Μέτρο καὶ ἀμετρία
– Δὲν πρέπει, δηλαδή, νὰ πονᾶμε, ὅταν
δικός μας ἄνθρωπος βρίσκεται ἄπνους μέσα στὸ φέρετρο;
Κάτι τέτοιο εἶναι καὶ ἀδύνατο καὶ
ἀφύσικο. Πρέπει νἆναι ἡ καρδιὰ ἀπὸ πέτρα, γιὰ νὰ μὴ συγκινηθῆ. Ἄλλωστε
καὶ ὁ ἴδιος ὁ Ἰησοῦς συγκινήθηκε.
· Βλέποντας τὴν
πονεμένη ἐκείνη μάνα, «ἐσπλαγχνίσθη
ἐπ᾿ αὐτῇ» (Λουκ. 7,13).
· Στὴν περίπτωση
τοῦ Λαζάρου καὶ δάκρυ κύλισε ἀπ᾿ τὰ μάτια Του. «Ἐδάκρυσεν ὁ Ἰησοῦς» (Ἰωάν. 11,35).
Ὁ θάνατος, σὰν
ἀφύσικο γιὰ τὸν ἄνθρωπο γεγονός, προκαλεῖ κάποια φυσικὴ ταραχή. Μόνο
πέτρινες καρδιὲς δὲν ραγίζουν μπροστὰ στὸ χωρισμὸ τοῦ θανάτου.
Λέγει σχετικὰ
ὁ Μ. Βασίλειος: «Ὅσον μὲν ἐστενάξαμεν
ἐπὶ τῇ ἀγγελίᾳ τοῦ πάθους τοῦ κατὰ ἄριστον τῶν ἀνδρῶν Βίσωνα τί χρὴ
καὶ λέγειν. Πάντως γὰρ οὐδείς οὕτως ἔχων καρδίαν λιθίνην, ὃς καὶ πεῖραν
ἀφικόμενος τοῦ ἀνδρὸς ἐκείνου εἶτ᾿ ἀκούσας αὐτὸν ἀθρόως ἐξ ἀνθρώπων
ἀνηρπασμένον οὐχὶ ὡς κοινὴν ζημίαν τοῦ βίου τὴν τοῦ ἀνδρὸς στέρησιν
ἐλογίσατο» (Β.Ε.Π.55,359). Πόσο στενάξαμε μὲ τὴν ἀναγγελία
τοῦ θανάτου τοῦ Βίσωνα ποὺ ἦταν ἄριστος τῶν ἀνδρῶν, μόλις καὶ εἶναι ἀνάγκη
νὰ λέμε. Πάντως δὲν ὑπάρχει ἄνθρωπος μὲ τόσο πέτρινη καρδιά, ποὺ γνώρισε
καὶ ἔζησε τὸν ἄνδρα ἐκεῖνο κι ὕστερα ἄκουσε ὅτι τόσο ξαφνικὰ ἔφυγε
ἀπὸ κοντά μας, ποὺ δὲν θεώρησε τὴ στέρηση καὶ ἀπουσία του σὰν κοινὴ
ζημιὰ γιὰ ὅλους μας.
Ὁπωσδήποτε
κάποιος πόνος θὰ πλήξη τὴν καρδιά μας μὲ τὸ θάνατο προσφιλοῦς μας προσώπου.
Ἀλλὰ καὶ στὸ σημεῖο
αὐτὸ γιὰ τοὺς χριστιανοὺς ὑπάρχει μέτρο.
Ἐκεῖνο, ποὺ ἕνα γεγονός, ὅπως ἡ θλῖψις, τὸ καθιστᾶ ἁμαρτία, εἶναι ἡ
ἀμετρία. Τὰ δύο ἐν προκειμένῳ ἄκρα
τῆς ἀμετρίας εἶναι:
• Ἡ σκληρότητα. Δὲν μποροῦμε νὰ στεκόμαστε
ἀσυμπαθεῖς καὶ ἀσυγκίνητοι μπροστὰ σ᾿ ἕνα ὄντως «φοβερὸν μυστήριον»,
ὅπως ὁ θάνατος.
• Τὸ ἀπαραμύθητο.Δὲν μποροῦμε νὰ εἴμαστε
τόσο φιλόλυποι καὶ τόσο θρηνωδοῦντες, ὥστε μέσα στὴν ἀχλὺ τοῦ πόνου
νὰ χάνεται ἡ θέα τῆς ἐλπίδας καὶ ἡ πίστη τῆς αἰώνιας ζωῆς.
Κατὰ τὸ Μ. Βασίλειο,
οὔτε ἀσυμπαθεῖς, ἀλλ᾿ οὔτε καὶ φιλόλυποι πρέπει νὰ εἴμαστε μπροστὰ στὸ
θάνατο. «Πανταχόθεν ὁ Κύριος τὸ ἀσθενὲς
ἡμῶν ὑπεριδών, μέτρoις τισὶ καὶ ὅροις τὰ ἀναγκαῖα περιέλαβε πάθη,
τὸ μὲν ἀσυμπαθὲς καὶ θηριῶδες ἐκκλίνων, τὸ δὲ φιλόλυπον καὶ πολύθρηνον
ὡς ἀγενὲς παραιτούμενος. Διόπερ, ἐπιδακρύσας τῷ φίλῳ (Λαζάρῳ), αὐτός
τε τὴν κοινωνίαν τῆς ἀνθρωπείας φύσεως ἐπεδείξατο καὶ ἡμᾶς τῶν ἐφ᾿
ἑκάτερα ὑπερβολῶν ἠλευθέρωσε. Μήτε καταμαλακίζεσθαι πρὸς τὰ πάθη,
μήτε ἀναισθήτως ἔχειν τῶν λυπηρῶν ἐπιτρέπων» (Β.Ε.Π. 43,28-44). Μετάφρασις: Ἀπὸ παντοῦ ὁ Κύριος, ξεπερνώντας
τὸ ἀσθενὲς τῆς ἀνθρωπίνης φύσεως, μὲ κάποια μέτρα καὶ μὲ κάποιους ὅρους
συμπεριφέρθηκε στὰ ἀναγκαῖα ἀνθρώπινα πάθη (τὰ ἀδιάβλητα). Ἀπὸ
τὸ ἕνα μέρος ξέφευγε ἀπὸ τὸ ἀσυγκίνητο καὶ σκληρὸ ἀπὸ τὸ ἄλλο ξέφευγε
σὰν ἀγενὲς τὴν ὑπερβολικὴ λύπη καὶ τὸν ὑπερβολικὸ θρῆνο. Γι᾿ αὐτὸ ἀκριβῶς,
σὰν δάκρυσε στὸ Λάζαρο, ὁ ἴδιος ἔδειξε καὶ τὴν κοινωνία τῆς ἀνθρωπίνης φύσεως (ὅτι ἦταν ἀληθινὰ καὶ
ἄνθρωπος), κι ἐμᾶς λευτέρωσε ἀπ᾿ τὴν ὑπερβολὴ καὶ τοῦ ἑνός του ἄλλου.
Μᾶς δίδαξε, οὔτε ν᾿ ἀποκάμνουμε ἀπ᾿ τὸν πόνο, ἀλλ᾿ οὔτε καὶ ἀναίσθητοι
νὰ στεκόμαστε στὰ λυπηρὰ γεγονότα.
(Άρχιμανδρ. Δανιήλ Ἀεράκη "ΠΩΣ
ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΖΕΙΣ ΤΙΣ ΔΟΚΙΜΑΣΙΕΣ ΚΑΙ ΤΟ ΘΑΝΑΤΟ;" σελ. 93-95)
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου