Ἡ μικρὴ καὶ ἡ μεγάλη ἐλπίδα
Ἡ ἐλπίδα δὲν εἶναι ἄδηλος. Εἶναι εὔδηλος. Ὁ πιστὸς γνωρίζει τί ἐλπίζει,
γι᾿ αὐτὸ καὶ ὑπομένει. Ἡ εὔδηλος, ἡ ολοφάνερη, ἐλπίδα διακρίνεται
σὲ μικρὴ καὶ σὲ μεγάλη.
· Ἡ μικρὴ ἀνήκει σὲ τούτη τὴ ζωή.
Θὰ ἔλθη τὸ τέλος τῶν δεινῶν. Μετὰ τὴν τρικυμία θὰ ἔλθη ἡ μπουνάτσα.
Μετὰ τὴ θύελλα, ἡ νηνεμία. Μετὰ τὴ συννεφιά, ἡ ξαστεριά. Ἐλπίζει πάντοτε
ὁ πιστὸς στὸ καλύτερο. Σ᾿ αὐτὸ ἤλπιζε καὶ ὁ Ἰώβ. Εἶχε τὴν ἐλπίδα, ὅτι
ὁ Θεὸς θὰ τὸν ἐπισκεφθῆ. Καὶ ἡ ἐλπίδα γιὰ ἕνα καλύτερο αὔριο δὲν τὸν κατήσχυνε. Ἡ ὑπομονή του βραβεύτηκε
μὲ τὸ παραπάνω. Τοῦ χάρισε ὁ Θεὸς διπλάσια ἀπὸ ὅσα πρὶν εἶχε: «Ἔδωκε δὲ Κύριος διπλὰ ὅσα ἦν ἔμπροσθεν
Ἰὼβ εἰς διπλασιασμόν... Ὁ δὲ Κύριος εὐλόγησε τὰ ἔσχατα Ἰώβ ἢ τὰ ἔμπροσθεν»
(Ἰὼβ 42,10-12).
–Μὰ ἐγὼ δὲν βλέπω αὐτὸ τὸ καλύτερο αὔριο! παραπονοῦνται πολλοί.
· Μήπως συμβαίνει αὐτό, διότι τὸ αὔριο τὸ περιορίζουμε στὰ στενὰ
πλαίσια τοῦ παρόντος; Τὸ αὔριο, τὸ καλύτερο αὔριο, εἶναι σίγουρο, ὅταν
τὸ δῆς μὲ τὸ πρίσμα τῆς αἰωνιότητος. Ἐδῶ ἔχουμε πλέον ὄχι τὴ μικρή,
ἀλλὰ τὴ μεγάλη μας ἐλπίδα. Εἶναι
τὸ αὔριο τοῦ Οὐρανοῦ.
Ἡ ἐλπίδα τῆς σπορᾶς εἶναι τὸ αὔριο τοῦ
θερισμοῦ.
Καὶ ἀνάμεσα στὸ σήμερα τῆς σπορᾶς καὶ στὸ αὔριο τοῦ θερισμοῦ μεσολαβεῖ
αὐτό, ποὺ ὀνομάζεται ὑπομονή.
Εἶναι ἡ ὑπομονὴ τῆς ἐλπίδας.
Σπορὰ εἶναι ἡ θλῖψις καὶ ὁ πόνος. Σπορὰ τὸ δάκρυ. Θερισμὸς ἡ ἀγαλλίασις
τοῦ οὐρανοῦ. «Οἱ σπείροντες ἐν δάκρυσιν,
ἐν ἀγαλλιάσει θεριοῦσιν» (Ψαλμ. 125,5).
Τὴν εἰκόνα τοῦ γεωργοῦ, ποὺ ὑπομένει μὲ ἐλπίδα, χρησιμοποιεῖ ὁ
ἀδελφόθεος Ἰάκωβος: «Μακροθυμήσατε
οὖν, ἀδελφοί, ἕως τῆς παρουσίας τοῦ Κυρίου. Ἰδοὺ ὁ γεωργὸς ἐκδέχεται
τὸν τίμιον καρπὸν τῆς γῆς, μακροθυμῶν ἐπ᾿ αὐτῷ ἕως λάβῃ ὑετὸν πρώϊμον
καὶ ὄψιμον. Μακροθυμήσατε καὶ ὑμεῖς, στηρίξατε τὰς καρδίας , ὅτι
ἡ παρουσία τοῦ Κυρίου ἤγγικεν» (Ἰακ. 5,7-8).
Ἂν ὁ γεωργὸς περιμένη καὶ ὑπομένη,
πόσο μᾶλλον ὁ πιστός, ποὺ ἔχει εὔδηλα τὰ ἀποτελέσματα τῆς ὑπομονῆς
του! Λέγει σχετικὰ ὁ ἱερὸς Χρυσόστομος: «Εἰ καὶ ἔμπορος καὶ γηπόνος καὶ στρατιώτης, ἔνθα καὶ ἄδηλος ἡ
ἐλπὶς, πρὸς τοὺς πόνους ἀφίσταται τῆς χρηστoτέρας ἐλπίδος, ποίας ἂν ἡμεῖς
συγγνώμης τύχοιμεν ἀποκνῶντες πρὸς τὴν ἀρετὴν καὶ οὐχὶ πάντα πόνον
αὐτομάτως καταδεχόμενοι, οὕτως ἀσφαλοῦς οὔσης τῆς ἐλπίδος καὶ τοσούτων
ἀποκειμένων ἡμῖν τῶν ἀγαθῶν» (Ε.Π.Ε.3,92-94). Μετάφρασις: Ἂν καὶ ὁ ἔμπορος
καὶ ὁ γεωπόνος καὶ ὁ στρατιώτης. μαζὶ μὲ τοὺς κόπους ἔχη τὴν πιὸ γλυκειὰ
ἐλπίδα, καίτοι εἶναι ἄδηλη αὐτὴ ἡ ἐλπίδα, τότε πῶς θὰ συγχωρεθοῦμε
ἐμεῖς, ποὺ ἀδιαφοροῦμε γιὰ τὴν ἀρετὴ καὶ δὲν δεχόμαστε ἀμέσως κάθε
πόνο, μολονότι ἔχουμε τόσο βέβαιη ἐλπίδα καὶ μολονότι μᾶς περιμένουν
τόσα οὐράνια ἀγαθά;
(Άρχιμανδρ. Δανιήλ Ἀεράκη "ΠΩΣ
ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΖΕΙΣ ΤΙΣ ΔΟΚΙΜΑΣΙΕΣ ΚΑΙ ΤΟ ΘΑΝΑΤΟ;" σελ. 80-82)
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου