ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΠΑΦΟΥ
ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΑΓΙΟΥ
ΝΕΚΤΑΡΙΟΥ ΧΛΩΡΑΚΑΣ
ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΩΝ ΒΑΪΩΝ
(25 ΑΠΡΙΛΙΟΥ 2021)
Ο ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ
Ἀδελφοί,
χαίρετε ἐν Κυρίῳ πάντοτε· πάλιν ἐρῶ, χαίρετε. τὸ ἐπιεικὲς ὑμῶν
γνωσθήτω πᾶσιν ἀνθρώποις. ὁ Κύριος ἐγγύς. μηδὲν μεριμνᾶτε, ἀλλ' ἐν
παντὶ τῇ προσευχῇ καὶ τῇ δεήσει μετὰ εὐχαριστίας τὰ αἰτήματα ὑμῶν
γνωριζέσθω πρὸς τὸν Θεόν, καὶ ἡ εἰρήνη τοῦ Θεοῦ ἡ ὑπερέχουσα πάντα
νοῦν φρουρήσει τὰς καρδίας ὑμῶν καὶ τὰ νοήματα ὑμῶν ἐν Χριστῷ Ἰησοῦ.
Τὸ λοιπόν, ἀδελφοί, ὅσα ἐστὶν ἀληθῆ, ὅσα σεμνά, ὅσα δίκαια, ὅσα ἁγνά,
ὅσα προσφιλῆ, ὅσα εὔφημα, εἴ τις ἀρετὴ καὶ εἴ τις ἔπαινος, ταῦτα λογίζεσθε·
ἃ καὶ ἐμάθετε καὶ παρελάβετε καὶ ἠκούσατε καὶ εἴδετε ἐν ἐμοί, ταῦτα
πράσσετε· καὶ ὁ Θεὸς τῆς εἰρήνης ἔσται μεθ' ὑμῶν.
(Φιλιπ. δ΄[4] 4-9)
ΕΡΜΗΝΕΙΑ (Π.Ν.ΤΡΕΜΠΕΛΑ)
Ἀδελφοί, νὰ
χαίρεστε πάντοτε μὲ τὴ χαρὰ πού προέρχεται ἀπὸ τὴν ἕνωση καὶ τὴν κοινωνία
μας μὲ τὸν Κύριο. Πάλι θὰ πῶ, νὰ χαίρεστε. Ἡ ἐπιείκειά
σας καὶ ἡ ὑποχωρητικότητά σας ἂς γίνει γνωστὴ σ' ὅλους τούς ἀνθρώπους,
καὶ σ' αὐτοὺς ἀκόμη τοὺς ἀπίστους. Ὁ Κύριος πλησιάζει νὰ ἔλθει, καὶ αὐτὸς
θὰ ἀποδώσει στὸν καθένα ὅ,τι τοῦ ἀνήκει. Μὴν κυριεύεστε ἀπό ἀγωνιώδη
φροντίδα γιὰ τίποτε, ἀλλά γιὰ κάθε τι πού σᾶς παρουσιάζεται, νὰ κάνετε
γνωστά τά αἰτήματά σας στό Θεὸ μὲ τὴν προσευχὴ καί τή δέηση, οἱ ὁποῖες
πρέπει νὰ συνοδεύονται καὶ μὲ εὐχαριστία γιά ὅσα ὁ Θεός μᾶς ἔδωσε.
Κι ἔτσι, ὅταν διώχνετε κάθε μέριμνα καὶ ἐμπιστεύεστε τὸν ἑαυτό
σας στὴ θεία Πρόνοια, ἡ εἰρήνη πού ἔχει ὁ Θεὸς καὶ τὴν μεταδίδει στοὺς
δικούς του, τῆς ὁποίας τὴν τελειότητα δὲν μπορεῖ νὰ νιώσει κανένας
νοῦς, εἴτε ἀνθρώπινος εἴτε ἀγγελικός, θὰ φρουρήσει τὶς καρδιές σας
καὶ τὶς σκέψεις σας, ἐφόσον μένετε ἑνωμένοι μέ τόν Ἰησοῦ Χριστό. Καὶ
τώρα ἀπομένει, ἀδελφοί μου, νὰ σᾶς ἀπευθύνω καὶ μία ἄλλη προτροπή:
Ὅσα εἶναι ἀληθινά, ὅσα εἶναι σεμνά καί σεβαστά, ὅσα εἶναι δίκαια,
ὅσα εἶναι ἀμόλυντα καὶ ἁγνά, ὅσα εἶναι προσφιλῆ στὸ Θεὸ καὶ στοὺς καλοὺς
ἀνθρώπους, ὅσα ἔχουν καλὴ φήμη καθὼς καὶ ὁποιαδήποτε ἄλλη ἀρετὴ
καὶ ὁποιοδήποτε καλὸ ἔργο πού εἶναι ἄξιο ἐπαίνου, αὐτὰ νὰ συλλογίζεστε
καὶ νὰ προσέχετε, γιὰ νὰ τὰ ἐφαρμόζετε καὶ στὴ ζωή σας. Αὐτὰ πού μάθατε
καὶ παραλάβατε καὶ ἀκούσατε μὲ τὴν προφορικὴ διδασκαλία μου, καθὼς
καὶ αὐτὰ πού εἴδατε σ' ὅλη τὴ συμπεριφορὰ καὶ τὴ διαγωγή μου, αὐτὰ
νὰ κάνετε. Καὶ τότε ὁ Θεός, πού εἶναι ὁ χορηγός τῆς εἰρήνης, θὰ εἶναι
μαζί σας.
ΤΟ ΙΕΡΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ
Πρὸ ἓξ ἡμερῶν τοῦ πάσχα ἦλθεν ὁ Ἰησοῦς εἰς Βηθανίαν, ὅπου ἦν Λάζαρος ὁ τεθνηκώς, ὃν ἤγειρεν
ἐκ
νεκρῶν. Ἐποίησαν οὖν αὐτῷ δεῖπνον ἐκεῖ, καὶ ἡ Μάρθα διηκόνει·
ὁ δὲ Λάζαρος εἷς ἦν ἐκ τῶν ἀνακειμένων
σὺν αὐτῷ. ἡ οὖν Μαρία, λαβοῦσα λίτραν μύρου νάρδου πιστικῆς
πολυτίμου, ἤλειψε τοὺς πόδας τοῦ Ἰησοῦ καὶ ἐξέμαξε ταῖς θριξὶν αὐτῆς
τοὺς πόδας αὐτοῦ· ἡ δὲ οἰκία ἐπληρώθη ἐκ τῆς ὀσμῆς τοῦ μύρου. λέγει
οὖν εἷς ἐκ τῶν μαθητῶν αὐτοῦ,
Ἰούδας Σίμωνος Ἰσκαριώτης, ὁ μέλλων αὐτὸν
παραδιδόναι· Διατί τοῦτο τὸ μύρον οὐκ ἐπράθη τριακοσίων
δηναρίων καὶ ἐδόθη πτωχοῖς; εἶπε δὲ τοῦτο οὐχ ὅτι περὶ τῶν πτωχῶν ἔμελεν αὐτῷ, ἀλλ’ ὅτι
κλέπτης
ἦν, καὶ τὸ γλωσσόκομον
εἶχε καὶ τὰ βαλλόμενα ἐβάσταζεν. εἶπεν οὖν ὁ Ἰησοῦς· Ἄφες αὐτήν, εἰς τὴν ἡμέραν τοῦ ἐνταφιασμοῦ μου τετήρηκεν αὐτό. τοὺς πτωχοὺς γὰρ πάντοτε ἔχετε μεθ’ ἑαυτῶν, ἐμὲ δὲ οὐ πάντοτε ἔχετε. Ἔγνω οὖν ὄχλος πολὺς ἐκ τῶν Ἰουδαίων
ὅτι ἐκεῖ ἐστι, καὶ ἦλθον οὐ διὰ τὸν Ἰησοῦν μόνον, ἀλλ’ ἵνα
καὶ τὸν Λάζαρον ἴδωσιν ὃν ἤγειρεν ἐκ νεκρῶν. ἐβουλεύσαντο
δὲ οἱ ἀρχιερεῖς ἵνα καὶ τὸν Λάζαρον ἀποκτείνωσιν, ὅτι πολλοὶ δι’ αὐτὸν
ὑπῆγον τῶν Ἰουδαίων καὶ ἐπίστευον εἰς τὸν Ἰησοῦν. Τῇ ἐπαύριον
ὄχλος πολὺς ὁ ἐλθὼν εἰς τὴν ἑορτήν, ἀκούσαντες ὅτι ἔρχεται Ἰησοῦς εἰς Ἱεροσόλυμα, ἔλαβον τὰ βαΐα τῶν φοινίκων καὶ ἐξῆλθον εἰς ὑπάντησιν αὐτῷ, καὶ ἐκραύγαζον· Ὡσαννά· εὐλογημένος
ὁ ἐρχόμενος
ἐν
ὀνόματι Κυρίου, ὁ βασιλεὺς τοῦ Ἰσραήλ. εὑρὼν δὲ ὁ Ἰησοῦς ὀνάριον
ἐκάθισεν ἐπ' αὐτό, καθώς ἐστι γεγραμμένον·
Μὴ φοβοῦ, θύγατερ Σιών· ἰδοὺ ὁ βασιλεύς σου ἔρχεται καθήμενος ἐπὶ πῶλον ὄνου. Ταῦτα δὲ οὐκ ἔγνωσαν οἱ μαθηταὶ αὐτοῦ τὸ πρῶτον, ἀλλ' ὅτε
ἐδοξάσθη ὁ Ἰησοῦς, τότε ἐμνήσθησαν ὅτι ταῦτα ἦν ἐπ' αὐτῷ γεγραμμένα, καὶ ταῦτα ἐποίησαν
αὐτῷ.
Ἐμαρτύρει οὖν ὁ ὄχλος ὁ ὢν μετ’ αὐτοῦ ὅτε τὸν Λάζαρον ἐφώνησεν ἐκ τοῦ μνημείου
καὶ ἤγειρεν αὐτὸν ἐκ νεκρῶν. διὰ τοῦτο καὶ ὑπήντησεν
αὐτῷ
ὁ ὄχλος, ὅτι ἤκουσαν τοῦτο αὐτὸν πεποιηκέναι τὸ σημεῖον.
(Ἰωάν. ιβ΄[12] 1 – 18)
ΣΚΕΨΕΙΣ - ΔΙΔΑΓΜΑΤΑ - ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ
1.
«Συστήσασθε ἑορτὴν καὶ ἀγαλλόμενοι δεῦτε μεγαλύνωμεν Χριστόν»!
Μὲ αὐτὰ τὰ ἐμπνευσμένα πανηγυρικὰ λόγια ὁ ὑμνωδὸς μᾶς καλεῖ νὰ ὑμνήσουμε
σήμερα τὸν Κύριο. Μᾶς προτρέπει νὰ μεταφερθοῦμε στὰ Ἱεροσόλυμα
καὶ νὰ Τὸν ὑποδεχτοῦμε λατρευτικὰ ψάλλοντας μαζὶ μὲ τὰ ἀπειρόκακα
παιδιὰ τὸ «ὡσαννά».
Ἐὰν
δὲ οἱ ἐχθροί Του βυσσοδομοῦν ἐναντίον Του, οἱ πιστοί Του μὲ πολὺ περισσότερη
θέρμη καὶ ὁρμητικὸ ἐνθουσιασμὸ ἂς ἐκφράσουμε τὴν πίστη μας καὶ ἀπόλυτη
ἀγάπη μας σὲ Ἐκεῖνον.
Ἀλλωστε,
πρὶν ἀπὸ κάθε ἄλλον, ἡ Μαρία, ἡ ἀδελφὴ τοῦ Λαζάρου στὴ Βηθανία δίδει
τὸ παράδειγμα. Στὸ δεῖπνο, παρέθεσαν στὸ σπίτι τους πρὸς τιμὴ τοῦ Κυρίου,
ἐπῆρε μύρον «νάρδου πιστικῆς πολυτίμου» καὶ «ἤλειψε τοὺς πόδας τοῦ Ἰησοῦ».
Γιὰ
νὰ ἐκτιμήσουμε καλύτερα τὴν πράξη τῆς Μαρίας, ἡ ὁποία ἤθελε μὲ
τὸν τρόπο αὐτὸ νὰ εὐχαριστήσει τὸν Κύριο γιὰ τὴ νεκρανάσταση τοῦ ἀδελφοῦ
της, πρέπει νὰ προσέξουμε τὰ ἑξῆς. Τὸ μύρο ἦταν ἀπὸ «νάρδον
πιστικήν», δηλαδὴ ἄρωμα ἀνόθευτο ἀπὸ τὴν εὐωδέστατη βαλεριάνα.
Καὶ ἦταν «πολύτιμον», πανάκριβο. Ἤδη ὁ Ἰούδας πρόχειρα τὸ ἀποτίμησε
σὲ ἀξία «τριακοσίων δηναρίων», ποσὸ ποὺ ἀντιστοιχεῖ γύρω στὰ
10.000 περίπου σημερινὰ εὐρώ (1 δηνάριο ἀποτελοῦσε ἕνα στοιχειῶδες
ἡμερομίσθιο· Ματθ. κ'[20] 2). Μὴ μᾶς φαίνεται δὲ ὑπερβολικὸ τὸ ποσόν,
διότι καὶ ἡ ποσότητα ἦταν ἀρκετὰ μεγάλη. Μία λίτρα ἀντιστοιχεῖ
μὲ 325 γραμμάρια. Ἀπ᾿ αὐτὸ δὲ καταλαβαίνουμε ὅτι δὲν ἐπρόκειτο γιὰ
μιὰν ἁπλὴ ἐπάλειψη. Θὰ λέγαμε μᾶλλον ὅτι ἡ Μαρία κυριολεκτικὰ ἔλουσε
τὰ πανάχραντα πόδια τοῦ Κυρίου μὲ τὸ μύρον.
Μίαν
τέτοια ὁλόψυχη καὶ γενναία ἀγάπη ἂς δείξουμε καὶ ἐμεῖς πρὸς τὸν Κύριο.
Τώρα, τὴ Μεγάλη Βδομάδα, προστρέχοντας πρόθυμα στὶς Ἱερὲς Ἀκολουθίες.
Ἀλλὰ καὶ ὅλες τὶς ἡμέρες τῆς ζωῆς μας, αἰσθανόμενοι ζωηρὴ τὴν παρουσία
Του καὶ τὶς ἀμέτρητες εὐεργεσίες Του, ἐπικοινωνώντας δὲ μὲ θερμὴ
προσευχὴ μαζί Του. Ἰδιαιτέρως προσφέροντας ὡς ἄλλο μύρο πολύτιμο
τὸν ἀγώνα μας γιὰ τὴν ἀρετή, ἀλλὰ καὶ ὁσεσδήποτε θυσίες χρειασθοῦν
γιὰ τὴν Ἀγάπη Του.
2.
Ἐκεῖ, στὴ Βηθανία, προσέτρεξε καὶ «ὄχλος πολὺς ἐκ τῶν Ἰουδαίων». Ἤθελαν
νὰ δοῦν τὸν Κύριο καὶ συγχρόνως τὸν νεκραναστημένο Λάζαρο. Ἐξ αἰτίας
δὲ αὐτοῦ, πράγματι πολλοὶ «ἐπίστευον εἰς τὸν Ἰησοῦν». Καὶ
ἔλαβαν μέρος στὴ θριαμβευτικὴ αἴνεση καὶ ὑποδοχὴ τοῦ Κυρίου τὴν ἑπόμενη
μέρα, διότι «ἤκουσαν τοῦτο αὐτὸν πεποιηκέναι τὸ σημεῖον», ὅτι δηλαδὴ
Ἐκεῖνος εἶχε ἐπιτελέσει τὸ μέγα θαῦμα στὸν τεταρταῖο νεκρό.
Αὐτὸ
πρέπει νὰ μᾶς ὑπενθυμίσει τὴν ξεχωριστὴ εὐθύνη, ποὺ ἔχουμε οἱ Χριστιανοί.
Νὰ δείχνουμε στὴ ζωή μας τὰ θαύματα τοῦ Κυρίου καὶ νὰ ἑλκύουμε ψυχὲς
πρὸς Ἐκεῖνον, τὸν αἰώνιο καὶ μοναδικὸ Λυτρωτὴ τῶν ψυχῶν.
Ὁ
Λάζαρος δὲν ἀκούγεται νὰ ρητορεύει. Τὸ ὅτι ὅμως βρίσκεται νεκραναστημένος,
γεμάτος ζωὴ καὶ σφρίγος, ἀποτελεῖ κήρυγμα καὶ «σημεῖον», ποὺ πείθει,
ἑλκύει τὸν θαυμασμό, γεννᾶ τὴν πίστη. Καὶ ἐμεῖς, περισσότερο ἀπὸ τὰ
λόγια μας, ἂς ὑπολογίζουμε καὶ ἂς φροντίζουμε γιὰ τὴ ζωή μας.
Εἴματε
οἱ «νεκραναστημένοι» ἀπὸ τὸν Χριστό; Πολιτευόμαστε «ὡς ἐκ νεκρῶν
ζῶντες»; (Ρωμ. Ϛ΄ [6] 13). Εἴμαστε ἄνθρωποι γαλήνιοι, σοβαροί, δίκαιοι,
προσεκτικοί, μὲ οὐράνιο ἦθος; Μπορεῖ ἕνας Μωαμεθανός, Ἰάπωνας,
Πακιστανός, Ἀφρικανὸς ἢ Εὐρωπαῖος ἀπὸ αὐτούς, ποὺ ἔχουν κατακλύσει
ἐσχάτως τὸν τόπον μας, νὰ προβληματιστεῖ καὶ νὰ ἀναζητήσει τὸν Χριστὸ
καὶ τὴν Ὀρθοδοξία ἐξ αἰτίας μας; Μπορεῖ νὰ ξεχωρίσει πάνω μας τὴν χάρη
καὶ τὴν πνοὴ τοῦ Ἁγίου Πνεύματος, νὰ διαισθανθεῖ ὅτι «συνταφέντες»
μὲ τὸν Χριστὸ «διὰ τοῦ Βαπτίσματος» γευόμαστε ἀπὸ τώρα «τῆς
ἀθανάτου ζωῆς»;
Πόσο μεγάλη, πράγματι, εἶναι
ἡ εὐθύνη μας!
3.
Ἡ ὑποδοχή, ποὺ ἐπεφύλαξε ὁ λαὸς γιὰ τὸν Κύριο, ἦταν ἄνευ προηγουμένου.
«Ὄχλος
πολὺς» συνκεντρώθηκε, πρωτοφανὴς ἐνθουσιασμὸς ἐπικράτησε,
«βαΐα
τῶν φοινίκων» ἐσείοντο θριαμβευτικὰ καὶ φωνὲς μυριόστομες
ἀντηχοῦσαν: «εὐλογημένος ὁ ἐρχόμενος ἐν ὀνόματι Κυρίου, βασιλεὺς τοῦ
Ἰσραήλ».
Παρὰ
ταῦτα ἡ στάση τοῦ Σωτῆρος Χριστοῦ εἶναι ἐξαιρετικὰ σεμνὴ καὶ μετρημένη.
Δὲν ἀντιχαιρετᾶ τὰ πλήθη οὔτε προσπαθεῖ νὰ ὑπεκκαύσει ἢ ἔστω νὰ διατηρήσει
τὸν γενικὸ ἐνθουσιασμὸ ὑπὲρ Του. Δὲν ζητεῖ ἅρμα διὰ νὰ εἰσέλθει θριαμβευτής,
ἀλλ᾿ οὔτε καὶ ἄλογο γιὰ νὰ ξεχωρίζει μεγαλοπρεπής. Διαλέγει ἕνα «ὀνάριον»
καὶ διέρχεται κάτω ἀπὸ τὶς ἐπευφημίες τοῦ λαοῦ ἁπλός, ταπεινός, «πραΰς».
Πληροφορεῖ
ὅλους ὅτι δὲν ἔρχεται νὰ κατεξουσιάσει μὲ τὴ δύναμη, οὔτε νὰ κατατυραννήσει
μὲ τὸν φόβο, ἀλλ᾿ οὔτε ἀκόμη νὰ δημαγωγήσει μὲ ἐξωτερικὲς ἐντυπώσεις.
Χαρακτηριστικὰ τῆς δικῆς Του βασιλείας φέρει τὴν ταπείνωση, τὴ γλυκύτητα,
τὴ στοργή, τὴν ἀγάπη. Μὲ αὐτὰ τὰ «ὅπλα» ἑλκύει, ἐλευθερώνει, σώζει
τὶς ψυχές. Ὅπως ἀκριβῶς τὸ εἶχε προαναγγείλει ὁ Προφήτης.
Ἂς
μάθουμε νὰ μὴ ἐπηρεαζόμαστε ἀπὸ φθηνά, πρόσκαιρα ἰνδάλματα, ποὺ
μὲ πολὺ θόρυβο καὶ «φαντασία» μᾶς προσφέρει ὁ κόσμος. Ἀκόμη, ἂς ἀντιστεκόμαστε
σθεναρὰ σὲ ὅσους μὲ ἀπειλὲς καὶ ἐκφοβισμοὺς προσπαθοῦν νὰ μᾶς πτοήσουν
καὶ νὰ μᾶς καταστήσουν θλιβεροὺς «δούλους ἀνθρώπων». Τὸ βλέμμα τῆς ψυχῆς
μας ἂς εἶναι στηριγμένο σ᾿ Ἐκεῖνον, τὸν «ἐρχόμενον ἐν ὀνόματι Κυρίου»,
ποὺ θὰ κυριαρχήσει στὴν Οἰκουμένη διὰ τῆς Ἀγάπης καὶ θὰ φέρει
στὴ γῆ τὴ γαλήνη καὶ τὴν εὐφροσύνη τοῦ Οὐρανοῦ.
(Διασκευὴ ἀπὸ παλαιὸ τόμο τοῦ Περιοδικοῦ
«Ο ΣΩΤΗΡ»)
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου