Ὁ Ἅγιος Λεωνίδης καὶ οἱ Ἁγίες Χαρίσσα (ἢ Χαρίεσσα), Νίκη, Γαλήνη, Καλλίδα (ἢ
Καλλία), Νουνεχία, Βασίλισσα καὶ Θεοδώρα
Καλλία), Νουνεχία, Βασίλισσα καὶ Θεοδώρα
Μάρτυρας τῶν Πρωτοχριστιανικῶν χρόνων, ἡρωικός μαχητής καί ὁμολογητής τῆς πίστεως εἶναι ὁ Λεωνίδης. Ἕλληνας στήν καταγωγή, εἶναι περισσότερο γνωστός στούς Χριστιανούς τῆς Τροιζῆνος, ὅπου καί ἡ ἰδιαίτερή του πατρίδα. Ἐκεῖ γεννήθηκε (στή σημερινή περίπου Νέα Ἐπίδαυρο ἤ Πεδιάδα τῆς Τροιζήνας) στίς ἀρχές τοῦ 3ου αἰῶνος, σέ καιρούς διωγμοῦ τῆς χριστιανικῆς πίστεως.
Χριστιανός πιστός, ἦταν ἔξαρχος πνευματικοῦ χοροῦ στήν ἰδιαιτέρή του πατρίδα. Κατά τούς σκληρούς δηλαδή καιρούς τῶν διωγμῶν ὁ Λεωνίδης αἰσθάνθηκε τήν ἀνάγκη νά συγκροτήσει κύκλο Χριστιανῶν κι ἐκεῖ μέ τή μελέτη τοῦ θείου θελήματος νά διαφωτίζονται γιά τήν πνευματική οἰκοδομή, ἀλλά καί νά ἐνισχύονται, ὥστε νά μένουν σταθεροί στή χριστιανική τους ὁμολογία. Ὁ ζῆλος, ἡ ὁσιότητα καί τό κύρος τοῦ Λεωνίδου συγκέντρωσε, φαίνεται, γύρω του σημαντικό ἀριθμό πιστῶν, ἀνδρῶν καί γυναικῶν. Ἦταν ἄλλωστε καί ἀποστολική παραγγελία νά μή παραμελοῦν οἱ Χριστιανοί τήν «ἐπί τό αὐτό» σύναξη (Ἑβρ. ι΄ 25). Αὐτή θά τούς ἔκανε δυνατούς, ἐφόσον, κατά τόν σοφό Παροιμιαστή, «ἀδελφός ὑπό ἀδελφοῦ βοηθούμενος ὡς πόλις ὀχυρά καί ὑψηλή» (Πάρ. ἰη 19). Περισσότερο ἀναγκαῖο γινόταν αὐτό, διότι στήν Τροιζήνα ἔφθαναν τακτικά πληροφορίες τότε γιά συλλήψεις Χριστιανῶν, βασανιστήρια καί μαρτύρια, γιά τά ὁποῖα ὅλοι τους ἔπρεπε νά ἦταν ἕτοιμοι.
Καί πράγματι δέν ἄργησε νά ἔλθει καί γιά τόν Λεωνίδη ἡ ὥρα αὐτή. Τήν ἰδιότητά του ὡς Χριστιανοῦ καί τό ἔργο του τό πληροφορήθηκαν οἱ ἀντίχριστοι διῶκτες στήν Κόρινθο. Κι ἐπειδή τότε ἡ Τροιζήνα ἀνῆκε στή διοίκηση τῆς Κορίνθου, ἦταν Ἐπισκοπή τῆς Κορίνθου, ἔσπευσαν ἀπό ἐκεῖ καί τόν συνέλαβαν, σέ ἡμέρες μάλιστα πού οἱ Χριστιανοί ἑτοιμάζονταν νά ἑορτάσουν τό Ἅγιο Πάσχα. Συνέλαβαν τόν Λεωνίδη καί μαζί μ’ αὐτόν κι ἕνα ὅμιλο ἑπτά χριστιανῶν γυναικῶν, πού ἀποτελοῦσαν μέρος τοῦ πνευματικοῦ χοροῦ τῆς Τροιζῆνος (Χαρίεσσα, Γαλήνη, Νίκη, Καλλίδα, Νουνεχία, Βασίλισσα καί Θεοδώρα). Τούς ὁδήγησαν στόν ἡγεμόνα τῆς Κορίνθου Βενοῦστο. Δέν ἄργησε καί ὁ Βενοῦστος νά ἐξακριβώσει τήν ἰδιότητα τῶν ὀκτώ δεσμίων του. Ἄλλωστε καί οἱ ἴδιοι ὅλοι ἀμέσως ἀπό τήν πρώτη στιγμή ὁμολόγησαν μέ θάρρος: Εἴμαστε καί θά μείνουμε μέχρι τελευταία στιγμή Χριστιανοί!
Γιά νά πτοήσει τίς χριστιανές γυναῖκες καί νά τίς κάνει εὐκολότερα νά ἀρνηθοῦν τήν πίστη τους, ὁ πονηρός ἡγεμόνας ἔδωσε ἐντολή νά βασανίσουν πρῶτα τόν προϊστάμενό τους Λεωνίδη. Καί ἡ διαταγή ἔγινε ἀμέσως πραγματικότητα. Τόν ἔδεσαν, τόν κρέμασαν ψηλά καί μέ αἰχμηρά σιδερένια ἀντικείμενα ξέσχιζαν τό σῶμα του. Ἀπτόητος ὁ Λεωνίδης, παρά τούς φοβερούς πόνους, ὑπέμεινε τό μαρτύριο καί μάλιστα ἐπί ὧρες πολλές, ἐνῶ ἦταν μπροστά πάντοτε οἱ ἑπτά γυναῖκες. Ἕως ὅτου ὁ Μάρτυρας, ἐξαντλημένος ἀπό τόν πόνο καί τήν αἱμορραγία, παρέδωσε μέ εὐγνωμοσύνη καί ὕμνους τό πνεῦμα του σ’ Ἐκεῖνον, πού τόσο πολύ τόν ἀγάπησε.
Μετά τόν Λεωνίδη ἦλθε ἡ σειρά τῶν γυναικῶν. Κι ἐπειδή καί οἱ ἑπτά ἔμεναν ἄκαμπτες καί ἀνυποχώρητες, δόθηκε ἐντολή, χωρίς κανένα δισταγμό, νά τίς πνίξουν ὅλες. Τοποθέτησαν λοιπόν τό σεπτό λείψανο τοῦ ἡρωικοῦ Μάρτυρος Λεωνίδου σέ μικρό πλοιάριο καί μαζί του ἀνέβασαν καί τίς ἑπτά γυναῖκες. Μέ ὕμνους καί δοξολογίες γύρω ἀπό τό ἱερό λείψανο, μέ συγκίνηση βαθύτατη, μέ ἄσματα ἐπίκαιρα, πασχαλινά καί ἀναστάσιμα, διέσχισαν τήν μικρή ἀπόσταση τῶν τεσσάρων μιλίων στόν Κορινθιακό κόλπο καί ἔφθασαν στή θέση τοῦ μαρτυρίου τους. Τότε στό σῶμα τοῦ Λεωνίδου ἔδεσαν μία βαριά πέτρα καί τό ἔριξαν στή θάλασσα, γιά νά γίνει τροφή τῶν ψαριῶν. Τό ἴδιο ἔκαναν καί σέ κάθε μία ἀπό τίς ἑπτά χριστιανές γυναῖκες, τίς ὁποῖες, τήν μία μετά τήν ἄλλη, τίς ἔρριξαν ζωντανές στό νερό. Σέ λίγο καί οἱ ἑπτά στόν βυθό τῆς θαλάσσης παρέδωσαν τό πνεῦμα τούς σ’ Ἐκεῖνον, πού καί γι’ αὐτές σαρκώθηκε καί σταυρώθηκε καί ἀναστήθηκε, τόν Σωτήρα Χριστό. Ἦταν Μέγα Σάββατο τοῦ 250 μ.Χ.
Γράφει ὁ ἱερός ὑμνωδός: «Κόλποις θαλάσσης ἐκδοθείς Λεωνίδης, κολυμβῶν Ἀβραάμ κόλπων ἄχρι». Φαντάζεται δηλαδή τόν ἅγιο Μάρτυρα ἀπό τά βάθη τῆς θάλασσας νά σπεύδει κολυμπώντας νά φθάσει τό γρηγορώτερο στούς κόλπους τοῦ Ἀβραάμ, στή Βασιλεία τοῦ Θεοῦ (Λούκ. ἰστ 22).
Ναί, δέν πρόλαβαν νά ἑορτάσουν οἱ ἅγιοι Μάρτυρες Λεωνίδης καί οἱ σύν αὐτῷ τήν Ἀνάσταση τοῦ Κυρίου τους στή γῆ. Τήν γιόρτασαν ὅμως στόν Οὐρανό, ὅπου ὁ θρόνος τοῦ Κυρίου, μαζί μέ τούς Ἀγγέλους καί τούς ἄλλους Μάρτυρες καί Ἁγίους. Ἀπό τότε θεωρεῖται ὁ Λεωνίδης ὁ πρόμαχος καί προστάτης τῆς Ἐπιδαύρου.
Καί τό μαρτύριο αὐτό ἔρχεται νά ἐπιβεβαιώσει τήν ἀλήθεια, ὅτι ἡ Πατρίδα μας εἶναι χώρα Ἡρώων καί Μαρτύρων, οἱ ὁποῖοι ἄφησαν παράδειγμα σταθερῆς πίστεως καί ὁμολογίας, καί μάλιστα σέ καιρούς δύσκολους, ἀντιδράσεων καί διωγμῶν. Ἄς τούς θυμᾶται ἡ νέα Ἑλληνική γενιά κι ἄς τούς μιμεῖται στόν ἡρωϊσμό καί τή σταθερότητα.
Ἀπό τό βιβλίο «Φωστῆρες Ὑπέρλαμπροι»
Ἀρχιμ. Θεοδώρου Μπεράτη
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου