπομονή, ποὺ δὲν εἶναι
ἁπλῶς ἡ ἀποδοχὴ μιᾶς καταστάσεως, ὁ συμβιβασμὸς μὲ μία τραγικὴ
πραγματικότητα, ἀλλ᾿ εἶναι μία πράξις ἐνσυνείδητης
ὑποταγῆς στὸ θέλημα τοῦ Θεοῦ.
Τέτοια ἦταν
γιὰ τὸν Ἰὼβ ἡ ὑπομονή. Ἡ γυναίκα του τὸν προτρέπει νὰ βλασφημήση τὸ
Θεὸ καὶ ν᾿ αὐτοκτονήση. «Εἰπέ τι ρῆμα
πρὸς Κύριον καὶ τελεύτα» (Ἰὼβ 2,9).
Καὶ ἐκεῖνος,
ὄχι μόνο δὲν αὐτοκτονεῖ, ὄχι μόνο δὲν ἀπελπίζεται, ὄχι μόνο δὲν ἀποδέχεται
τὴ δοκιμασία κατ᾿ ἀνάγκη, ἀλλὰ τὴν ὑποδέχεται μὲ χαρά!
• Ὑποτάσσεται
ἑκούσια στὸ θέλημα τοῦ Κυρίου: «Ὡς
τῷ Κυρίῳ ἔδοξεν, οὕτω καὶ ἐγένετο» (Ἰὼβ 1,21).
• Φιλοσοφεῖ
πάνω στὸ θέμα τῆς δοκιμασίας· τὴν θεωρεῖ ἐνδεχόμενο τῆς ζωῆς, ὅπως
καὶ τὰ καλά. «Εἰ τὰ ἀγαθὰ ἐδεξάμεθα
ἐκ χειρὸς Κυρίου, τὰ κακὰ οὐχ ὑπoίσομεν;» (Ἰὼβ 2,10).
• Δέχεται μὲ
χαρὰ τὶς δοκιμασίες. Εἶναι στὸ σημεῖο αὐτὸ πρόδρομος τοῦ ἀποστόλου
Παύλου, ποὺ λέγει: «Χαίρω ἐν τοῖς παθήμασί
μου» (Κολασ. 1,24).
• Καὶ ὁ τρόπος
αὐτὸς ἀποδοχῆς, καὶ ὑποδοχῆς τῆς δοκιμασίας, ὑπομονῆς καὶ χαρᾶς,
στηρίζεται στὴν ἐλπίδα. Πάσχει ἐλπίζοντας. Πρόκειται γιὰ τὴν ὑπομονὴ
τῆς ἐλπίδας.
Ἂς θυμηθοῦμε
τὴν ἀλληλοεξάρτησι πόνου, ὑπομονῆς, ἐλπίδας, χαρᾶς, ποὺ παρουσιάζει
ὁ Ἀποστολος Παῦλος (Ρωμ. 5,3-4).
Ἕκτη αἰτία: Ἄλλο εἶναι
νὰ σηκώνη κάποιος μὲ τὶς δικές του μυϊκὲς δυνάμεις διακόσια κιλὰ βάρους,
καὶ ἄλλο νὰ σηκώνη τὸ ἴδιο βάρος μὲ ἀνυψωτικὸ μηχάνημα, μὲ Φορτωτή.
Τὸ πρῶτο εἶναι ἀπείρως θαυμασιώτερο ἀπὸ τὸ δεύτερο.
Ὁ Ἰὼβ σήκωσε
τὸ βάρος τῶν θλίψεων πρὸ Χριστοῦ, σὲ ἐποχή, ποὺ στὴ γῆ δὲν εἶχε ἔλθει ἡ
ἀνυψωτικὴ δύναμις, ποὺ ὀνομάζεται χάρις.
Πρὸ τῆς χάριτος τέτοιο θαῦμα! Πρὸ τῆς χάριτος τέτοια δύναμις ψυχῆς,
τέτοια ἀντοχή!
Κι ἐμεῖς, μετὰ
τὴ χάρι, τόση ἀνυπομονησία, τόση λιποψυχία, τόση ἀνησυχία, τόσο
ἄγχος, τόση ἀπελπισία; «Εἴπω καὶ ἑτέραν
ὑπερβολὴν μάλιστα στεφανοῦσαν τὸν ἀθλητὴν ἐκεῖνον (τὸν Ἰώβ). Τὶς οὖν ἔστιν αὕτη; Ἡ ἀπὸ τοῦ χρόνου διαφορά·
πρὸ γὰρ τῆς χάριτος καὶ πρὸ τοῦ νόμου γενόμενος, τοιαῦτα ἐφιλοσόφησεν...
Οὐ γάρ ἴσον, παραγενομένου τοῦ Χριστοῦ καὶ τοιαῦτα ἐπιδειξαμένου,
καὶ πρὸ νόμου καὶ προφητῶν τοιαῦτα ἐπιδείκνυσθαι» (Ε.Π.Ε. 33,234-236). Μετάφρασις: Θὰ πῶ καὶ ἄλλο θαυμαστό,
ποὺ αὐτὸ μάλιστα στεφανώνει τὸν ἀθλητὴ ἐκεῖνο (τὸν Ἰώβ). Ποιὸ εἶναι;
Ἡ διαφορὰ τῆς ἐποχῆς του καὶ τῆς δικῆς μας. Ἐκεῖνος ἔζησε πρὶν ἀπ᾿ τὴ
χάρι καὶ πρὶν ἀπ᾿ τὸ νόμο· κι ὅμως τόσο καταπληκτικὰ ἔζησε... Διότι
δὲν εἶναι τὸ ἴδιο τὸ νάχη ἔλθει ὁ Χριστὸς καὶ νὰ ἔχη δείξει τόσα καταπληκτικά,
καὶ τὸ νὰ εἶναι κάποιος τόσο ἅγιος πρὶν ἀπ᾿ τὸ Μωσαϊκὸ νόμο καὶ πρὶν
ἀπ᾿ τοὺς προφῆτες (ὅπως ὁ Ἰώβ).
(Άρχιμανδρ. Δανιήλ Ἀεράκη "ΠΩΣ
ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΖΕΙΣ ΤΙΣ ΔΟΚΙΜΑΣΙΕΣ ΚΑΙ ΤΟ ΘΑΝΑΤΟ;" σελ. 71-77)
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου