ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΠΑΦΟΥ
ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ
ΑΠΟΣΤΟΛΩΝ ΠΑΥΛΟΥ ΚΑΙ ΒΑΡΝΑΒΑ
Ε΄ ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΩΝ ΝΗΣΤΕΙΩΝ
(5 ΑΠΡΙΛΙΟΥ 2020)
(ΜΑΡΙΑΣ ΤΗΣ ΑΙΓΥΠΤΙΑΣ)
Ο ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ
Ἀδελφοί, Χριστὸς παραγενόμενος ἀρχιερεὺς τῶν μελλόντων ἀγαθῶν διὰ τῆς μείζονος καὶ τελειοτέρας σκηνῆς, οὐ χειροποιήτου, τοῦτ' ἔστιν οὐ ταύτης τῆς κτίσεως, οὐδὲ δι' αἵματος τράγων καὶ μόσχων, διὰ δὲ τοῦ ἰδίου αἵματος εἰσῆλθεν ἐφάπαξ εἰς τὰ Ἅγια, αἰωνίαν
λύτρωσιν εὑράμενος. Εἰ γὰρ τὸ αἷμα ταύρων
καὶ τράγων καὶ σποδὸς δαμάλεως ῥαντίζουσα τοὺς κεκοινωμένους
ἁγιάζει πρὸς τὴν τῆς σαρκὸς καθαρότητα,
πόσῳ μᾶλλον τὸ αἷμα τοῦ Χριστοῦ, ὃς διὰ Πνεύματος αἰωνίου ἑαυτὸν προσήνεγκεν ἄμωμον τῷ Θεῷ, καθαριεῖ τὴν συνείδησιν ὑμῶν ἀπὸ νεκρῶν ἔργων εἰς τὸ λατρεύειν
Θεῷ ζῶντι;
(Ἑβρ. θ΄[9] 11 - 14)
ΤΟ ΑΙΜΑ ΤΟΥ ΛΥΤΡΩΤΟΥ
«To αἷμα τοῦ Χριστοῦ
... καθαριεῖ τὴν συνείδησιν ὑμῶν
ἀπὸ νεκρῶν ἔργων»
ἀπὸ νεκρῶν ἔργων»
Ἤδη φθάνουμε
πρὸς τὸ τέλος τῆς Μεγάλης Τεσσαρακοστῆς καὶ μόλις λίγες ἡμέρες μᾶς
χωρίζουν ἀπὸ τὴν Ἁγία καὶ Μεγάλη Ἑβδομάδα, κατὰ τὴν ὁποία θὰ προσκυνήσουμε
τὰ ἄχραντα Πάθη τοῦ Κυρίου, ἀφοῦ πρῶτα καθαρίσουμε τὴν καρδιά μας ἀπὸ
τὴ δυσωδία τῆς ἁμαρτίας.
Ἡ συνείδησή
μας μᾶς βεβαιώνει ὅτι εἴμαστε ἔνοχοι, τὸ σημερινὸ Ἀποστολικὸ ἀνάγνωσμα
ὅμως μᾶς δίνει θάρρος καὶ ἐλπίδα. Προβάλλοντας τὸ ἀσύγκριτο μεγαλεῖο
της θυσίας τοῦ Κυρίου ὁ θεοφώτιστος Ἀπόστολος μᾶς τονίζει ὅτι τὸ
αἷμα τοῦ Χριστοῦ «καθαριεῖ τὴν συνείδησιν ἡμῶν ἀπὸ νεκρῶν ἔργων εἰς
τὸ λατρεύειν Θεῷ ζώντι»· δηλαδὴ θὰ καθαρίσει τὴ συνείδησή μας ἀπὸ
τὰ ἔργα τῆς ἁμαρτίας, ποὺ φέρνουν στὴν ψυχὴ νέκρωση, καὶ θὰ μᾶς ἀξιώσει
νὰ λατρεύουμε ἀξίως τὸν ζωντανὸ Θεό.
Ἂς δοῦμε λοιπὸν
ποιὰ εἶναι ἡ δύναμη τοῦ Αἵματος τοῦ Κυρίου καὶ πῶς αὐτὸ μᾶς καθαρίζει
ἀπὸ κάθε ἁμαρτία.
1. Ἡ ἀσύγκριτη δύναμή
του
Ἀνέκαθεν ὁ
ἄνθρωπος αἰσθανόταν τὸ βάρος τῆς ἐνοχῆς ἀπὸ τὴν ἁμαρτία. Οἱ τύψεις
τῆς συνειδήσεως δὲν ἄφηναν τὴν ψυχή του νὰ εἰρηνεύσει. Γι᾿ αὐτὸ στὰ
πρὸ Χριστοῦ χρόνια τόσο οἱ εἰδωλολάτρες ὅσο καὶ οἱ Ἰουδαῖοι προκειμένου
νὰ ἐπιτύχουν τὴν ἐξιλέωσή τους, πρόσφεραν θυσίες ζώων. Ὅπως σημειώνει
ὅμως ὁ Ἀπόστολος, εἶναι «ἀδύνατον αἷμα ταύρων καὶ τράγων ἀφαιρεῖν
ἁμαρτίας» (Ἑβρ. ι΄[10] 4). Ἂν κάτι μπορεῖ νὰ ἐξαγνίσει τὸν ἐσωτερικό
μας κόσμο καὶ νὰ καθαρίσει τὴ συνείδησή μας, αὐτὸ εἶναι τὸ αἷμα τοῦ
Χριστοῦ, ποὺ χύθηκε πάνω στὸν Σταυρὸ «ὑπὲρ τῆς τοῦ κόσμου ζωῆς καὶ σωτηρίας».
Γιατί; Πρῶτον διότι τὸ αἷμα αὐτὸ εἶναι αἷμα
τοῦ ἐντελῶς ἀθώου καὶ ἀναμαρτήτου Κυρίου Ἰησοῦ, ὁ Ὁποῖος «ἁμαρτίαν
οὐκ ἐποίησεν, οὐδὲ εὑρέθη δόλος ἐν τῷ στόματι αὐτοῦ» (Α΄ Πέτρ. β΄[2]
22).
Δεύτερον αὐτὸ
ποὺ προσδίδει ἄπειρη ἀξία καὶ δύναμη στὴ θυσία τοῦ Κυρίου εἶναι τὸ
γεγονὸς ὅτι θυσιάζεται ὁ ἴδιος ὁ Θεός, καὶ συνεπῶς τὸ αἷμα αὐτὸ εἶναι
αἷμα Θεοῦ! Εἶναι χαρακτηριστικὸς ὁ λόγος ποὺ χρησιμοποιεῖ ὁ ἱερὸς
ὑμνογράφος γιὰ νὰ διατυπώσει τὸ ἀσύλληπτο μυστήριο: «Αἵματι Θεοῦ
ὁ ἰὸς τοῦ ὄφεως ἀποπλύνεται» (Δοξαστικὸ Ἑσπερινοῦ Ἑορτῆς Ὑψώσεως
Τιμίου Σταυροῦ)· δηλαδὴ μὲ αἷμα Θεοῦ ξεπλένεται τὸ δηλητήριο τοῦ
ἀρχαίου ὄφεως (τοῦ διαβόλου).
«Τοῦτο τὸ αἷμα
ἐκχυθὲν πᾶσαν τὴν οἰκουμένην ἐξέπλυνε», γράφει ὁ ἅγιος Ἰωάννης ὁ
Χρυσόστομος (PG 59,261). Καὶ ὁ ἅγιος Γρηγόριος ὁ Θεολόγος ὑπογραμμίζοντας
τὴν ἀτίμητη ἀξία του σημειώνει: Λίγες ρανίδες τοῦ τιμίου αἵματος
τοῦ Κυρίου ἀναπλάττουν ὅλο τὸν κόσμο (PG 36,664).
2. Πῶς μᾶς καθαρίζει
Πραγματικὰ
τὸ αἷμα τοῦ Χριστοῦ εἶναι αὐτὸ τὸ ὁποῖο «καθαρίζει ἡμᾶς ἀπὸ πάσης ἁμαρτίας»
(Α΄Ἰω. α΄[1] 7), ὅπως σημειώνει ὁ ἱερὸς εὐαγγελιστὴς Ἰωάννης.
Πῶς γίνεται
αὐτό; Γίνεται διὰ τῶν Μυστηρίων τῆς Ἐκκλησίας μας. Ἔτσι, κάθε φορὰ
ποὺ προσερχόμαστε μὲ εἰλικρινῆ μετάνοια στὸ Μυστήριο τῆς ἱερᾶς Ἐξομολογήσεως,
ἡ ψυχή μας λούζεται μὲ τὸ αἷμα τῆς θυσίας τοῦ Κυρίου καὶ γίνεται πεντακάθαρη
καὶ ὁλοφώτεινη, πιὸ λευκὴ κι ἀπὸ τὸ χιόνι! Καὶ στὸ Μυστήριο τῆς θείας
Εὐχαριστίας, ποὺ κοινωνοῦμε Σῶμα καὶ Αἷμα Χριστοῦ «εἰς ἄφεσιν ἁμαρτιῶν
καὶ εἰς ζωὴν αἰώνιον», ὁλοκληρώνεται τὸ θαῦμα τοῦ καθαρισμοῦ τῶν ἁμαρτιῶν
μας. Τότε πραγματικὰ ἀπολαμβάνουμε ζωὴ εἰρηνική, μὲ ἤρεμη καὶ ἀνένοχη
συνείδηση, μὲ χαρὰ καὶ ἀνάπαυση στὴν ψυχή μας.
Σήμερα, Ε΄
Κυριακή τῆς Μεγάλης Τεσσαρακοστῆς, ἡ ἁγία μας Ἐκκλησία προβάλλει
ἐνώπιόν μας καὶ τὴν ἀσκητικὴ μορφὴ τῆς ὁσίας Μαρίας τῆς Αἰγυπτίας,
ἡ ὁποία ἐνῶ ζοῦσε βυθισμένη μέσα στὴν ἀνηθικότητα καὶ τὴ διαφθορά,
συγκλονίστηκε ἀπὸ ἕνα προσκύνημα στοὺς Ἁγίους Τόπους, μετανόησε
εἰλικρινά, ἐξομολογήθηκε κι ἔζησε τὸ ὑπόλοιπο τῆς ζωῆς της στὴν
ἔρημο μὲ συντριβὴ ψυχῆς καὶ σκληροὺς ἀσκητικοὺς ἀγῶνες. Αὐτὸ τὸ συγκλονιστικὸ
θαῦμα μεταστροφῆς δὲν θὰ μποροῦσε ποτὲ νὰ γίνει χωρὶς τὴ δύναμη τῆς
σταυρικῆς θυσίας τοῦ Κυρίου. Τὸ αἷμα τοῦ Χριστοῦ ἦταν αὐτὸ ποὺ καθάρισε
τὴν καρδιὰ τῆς ὁσίας Μαρίας ἀπὸ κάθε μολυσμὸ ἁμαρτίας καὶ τῆς χάρισε
πλήρη ἄφεση, λύτρωση καὶ σωτηρία.
Μακάρι κι ἐμεῖς
νὰ προστρέχουμε μὲ πίστη καὶ μετάνοια στὸν ἐσταυρωμένο Λυτρωτή,
γιὰ νὰ μᾶς ξεπλένει μὲ τὸ τίμιο αἷμα του καὶ νὰ μᾶς καθαρίζει ἀπὸ κάθε
ἁμαρτία.
(Διασκευὴ ἀπὸ παλαιὸ τόμο τοῦ Περιοδικοῦ «Ο ΣΩΤΗΡ»)
ΤΟ ΙΕΡΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ
Τῷ καιρῷ ἐκείνῳ
παραλαμβάνει ὁ Ἰησοῦς τούς δώδεκα μαθητάς αὐτοῦ καί ἤρξατο αὐτοῖς λέγειν
τὰ μέλλοντα αὐτῷ συμβαίνειν. Ὅτι ἰδοὺ ἀναβαίνομεν εἰς Ἱεροσόλυμα καὶ ὁ υἱὸς τοῦ ἀνθρώπου παραδοθήσεται τοῖς ἀρχιερεῦσι
καὶ γραμματεῦσι, καὶ κατακρινοῦσιν αὐτὸν θανάτῳ καὶ παραδώσουσιν αὐτὸν τοῖς ἔθνεσι, καὶ ἐμπαίξουσιν
αὐτῷ
καὶ μαστιγώσουσιν αὐτὸν καὶ ἐμπτύσουσιν
αὐτῷ
καὶ ἀποκτενοῦσιν
αὐτὸν,
καὶ τῇ τρίτῃ ἡμέρᾳ ἀναστήσεται. Καὶ προσπορεύονται αὐτῷ Ἰάκωβος καὶ Ἰωάννης υἱοὶ Ζεβεδαίου λέγοντες· Διδάσκαλε, θέλομεν
ἵνα ὃ ἐὰν αἰτήσωμεν
ποιήσῃς ἡμῖν. ὁ δὲ εἶπεν αὐτοῖς·
Τί θέλετε ποιῆσαί με ὑμῖν; οἱ δὲ εἶπον αὐτῷ· Δὸς ἡμῖν ἵνα εἷς ἐκ δεξιῶν καὶ εἷς ἐξ εὐωνύμων σου καθίσωμεν ἐν τῇ δόξῃ σου. ὁ δὲ Ἰησοῦς εἶπεν αὐτοῖς· Οὐκ οἴδατε τί αἰτεῖσθε.
δύνασθε πιεῖν τὸ ποτήριον ὃ ἐγὼ πίνω, καὶ τὸ βάπτισμα ὃ ἐγὼ βαπτίζομαι
βαπτισθῆναι; οἱ δὲ εἶπον αὐτῷ· Δυνάμεθα. ὁ δὲ Ἰησοῦς εἶπεν αὐτοῖς· Τὸ μὲν ποτήριον ὃ ἐγὼ πίνω πίεσθε,
καὶ τὸ βάπτισμα ὃ ἐγὼ βαπτίζομαι
βαπτισθήσεσθε· τὸ δὲ καθίσαι ἐκ δεξιῶν μου
καὶ ἐξ εὐωνύμων
οὐκ ἔστιν ἐμὸν
δοῦναι,
ἀλλ' οἷς ἡτοίμασται. καὶ ἀκούσαντες οἱ δέκα ἤρξαντο ἀγανακτεῖν περὶ Ἰακώβου καὶ Ἰωάννου. ὁ δὲ Ἰησοῦς προσκαλεσάμενος
αὐτοὺς λέγει αὐτοῖς· Οἴδατε ὅτι οἱ δοκοῦντες ἄρχειν τῶν ἐθνῶν κατακυριεύουσιν
αὐτῶν καὶ οἱ μεγάλοι αὐτῶν κατεξουσιάζουσιν αὐτῶν. οὐχ οὕτω δὲ ἔσται ἐν ὑμῖν, ἀλλ' ὃς ἐὰν θέλῃ γενέσθαι
μέγας ἐν ὑμῖν, ἔσται ὑμῶν
διάκονος,
καὶ ὃς ἐὰν θέλῃ ὑμῶν γενέσθαι πρῶτος,
ἔσται πάντων δοῦλος· καὶ γὰρ ὁ υἱὸς τοῦ ἀνθρώπου οὐκ ἦλθε διακονηθῆναι, ἀλλὰ διακονῆσαι καὶ δοῦναι τὴν ψυχὴν αὐτοῦ
λύτρον ἀντὶ πολλῶν.
(Μᾶρκ. ι΄[10] 32 - 45)
ΕΡΜΗΝΕΙΑ (Π.Ν.ΤΡΕΜΠΕΛΑ)
Ἐκεῖνο
τὸν καιρὸ ὁ Ἰησοῦς πῆρε ἰδιαιτέρως τοὺς δώδεκα μαθητές του καί ἄρχισε
νὰ τοὺς λέει ἐκεῖνα ποὺ θὰ τοῦ συνέβαιναν. Τοὺς ἔλεγε δηλαδὴ ὅτι, νά, ἀνεβαίνουμε στὰ Ἱεροσόλυμα, καὶ
ὁ υἱὸς τοῦ ἀνθρώπου, ὁ Μεσσίας, θὰ παραδοθεῖ
στοὺς ἀρχιερεῖς καὶ τοὺς γραμματεῖς, κι αὐτοὶ θὰ τὸν καταδικάσουν σὲ θάνατο καὶ θὰ τὸν παραδώσουν
στοὺς ἐθνικοὺς στρατιῶτες τῆς Ρώμης. Κι ἐκεῖνοι θὰ τὸν ἐμπαίξουν καὶ
θὰ τὸν μαστιγώσουν καί θά τόν φτύσουν καί θά τόν θανατώσουν καί τήν τρίτη
ἡμέρα ἀπὸ τὸν θάνατό του θὰ ἀναστηθεῖ. Πλησιάζουν τότε τὸν Ἰησοῦ
ὁ Ἰάκωβος καί ὁ Ἰωάννης, οἱ γιοί τοῦ Ζεβεδαίου, καί τοῦ λένε. Διδάσκαλε, θέλουμε νὰ μᾶς κάνεις αὐτὸ
ποὺ θὰ σοῦ ζητήσουμε. Κι αὐτὸς τοὺς ρώτησε: Τί θέλετε νὰ σᾶς κάνω; Αὐτοὶ τοῦ εἶπαν: Ὅταν ἔλθεις στὴ δόξα σου καὶ ἀνεβεῖς στὸν ἐπίγειο βασιλικὸ
θρόνο τοῦ Δαβίδ, βάλε μας νὰ καθίσουμε ὁ ἕνας στὰ δεξιά σου κι ὁ ἄλλος
στ' ἀριστερά σου. Ὁ Ἰησοῦς τότε τοὺς εἶπε: Δὲν ξέρετε τί ζητᾶτε. Δὲν εἶναι τώρα καιρὸς κοσμικῶν μεγαλείων
καὶ ἀξιωμάτων, ἀλλά κόπων καὶ διωγμῶν καὶ μαρτυρικοῦ θανάτου. Μπορεῖτε
νὰ πιεῖτε τὸ ποτήριο τοῦ θανάτου ποὺ πρόκειται νὰ πιῶ ἐγώ μετὰ ἀπὸ λίγο,
καὶ νὰ βαπτισθεῖτε τὸ βάπτισμα τοῦ μαρτυρίου πού μετὰ ἀπὸ λίγο θὰ ὑποστῶ;
Κι αὐτοί, θέλοντας νὰ ἐξασφαλίσουν τὸ αἴτημά τους, τοῦ εἶπαν χωρὶς
νὰ τὸ σκεφτοῦν καλά: Μποροῦμε. Τότε
τοὺς εἶπε ὁ Ἰησοῦς: Τὸ ποτήριο τοῦ μαρτυρίου
ποὺ ἐγώ θὰ πιῶ μετὰ ἀπὸ λίγο, θὰ τὸ πιεῖτε κι ἐσεῖς, καὶ τὸ βάπτισμα
ποὺ μετὰ ἀπὸ λίγο θὰ ὑποστῶ στὴ θάλασσα τῶν παθημάτων μου, θὰ τὸ ὑποστεῖτε
κι ἐσεῖς. Διότι κι ἐσεῖς θὰ ὑποστεῖτε διωγμοὺς καὶ μαρτύριο γιὰ τὸ εὐαγγέλιό
μου. Τὸ νὰ καθίσετε ὅμως στὰ δεξιά μου καὶ στὰ ἀριστερά μου δὲν ἐξαρτᾶται
ἀπὸ μένα νὰ τὸ δώσω σ' ὅποιον μοῦ τὸ ζητήσει, ἀλλά αὐτὸ θὰ δοθεῖ σ' ἐκείνους
γιὰ τούς ὁποίους ἔχει ἑτοιμασθεῖ ἀπὸ τὸν δικαιοκρίτη Πατέρα μου,
ποὺ κανονίζει τὶς ἀνταμοιβὲς σύμφωνα μὲ τὴν ἀρετή τοῦ καθενός. Ὅταν
τ' ἄκουσαν αὐτὰ οἱ ἄλλοι δέκα μαθητές, ἄρχισαν νὰ ἀγανακτοῦν γιὰ τὴ
συμπεριφορὰ αὐτὴ τοῦ Ἰακώβου καὶ τοῦ Ἰωάννου, οἱ ὁποῖοι ζητοῦσαν
νὰ τοὺς παραγκωνίσουν καὶ νὰ τιμηθοῦν περισσότερο ἀπ' αὐτούς. Ὁ
Ἰησοῦς ὅμως τοὺς κάλεσε κοντά του καὶ τοὺς εἶπε: Γνωρίζετε ὅτι αὐτοὶ ποὺ θεωροῦνται καὶ φαίνονται ἄρχοντες
τῶν ἐθνῶν, ἀσκοῦν ἀπόλυτη κυριαρχία στοὺς λαούς τους σὰν νὰ εἶναι ἀνεξέλεγκτοι
κύριοί τους καὶ σάν νὰ εἶναι οἱ λαοὶ κτῆμα τους. Κι ἐκεῖνοι ποὺ ἔχουν μεγάλο
ἀξίωμα, ὅπως εἶναι οἱ ἀνώτεροι ἀξιωματοῦχοι, καταδυναστεύουν
τοὺς λαούς τους μὲ ἀπόλυτη ἐξουσία, σὰν νὰ εἶναι αὐτοὶ δοῦλοι τους.
Μεταξὺ σας ὅμως δὲν μπορεῖ οὔτε ἐπιτρέπεται νὰ συμβαίνει αὐτό. Ἀλλά
ὅποιος θέλει νὰ γίνει μεγάλος ἀνάμεσά σας, πρέπει νὰ εἶναι ὑπηρέτης
σας καὶ νὰ προσπαθεῖ νὰ γίνεται ἐξυπηρετικὸς στοὺς ἄλλους. Κι ὅποιος
ἀπὸ σᾶς θέλει νὰ γίνει πρῶτος, πρέπει νά γίνει δοῦλος ὅλων, ἀσκώντας
μὲ κάθε ταπεινοφροσύνη τὴν ἀγάπη. Διότι καὶ ὁ υἱὸς τοῦ ἀνθρώπου, ὁ
Μεσσίας, δὲν ἦλθε στόν κόσμο γιὰ νὰ ὑπηρετηθεῖ, ἀλλά ἦλθε γιὰ νὰ
ὑπηρετήσει καὶ νὰ δώσει τὴ ζωὴ του λύτρο προκειμένου νὰ ἐξαγορασθοῦν
καὶ νὰ ἐλευθερωθοῦν πολλοὶ ἀπὸ τὴν ἁμαρτία καὶ τὸν θάνατο.
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου