ΠΟΛΛΕΣ ΦΟΡΕΣ ΟΙ ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΒΡΙΣΚΌΜΑΣΤΕ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΟΙ ΜΕ ΤΟΝ ΠΟΝΟ ΚΑΙ ΤΗΝ ΔΟΚΙΜΑΣΙΑ. ΤΟ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ ΤΟΥ ΙΩΒ ΠΑΝΤΟΤΕ ΕΠΙΚΑΙΡΟ.
Οἱ θλίψεις τοῦ Ἰώβ
Ἂς ρίξουμε
μία ματιὰ στὸ μαρτύριο τοῦ Ἰὼβ καὶ τὴν ὑπομονή του. Εἶναι τὸ ὑπόδειγμά
μας ὁ Ἰὼβ γιὰ τὶς ὧρες τῆς δοκιμασίας καὶ τῆς θλίψεως.
Ἀδύνατον νὰ
μὴ διέλθουμε ἀπ᾿ τὴ θλῖψι. Ὅπως τὰ πουλιὰ τοῦ γυπαετοῦ γεννιῶνται,
γιὰ νὰ πετᾶνε ψηλά, ἔτσι καὶ ἄνθρωπος γεννιέται γιὰ τὴ θλῖψι. Λέγει ὁ
Ἰώβ: «Ἄνθρωπος γεννᾶται κόπῳ, νεοσσοὶ
δὲ γυπὸς τὰ ὑψηλὰ πέτονται» (5,7).
Μὲ τὴ θλίψι ἀποκτᾶμε
τὰ φτερὰ τῆς ὑπομονῆς καὶ τῆς ἐλπίδας, γιὰ νὰ πετάξουμε ψηλὰ καὶ νὰ φθάσουμε
στὴ μακαριότητα τῆς αἰωνίου ζωῆς.
Πολλὰ ἀτυχήματα
τρένων θὰ ἀποφεύγοντο, ἂν δὲν ὑπῆρχαν τόσες ἀφύλακτες διαβάσεις. Κάποτε
εἶναι ἀφύλακτη διάβασις ἡ ψυχή. Γι' αὐτὸ τόση ἀπογοήτευσις. Ἂν
στὴν ψυχή μας ὑπάρχη ἡ ἀσφάλεια τῆς ὑπομονῆς, δὲν θὰ περνάη ἡ μελαγχολία,
ἡ ἀπελπισια, τὸ ἄγχος, ἡ κατάθλιψις.
Ὁ καλύτερος
φύλακας τῆς ὑπομονῆς μέσα στοὺς
αἰῶνες ὑπῆρξε ὁ Ἰώβ. Ὅταν τὸν μελετᾶμε, ὄχι μόνο τὸν θαυμάζουμε, ἀλλὰ
καὶ παίρνουμε θάρρος γιὰ τὸν ἀγώνα τῆς ζωῆς, ποὺ κατὰ βάσιν εἶναι
ἀγώνας ὑπομονῆς.
Ὁ Σατανᾶς θέλησε νὰ καταποντίση τὸν Ἰὼβ
στὸ πέλαγος τῶν θλίψεων. «Ἀλλ᾿ ὅμως οὐκ
ἴσχυσε ποῆσαι αὐτὸν ναυάγιον» (Χρυσόστομος. Ε.Π.Ε. 30, 222). Δὲν τὰ κατάφερε.
Κίνησε ὅλο τὸν μηχανισμό του ἐναντίον τοῦ Ἰώβ, ἀλλὰ δὲν τὸν νίκησε.
Ἕνα βέλος θλίψεως ἐκσφενδονίζεται σὲ
μᾶς και ἀποκάμνουμε. Ἐναντίον τοῦ Ἰὼβ ἄδειασε
ὁ Σατανᾶς ὅλη τὴ φαρέτρα του. Καὶ ὁ μακάριος δὲν λύγισε. «Πανταχόθεν βαλλόμενος ἀσφαλέστερος
ἵστατο, καὶ μυρία βέλη δεχόμενος οὐκ ἐνεδίδου, ἀλλ᾿ ἐκένωσε μὲν
τοῦ διαβόλου τὴν βελοθήκην, αὐτὸς δὲ οὐ κατέπεσεν οὐδὲ ὑπεσλείσθη,
ἀλλ᾿ ὥσπερ ἄριστος κυβερνήτης, οὔτε μαινομένης τῆς θαλάττης καὶ τῶν
κυμάτων διεγειρομένων κατεποντίζετο, οὔτε γαλήνης οὔσης ραθυμότερος
ἐγένετο, ἀλλ᾿ ἐν ἑκατέρα τῇ τῶν καιρῶν διαφορᾷ ἴσην τὴν ἑαυτοῦ τέχνην
διετήρησε» (Ε.Π.Ε. 33,222-224). Μετάφρασις: Ἀπὸ παντοῦ τὸν κτυποῦσαν
κι ὅμως στεκόταν στερεώτερος. Μύρια βέλη δεχόταν, κι ὅμως δὲν ὑποχωροῦσε.
Ἄδειασε μὲν ἡ βελοθήκη τοῦ Διαβόλου πάνω του, ἀλλ᾿ αὐτὸς οὔτε κατέπεσε,
οὔτε κατεβλήθη. Σὰν θαυμάσιος κυβερνήτης, δὲν καταποντιζόταν, καίτοι
ἦταν μαινομένη ἡ θάλασσα καὶ τὰ κύματα φουσκωμένα. Ἀλλὰ κι ὅταν ἐπικρατοῦσε γαλήνη,
δὲν γινόταν ραθυμότερος. Καὶ στὶς δύο καιρικὲς συνθῆκες διατηροῦσε
ἐξ ἴσου τὴν τέχνη τῆς ψυχῆς του.
Ὁ Σατανᾶς θέλησε
νὰ πειράξη μὲ κάθε εἶδος δόκιμασίας, μὲ θεομηνίες, μὲ φτώχεια, μὲ καταστροφὴ
τῆς περιουσίας του, μὲ θανάτους τῶν παιδιῶν του, μὲ πεῖνα, μὲ σωματικὸ
πόνο, μὲ βρωμερὴ ἀσθένεια, μὲ ψυχικὸ τραυματισμὸ, μὲ ἐχθρότητα τῶν
φίλων του, μὲ τὴν κακογλωσσία τῆς γυναίκας του, μὲ προδοσία καὶ ἐγκατάλειψη
τῶν πάντων. Δὲν ἔμεινε κεραυνὸς πόνου, ποὺ δὲν κτύπησε τὸν Ἰώβ. Καὶ συμειώνει
ὁ ἱ. Χρυσόστομος: «Ὁ γενναῖος ἐκεῖνος
ἅπαντα πειρασμὸν μετὰ πολλῆς ἤνεγκε τῆς ἀνδρείας, τὸν ἀπὸ πενίας, τὸν
ἀπὸ λιμοῦ, τὸν ἀπὸ νόσου, τὸν ἐξ ὀδύνης, τὸν ἀπὸ τῆς τῶν παίδων ἀπωλείας,
τὸν ἀπὸ τῶν φίλων, τὸν ἀπὸ τῶν ἐχθρῶν, τὸν ἀπὸ γυναικός, τὸν ἀπὸ οἰκετῶν.
Οὐδὲ γὰρ ἦν ἀνθρωπίνη συμφορά, ἥ μὴ εἰς τὸ σῶμα ἐκείνου ἐξεκενώθη»
(Ε.Π.Ε. 30,224). Μετάφρασις: Ὁ γενναῖος Ἰὼβ κάθε δοκιμασία
μὲ πολλὴ ἀνδρεία ὑπέμενε: καὶ τὴν πεῖνα, καὶ τὴν ἀνέχεια, καὶ τὴν ἀρρώστια,
καὶ τὸν πόνο ἀπ᾿ τὸν χαμὸ τῶν παιδιῶν του, καὶ τὸν πόνο ἀπ᾿ τοὺς φίλους του,
ἀπὸ τὴ γυναῖκα του, ἀπ᾿ τοὺς ὑπηρέτες του. Δὲν ὑπῆρχε ἀνθρώπινη συμφορά,
ποὺ δὲν ἔπληξε τὸ σῶμα του.
(Άρχιμανδρ. Δανιήλ Ἀεράκη "ΠΩΣ ΑΝΤΕΜΕΤΩΠΙΖΕΙΣ ΤΙΣ ΔΟΚΙΜΑΣΙΕΣ ΚΑΙ ΤΟ ΘΑΝΑΤΟ;" σελ. 69-71)
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου