Παρασκευή 3 Απριλίου 2020

Η ΘΥΣΙΑ ΤΟΥ ΑΒΡΑΑΜ


Η ΘΥΣΙΑ ΤΟΥ ΑΒΡΑΑΜ

Τὸ πρῶτο ἀνάγνωσμα, ποὺ διαβάστηκε στὴ σημερινὴ προηγιασμένη Θεία Λειτουργία (Παρασκευὴ πέμπτης Ἑβδομάδας τῶν Νηστειῶν), εἶναι παρμένο ἀπὸ τὸ 22ο Κεφάλαιο τοῦ βιβλίου τῆς Γενέσεως. Εἶναι συγκλονιστικά τὰ ὅσα μᾶς διηγείται. Εἶναι ἡ θυσία τοῦ Ἀβραάμ. Ζητᾶ ὁ Θεὸς ἀπὸ τὸν Ἀβραὰμ, δοκιμάζοντάς τον, νὰ τοῦ προσφέρει θυσίαν ὁλοκαυτώματος τὸν γιὸν του «Λάβε τὸν υἱ­όν σου τὸν ἀ­γα­πη­τόν, ὃν ἠ­γά­πη­σας, τὸν Ἰ­σα­άκ»  αὐτὰ τοῦ εἶπε κατὰ λέξη. Ποιὸν τοῦ ζητᾶ; Τὸν γιὸ ποὺ τοῦ χάρισε στὰ 100 του χρόνια καὶ ποὺ ἦταν ἡ ὰρχὴ τῆς πραγματοποίησης τῆς ὑπόσχεσης τοῦ Θεοῦ πρὸς τὸν Ἀβραὰμ ὅτι θὰ πολλαπλασιάζονταν οἱ ἀπόγονοί του σὰν τὰ ἀστέρια τοῦ οὐρανοῦ. Καὶ ὁ Ἀβραὰμ ὁλοπρόθυμα ὑπακούει. Δὲν ἀγαπᾶ τὸ παιδὶ του; Τὸ ἀγαπᾶ. Παραπάνω ὅμως ἀγαπᾶ τὸν Θεό, τὸν ὁποῖο καὶ ἐμπιστεύεται καὶ ὑπακούει.
Νὰ προσέξουμε ἀκόμη τὸν διάλογο παιδιοῦ και πατέρα: Εἶ­πε δὲ Ἰ­σα­ὰκ πρὸς Ἀ­βρα­άμ τὸν πα­τέ­ρα αὐ­τοῦ· Πάτερ, ὁ δὲ εἶ­πε· Τί ἐ­στι τέ­κνον; Εἶ­πε δέ· Ἰ­δοὺ τὸ πῦρ καὶ τὰ ξύ­λα, ποῦ ἐ­στι τὸ πρό­βα­τον τὸ εἰς ὁ­λο­κάρ­πω­σιν; Εἶ­πε δὲ Ἀ­βρα­άμ· ὁ Θε­ὸς ὄ­ψε­ται ἑ­αυ­τῷ πρό­βα­τον εἰς ὁ­λο­κάρ­πω­σιν, τέ­κνον. (Κα­θὼς δὲ ἐ­βά­δι­ζαν, ὁ Ἰ­σα­ὰκ γε­μά­τος ἀ­πο­ρί­αν εἶ­πε πρὸς τὸν πα­τέ­ρα του, τὸν Ἀ­βρα­άμ: «Πα­τέ­ρα». Ὁ δὲ Ἀ­βρα­ὰμ ἀ­πάν­τη­σε: «Τί εἶ­ναι, παι­δί μου;» Καὶ ὁ Ἰ­σα­ὰκ ἐ­πρό­σθε­σε: «Νά· σὺ με­τα­φέ­ρεις τὴν φω­τιὰν καὶ ἐ­γὼ τὰ ξύ­λα διὰ τὴν θυ­σί­αν. Ποῦ εἶ­ναι ὅ­μως τὸ πρό­βα­τον, τὸ ὁ­ποῖ­ον θὰ προ­σφερ­θῆ ὡς ὁ­λο­καύ­τω­μα εἰς τὸν Θε­όν;» Ὁ Ἀ­βρα­ὰμ μὲ γεν­ναῖ­ον φρό­νη­μα καὶ πί­στιν εἰς τὸν Θε­ὸν ἀ­πάν­τη­σεν εἰς τὸν Ἰ­σα­άκ: «Παι­δί ­μου, ὁ παν­το­δύ­να­μος Θε­ὸς θὰ φρον­τί­ση μό­νος του καὶ θὰ μᾶς δεί­ξη τὸ πρό­βα­τον, ποὺ πρέ­πει νὰ θυ­σια­σθῆ».
Καὶ ἡ λύση τοῦ δράματος. Μετὰ τὴ δοκιμασία ὁ Θεὸς δίνει τη λύση τοῦ δράματος. Δίνει καὶ τὴν εὐλογία καὶ τὴν ὑπόσχεση μὲ ὅρκο.
ΓΕΝΕΣΕΩΣ ΤΟ ΑΝΑΓΝΩΣΜΑ
Ἐ­γέ­νε­το με­τὰ τὰ ῥή­μα­τα ταῦ­τα, ὁ Θε­ὸς ἐ­πε­ί­ρα­ζε τὸν Ἀ­βρα­άμ, καὶ εἶ­πεν αὐ­τῷ· Ἀ­βρα­άμ, Ἀ­βρα­άμ, καὶ εἶ­πεν· Ἰ­δοὺ ἐ­γώ. Καὶ εἶ­πε· Λάβε τὸν υἱ­όν σου τὸν ἀ­γα­πη­τόν, ὃν ἠ­γά­πη­σας, τὸν Ἰ­σα­άκ, καὶ πο­ρε­ύ­θη­τι εἰς τὴν γῆν τὴν ὑ­ψη­λήν, καὶ ἀ­νέ­νεγ­κε αὐ­τὸν ἐ­κεῖ εἰς ὁ­λο­κάρ­πω­σιν, ἐ­πὶ ἓν τῶν ὀ­ρέ­ων, ὧν ἂν σοι εἴ­πω. Ἀ­να­στὰς δὲ Ἀ­βρα­άμ τὸ πρωΐ, ἐ­πέ­σα­ξε τὸν ὄ­νον αὐ­τοῦ, πα­ρέ­λα­βε δὲ με­θ' ἑ­αυ­τοῦ δύ­ο παῖ­δας, καὶ Ἰ­σα­ὰκ τὸν υἱ­ὸν αὐ­τοῦ, καὶ σχί­σας ξύ­λα εἰς ὁ­λο­κάρ­πω­σιν, ἀ­να­στὰς ἐ­πο­ρε­ύ­θη, καὶ ἦλ­θεν εἰς τὸν τό­πον, ὃν εἶ­πεν αὐ­τῷ ὁ Θε­ός, τῇ ἡ­μέ­ρᾳ τῇ τρί­τῃ. Καὶ ἀ­να­βλέ­ψας Ἀ­βρα­ὰμ τοῖς ὀ­φθαλ­μοῖς αὐ­τοῦ, εἶ­δε τὸν τό­πον μα­κρό­θεν, καὶ εἶ­πεν Ἀ­βρα­ὰμ τοῖς παι­σίν αὐ­τοῦ· Κα­θί­σα­τε αὐ­τοῦ με­τὰ τῆς ὄ­νου, ἐ­γὼ δὲ καὶ τὸ παι­δά­ριον, δι­ε­λευ­σό­με­θα ἕ­ως ᾧ­δε, καὶ προ­σκυ­νή­σαν­τες, ἀ­να­στρέ­ψο­μεν πρὸς ὑ­μᾶς. Ἔ­λα­βε δὲ Ἀ­βρα­ὰμ τὰ ξύ­λα τῆς ὁ­λο­καρ­πώ­σε­ως, καὶ ἐ­πέ­θη­κεν Ἰ­σα­ὰκ τῷ υἱ­ῷ αὐ­τοῦ, ἔ­λα­βε δὲ καὶ τὸ πῦρ με­τὰ χεῖ­ρας, καὶ τὴν μά­χαι­ραν, καὶ ἐ­πο­ρε­ύ­θη­σαν οἱ δύ­ο ἅ­μα. Εἶ­πε δὲ Ἰ­σα­ὰκ πρὸς Ἀ­βρα­άμ τὸν πα­τέ­ρα αὐ­τοῦ· Πάτερ, ὁ δὲ εἶ­πε· Τί ἐ­στι τέ­κνον; Εἶ­πε δέ· Ἰ­δοὺ τὸ πῦρ καὶ τὰ ξύ­λα, ποῦ ἐ­στι τὸ πρό­βα­τον τὸ εἰς ὁ­λο­κάρ­πω­σιν; Εἶ­πε δὲ Ἀ­βρα­άμ· ὁ Θε­ὸς ὄ­ψε­ται ἑ­αυ­τῷ πρό­βα­τον εἰς ὁ­λο­κάρ­πω­σιν, τέ­κνον. Πο­ρευ­θέν­τες δὲ ἀμ­φό­τε­ροι ἅ­μα, ἦλ­θον ἐ­πὶ τὸν τό­πον, ὃν εἶ­πεν αὐ­τῷ ὁ Θε­ός, καὶ ᾠ­κο­δό­μη­σεν ἐ­κεῖ Ἀ­βρα­ὰμ τὸ θυ­σι­α­στή­ριον, καὶ ἐ­πέ­θη­κε τὰ ξύ­λα, καὶ συμ­πο­δί­σας Ἰ­σα­ὰκ τὸν υἱ­ὸν αὐ­τοῦ, ἐ­πέ­θη­κεν αὐ­τὸν ἐ­πὶ τὸ θυ­σι­α­στή­ριον ἐ­πά­νω τῶν ξύ­λων, καὶ ἐ­ξέ­τει­νεν Ἀ­βρα­ὰμ τὴν χεῖ­ρα αὐ­τοῦ λα­βεῖν τὴν μά­χαι­ραν, σφά­ξαι τὸν υἱ­ὸν αὐ­τοῦ. Καὶ ἐ­κά­λε­σε αὐ­τὸν Ἄγ­γε­λος Κυ­ρί­ου ἐκ τοῦ οὐ­ρα­νοῦ, καὶ εἶ­πεν αὐ­τῷ· Ἀ­βρα­άμ, Ἀ­βρα­άμ, ὁ δὲ εἶ­πεν· Ἰ­δοὺ ἐ­γώ, καὶ εἶ­πε· Μὴ ἐ­πι­βά­λῃς τὴν χεῖ­ρά σου ἐ­πὶ τὸ παι­δά­ριον, μη­δὲ ποι­ή­σῃς αὐ­τῷ μη­δέν· νῦν γὰρ ἔ­γνων, ὅ­τι φο­βῇ σὺ τὸν Θε­όν, καὶ οὐκ ἐ­φε­ί­σω τοῦ υἱ­οῦ σου τοῦ ἀ­γα­πη­τοῦ δι' ἐ­μέ. Καὶ ἀ­να­βλέ­ψας Ἀ­βρα­ὰμ τοῖς ὀ­φθαλ­μοῖς αὐ­τοῦ, εἶ­δε, καὶ ἰ­δού, κριὸς κα­τε­χό­με­νος ἐν φυ­τῷ Σα­βὲκ τῶν κε­ρά­των, καὶ ἐ­πο­ρε­ύ­θη Ἀ­βρα­άμ, καὶ ἔ­λα­βε τὸν κρι­όν, καὶ ἀ­νή­νεγ­κεν αὐ­τὸν εἰς ὁ­λο­κάρ­πω­σιν, ἀν­τὶ Ἰ­σα­ὰκ τοῦ υἱ­οῦ, αὐ­τοῦ. Καὶ ἐ­κά­λε­σεν Ἀ­βρα­ὰμ τὸ ὄ­νο­μα τοῦ τό­που ἐ­κε­ί­νου, Κύριος εἶ­δεν, ἵ­να εἴ­πω­σι σή­με­ρον, ἐν τῷ ὄ­ρει Κύριος ὤ­φθη. Καὶ ἐ­κά­λε­σεν Ἄγ­γε­λος Κυ­ρί­ου τὸν Ἀ­βρα­ὰμ δε­ύ­τε­ρον ἐκ τοῦ Οὐ­ρα­νοῦ, λέ­γων· Κα­τ' ἐ­μαυ­τοῦ ὤ­μο­σα, λέ­γει Κύριος, οὗ ἕ­νε­κεν ἐ­πο­ί­η­σας τὸ ῥῆ­μα τοῦ­το, καὶ οὐκ ἐ­φε­ί­σω τοῦ υἱ­οῦ σου τοῦ ἀ­γα­πη­τοῦ δι' ἐ­μέ, ἢ μὴν εὐ­λο­γῶν εὐ­λο­γή­σω σε, καὶ πλη­θύ­νων πλη­θυ­νῶ τὸ σπέρ­μα σου, ὡς τοὺς ἀ­στέ­ρας τοῦ οὐ­ρα­νοῦ, καὶ ὡς τὴν ἄμ­μον, τὴν πα­ρὰ τὸ χεῖ­λος τῆς θα­λάσ­σης, καὶ κλη­ρο­νο­μή­σει τὸ σπέρ­μα σου τὰς πό­λεις τῶν ὑ­πε­ναν­τί­ων, καὶ ἐ­νευ­λο­γη­θή­σον­ται ἐν τῷ σπέρ­μα­τί σου πάν­τα τὰ ἔ­θνη τῆς γῆς, ἀνθ' ὧν ὑ­πή­κου­σας τῆς ἐ­μῆς φω­νῆς.
(Γεν. κβ΄[22] 1-19-8)
ΕΡΜΗΝΕΙΑ (ΝΙΚΟΛΑΟΥ Π. ΒΑΣΙΛΕΙΑΔΗ)
Συ­νέ­βη δὲ με­τὰ τὰ γε­γο­νό­τα αὐ­τὰ (τὴν γέν­νη­σιν τοῦ Ἰ­σα­άκ, τὴν ἀ­πο­πομ­πὴν τοῦ Ἰ­σμα­ήλ, τὴν συν­θή­κην μὲ τὸν Ἀβιμέλεχ) τοῦ­το: Ὁ Θε­ὸς ἐ­δο­κί­μα­σε τὸν Ἀ­βρα­ὰμ καὶ τοῦ εἶ­πεν: «Ἀ­βρα­άμ, Ἀ­βρα­άμ». Ὁ δὲ Ἀ­βρα­ὰμ ἀ­πάν­τη­σε: «Νά, Κύ­ρι­ε, εἶ­μαι πα­ρών, ἀ­κού­ω». Καὶ εἶ­πε πρὸς αὐ­τὸν ὁ Θε­ός: «Πά­ρε τὸ πο­λυ­α­γα­πη­μέ­νον καὶ λα­τρευ­τόν σου παι­δί, τὸν Ἰ­σα­άκ, διὰ τὸ ὁ­ποῖ­ον λα­χτα­ρᾶ ἡ καρ­διά σου καὶ ἀ­πὸ τὸ ὁ­ποῖ­ον πε­ρι­μέ­νεις δι­ά­δο­χον καὶ ἀ­πο­γό­νους, καὶ πή­γαι­νε εἰς τὴν ὑ­ψη­λὴν πε­ρι­ο­χὴν καὶ σφά­ξε το καὶ πρό­σφε­ρέ το ὡς ὁ­λο­καύ­τω­μα θυ­σί­ας εἰς ἐ­μὲ ἐ­πά­νω εἰς ἕ­να ἀ­πὸ τὰ βου­νά, ποὺ θὰ σοῦ κα­θο­ρί­σω». Ὁ δί­και­ος Ἀ­βρα­ὰμ ὑ­πά­κου­σε καὶ χω­ρὶς καμ­μί­αν δι­α­μαρ­τυ­ρί­αν ἐ­ση­κώ­θη τὸ πρωΐ καὶ ἀ­μέ­σως ἐ­σα­μά­ρω­σε τὸ ὑ­πο­ζύ­γιον του· μα­ζί του δὲ πα­ρέ­λα­βε δύ­ο δού­λους καὶ τὸ ἀ­γα­πη­μέ­νον καὶ μο­νά­κρι­βον παι­δί του, τὸν Ἰ­σα­άκ. Καὶ ἀ­φοῦ ἔ­σχι­σε ξύ­λα διὰ τὴν θυ­σί­αν τοῦ ὁ­λο­καυ­τώ­μα­τος καὶ τὰ ἐ­φόρ­τω­σεν εἰς τὸ ζῶ­ον, ἐ­ξε­κί­νη­σε καὶ ἔ­φθα­σε κα­τὰ τὴν τρί­την ἡ­μέ­ραν εἰς τὸν τό­πον, τὸν ὁ­ποῖ­ον τοῦ ὑ­πέ­δει­ξε καὶ τοῦ κα­θώ­ρι­σεν ὁ Θε­ός. Καὶ ὁ Ἀ­βρα­άμ, πρὶν ἀ­κό­μη φθά­ση ἐ­κεῖ ἀ­κρι­βῶς, ὅ­που τοῦ εἶ­πεν ὁ Θε­ός, ἐ­σή­κω­σε τὰ μά­τια καὶ ἐ­κύτ­τα­ξε γύ­ρω – γύ­ρω διὰ νὰ ἀ­να­κα­λύ­ψη τὸν τό­πον τῆς θυ­σί­ας· ὅ­ταν δὲ εἶ­δε ἀ­πὸ μα­κρυ­ὰ τὸν κα­θω­ρι­σμέ­νον τό­πον, εἶ­πεν εἰς τοὺς δύ­ο δού­λους του: «Σεῖς κα­θῆ­στε ἐ­δῶ μὲ τὸ ὑ­πο­ζύ­γιον καὶ πε­ρι­μέ­νε­τε· ἐ­γὼ δὲ καὶ τὸ παι­δί μου θὰ προ­χω­ρή­σω­μεν ἕ­ως ἐ­κεῖ καὶ ἀ­φοῦ προ­σκυ­νή­σω­μεν καὶ λα­τρεύ­σω­μεν τὸν Θε­όν, θὰ ἐ­πι­στρέ­ψω­μεν πά­λιν κον­τά σας». Ἔ­λα­βε δὲ ὁ Ἀ­βρα­ὰμ τὰ ξύ­λα, ποὺ ἑ­τοί­μα­σε διὰ τὴν θυ­σί­αν τοῦ ὁ­λο­καυ­τώ­μα­τος, καὶ τὰ ἐ­φόρ­τω­σεν εἰς τοὺς ὤ­μους τοῦ ἀ­γα­πη­μέ­νου του παι­διοῦ. Αὐ­τὸς δὲ ἐ­πῆ­ρεν εἰς τὰ χέ­ρια του τὴν φω­τιάν, διὰ νὰ ἀ­νά­ψη τὰ ξύ­λα τῆς θυ­σί­ας, καὶ τὸ μα­χαί­ρι, μὲ τὸ ὁ­ποῖ­ον θὰ ἐ­σφά­ζε­το τὸ θῦ­μα, καὶ ἐ­προ­χώ­ρη­σαν καὶ οἱ δύ­ο μα­ζὶ πρὸς τὸν τό­πον τῆς θυ­σί­ας. Κα­θὼς δὲ ἐ­βά­δι­ζαν, ὁ Ἰ­σα­ὰκ γε­μά­τος ἀ­πο­ρί­αν εἶ­πε πρὸς τὸν πα­τέ­ρα του, τὸν Ἀ­βρα­άμ: «Πα­τέ­ρα». Ὁ δὲ Ἀ­βρα­ὰμ ἀ­πάν­τη­σε: «Τί εἶ­ναι, παι­δί μου;» Καὶ ὁ Ἰ­σα­ὰκ ἐ­πρό­σθε­σε: «Νά· σὺ με­τα­φέ­ρεις τὴν φω­τιὰν καὶ ἐ­γὼ τὰ ξύ­λα διὰ τὴν θυ­σί­αν. Ποῦ εἶ­ναι ὅ­μως τὸ πρό­βα­τον, τὸ ὁ­ποῖ­ον θὰ προ­σφερ­θῆ ὡς ὁ­λο­καύ­τω­μα εἰς τὸν Θε­όν;» Ὁ Ἀ­βρα­ὰμ μὲ γεν­ναῖ­ον φρό­νη­μα καὶ πί­στιν εἰς τὸν Θε­ὸν ἀ­πάν­τη­σεν εἰς τὸν Ἰ­σα­άκ: «Παι­δί ­μου, ὁ παν­το­δύ­να­μος Θε­ὸς θὰ φρον­τί­ση μό­νος του καὶ θὰ μᾶς δεί­ξη τὸ πρό­βα­τον, ποὺ πρέ­πει νὰ θυ­σια­σθῆ». Ἀ­φοῦ δὲ ἐ­προ­χώ­ρη­σαν μα­ζὶ καὶ οἱ δύ­ο, ἔ­φθα­σαν εἰς τὸν τό­πον τῆς θυ­σί­ας, τὸ βου­νόν, τὸ ὁ­ποῖ­ον τοῦ ὑ­πέ­δει­ξεν ὁ Θε­ός. Ἐ­κεῖ ὁ Ἀ­βρα­ὰμ κα­τε­σκεύ­α­σε τὸ θυ­σι­α­στή­ριον καὶ ἔ­βα­λεν ἐ­πά­νω εἰς αὐ­τὸ τὰ ξύ­λα· καὶ ἀ­φοῦ ἔ­δε­σε τὰ πό­δια τοῦ ἀ­γα­πη­μέ­νου του παι­διοῦ, τοῦ Ἰ­σα­άκ, ὁ ὁ­ποῖ­ος δὲν ἐ­πρό­βα­λε καμ­μί­αν ἀν­τί­στα­σιν, τὸν ἐ­ξά­πλω­σεν ἐ­πά­νω εἰς τὰ ξύ­λα τοῦ θυ­σι­α­στη­ρί­ου. Καὶ ὁ Ἀ­βρα­ὰμ ἅ­πλω­σε τὸ χέ­ρι του, διὰ νὰ πά­ρη τὸ μα­χαί­ρι νὰ σφά­ξη τὸ παι­δί του, καὶ νὰ τὸ προ­σφέ­ρη ὡς θυ­σί­αν ὁ­λο­καυ­τώ­μα­τος εἰς τὸν Θε­όν. Κα­τὰ τὴν κρί­σι­μον στιγ­μήν, ποὺ ὁ Ἀ­βρα­ὰμ ἅ­πλω­σε τὸ χέ­ρι διὰ νὰ σφά­ξη τὸν Ἰ­σα­άκ, ἄγ­γε­λος τοῦ Θε­οῦ τὸν ἐ­κά­λε­σε ἀ­πὸ τὸν οὐ­ρα­νὸν καὶ τοῦ εἶ­πεν: «Ἀ­βρα­άμ, Ἀ­βρα­άμ». Αὐ­τὸς δὲ ἀ­πάν­τη­σε: «Νά, εἶ­μαι πα­ρών, ἀ­κού­ω». Καὶ εἶ­πε πρὸς αὐ­τὸν ὁ ἄγ­γε­λος τοῦ Θε­οῦ: «Μὴ ἁ­πλώ­σης καὶ μὴ βά­λης τὸ χέ­ρι σου ποὺ κρα­τεῖ τὸ μα­χαί­ρι ἐ­πά­νω εἰς τὸ παι­δὶ καὶ μὴ κά­μης εἰς αὐ­τὸ κα­νέ­να κα­κόν· δι­ό­τι τώ­ρα ἐ­κα­τά­λα­βα πο­λὺ κα­λά, ὅ­τι σὺ σέ­βε­σαι καὶ εὐ­λα­βεῖ­σαι τὸν Θε­ὸν καὶ πρὸς χά­ριν μου δὲν ἐ­λυ­πή­θης τὸ ἀ­γα­πη­μέ­νον καὶ μο­νά­κρι­βον παι­δί σου· διὰ τὴν με­γά­λην ἀγά­πην ποὺ ἔ­χεις πρὸς ἐ­μέ, ἐ­προ­τί­μη­σες τὴν ἐν­το­λήν μου ἀ­πὸ τὸ παι­δί σου». Καὶ ὁ Ἀ­βρα­ὰμ ἐ­σή­κω­σε τὰ βλέμ­μα­τά του ἀ­πὸ τὸ θυ­σι­α­στή­ριον, ὅ­που ἦ­ταν ἐ­ξα­πλω­μέ­νος ὁ Ἰ­σα­άκ, καὶ ἔ­ξαφ­να εἶ­δεν ἐ­κεῖ κον­τὰ ἕ­να κριά­ρι, τὰ κέ­ρα­τα τοῦ ὁ­ποί­ου εἶ­χαν πε­ρι­πλα­κῆ εἰς ἕ­να φυ­τόν, ποὺ ὀ­νο­μά­ζε­ται Σα­βέκ. Ὁ Ἀ­βρα­ὰμ ἐ­πῆ­γε πρὸς τὰ ἐ­κεῖ, ἐ­πῆ­ρε τὸ κριά­ρι καὶ τὸ ἐ­πρό­σφε­ρεν εἰς τὸν Θε­ὸν ὡς θυ­σί­αν ὁ­λο­καυ­τώ­μα­τος ἀν­τὶ τοῦ παι­διοῦ του Ἰ­σα­άκ. Ὁ Ἀ­βρα­ὰμ εἰς ἐν­θύ­μη­σιν τοῦ γε­γο­νό­τος ὠ­νό­μα­σε τὸν τό­πον ἐ­κεῖ­νον «ὁ Κύ­ριος εἶ­δεν», ὥ­στε μέ­χρι σή­με­ρον ὀ­νο­μά­ζουν τὸν τό­πον ἐ­κεῖ­νον «εἰς τὸ βου­νὸν αὐ­τὸ ἐ­φα­νε­ρώ­θη ὁ Κύ­ριος». Καὶ ἄγ­γε­λος τοῦ Θε­οῦ ἐ­κά­λε­σε τὸν Ἀ­βρα­ὰμ διὰ δευ­τέ­ραν φο­ρὰν ἀ­πὸ τὸν οὐ­ρα­νὸν καὶ τοῦ εἶ­πεν: «Ὡρ­κί­σθη­κα εἰς τὸν ἑ­αυ­τόν μου· ὡρ­κί­σθη­κα εἰς τὴν ἄ­πει­ρόν μου τε­λει­ό­τη­τα, εἰς τὴν μα­κα­ρί­αν ζω­ήν μου, λέ­γει ὁ Κύ­ριος, ἐ­πει­δὴ ἐ­φά­νης ὑ­πά­κου­ος καὶ ἐ­ξε­πλή­ρω­σες πι­στὰ τὴν ἐν­το­λὴν αὐ­τήν, τὴν ὁ­ποί­αν σοῦ ἔ­δω­κα, καὶ πρὸς χά­ριν μου δὲν ἐ­λυ­πή­θης οὐ­δὲ αὐ­τὸ τὸ ἀ­γα­πη­μέ­νον καὶ μο­νά­κρι­βον παι­δί σου καὶ ἐ­λο­γά­ρια­σες τὴν ἐν­το­λήν μου πε­ρισ­σό­τε­ρον ἀ­πὸ τὸ παι­δί σου, σοῦ ὑ­πό­σχο­μαι ἀ­λη­θι­νὰ καὶ σὲ βε­βαι­ῶ ἀ­πο­λύ­τως, ὅ­τι θὰ σὲ εὐ­λο­γή­σω πλου­σί­ως καὶ θὰ πλη­θύ­νω πά­ρα πο­λὺ τοὺς ἀ­πο­γό­νους σου καὶ θὰ τοὺς αὐ­ξή­σω ὡ­σὰν τὰ ἄ­στρα τοῦ οὐ­ρα­νοῦ καὶ ὡ­σὰν τὴν ἄμ­μον, ποὺ εἶ­ναι εἰς τὴν ἀ­κρο­θα­λασ­σιὰν καὶ οἱ ἀ­πό­γο­νοί σου θὰ κα­τα­νι­κή­σουν τοὺς ἐ­χθρούς των, τοὺς εἰ­δω­λο­λα­τρι­κοὺς λα­ούς, ποὺ κα­τοι­κοῦν εἰς τὴν γῆν τῆς ἐ­παγ­γε­λί­ας, καὶ θὰ κλη­ρο­νο­μή­σουν τὶς πό­λεις των. Ἀ­κό­μη, ἐ­πει­δὴ ἐ­φά­νης ὑ­πά­κου­ος εἰς τὴν ἐν­το­λήν, ποὺ σοῦ ἔ­δω­κα, σοῦ ὑ­πό­σχο­μαι ὅ­τι διὰ τοῦ ἐ­κλε­κτοῦ καὶ ἁ­γί­ου καὶ ἀ­να­μαρ­τή­του ἀ­πο­γό­νου σου, τοῦ Μεσ­σί­ου Χρι­στοῦ, θὰ λά­βουν τὶς εὐ­λο­γί­ες καὶ χά­ρι­τες τοῦ Θε­οῦ ὅ­λα τὰ ἔ­θνη τῆς γῆς».


Ὅλα τοῦτα σᾶς θυμίζουν καθόλου τὴν Θυσία τοὺ Υἱοῦ τοῦ Ἰδίου τοῦ Θεοῦ;

1 σχόλιο :

  1. Καλησπέρα σας, θα ήθελα να εκφράσω μια απορία σχετικά με την τελευταία πρόταση από την παραπομπή στην Π.Δ.

    Στο αρχαίο κέιμενο λέει: "καὶ κλη­ρο­νο­μή­σει τὸ σπέρ­μα σου τὰς πό­λεις τῶν ὑ­πε­ναν­τί­ων, καὶ ἐ­νευ­λο­γη­θή­σον­ται ἐν τῷ σπέρ­μα­τί σου πάν­τα τὰ ἔ­θνη τῆς γῆς, ἀνθ' ὧν ὑ­πή­κου­σας τῆς ἐ­μῆς φω­νῆς".

    Η ερμηνεία του Ν.Π.Β. λέει: "σοῦ ὑ­πό­σχο­μαι ὅ­τι διὰ τοῦ ἐ­κλε­κτοῦ καὶ ἁ­γί­ου καὶ ἀ­να­μαρ­τή­του ἀ­πο­γό­νου σου, τοῦ Μεσ­σί­ου Χρι­στοῦ, θὰ λά­βουν τὶς εὐ­λο­γί­ες καὶ χά­ρι­τες τοῦ Θε­οῦ ὅ­λα τὰ ἔ­θνη τῆς γῆς"

    Πού είδε την αναφορά σε Μεσσία Χριστό ο κ Βασιλειάδης;

    ΑπάντησηΔιαγραφή